Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Omtag, vara eller icke vara?
1060 besök totalt
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1057


Trådstartare
Omtag, vara eller icke vara?

Senast på kinnekulle började jag fundera på hur jag håller ratten när jag styr. Har inte tänkt å det speciellt förut. I de skarpare kurvorna flyttar jag händerna på ratten innan jag styr in i kurvan (innan rakan, efter molin mm.) Är det rätt eller fel enligt skolboken? Har för mig att man ska undvika det i största möjliga mån, men jag kan ha fel. Vad har ni för erfarenheter och vad har ni fått lära er? Tacksam för tips.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5864



Måste man ta om har man väl för lång styrväxel...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1057


Trådstartare
super7 skrev:
Måste man ta om har man väl för lång styrväxel...


Hmm, det är sant. men dom korta styrväxlarna är så dyra....

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re: omtag, vara eller icke vara?

Anders C skrev:
Senast på kinnekulle började jag fundera på hur jag håller ratten när jag styr. Har inte tänkt å det speciellt förut. I de skarpare kurvorna flyttar jag händerna på ratten innan jag styr in i kurvan (innan rakan, efter molin mm.) Är det rätt eller fel enligt skolboken? Har för mig att man ska undvika det i största möjliga mån, men jag kan ha fel. Vad har ni för erfarenheter och vad har ni fått lära er? Tacksam för tips.

/Anders C

Att flytta händerna INNAN kurvan är helt enligt boka. Att behöva ta omtag I kurvan däremot, är ett bevis på att något är fel.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re: omtag, vara eller icke vara?

ice skrev:
Anders C skrev:
Senast på kinnekulle började jag fundera på hur jag håller ratten när jag styr. Har inte tänkt å det speciellt förut. I de skarpare kurvorna flyttar jag händerna på ratten innan jag styr in i kurvan (innan rakan, efter molin mm.) Är det rätt eller fel enligt skolboken? Har för mig att man ska undvika det i största möjliga mån, men jag kan ha fel. Vad har ni för erfarenheter och vad har ni fått lära er? Tacksam för tips.

/Anders C

Att flytta händerna INNAN kurvan är helt enligt boka. Att behöva ta omtag I kurvan däremot, är ett bevis på att något är fel.


Äh varför då?

Allt som gör att man åker fort och fortfarande håller sig kvar på banan är helt rätt.

Fel är det först när det gör så att man åker av eller långsammare. IMHo

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



På bana tar jag om innan en skarp kurva flyttar ner ytterhanden så att t.ex vänster hand vid högerböj så att den helst hamnar ca klockan 11 i kurvan. Tycker jag ger mig bättre kontroll.

I slalom har jag haft svårt att lära mig en bra teknik men att helt enkelt ha ett grundgrepp som är typ 20 över åtta funkar rätt bra, men hann inte träna tillräckligt på det efter jag läst om det i ett reportage från en slalomträff.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag kom på mig själv att ge styrutslag och därefter flytta ner högerhanden till växelspaken och hålla i mig i denna under en skarp högerkurva i björkvik..

Är det enl boken?

*behöver stol+bälen så jag sitter fast*

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



jag brukar försöka göra allt innan kurvan

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Jag har kommit på mig själv med att köra med "kromad armbåge" (dock med stängd sidoruta) under något race i Roadsport. Detta trots att jag hade en Miata precis i hälarna som försökte komma förbi. Uppenbarligen gick det bra ändå!
Fast jag behövde aldrig byta grepp i ratten!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Re: omtag, vara eller icke vara?

Fredrik - SLC skrev:
ice skrev:
Anders C skrev:
Senast på kinnekulle började jag fundera på hur jag håller ratten när jag styr. Har inte tänkt å det speciellt förut. I de skarpare kurvorna flyttar jag händerna på ratten innan jag styr in i kurvan (innan rakan, efter molin mm.) Är det rätt eller fel enligt skolboken? Har för mig att man ska undvika det i största möjliga mån, men jag kan ha fel. Vad har ni för erfarenheter och vad har ni fått lära er? Tacksam för tips.

/Anders C

Att flytta händerna INNAN kurvan är helt enligt boka. Att behöva ta omtag I kurvan däremot, är ett bevis på att något är fel.


Äh varför då?

Allt som gör att man åker fort och fortfarande håller sig kvar på banan är helt rätt.

Fel är det först när det gör så att man åker av eller långsammare. IMHo


Jag håller helt med dig men enligt skolboken så är det fel, iaf tills man lärt sig lite mer.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Normalt sett klarar man sig oftast bra utan att göra ett omtag.
Fördelen med att inte göra ett omtag är ju framförallt att man vet precis var man har hjulen raka.
Enda stället jag lärt mig att flytta händerna på ratten är i karusellen på ringen.
Där hade vi en gammal instruktör som ville att man skulle ta ett omtag precis innan man vek ner i betongdelen.
Jag märkte att de takterna sitter fortfarande i, när jag var där i september och körde!
Annars borde man nog klara sig även där med att inte göra ett omtag.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Peeter skrev:
Enda stället jag lärt mig att flytta händerna på ratten är i karusellen på ringen.
Där hade vi en gammal instruktör som ville att man skulle ta ett omtag precis innan man vek ner i betongdelen.
Jag märkte att de takterna sitter fortfarande i, när jag var där i september och körde!
Annars borde man nog klara sig även där med att inte göra ett omtag.


Det går bra i M3:an iaf.
Citera
Allmänt banåkaforum
Omtag, vara eller icke vara?
1060 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande