Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (5677 totalt) |
Re:
Jag förstår vad du menar. Det är inte egentligen driftingen jag främst ogillar, och inte främst det jag klankar ner på när jag pratar om pubertalt, utan hela "extreme"-grejjen. I mitt tycke mest attityd och mycket lite substans. Mer show än go så att säga. Jag är för gammal och cynisk helt enkelt. Klart ni ska åka och sladda om ni tycker det är kul, jag kan ju välja att inte gå dit oc htitta. Svårare än så behöver det inte vara. ![]() _________________ /Anders C |
||||||||
Jag gillar drifting. När någon som vet vad de gör får bilen att dansa i kurvorna njuter jag av att titta på och när man själv får ett antal kurvor att "sitta ihop" utan knyckiga rörelser är det en fröjd att köra.
Tyvärr har jag ju ingen bil för det för ögonblicket. Annars hade jag nog provat. När jag var färsk bakom ratten var det de fem kurvorna runt torget i Hällefors som skulle bemästras med sju bredhas eller en flera hundra meter lång vänsterkurva i uppförslut som skulle köras med en enda långsladd för att man skulle vara ![]() ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Re:
Vad menar du med samma anledning? Är inte FMX en extremsport mer för att den är tämligen riskfylld samt "extrem" med höga hopp, volter, etc. Och inte främst för att den är en bedömningssport? En sport räknas väl inte till extremsport bara för att den är en bedömningsvariant av en annan sport, eller? Drifting känns ju enkligt min mening inte precis farligare eller mer riskfyllt än racing, t.ex. F1, etc.. Angående topicfrågan så tycker jag att drifting verkar kul att utöva, om man med det menar kontrollerade bredsladdar. Titta på verkar dock skittråkigt i längden, men det har ju bara med personligt tyckande att göra. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Re:
Driftingen är ju att ha kontroll på ett fordon vars tilltänkta användnings område inte följs,precis som i FMX för inte är en cross tänks att användas snurrande i luften eller på sidan?,det handlar ju om kontroll precis som i drifting. Jag anser iaf att Dom stora klasserna i drifting är rätt så riskfyllda. Ligger man sida vid sida på sladd i hög hastighet ,I D1 Japanska top serien så är ingångs hastigheten runt 120-170km/h) i kurvorna,då behövs det inte mycket för att det ska kunna gå riktigt fel. Men "Lek" driftingen som tillåter max 80km/h är inte speciellt riskfyllt,visst har avåkningar skett även i den mindre klassen,men då är folkrace mer riskfyllt att köra. En drift bil körs över gränsen vilket inte en race bil gör. En race bil som tappar fästet åker rätt ofta ut i sandfållan för den är byggt för grepp inte för sladda,alltså lättare att kontrolera inom sitt användnings område. Visst båda fordonen byggs ju om för att använda inom det nya användnings området,möjligtvis inte crossen då för den är ju rätt optimal från början,men du kanske förstår vad jag menar. Kanske är lite tokigt att jämföra med en 2hjuling men en bil på 4:a hjul men tyckte det var enklast att förklara så. Klart det är riskfyllt men om det är mer "farlig" än andra motorsporter är svårt att säga. Rally är klart farligare för där finns ju inga avåkningszoner och oftast en massa hårda träd m.m Spårvalet i drifting är rätt lik banracing för apex bör man hålla i drifting som man gör i banracingen. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||||||
Re:
Sund gubbe med sunda åsikter ![]() ![]() ![]() _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Jag är väl en ovanligt mossig 18-åring, då jag tycker lite som ni äldre...
Det är inte fel på att sladda i sig, men jag tycker nästan att driftingkulturen känns en smula patetisk bitvis... Dock så skulle jag absolut vilja prova det någon gång, sladda verkar kul. ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Tycker det är kul att sladda och har inget emot att det går brett.. Det jag menade var att det inte är så extremt och ballt på tex. Anderstortp att se två bilar drifta runt då det sker hela tiden mer eller mindre under racen.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
och där fick vi än en gång veta att banracingbilar inte körs på gränsen, inte kan sladdas med utan att hamna i sandfållan osv osv
En driftingbil som körs ÖVER gränsen...den har väl snurrat. ![]() Återkommande okunskap om "riktig racing" i kombination med en image mer riktad till en annan målgrupp än de som främst har banträffar och biltävling som intresse så skär det sig direkt och driftförespråkarna kommer för alltid ha svårt att "vinna över" sympatier på ett rättvist sätt. Däremot tror jag att drifting ligger helt klart i tiden. Uppslutningen av utövare, publik osv talar sitt tydliga språk. Även stuket på alla dessa gatbilar man ser säger sitt. Så sätt ihop en riktig serie (mindre "vifta med handen runt snygga brudar körning") med toppbilar och förare som körs riktigt seriöst så lär förståelsen blir större från omgivningen. Just det ja... Tycker jag det är kul att sladda? Skitkul! Skulle jag kunna tänka mig att testa Drifting? Ja, varför inte...dock känns dagens arrangemang (Gatebil osv) väldigt vilda västern. Men jag kan ha fel. Bra att det finns skilda träffar för de som vill dock. ![]() Vad är det bästa med Drifting? Den fick även dagens ungdom att inse att man nog bör åka bakhjulsdrivet trots allt. ![]() ![]() |
