Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 17456 besök totalt |
Re:
Det där med att köra bana ja, enda jag gjort nu innan dagens licenskurs är att köra ganska mkt på en mkt härlig liten krokig väg i närheten, och det jag har problem med är snabba nedväxlingar samtidigt som håård broms, men det är ju sånt som ger sig, ska dock bli intressant o se hur kasst e36:an klarar sig på bana, star performer däck fram, falken bak, chansar på grov understyrning, sen är den ganska mjuk och jättelåg, blir nog ingen bra kombo :P, men ska bli skoj o testa lite iaf. Värsta är väl att jag kommer åka gråtandes hem o undra varför inte e30:in är klar, jaja. Föresten, vart köpte du kamerastativet för buren? Ska skaffa till e30:in hade jag tänkt. _________________ Viktor Starkman |
||
Hehe ja nerväxlingarna... jag hade ju övat heel n toe lite innan, men det var lite för mycket att hålla reda på när det kom till att köra lite fortare. Men det kommer med tiden
![]() Kamerafästet köpte jag på rallyimport. Ganska dyrt att köpa från sverige men jag behövde det fort så det var det värt ![]() _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Re:
Vad har du för utväxling i bakaxeln? På min 02a med fyrväxlat funkar det väldigt bra med 4.11. Behöver aldrig använda 2an mer än i hårnålen på Knutstorp. _________________ /Anders C |
||
Jag har faktiskt ingen aning om vilken utväxling det är på bakaxeln. Jag antar att det finns flera olika till 323 ? Allt jag vet är att det är just en orginal 323 bakaxel.
Marcus S kanske kan flika in med sin kunskap här ![]() _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Det är begagnat som gäller, om dom behöver renoveras eller ej ger sig med tiden. Jag har bara fyllt i ny olja och kört. Ännu så länge har det funkat.
Utväxlingen från en 1602 eller 1802 passar rätt i ditt bakaxelhus. Det är 4,11 i dom. Kontrollräkna alltid, mycket har hänt med dessa bilar på 30 - 35 år. Det är vanligt att man monterar 323 diffbromsad klump i 02or, men e21-klumparna är något smalare vilket man löser med ett mellanlägg. Det omvända har jag inte hört talas om, du får forska vidare på Autopower kanske. _________________ /Anders C |
||
Kan bli spännande med annan utväxling! Kan bli en helt annan bil, men i mitt fall så gick jag från 3.73 till 4.88, en jäkla skillnad men så mycket roligare karaktär! Men då varvar man nästan 8500rpm, så på en mindre varvvillig bil skulle nog den utväxlingen kanske vart lite "kaiko". Det där med inbromsningar + nerväxlingar kan ju inte vara helt lätt, verkar inte så iaf. Men träning löser det mesta, du får skriva en guide till oss nollor (typ jag!) sen. Om det ändå vore så enkelt som på Xboxen
![]() Ser fram emot ny film, alltid kul med film ![]() ![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||
hehe ja vore ju grymt kul att köra på riktigt med forzagänget
![]() På tal om bakaxel så vet jag inte riktigt om det är värt besväret just nu. Hittar jag något garage så blir det nog att satsa lite större på bilen och då sitter nog inte samma motor och växellåda kvar ens. _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Re:
Som Anders säger är det en 3,45( eller 3,43..) Inte optimalt på bana men bra kompromiss till dig som kör lite gata och till o från banorna. Du har ju ingen överväxel utan 1:1 på fyran. MS// De fina breddarna i inlägget ovan är på en grupp 2 bil. Grupp 5 finns också men är betydligt hårigare ![]() _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
Nu har jag satt på gälar på huven och flyttat upp regplåten. Allting är lite snett men jag är nöjd ändå
![]() ![]() När jag micklade lite med tomgången igår så märkte jag när jag rullade tillbaka bilen att det droppat något från ungefär mitten av bilen. börjar tro att det rassliga ljudet som skapas vid ~6000rpm kan ha med detta att göra. Något skumt med avgasröret ? Härnest ska jag gräva djupare i detta med ny tank. Det ser ut som tätningen marcus s gjorde knappt finns där längre ? ![]() _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
ikväll kopplade jag tutan till en knapp på panelen. Det gick bra.
