Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Omtag, vara eller icke vara?
1060 besök totalt
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Senast på kinnekulle började jag fundera på hur jag håller ratten när jag styr. Har inte tänkt å det speciellt förut. I de skarpare kurvorna flyttar jag händerna på ratten innan jag styr in i kurvan (innan rakan, efter molin mm.) Är det rätt eller fel enligt skolboken? Har för mig att man ska undvika det i största möjliga mån, men jag kan ha fel. Vad har ni för erfarenheter och vad har ni fått lära er? Tacksam för tips.

/Anders C

Umeå
Här sen Nov 2002

Måste man ta om har man väl för lång styrväxel...

Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Trådstartare
super7 skrev:
Måste man ta om har man väl för lång styrväxel...

Hmm, det är sant. men dom korta styrväxlarna är så dyra....

/Anders C

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: omtag, vara eller icke vara?

Anders C skrev:
Senast på kinnekulle började jag fundera på hur jag håller ratten när jag styr. Har inte tänkt å det speciellt förut. I de skarpare kurvorna flyttar jag händerna på ratten innan jag styr in i kurvan (innan rakan, efter molin mm.) Är det rätt eller fel enligt skolboken? Har för mig att man ska undvika det i största möjliga mån, men jag kan ha fel. Vad har ni för erfarenheter och vad har ni fått lära er? Tacksam för tips.

/Anders C

Att flytta händerna INNAN kurvan är helt enligt boka. Att behöva ta omtag I kurvan däremot, är ett bevis på att något är fel.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

ice skrev:
Anders C skrev:

/Anders C

Att flytta händerna INNAN kurvan är helt enligt boka. Att behöva ta omtag I kurvan däremot, är ett bevis på att något är fel.

Äh varför då?

Allt som gör att man åker fort och fortfarande håller sig kvar på banan är helt rätt.

Fel är det först när det gör så att man åker av eller långsammare. IMHo

Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

På bana tar jag om innan en skarp kurva flyttar ner ytterhanden så att t.ex vänster hand vid högerböj så att den helst hamnar ca klockan 11 i kurvan. Tycker jag ger mig bättre kontroll.

I slalom har jag haft svårt att lära mig en bra teknik men att helt enkelt ha ett grundgrepp som är typ 20 över åtta funkar rätt bra, men hann inte träna tillräckligt på det efter jag läst om det i ett reportage från en slalomträff.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Jag kom på mig själv att ge styrutslag och därefter flytta ner högerhanden till växelspaken och hålla i mig i denna under en skarp högerkurva i björkvik..

Är det enl boken?

*behöver stol+bälen så jag sitter fast*

Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002

jag brukar försöka göra allt innan kurvan

Shoppingclion
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Jag har kommit på mig själv med att köra med "kromad armbåge" (dock med stängd sidoruta) under något race i Roadsport. Detta trots att jag hade en Miata precis i hälarna som försökte komma förbi. Uppenbarligen gick det bra ändå!
Fast jag behövde aldrig byta grepp i ratten!

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:
ice skrev:
Anders C skrev:

/Anders C

Äh varför då?

Allt som gör att man åker fort och fortfarande håller sig kvar på banan är helt rätt.

Fel är det först när det gör så att man åker av eller långsammare. IMHo

Jag håller helt med dig men enligt skolboken så är det fel, iaf tills man lärt sig lite mer.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Normalt sett klarar man sig oftast bra utan att göra ett omtag.
Fördelen med att inte göra ett omtag är ju framförallt att man vet precis var man har hjulen raka.
Enda stället jag lärt mig att flytta händerna på ratten är i karusellen på ringen.
Där hade vi en gammal instruktör som ville att man skulle ta ett omtag precis innan man vek ner i betongdelen.
Jag märkte att de takterna sitter fortfarande i, när jag var där i september och körde!
Annars borde man nog klara sig även där med att inte göra ett omtag.

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Peeter skrev:
Enda stället jag lärt mig att flytta händerna på ratten är i karusellen på ringen.
Där hade vi en gammal instruktör som ville att man skulle ta ett omtag precis innan man vek ner i betongdelen.
Jag märkte att de takterna sitter fortfarande i, när jag var där i september och körde!
Annars borde man nog klara sig även där med att inte göra ett omtag.

Det går bra i M3:an iaf.
Citera
Allmänt banåkaforum
1060 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande