Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1164 besök totalt |
Kamera i bilen - ljudproblem
Jag har en vanlig Sony DVv kamera som vi haft i rejsbilen. Bilden blir jättebra och så, men det låter så mycket i bilen så ljudet "distar". Finns det nån bra lösning på det problemet? Jag testade sätta en bit silvertejp över mick-hålen men det blev bara konstigt, lät som tejpbiten fladdrade eller nåt. Kameran har ingång för extern mick, men jag vet inte riktigt vad för mick som skulle göra sig bra i en bil. _________________ William Ekström |
Tejpen blir ju bara ytterligare ett membran som tar upp ljud, därav "fladdret"
Skumplast eller liknande över hålet dämpar bättre men det kan ju hända att vibrationer gör extraljud i kamerachassit. Men testa med att dämpa med skumplast av olika täthet. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
Mikrofoningångar brukar vara standardiserade, bara att släpa med kameran till en affär och testa
![]() Skumgummi är som sagt ett väl beprövat knep, även när proffsen panikmekar. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
Det finns oftast en funktion som heter mic att./mic attenuation. som ska minska känsligheten på kameramicken, funkar dock i praktiken inte alltid så bra.
Det finns risk att det distar genom kamerahuset om kameran är för stumt monterad, kolla om det går att fixa någon dämpning på fästet. Annars är en extern mick alltid att rekommendera. Det finns en del som passar direkt i kameraingången som väl är att betrakta som amatör/halvproffs som bäst. Vill man vara seriös och lägga lite pengar kan man skaffa en adapter så att man kan använda vilket mick för musikinspelning som helst till kameran. Mvh Sven (Fd säljare i musikaffär & amatörfilmare.) _________________ Sven Hallbeck |
Jag hade stora problem med ljudet i min Megabusa, ända tills jag köpte denna mic (längst ner, Zorst)
http://www.dogcamsport.co.uk/helmet_ om du kollar/lyssnar på filmer från min hemsida www.libell.nu (jag sitter jobbet och youtube är bannlyst ![]() ![]() |
Dämpa micken. Det är inte för inte de har strumpor även på TV
![]() En annan idé är extern mic. Jag har placerat min i baksätet eller bagageluckan (bak) med bra resultat. Plockar upp motor och däck på ett bra sätt, och oftast får man inte med ev. snack i framsätet. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1164 besök totalt |