Har även beställt en ny sån cylinder som går ner i tanken. Den som alla kopplingar går in i. Fanns tydligen som reservdel till gammelbilen i tyskland. Får se hur det går att stoppa i en ny sån och täta lite bättre. Förhoppningsvis får jag en fungerande tankmätare och en tät tank igen! _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
okej! Jag var förbi MECA igår och köpte lite smågrejer, passade då på att fråga om olika rattar och han lovade mig ett mycket bra pris om jag köpte via honom.
Det kommer bli med rattnav och snap-off tänkte jag. _________________ Johan Damberg BMW 323i E21 -81 BMW 320d E90 -05 |
||
Låter bra, har fungerat kanon i min bil med sparco rattnav, snap-off och sparco ratt
![]() Jag tänkte faktiskt sätta mig in i att förbättra förarpositionen lite snart. Ska kolla på hur jag kan få bromspedalen i någorlunda höjd med gaspedalen vid inbromsning, för att underlätta heel n toe. Kanske försöker göra kopplingens väg kortare också. Och främst av allt sänka rattstången ! Har du groze någon erfarenhet av dessa tweaks? _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Re:
Jag var förbi där igen. Jag får samma pris som realcar säljer för. Vet inte om det är bra eller dåligt? Ratt 1798:- nav 498 snap-off 1695:- Är det bra priser? När det gäller rattstången bör det inte vara alltför svårt att sänka ratten. Dock lär man få göra åverkan på torpedväggen då själva knuten på rattstången sitter i imotorrummet. När det gäller pedalstället är jag osäker på hur lätt det är att ändra bromspedalens läge. På min förra E21a, den som jag har som avatar hade modifierad kopplingspedal så det var ett mycket kort spel vilket jag uppskattade mycket. Hur tidigare ägare hade gjort detta vet jag tyvärr inte. Vi kan väl kanske kika på det tillsammans nån dag. I helgen har jag gett mig fan på att jag ska vara i garaget med start i kväll. =) _________________ Johan Damberg BMW 323i E21 -81 BMW 320d E90 -05 |
||
jag gav 1670:- för ratten på forsman-motor
navet på realcar 498:- snap-off från jan o lisa motorsport 1450:- På snao-off kopplingen tillkommer ju lite frakt men i hela taget är det ju billigare om du orkar handla från olika ställen för att tjäna någon hundralapp eller två. Nu ska jag göra mig redo för racelicens på sviestad ! Är hemma i helgen tror jag så som vanligt är det bara slå en pling ![]() _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Re:
Då räknar jag med att du snabbar dig som bara den o blir medlem i BMWSC så du kan vara med på Anderstorp ![]() _________________ Viktor Starkman |
||
Jag blev medlem i bmwsc precis för några dagar sen ! och allvarligt talat vet jag inte om jag orkar åka 30-40 mil med bilen igen snart
![]() Hur som helst, sviestad var grymt kul bana ! Passade mycket bättre för bilen än mantorp. Dom snabba nedbromsningarna visade ju hur kass förare man är. Ville försöka mig på hell n toe men det blev fel med koordination så 2-3 ggr råkade jag trycka i trean med halv koppling nere = inget roligt ljud från växellådan. Efter det så knackar det lite från bilen när kopplingen är uppsläppt. Trycker jag ner kopplingen försvinner ljudet. Har jag pajjat något i växellådan ? Nu känner jag verkligen att jag vill ha ett garage ![]() Bilen gick inte varm igår iaf. Tror det var en kombination av att jag inte varvade ur hela tiden och växlade ner senare, samt att jag fixat lite bättre kylning. filmsnutt kommer så fort jag orkar ![]() _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Klart du orkar!!
Jag vet vad du menar, min licenskurs slutade 23 på sviestad, va hemma närmre 1, fick sitta o digga o studsa till musiken för o hålla sig alert :P. Tycker också att Sviestad var en kul bana, jag provade på o bromsa på mig efter rakan på baksidan dock, mina bromsar var inte så jätte roliga, men ändå en kul bana utan en lugn stund! _________________ Viktor Starkman |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 17456 besök totalt |