Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur står sig en C5 Z06 mot andra bilar i samma klass?
5770 besök totalt
Miraculix
Stockholm
Här sen Jan 2004

Trådstartare

Jag har tidigare kört en vanlig C5 coupé manuell och var inte speciellt imponerad.

Det var snarare så att jag blev avskräckt. Hög bullernivå från bakhjulen redan vid 50km/h. Sjukt trög koppling och växlar. Den kändes generellt "klumpig" och jag var lättad när jag fick hoppa in i min M3 igen.

Hur pass mycket bättre är en Z06 mot en standard C5?

Hur står den sig på banan gentemot en 996 GT3, M3 CSL, Ferrari 360 Challenge? etc? Ni fattar vad jag vill jämföra mot vid det här laget. Nu är ju ovanstående bilar dubbelt så dyra som en Z06 men Corvette säger ju att Z06 är deras "banpepprade" bil så varför inte jämföra mot andra märkens "banpepprade" bilar från samma årskull?

Södertälje
Här sen Jul 2006

Det finns bara ett sätt att ta reda på detta... eller hur?

Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002
7:56 BTG
Citera
Miraculix
Stockholm
Här sen Jan 2004

Trådstartare
När kan vi träffas?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Var inte C5 manuell den snabbaste bilern per krona i ren Ringen-tid då det begav sig?

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Den lilla erfarenhet jag har av C5 Z06 (en timmes buskörning typ) gjorde mig väldigt sugen. Verkar vara en kanonbil.

Finspång Östergötland
Här sen Dec 2004

vad jag tror så är det väl ingen svänga fort bil.....ni kan rätta mig om jag har fel

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

streetrace_88 skrev:
vad jag tror så är det väl ingen svänga fort bil.....ni kan rätta mig om jag har fel

Z06:an ska vara en fin svänga bil det sämsta var väl vx-lådan om jag minns rätt samt kvalitetskänslan jämnfört med vissa tyska märken.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
streetrace_88
Finspång Östergötland
Här sen Dec 2004

Re:

Michael Bäck skrev:
streetrace_88 skrev:

Z06:an ska vara en fin svänga bil det sämsta var väl vx-lådan om jag minns rätt samt kvalitetskänslan jämnfört med vissa tyska märken.

okej men jag jämförde ungefär med en M3 CSL men det kanske man inte ska göra

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

streetrace_88 skrev:
Michael Bäck skrev:
streetrace_88 skrev:

CSL har nog inte mycket av en suck för att hänga med en C5 Z06 med rätt däck. Med lite bolt-on prylar som krängare och dämpare blir det nog riktigt svårt.

Vad skulle vara fel med växellådan eller inredningskvalité som påverkar körglädjen? Något som stått i Bilsport kanske?

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

sweanders skrev:
streetrace_88 skrev:
Michael Bäck skrev:
streetrace_88 skrev:

CSL har nog inte mycket av en suck för att hänga med en C5 Z06 med rätt däck. Med lite bolt-on prylar som krängare och dämpare blir det nog riktigt svårt.

Vad skulle vara fel med växellådan eller inredningskvalité som påverkar körglädjen? Något som stått i Bilsport kanske?

Det med vx lådan har jag för mig stod i automobil (kan ha fel skulle var först gången då NOT)

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
62an
Södertälje
Här sen Jul 2006

Re:

streetrace_88 skrev:

Varför tror du inte att Z06 kan svänga? En av de mest vanliga jämförelserna mellan bilar är den tid de får på Nürburgrings Nordschleife, vilket jag då passar på att ta som exempel. Där handlar det definitivt inte om att bara åka rakt fram.

Corvette C5 Z06 gör Nordschleife på 7 min 56 sek med originaldäck och rätt förare. M3 CSL gör det på 7 min 50 sek, fast då har den väl R-däck som standard? Slänger man på R-däck på Corvetten så skalar man nog snabbt bort de där sekunderna som skiljer.

Ferrari F430 Scuderia F1 gör Nordschleife på 7 min 55 sek. F360 Challenge Stradale F1 på 7 min 56 sek.
Porsche 996 GT3 7 min 56 sek. C5 Z06 är väldigt lik (många delar identiska) nya C6 Z06 som kör på 7 min 42,9 sek!!

Flera av de ovanstående bilarna är lättade ordentligt, med kolfiberpaneler etc. C5 Z06 har ingen kolfiber och har dessutom kvar alla bekvämligheter som C-lås, Stereo, full ljudisolering, A/C, elhissar m m. Ganska imponerande att ett jänkejärn hävdar sig så bra mot de så "sofistikerade" moståndarna. Ja speciellt med tanke på att den dessutom har stötstångsmotor och bladfjädrar!

om man börjar göra lättare modifieringar på Z06:an så får den plötsligt en helt ny karaktär. Med hårdare fjädring och stötdämpare, vassare hjulinställningar, R-däck och lite tricks på motorn så får man en riktig killer.

C5-R är baserad på C5 med coupékaross. Varje C5-R har börjat sitt liv som en Corvette C5 som tagits ut produktionslinjen och blivit modifierad för racing. De har bl a tagit följande placeringar i GTS-klassen på 24 heures du Le Mans:

2000 3 och 4
2001 1 och 2
2002 1 och 2
2003 2 och 3
2004 1 och 2
2005 1 och 2 (C6-R)

Visst f-n kan man köra fort både i kurvor och rakt fram med Corvette!

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Michael Bäck skrev:
Det med vx lådan har jag för mig stod i automobil (kan ha fel skulle var först gången då NOT)

Ja, lådan har längre slag än en Elise eller M3:a. Men den har distinkta lägen och om man vill korta slaget finns det ss-kit för alla smaker.

Man sitter jäkligt bra i dem, verkligen i bilen. Hanterbarheten och känslan att slänga omkring är ungefär som en välsorterad Porsche 944 i känsla.

Värnamo
Här sen Jul 2004

Var väll en c5:a (lingenfelter) som körde 1,24-25 i supestage innan den nya asfalten och på gatdäck förlängesedan
då porsche gt3 mk1 å bmw csl körde 1.27-1,30

Körde en C6 Z06 hela helgen provade sedan en kompis gt3 rs 07:a i söndags å det var som att trampa på en död katt å den varken bromsar eller svänger bättre en en c6zo6 enligt tidningar som testat på bana å då ska man veta att porschen har r-däck å corven har vanligapunkteringsfriadäck.

mellan en c6zo6 och 997 turbo så skiljer det ca 4sek per varv på mantorp.

iofs en c6 men c5zo6 är nästan lika kompetent å är ett ruskigt prestanda/banåka klipp desutom bensinsnåla thumbs up

Hade själv hur mycket fördomar som helst för ett år sedan men nu när jag är lite mera påläst så vet jag bättre hur ruskigt kompetent och roliga bilar det är för pengarna.

Stockholm
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Kan inte hjälpa att onekligen bli lite sugen

Södertälje
Här sen Jul 2006

Miraculix:

Jag deltar i BMW-klubbens bandag på Anderstorp på söndag om du på ett avslappnat sätt vill se bilens potential...

Vi kanske ses där?

Citera
Staffan Erlandsson
Sigtuna
Här sen Mar 2003

Fredrik Ekbloms synpunkter på Z06 och 997 Turbo finns på denna länk: [http://www.automotorsport.se/biltester/2006/0615/061501.pdf]

Visserligen en gammal artikel, men den är intressant ändå.

Mjölby
Här sen Apr 2008

Re:

Staffan Erlandsson skrev:
Fredrik Ekbloms synpunkter på Z06 och 997 Turbo finns på denna länk: [http://www.automotorsport.se/biltester/2006/0615/061501.pdf]

Visserligen en gammal artikel, men den är intressant ändå.

Kul test, men C6 Z06 tycker jag inte är inte direkt jämförbar med C5 Z06.

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003

Re:

JanneZ3 skrev:
Var väll en c5:a (lingenfelter) som körde 1,24-25 i supestage innan den nya asfalten och på gatdäck förlängesedan
då porsche gt3 mk1 å bmw csl körde 1.27-1,30

Det var min bil -00 Corvette FRC (föregångaren till Z06 som kom -01)
Det är en DRM bil och tiden 1.24,4 det var -02 vill jag minnas. Det var sex år sedan och fortfarande är ingen Corvette snabbare .... nu är den mycket mer optimerad så det är väl dax för SS igen för att återigen bevisa att Corvette kan svänga

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9702&start=21

Miraculix
Stockholm
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Behövs väl inte med den nya tiden dom har kört ringen på med ZR1'an?

Uppsala
Här sen Sep 2003

Re:

Miraculix skrev:
Behövs väl inte med den nya tiden dom har kört ringen på med ZR1'an?

Jag är benägen att hålla med finns väl ingen som tvivlar på Corvettens kapacitet numera då är man dåligt insatt.
Var förresten ett intressant program igår på National Geografic om hur C6Z06 tillverkades,själva tillverkningen var väl inte så mycket att orda om men det som imponera mest var väl kanske lackerings kraven och den delen av fabriken,annars så tillverkas alla dessa superbilar på i stort samma sätt som det verkar en stor del mänskligt hantverk tillsammans med en stor del yrkesstolthet.
Det som oxå imponerar är att dom under konstruktion inte har satt några gränser för viktminskning kan man tjäna 2kg på att göra golvet lite lättare så gjorde man det oavsett material och konstruktionskostnad,t ex beklagade sig en tekniker att drivaxlarna var tvugna att vara i ett lite tyngre och kraftigare material för att klara moment/hk(mot standardmodellen)och att just därför var det xtra viktigt att jaga dom kg på andra ställen.

Mvh Mats

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Min personliga uppfattning är att vettarna är grymma nuförtiden, körde en såndäringa Z06 tror jag dom heter med lite över 500hk för ett tag sedan, grym bil till att gå, sjukt grymma bromsar och nog kan man svänga med dom den kändes verkligen direktstyrd och med vettig känsla.

Dock tycker jag inte inredningen lever upp till bilens övriga kvaliteter. Mycket elektronik som kändes lätt smäckigt och tveksamma materialval överlag. Men OTROLIGT mycket bil för pengarna om man jämför prestandan med tex Ferrari/Porsche osv..

Det var verkligen en annorlunda känsla att känna en 7 liters v8:a dra FULLT upp till 7000 varv

Det mest negativa var dock att stiga ner i sin egen bil efteråt

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Allmänt banåkaforum
5770 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande