Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 7041 besök totalt |
Tänkte på denna tråd när jag tankade på väg till jobbet körandes min tjeckiska tjänstekombi med 1.8T motor.
Funderade på varför så många är negativa och tycker den har tråkig karaktär. Visst är den skittrist jämfört med många sportbilsmotorer. Men det är ju ingen sporbilsmotor. Eller är det så att VAG har marknadsfört den på ett sånt vis att vi konsumenter uppfattat den som att den borde vara sportig i karaktären? Är det många icke rejsintresserade svenssons som faktiskt upplever den som sportig pga detta? Som bruksmotor är den ju helt klart i toppskiktet bland världens motorer. Enda nackdel är som vanligt lite turbolagg, som i alla turbos. Började fundera på sämre motorer som inte får alls lika mycket skit och kom att tänka på SAABs 2.0T på 150 hk. Den är ju riktigt kass i en jämförelse med VAGs 1.8T. Den vibrerar som fasen på varvtal under 1500 rpm. Den har mer turbolagg. Den tappar orken ännu mer markant på toppen och jag tror den är marginellt törstigare också. Sen kan jag hålla med om att VAG borde piffat till 1.8T motorn till lite sportigare karaktär i t.ex S3 och TT 210, 225 hk, även om den faktiskt är bättre i dessa bilar än i 150 180 hk varianterna. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
![]() ![]() Fast nu för tiden är det väll en Opelmotor och ingen Saabmotor? Smutsig är den motorn också, inte att förglömma! |
||||||
Kallas väl Ecotec? ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Jepp, men jag tänkte vara lite snäll och låta bli att nämna det ![]() |
||||||
Din kombi är väl i 180 hk-varianten? Den enda 1.8T jag kört är 150 hk, och den var rent av "svårkörd", mkt brant ökning vid 1500 rpm och sen gradvis dog den över 4000 rpm. Är 150 och 180 hk lika i karaktären? Saab 2.0T är inte alls så menar jag, iofs var det väl en -98 (9000) med sådan motor jag körde, har inte kört någon nyare med sådan motor. Inte heller vår bruksvolvo, med 2,5T gubbaturbo är sådan som VAG 1.8T 150 hk. _________________ Pär Hylander |
||||||
Håller inte med dig - hade en VW Bora 1.8T under c:a ett års tid och den upplevdes definitivt som allt annat än gubbig i körkänslan. Iofs hade den sportchassit från fabrik vilket säkert hjälpte till en del, men rent motormässigt så började den inte tappa kraft förrän närmare 6000rpm. _________________ ![]() |
||||||
Vi säger att man delar upp koncernen i två delar där ingen sida ska konkurera med den andra. Sportiga sidan. Lambo - exklusivt sportigt. Audi - Sportiga premiumbilar. Seat - Billigare sportiga bilar. Komfortabla sidan. Bentley - Exklusivt sportigt. VW - Komfortabla premiumbilar. Skoda - Billigare komfortabla bilar. Visst krockar det ganska grovt på vissa sidor, men man försöker tydligt dela upp A3 - Golf, A4 - Passat, A8 - Phaeton. Främst genom sportighet och prissättning. Krockarna kommer när alla märkena ska locka samma kunder - men ändå inte. (?) Ska bli intressant nu när det är modellspurt VW. |
||||||
Man kan ju nästan börja fråga sig om det är likadana motorer vi kört? I mitt fall en -00 Golf Variant 1.8T _________________ Pär Hylander |
||||||
Ja, det låter onekligen som om vi upplevt dem totalt olika. I mitt fall var det som sagt en Bora 1.8T, årsmodell 2001. Rimligtvis borde det väl vara samma programvara i dem till 100%. Vem vet, jag kanske bara hade tur och fick ett toppexemplar, eftersom de flesta andra verkar vara hyfsat negativt inställda... ![]() _________________ ![]() |
||||||
Den känns precis likadan, om inte än mer markant turboknuff i den 180 hk jag har pga högre laddtryck. Det lär man sig att dosera manuellt efter ett tag, men det är just detta jag tycker är det mest störiga med denna motor (Som bruksmotor betraktat). I SAAB-fallet kanske inte problemet upplevs på samma sätt då den är omöjlig att köra under 1500 rpm? ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Det säger sig självt att ett större urval (att det är från en och samma koncern är egentligen irrelevant) lockar fler köpare än en enskild produktlinje. Mao, med denna mångfald av modeller kan VAG plocka kunder och därmed marknadsandelar från konkurrerande koncerner och/eller tillverkare. En i mångt och mycket klart välfungerande strategi (hittills åtminstone), vilket ju syns i statistiken. Att VAG dessutom gör detta med i många fall minimala merkostnader bör väl ses som berömvärt? _________________ ![]() |
||||||
om man beskriver VAG:s 1,8T-motor oavsett konfiguration som en rolig motor så kan man bara tolka det på två sätt antingen skämta vederbörande eller så saknar han eller hon erfarenhet.
