Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälmtips till bankörningen i sommar
1838 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Jula www.jula.se har en väldigt prisvärd "öppen" hjälm

kostar endast 495kr, vikten missade jag tyvärr, men kommer i morogn att väga min,
Dock är den mkt lätt i handen.

Hjälmen är luftig & har mkt bra passform & är nersatt från 795kr.

Ej FIA / SBF - men ECE godkänd Perfekt för banträffen.

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

står det inte i katalogen, eller har jag drömt. Jag tror det var kring 1100g. Väldigt prisvärt iaf !

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Uhm... Varför när man kan köpa en RACE-helmet för 1020kr? Som dessutom är lättare och godkänd? 500-spänn för halva vikten känns ju som ingenting...

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Re:

-- skrev:
Uhm... Varför när man kan köpa en RACE-helmet för 1020kr? Som dessutom är lättare och godkänd? 500-spänn för halva vikten känns ju som ingenting...
Bilsport hjälmen Race från Peltor är för liten.. kan det var en giltig orsak?!

Citera
kriller78
Mantorp
Här sen Jan 2007

Sen har vi ju det att hjälm-reglerna inom SBF har ändrats till max 1400gr (inte i folkrace).
Behöver inte vara FIA/SBF godkänd räcker med att den är godkänd enligt E2/3/4 eller afnor/sis/ons/snell (sa) eller BSI så är den ok även i tävling..
Tex. är Race-hjälmen bara "E" godkänd det som stoppat många hjälmar tidigare var 800gr-regeln.
om just denna hjäm har rätt godkännande vet jag inte men lätt att kolla!

Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

-- skrev:

Kanske för att det finns 100-tals personer som aldrig vill ha en licens men gärna kör på en branträff ?

tror inte en sekund att RACE-hjälmen skulle vara bättre än denna bara för att den är godkänd....

Fressten så är väl RACE-hjälmen även tagen ur produktion eller hur var det nu ?

Tomas_Boden
Boden
Här sen Jan 2007

Det här med hjälmarna är ju ett huvudbry, och i regementen och allt så är det kryphål, och Peltor är i kartell med SBF... Det råder det ingen tvekan om.... Se på alla t ävlingar, sponsrade av Sparco och Peltor... Sen dessutom så köpte jag en 800 kr hjälm, integral, som jag tävlade med i Formel Ford både i sverige, danmark och finland... Nu kör jag formelbil i år med och måste ha HANS skydd i finland, vilket har gjort att jag då måste köpa en dyrare hjälm med detta skydd till, vilket jag gjort...

Men den skoterhjälmen jag körde på förra året hade viktkravet, och det räckte långt i alla fall.....

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Nu prissänkt till 395kr på JULA

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Egentligen borde jag hålla mig från den här diskussionen för jag har inget positivt att tillägga. Men jag undrar varför man ska pruta på den personliga säkerhetsutrustningen när det är förhållandevis små pengar det handlar om? Det är ändå pengar som man inte ens får ett R-däck eller mycket mer en än tankfull med soppa.

1838 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande