Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3016 besök totalt |
GOKart:Lätt vs tung förare-vem har högst kurvhastighet?
Jag hävdar att ett lättare ekipage, med samma förutsättningar (som däcksbredd etv), alltid har potential till en högre kurvhastighet kontra ett tyngre. Ovasett om det är en bil eller go-kart. Å andra sidan hävdas att en tyngre förare skulle ha fördelar i kurvorna pga högre tryck på däcken och därmed bättre grepp. Jag påstår att denna eventuella fördel äts upp av de högre g-krafterna som blir iom den högre vikten. Vilket är rätt? /J |
||
|
||
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
||
Re:
Men å andra sidan justerar dom sina kartar så att den ska lyfta på innerhjulet med den vikt dom har. Det kan vara svårare på en stridsvagn till hyrkart..eller det är svårare. Vad jag minns från när jag körde RBC på racetown så var vikten väldigt underordnat körskills och träning.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Har åkt långlopp ihop med en kille på typ 65 kg (jag väger 90) där vi delade bil, nära nog identiska tider(han var obetydligt snabbare). Har också åkt med samma kille i varsin bil och det finns en klar skillnad i var vi åkte fort. Han var djävulusiskt snabb ur långsamma kurvor men jag hämtade hämtade hem i snabbare kurvor.
Nu går det väl inte att dra några vetenskapliga slutsatser från detta. En kul parantes i samband med detta långloppet var att i bilen på väg hem så kläckte en kille ur sig att "-synd att man är så tung, annars hade man kunnat åka snabbare" Visade sig att han var 1 kg lättare än mig men ett antal sekunder långsammare ![]() ![]() Edit: Åkstilen skillde rätt kraftigt också, vet inte om det var viktrelaterat, men jag åkte bredare (bredare som i någt mer överstyrt) än vad han gjorde. _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3016 besök totalt |