För maken till trist och karaktärslös motor finns knappt, den har ingen ork öh på riktigt låga varv för att sedan från ca 2000 rpm dra hyfsat eller riktigt bra upp till max. 5000 där den sen avtar rejält för storkna total kring 6000 rpm. ![]() Det som är än värre är dock det plågade ljudet den ger ifrån sig oavsett belatning och varvtal. ![]() Som om inte det skulle räcka så drar den löjligt mkt bensin. ![]() Däremot har det funnits och finns andra trevliga motorer i VAG:s sortiment som 4:orna i de tidiga GTi:erna, Audis 5:or med eller utan Turbo, VR6 & V6 i diverse former, deras V8:or, m fl. Finns även undantag här som W8 i Passat samt 2,4 & 2,6 V6 (eg. bara för klena). |
||||||
om du syftar på mig så varken skämtar jag eller saknar erfarenhet - inte inom bilkörning iaf. ![]() Men, min erfarenhet av 1.8T-motorn begränsar sig till långtidskörning av Boran, samt ett antal testkörningar med GTI 180 och TT 225. Att motorn inte är lika kul som en boxersexa håller jag givetvis med om, men att 1.8T-motorerna skulle vara så trista och tråkiga som du målar upp dem = meningsskiljaktighet mellan oss. _________________ ![]() |
||||||
Hehe, det där är faktiskt ingen större överdrift. I vart fall så var 210 hk i S3 ganska rå i gången. 180hk är lite bättre i det avseendet, fast den låter mer plågad på höga varv och fullgas. Det vore kul om du ur rolighets (hemskhets)perspetiv listade några 4-cylindriga bruksmotorer så att vi kan ranka 1.8T i rätt miljö. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Det låter givetvis mkt bättre med öppet avgassystem och en del aqv bilarna är riktigt roliga att köra trots motorn. ![]() Menar du ur ljudperspektiv eller rolighetsperspektive? |
||||||
Jag vet inte vad jag menar, ![]() ![]() Så en lista på bruksmotorer avseende motorkaraktär/körbarhet. Tänkte fila ihop en lista själv, men jag får nog ge mig ut och referenstesta lite mer och bredda perspektivet i familjebils djungeln. Kanske jag sänker 1.8T då också.... ![]() ![]() Men en kortlista är t.ex: 320i motorn (tänkte först nästan diska denna från bruksmotorlistan för att det är en sexa......) 1.8T SAAB 93 2.0T _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Jag vill påstå att Audi icke överladdade 5cyl (2.3E -93)är en ganska tråkig maskin även om det har ett bra drag i botten så har den ingen toppkaraktär. Men ljudet redan med org. prylar ![]() Är riktigt sugen på att höra den maskinen med öppet filter. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Ta 318i-motorn ifrån BMW då, om du vill hålla dig till bruksbils-4:or. Volvo S40 har väl också 4:or, 1,8 och 2,0T. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Den motorn har ju funnits i en rad konfigurationer ända från 2,0 l, med 10 resp. 20 v, med och utan Turbo så det är lite svårt att dra den över en kam. De flesta av dem låter riktigt bra och går fint. |
||||||
Jag skulle nog vilja påstå att det är formen på vridmomentkurvan som känns konstig på 1.8T-motorn. Upp till 1500rpm går det inte att få bilen att röra sig. Sen brakar det iväg kraftigt och eftersom laddtrycket inte ökar så känns det som om motorn tappar orken hela vägen upp i registret för att somna när den egentligen borde vara som piggast. Liknelsen med B23 är nog inte så tokig för den ska man helst "ha nästa växel i" för att den ska trivas. Så fort man fått rull på en växel känns det som om man ligger ett spett för lågt.
Skulle man styra laddtycket så att det ger mer och mer högre upp så skulle nog motorn kännas bättre. "Gummisnoddskänslan" i gaspedalen får man nog dessvärre leva med. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 7041 besök totalt |