||||||||
Re:
Typ. ![]() Fan, man skulle kanske åka på nga av dessa arr...för att spana brudar. ![]() ![]() |
||||||||
Re:
vi är inne på 4e året nu Andreas, i Sverige då. ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||
Re:
Men iofs, jag får ju förklara om och om igen att jag inte kör "Rally" och att vi inte behöver kartläsare på bana... |
||||||||
Re:
Jo jag har sett nga bilder från detta oxå. Inget sker ju över en natt så det kan säkert bli bra. Dock är det ju inte serien man hör talas om osv vad jag fattat utan showerna enligt ovan är de som drar mest folk och är tongivande. Detta tror jag är en av de stora orsakerna att "vi tråkgubbar" inte riktigt tagit oss till driftingen som helhet. De som syns är inte de som tävlar "på riktigt" utan neorör, mkt plastbitar, däck med blå rök osv osv. Det blir bara för mkt. Lovar att testa Drifting om tillfälle ges på rätt ställe och plats. Men då ska fokus ligga på körning och inte blingbling. Troligen är jag helt kass. ![]() Sen är det väl så enkelt att en del tycker att Elmia i påsk med kromade V8:or och bladguld är det riktiga bilintresset, andra sysslar hellre med rally...och nga åker på sladd. Inget är fel och alla kan väl inte gilla allt. |
||||||||
Re:
Klockrent! Vi skrev nog ganska sammtidigt dessutom...men du kortare. ![]() |
||||||||
http://www.youtube.com/watch?v=dt_y3
http://www.youtube.com/watch?v=rIRvC Två filmer som visar helt olika "drifting" i Sverige ![]() Ena är en riktigt uppvisning & andra en riktigt tävling ---------------------------------------------------------------------- Som jämförelse så undrar jag hur skulle "DU" själv gjort en uppvisning med en STCC-bil på en parkeringsplats ? På STCC, Knutan förra sommaren så brände Göransson däck som tusan vid showen inne i Helsingborg City - var detta alltså tokfel ? Med "DU" - menar jag då alla i tråden mvh K ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||
Re:
PR problem är exakt vad det är Niklas, helt riktigt, jag har "dratt" näven i borde flera ggr under åren när arrangörer utav driftingtävlingar postat tävlingdatumet så sent som 5 dagar innan tävlingsdags... Men normen verkar vara att ju senare desto bättre för "dem". Minimum en månad, helst 2 innan borde vara krav på - men för nationella tävlingar finns det visst inget sånt ktav från SBF, bara så tidigt som möjligt - så helt klart ett PR problem. k _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||
Re:
Visst behöver man göra uppvisningar för att skapa uppmärksamhet, intresse och PR-material men hittills tycker jag det haltat lite mellan ambitionen i uppvisningarna och den aktuella tävlingsverksamheten. Men det kommer nog, bara tävlingsverksamheten få växa lite. Är det förresten många av "uppvisningsbilarna" (och förarna) som tävlar (visar total brist på kunskap när jag inte ens klarar av att ta reda på det själv)? |
||||||||
Re:
Det är ju det som funkar för att få icke utövare att komma och titta. Mer show än go som man brukar säga. och visst hade man saknat gridgirlsen i övrig racing om någon fick för sig att ta bort dom ![]() _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||||||
Jag gillar drifting börjar jag med att säga
![]() Dessvärre så tror jag att drifting kommer vara mycket skadligt för svensk motorsport. Sporten är "pubertal", kvinnoförnedrande, miljövidrig och fullständigt onödig. (i de icke frälstas ögon) Så snart miljöfolket och de vanliga gaphalsarna kommer på att det finns en ännu "smutsigare" motorsport än banracing så kommer de öka trycket ytterligare på bannysning av svensk motorsport. Sen så suger ju alla bedämningssporter stenhårt men det vet man ju redan när man ger sig in i leken. Jag hoppas att jag har fel ![]() _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||||
Drifting som sport är väl sådär. Men som skrivet innan i tråden har även jag svårt för bedömningssporter överlag.
Som banåkare gillar jag givetvis snabba tider men det har inte hindrat mig från att besöka Gatebil i Norge både som publik och som förare och jag måste säga att dessa event är en upplevelse oavsett om man gillar drifting eller inte. Dock är det väl värt att påminna att de som utövas där inte klassa som drifting av de trogna driftingfansen. Tycker dock att så kallad drifting som Kristian länkade till tidigare i tråden är urtråkigt att titta på och i jämförelse med tex. Gatebil står det sig slätt. Skall man ta kurvorna på sladd krävs det för att fånga min uppmärksamhet ett par uppfyllda kriterier: - Effekt, givetvis kan man sladda med 300 hk och göra det jättebra men inget jämfört med 800 hk och 4wd tex. - Udda byggen, inte så kul att titta på 5 volvo 740 några volvo 240 och någon M3 E36 köra runt hela tiden. Blir snabbt tröttsamt. Kul med lite olika bilar, typ Capri med cosworthmotor, 4wd bilar överlag som gör det hela lite intressantare osv. - Att det inte tävlas i det då jag tycker det är värdelöst med bedömingssporter. Alltså spontant på bana (givetvis under träffar tillämpad för detta ändamål) Bara mina åsikter. _________________ ![]() Nuvarande: Volvo S60R (370 hk) Tidigare: 327 -89 TURBO (750 hk) M3 -88 TURBO (450 hk) |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (5677 totalt) |