Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster TURBO -05
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (23779 totalt)
Treble
Trelleborg
Här sen Feb 2006

Re:

Jarl skrev:
På AP, färdigt kit.

På AP? Någon åf eller? Vad fick du ge för dom? thumbs up thumbs up thumbs up

Stockholm
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Säsongen 2007 börjar tyvärr lida mot sitt slut och det framkallar ganska mycket ångest att veta att det kommer dröja 6 månader innan jag får köra bilen igen. För som den nu fungerar är den helt fantastisk att köra på landsväg, väntar bara på nästa banträff som är den 23/9 på Kinnekulle. Nedan följer en berättelse över vad som hänt i sommar.

Var på Kinnekulle tidigare i år tillsammans med Opelklubben. Tyvärr har jag inte tagit ut min licens så jag hamnade i prova på gruppen vilket innebär att man bara får köra om på rakan. En regel som gör körningen ganska farlig på en bana som Kinnekulle. Alla vill om långsamma bilar och att gå in två-tre bilar tillsammans under bron känns sådär. Sedan kan man definera rakan lite olika också, vissa var inte beredda på att bli omkörda under inbromsning för Kvarnen. Samma regler gäller på nästa träff men att ta ut licensen för ett pass känns dyrt. Nästa år blir det definitivt att ta ut licensen.

Till kullen kom jag med 90/110 fjädrar, k-hämmaren i hårt läge 13 N/mm, ca 106/112 mm i höjd, 2.2/3.0 grader camber, 2 mm toe out fram och 4 mm toe in bak.

Hade problem att få upp vettig däckstemp då det max vart 2 snabba varv innan jag hamande bakom någon jag inte fick köra om. Detta ledde till att jag inte fick upp något tryck i däcken med följd att det blev mycket pick up på däcken, kraftiga vibrationer och det slet också ganska mycket däck. Efter att pumpat i mer luft löstes detta problem.

Bilen var understyrd i Kvarnen och över tv-krönet och in i högern kändes det som att bilen inte rörde sig som en enhet, baken hängde inte riktigt med i reaktionerna. Först minskade jag lågfartskompressionen fram och ökade jag bak vilket löste problemen i den kombinationen och bilen kändes mer homogen med inte lika skarp styrrespons och mer stabilitet bak.

Sedan justerades k-hämmaren från hårt till mjukt, tyvärr är det endast från 13 till 10 N/mm. Dock en märbar skillnad till det bättre, främst i Kvarnen men även i högern efter Molinknäppen. Att det var så tydlig skillnad tyder troligtvis på att det är en del friktion i upphängningen av k-hämmaren. Inte så konstigt då det bara är fettsmorda plastbussningar.

Öppnade sedan lågfartsreturen fram för att se om jag kunde vinna mer grepp. Vart lite bättre men ingen större skillnad i kurvan men låste inte upp innerhjulet under broms lika lätt. Tyvärr vart det inte mer justerat då problemen med däcken tog en del tid att reda ut. Sedan sliter Kullen mycket på vänster fram så det däcket måste skiftas och sättas på höger sida. Bilen är i alla fall mycket responsiv på förändringar och en fröjd att köra. Greppet bak var aldrig några problem så länge jag har gas. Gick jag in långsamt i kurvan och gick på gas tidigt kändes den riktigt stabil och fin.

Efter Kinnekulle har jag nu bytt framfjädrar till 80 N/mm, höjt bilen till 109/118, lagt på mer camber runt om, ej mätt men tog bort 2 shims fram och ett bak. Minskat lutningen på högfartskompression fram, höjt kompressionknät bak och gått tillbaka på k-hämmaren till hårt.

Den mjukare fjädern men framförallt ändringen på kompression fram gjorde underverk för komforten och greppet där det är lite sämre väg. Bilen styr också in bättre och är bättre balanserad.

Var och körde konbana på Björkvik. Släppte det så släppte det bak men jag tror att det har och göra med att jag inte körde bilen rätt och det var första gången i konbana. Labbade lite med dämparna men det vart väl bara något bättre. Nu längtar jag efter att få prova de nya inställningarna på Kullen för att se om jag lyckas pressa varvtiden något.

Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002

Bara att smälla i en bur och börja rejsa som LG skulle ha sagt...

Bidrar med en mekbild från i somras:

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003

Tjena , vad är det på kullen 23/9 man kanske skulle ta det sista på däcken

Mölndal
Här sen Feb 2003

Re:

supersonett skrev:

Banträff med Opel sport club & Gtiklubben.
https://rejsa.nu/bankalender.asp

Stockholm
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

supersonett skrev:

Klart du skall dit. Vore kul med mer Speedsteers på träffen.

supersonett
Här sen Jun 2003

Ser mer och mer ut som man skulle dit, har du något tids schema ? jag har ju inte betalt min medlems avgift i år så jag får ju ingen info

Göteborg
Här sen Dec 2002

Re:

supersonett skrev:
Ser mer och mer ut som man skulle dit, har du något tids schema ? jag har ju inte betalt min medlems avgift i år så jag får ju ingen info

Depån öppnar kl 8.00 och vid 9.00 hålls ett obligatoriskt förarmöte. Körningen pågår till 16.30 . Missar man förarmötet så får man inte köra. Eventuellt hålls ett uppföljningsmöte efter lunch.

Ses där hoppas jag

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
supersonett
Här sen Jun 2003

F , Vet du om man släppt något på de super sten hårda reglerna så att man utan licens ej behöver åka med nybörjare i 1.2 automat kadetter med friktions däck och omkörning förbjuden? (han var för övrigt snabb...) så var det förra året någon gång på kullen

Känns förresten som om vi borde ha denna diskussion i "införbanträff", jag tittar nog förbi så får vi ser hur det blir

Stockholm
Här sen Jun 2005

Trådstartare
I helgen vart det då körning på Kinnekulle. Har börjat känna att däcken, speciellt bak börjat tappa fäste. Inte så konstigt för de är ordentligt slitna. Har under senaste tiden inte haft samma traction under acceleration och då rakt fram så det är inte kopplad till ändrad rollstyvhetsfördelning och troligtvis ej till de andra ändringarna jag gjort.

Var i alla fal förberedd på detta så stegen för bättre grepp bak var klara. Ut lite försiktigt och bilen släppte ganska ordentligt bak direkt så där försvann det mesta förtroendet. Är ju inte direkt så att jag klarar av att åka på några långställ utan när det släpper går det ganska fort. Någon snurrning vart det inte men det var nära.

In, minska lågfartskompression bak och så lite väntan i kön. Ut igen, tryggare känsla och bättre grepp ut ur sväng men fortfarande lite tjuvsläpp som kommer utan större förvarning.

In, öppna lite till samt sänka några mm bak. Nu börjar bilen bli något understyrd i Kvarnen men ändå finns den där osäkerhetskänslan där och baken släpper på ett vis som den inte gjort tidigare gånger på bana. Skulle jag gå ännu mer skulle bilen bli tråkigt understyrd så jag fortsatte men med ganska mycket säkerhet. Blev med andra ord ingen varvtidssänkning .

Provade även att köra med ABSn inkopplad. Fungerade inget bra, pedalen blev helt stum och bromsverkan försvann.

Nu blir det nya däck under vintern. Vi får se vad det blir men jag är nöjd med Kuhmo däcken. De ger bra grepp både på bana men även på gata då de är kalla. Ganska lite rullljud och ligger bra i pris.

Var ytterligare en Speedster Turbo där som var ordentligt modifierad i motorn. Gick som ett skott på rakan, det vill jag att min också skall göra.

Turbo²

Här sen Jan 2003

Vad fick du för bästa tid på kullen?

Stockholm
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Turbo² skrev:
Vad fick du för bästa tid på kullen?

Första gången jag var där så 1.01.6 och nu 1.02.1. Under 1.01 är möjligt utan tokladd när jag när väl får till balansen, däck i bra skick och lite fria varv. Dock vill jag under minuten men då måste jag nog börja ta i lite för att klara det .

Vi får väl se vad man kan hitta på under vintern för att få bilen lite snabbare.

Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Nu har bilen åkt in på vinterförvaring.

Planerna på modifieringar ser ut så här:

Extra oljekyl för att få ned oljetemperaturen. Höga temperaturer i allmänhet är ett problem på Speedstern. Mittmotorkoncept och med plåt under hela motorrummet så är det svårt att både få in och få ut kylluft. Oljekylet är redan hemma.

Nya motorfästen. De brukar ge sig så som en förebyggande åtgärd så skall dessa bytas.

Chiptrim. Förutom fler hästar och mer vrid kommer det ge en betydligt trevligare gång. Nu tappar motorn ganska mycket mellan 3-4000 varv. Denna dip försvinner då.

Större intercooler.

Ny downpipe. Tar bort en förkat och minskar mottrycket.

Starkare koppling. Med dessa modifieringar kommer jag ligga på gränsen så om plånboken tillåter blir det uppgradering.

Nya däck. Troligtvis Kuhmo igen.

Modifiering av stol för 4-punktsbälte hade varit trevligt. Kanske kan jag hitta någon som hjälper mig. Mina kunskaper inom textil är lika med noll.

Annars så blir det att kontrollera, rengöra och fetta in bussningarna i hjulupphängningen och k-hämmaren så att jag inte får onödig friktion pga dålig service.

Ännu har inte abstinensen slagit till men den kommer och den kommer hårt. Speedstern är en grymt kul bil och jag längtar till sommaren. Fast när jag nu ställde av den så monterade jag tillbaka original däcken samt stötdämparna, då är den faktiskt inget vidare.

Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Länge sedan det var uppdaterat här. Som valigt bor bilen 40 mil bort under vintern vilket gör att all updatering får ske under våren.

Lite fix gjordes på bilen då jag ställde på den.
Ny bromsvätska.
Genomgång av bussningar, allt såg bra ut men de fick en ny typ av fett vilken ger lägre friktion och bättre hållbarhet.
Modifiering av bromsbelägg bak för att se om det räcker för att få till bromsbalansen.
Trimma motorn. Klasen Motors trim Steg 2 monterades vilket innebär större intercooler samt chip. Ledde till ordentligt kopplingsslir men det hade de sagt att det skulle inträffa så därför hade jag beställt koppling och tryckplatta samtidigt.

Motorn känns betydligt bättre i främst mellanregistret där den förut hade en markant puckel samt att den drar bättre även på höga varv.

Nästa steg var lite mer komplicerat så då krävdes hjälp med skruvandet.
Det som är på g just nu är:
Diffbroms, Quaife. Plans motorsport variant med mindre bromsverkan jämfört med std till F23 lådan.
Lättat svänghjul, ca 5 kg lättare.
Ta bort balansaxlar, ca 5 kg lättare.
Koppling och tryckplatta.
Kortare generatorrem, man tar då bort några konsoler och remhjul. 2 kg lättare.
Extra externt oljekyl. 2 kg tyngre.
Bultar för att spänna upp hjullagren fram.
Milltek avgassystem, 6 kg lättare.
Batteri, 4 kg lättare.
Insatser till motorfästen.
Byte luftfilter, behåller std.
Nya toe stag samt stag mellan tornen bak, 1.5 kg extra vikt.
Mobil olja i motorn och omega i vxllådan.
Uppdaterade stötdämpare för bla bättre grepp på ojämt underlag samt bättre komfort.
Nya däck. Återigen Kuhmo men nu hård gummiblandning bak. Slets lite väl mycket där medans medium hårdhet höll och fungerade bra fram. Denna gummiblandningskombination kommer också ta bort en del av den understyrning diffen troligtvis ger.

Resultaten av dessa uppgraderingar blir ca 17 kg lättare, 50 hk mer, 150 Nm mer samt bättre grepp och komfort. Skall bli riktigt intressant att prova på bana. Om bilen hinner ihop i tid så är det den 16e som gäller men det ser lite mörkt ut. Felleverans och alldeles för mycket andra saker att göra har satt lite käppar i hjulet för min planering.

Har även varit på Sviestad och tagit licens så nu är prova på gruppen ett minne blott .

Så här ser det ut i motorrummet nu.

Ett annat rejsa bygge döljer sig i bakgrunden. Hoppas verkligen vi får se den bilen på banorna någon gång.

sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005

Nu krävs det väl nästan en uppdatering här tycker jag

Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Sliparn skrev:

Jag vet, har varit väldigt dåligt. Får ta det till helgen då jag har provat mina nya bakbelägg på bana så jag har lite mer att skriva om.

Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Jarl skrev:
Sliparn skrev:

Jag vet, har varit väldigt dåligt. Får ta det till helgen då jag har provat mina nya bakbelägg på bana så jag har lite mer att skriva om.

Nuvarande spec upplagd på första sidan

atis
Norra Stockholm
Här sen Nov 2007

Måste kladda lite i din tråd för att bli av med:

"Ny i forumet på att skriva inlägg"

//A

Här sen Jan 2003

Nu när Andreas Rollnert skrev att din Speedster va snabb blir man såklart nyfiken på vilka tider du satt med den på alla banor du kört på..

Gotland, Knutstorp, Mantorp osv, ja man vill ju jämföra lite som den varvtidsnarkoman man är

Stockholm
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Turbo² skrev:
Nu när Andreas Rollnert skrev att din Speedster va snabb blir man såklart nyfiken på vilka tider du satt med den på alla banor du kört på..

Gotland, Knutstorp, Mantorp osv, ja man vill ju jämföra lite som den varvtidsnarkoman man är

Håller med, varvtider är kul. Mest intressant för att jämföra om förändringarna man gjort på bilen blivit bättre eller om man blivit bättre som förare. Har inte blivit så mycket banåka senaste åren, jobbar mycket helger under sommarhalvåret så det har krockat.

Tider senaste 2 åren
2009
Gelleråsen 1.14.4 (Martin Öhlin 1.13.3)
Sviestad 1.02.7

2010
Gelleråsen 1.13.2, dock fungerade inte motorn helt hundra efter uppgraderingen. Håller på att reda ut varför så vill gärna tillbaka för att försöka förbättra den tiden.

Turbo²

Här sen Jan 2003

Du har inte kört på Gotland ring något?

Opel Speedster TURBO -05
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (23779 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande