Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
XYZ Coilovers?
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (25833 totalt)
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Vågar påstå att de tillerkas i "samma formar" som D2/K-Sport.

Ser detta genom att titta på detajler på bilderna ovan.
Exakt samma grejjer/detaljer/tillbehör som mina D2.

Dagger
V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006

Man behöver ju inte göra sitt bästa för att såga en produkt innan man testat. Kan ju mycket väl vara prisvärda grejer.

DanielR: Har du lust kan du gärna ta fram ett prisexempel till Peugeot 106 XSi -92.

overandout
Sala
Här sen Jul 2005

Don finns tyvärr bara till Peugeot 206, 306 och 307 idag.

Någon som vill bli sponsrad som har en BMW E46 M3?

V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006

Re:

DanielR skrev:
Don finns tyvärr bara till Peugeot 206, 306 och 307 idag.

Någon som vill bli sponsrad som har en BMW E46 M3?

Det var ju synd, annars hade du kunnat få sponsra min pugge istället

overandout
Sala
Här sen Jul 2005

om det är någon som vågar testa XYZ så kan vi göra bra pris på SS kitet. Kika om du hittar din bilmodell på litan www.xyz-racing.com skicka sedan ett mail på info@stytun.se så ska vi göra ett bra pris.

// WWW.STYTUN.SE //

Stockholm
Här sen Sep 2006

Ksport / D2 / XYZ är samma produkter, samma tillverkare.
Det finns även flera "märken" från samma tillverkare.

Jag baserar detta på de samtal som vi har haft både med Ksport och D2 under åren (vi har sålt båda, och vi är sedan dec -07 generalagent för Ksport i sverige). Har även haft direktkontakt med XYZ.

Jag har flera gånger bett Ksport tillverka produkter efter att t.ex ha sett att XYZ/D2 lanserat t.ex ett bromskit som jag ännu ej fått information om, och ibland är det tvärtom. De ringer bara till fabriken så är det snabbt fixat. Det har även vid flertalet gånger blivit uppenbart att ägarna till de olika företagen känner varandra och använder samma ritningar och specifikationer etc.
Samma dag som XYZ/D2/Ksport utkommer med en ny applikation så får alla aukttoriserade distributörer samma info.
Dvs om en D2 distrubutör får info om att det nu finns coiloverkit till Volvo 745 så får även Ksports distrubutör samma info.
Ksport/D2/XYZ ställer även ut tillsammans på mässor etc, och detta har jag bilder på.
Vi har även fått samhörigheten bekräftad utav Ksport.
De har exakt samma "Tilblehörsprogram", dvs hydrauliska handbromsar, fotstöd, bälten, stolar etc.
Har man hållt dessa kit i handen så råder det ingen direkt tvekan om samhörigheten....
Vill man tro att detta är en slump så får man göra det.

Givetvis finns det de som hävdar något annat.

XYZ tenderar dock att vilja ta lite mer betalt för sina produkter, detta beror troligtvis på de pengar de lägger på marknadsföring (vem har inte sett bilden på Alfa Romeo WTCC-bilen med en XYZ-logo i fronten). Och någon stans måste givetvis pengarna komma tillbaks.
Jag har själv försökt få fram info om vad exakt det är som XYZ levererat till denna WTCC-bil då det även sitter KW-dekaler på bilen på vissa utav de bilderna som finns. Alternativt så har de sponsrat med pengar eller andra tjänster.
XYZ är också de enda som på förfrågan sagt, "D2 och Ksport känner vi inte till och vi har absolut inget att göra med dessa eller andra företag"

Det som skiljer mellan de olika "tillverkarna" är småsaker som att alla "tillverkarna" inte väljer att inkludera samtliga applikationer i sitt utbud.

Alla 3 märken som diskuteras i denna tråd är bra produkter, med goda garantivillkor i de fall där svensk generalagent finns. D2 har i Göteborg (SP), Ksport i Stockholm. XYZ har i dagsläget endast några återförsäljare, men det kommer nog dyka upp någon som tar an sig generalagenturen inom kort.
Finns det billigare produkter? Ja.
Finner det dyrare produkter? Ja.
Finns det bättre produkter? Ja.
Finns det sämre produkter? Ja.
Är produkterna prisvärda? Absolut.

Det skall även noteras att Ksport/D2/XYZ etc har flera olika typer utav coilovers, anpassade för olika ändamål. Instegsserierna är främst avsedda för gatbilar/enklare klubbträffar. Dvs som ett fullgott alternativ till t.ex sportdämpare & sänkfjädrar. Bara så man inte jämför äpplen och päron.

Givetvis skall läsaren ha åtanke att jag representerar generalagenten för Ksport i sverige, och således utgår ifrån den information och erfarenhet som jag personligen har.

Jag hoppas att jag med detta inlägg kunnat skapa lite klarhet i hur det ligger till, vilket jag även försökt göra i tidigare diksussioner kring detta ämne (bl.a på detta forum).

Ps.
Hade jag bott i USA så hade jag givetvis försökt att höja Ksport till skyarna och försökt hitta 100 anledningar till varför just det märke som jag representerar är 100 gånger bättre än konkurrenternas, och tvärtom, "american style"

Mvh
Andreas Hedström
www.raidopower.se

Stockholm
Här sen Sep 2006

Kan även passa på o förklara att det inte inte riktigt går att kika på toppmonteringarna och säga "titta, de ser inte lika dana ut som xxxx, kolla på denna bild".
Givetvis måste det vara samma kit, och samma sorts toppmonteringar.
De erbjduer alla t.ex Pillowball Upper Mounts, ställbara och icke ställbara, rubber upper mounts, och aluminium upper mounts osv osv. Alla ser olika ut.

Sen så ser ju självklart själva "coiloversarna" olika ut beroende på bilmodell etc, dvs det går heller inte att ta en bild på ett D2-kit till Volkswagen Passat 1995 och jämföra med en bild på ett Ksport-kit till en Subaru Impreza STi 2003. Givetvis ser de då ej lika dana ut...

Ganska självklart kan tyckas, men inte för alla.

Sen så har jag som generalagent för Kpsport egentligen inte stor vinning utav att berätta allt detta, men ibland så läser man så många "teorier" att man känner sig manad att gå in och dela med sig utav sin egen version utav det hela.
D2 var störst/först internationellt, och lanserades hårt. Därav fick de ta mycket skit pga barnsjukdommar etc, ett rykte som har hängt kvar men som förhoppningsvis avtar mer och mer. Samma barnsjukdommar fanns givetvis på alla andra "märken". Dvs varken bättre eller sämre. De utvecklas dock hela tiden.
Det blir även lätt en spinoff-effekt, speciellt från USA, där stora distrubutörer etc givetvis inte gärna släpper in oönskad konkurrens = mycket propaganda etc. Så givetvis skall man ta allt med en nypa salt, gäller även mig själv.

Mvh
Andreas Hedström
www.raidopower.se

Mantorp
Här sen Nov 2002

Trevlig inlägg av Andreas. thumbs up

Balanserat och nyanserat där han, tycker jag, ger en trovärdig bild av sina produkter och de andra som är väldigt lika/samma.

Sådant tyder på en seriös inställning.

Så vem jag skulle handla liknande kit av är inte svårt att bestämma...

Sen kan jag även ge lite inside på detdär med dekalerna på WTCC-Alfan.
KW har under lång tid, iaf tidigare, sponsrat hela WTCC-serien så alla bilar har varit tvugna att ha deras dekaler. PÅ Alfan satt det fram till sista årets bil Sachs. På "VM 3:a bilen" från förra året satt/sitter det KW.

Är högst skeptisk till att ens XYZ värstingkit eller likaså ngt prototypkit skulle kunna mäta sig i närheten av dessa produkter (som är extremt avancerade), men det är inte heller målgruppen eller ambitionen...även om vissa verkar tro det... Så Andreas har än en gång rätt i att det är ren dekalsponsring.

Skulle vara kul att prova ngt av dessa enklare/billigare kit för att se hur dom funkar.

Sådär ja, då går det bra att skicka över de feta spnsoravtalen och rabatterna jag blev lovad för detta inlägg...

Tar nga till

overandout
Sala
Här sen Jul 2005

Riktigt bra skrivet där

Det stämmer att XYZ hävdar att de inte har något samarbete med D2 eller K-sport. Det finns säkert ett företag som tar fram mallar och säljer dessa till de ovan nämnda, men i mina öron så låter det dumt att dom skulle exakt samma ritning på hur stötdämparna skall se ut i sin helhet, detta medför att dom inte skulle kunna konkurrera och påstå att deras delar är bättre än någon annans.

Vi har dessa delar på lager idag, 355 mm skivor, 4 kolvs ok, 6 kolvs ok, coilover till BMW E36 M3 och Subaru Impreza GT 92-00. Det är även på väg en stor beställning till oss som anländer om en månad ungefär, så är det någon som vill klämma på XYZ:s produkter så är det bara att höra av er.

Nu har det diskuterats coilovers, men om man ser till bromsarna så är det viss skillnad på broms ok om du jämför K-sport och XYZ samt att K-sport kör med 8 kolvs ok istället för 6 kolvs ok. Så en viss skilland lär det iaf vara på bromskiten

Stockholm
Här sen Sep 2006

Daniel:

Dumt eller inte, men det är så det fungerar over there.
Samma sak med t.ex bilstereomarknaden etc.
Nu vet jag inte hur pass insatt du är i OEM-tillverkning och liknande, men i Kina, Taiwan etc så är detta extremt vanligt. Många säljer exakt samma produkter, fast under olika "fabrikat/modellnamn". Detta gäller givetvis inte bara coilovers/bromsar. Oftast är det stora fabriker som producerar, sedan kommer företag xxxx och beställer minst 500kit och får du välja färg på produkterna samt lanserar ett "eget" varumärke.
Dvs det finns uppskattningsvis 10-20st företag som säljer exakt samma produkter, fast under olika varumärken. Men allt kommer från samma ställe.

Sedan försöker självklart varje varumärke att sticka ut så mycket som möjligt för att försöka skilja sig från mängden, t.ex som XYZ när de går in och sponsrar en WTCC-bil och på det sättet hoppas att folk skall tänka "ahaa, en XYZ-dekal, då kör de nog med XYZ coilovers & bromsar". Även fast det ej verkar riktigt som att så är fallet om man läser inlägget ovan.
D2 körde med bilder på GTR-bilar som var sponsrade utav tyska telecombolaget D2, vilket var fult eftersom det inte alls hade något att göra med D2-företaget som säljer coilovers/bromsar.
Ksport har mycket möjligt gjort något liknande, men inget som jag personligen känner till i dagsläget.

Personligen har jag varit på plats på mässor i asien samt besökt leverantörer, nu senast i april var vi i Kina 3 veckor.

Dvs du kan själv välja att sälja hela XYZs sortiment, fast i rosa färg samt under varumärket "SuperMegaRacing" tex.
Enda kravet är att du uppfyller minimumordern, uppskattningsvis 500-1000 kit. Sedan satsar du en massa pengar på marknadsföring och jobbar hårt för att promota just ditt märke.

Träffade på flera "nya tillverkare" som ville att vi skulle marknadsföra deras bromsar/coilovers, dock förstod de snabbt att det ej var intressant då jag meddelade att vi redan saluförde Ksport och redan hade alla deras applikaitoner i vårt sortiment etc. Applikationer, tillbehör, utséende etc är identiskt. Bortsett från varumärke samt färg.

Gällande bromsok så har även Ksport de små bromskitten och bromsoken, 286mm/304mm, samt 6-kolvsoken osv osv.
De har dock valt att satsa mest på de större kitten i sin marknadsföring, så har även vi valt att göra i sverige.

Mvh
Andreas Hedström
www.raidopower.se

Sala
Här sen Jul 2005

XYZ hävdar fortfarande att dom sponsrade Alfa Romeo under 2006 och 2007, dock så söker dom nya sponsorer inom rally till 2009, så vi får se hur det kommer att gå.

Har också frågat vad dom har för koppling till D2 och K-Sport och svaren utesluter inte att dom kan sammarbeta med dessa på vissa punkter. XYZ har sedan 1998 tillverkat stötdämpare och bromsar som sålts till kända bilfabrikat i Japan USA och till viss del i Europa. De bestämde sig sedan för att göra en komplett produkt och då tillkom XYZ. Detta talar för väl beprövade stötdämpare och som även är den viktigaste delen i dessa kit. Jag har till 100 % tillit till XYZ att deras produkter är vad dom påstår sig vara och eftersom dom lämnar utbytesgaratier på alla produkter känns det för oss ett säkert märke att sälja.

Som du även säger så finns det många märken med nästan identiska uteseenden, de blå stötdämparna som du ser på första sidan är ett mindre bra kit som bla. väger ca 1 kg mer, fast monterade nipplar för justering av stötdämparen med tveksam funktion, tunn platta i övre toppmonteringen, hammarlackad bottenmontering i metall mm. Vi har tagit hem och uteslutit en hel del märken och vi har nu fastnat för XYZ.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Att sponsra ngn kan "alla" göra...men hur och med vad kan variera.
Nga stötdämpare eller bromsar har dock aldrig förekommit i Alfa-sammanhanget. Basta!

När Honda vann VM i roadracing på sina 500cc satt det under många år NGK-dekaler på deras cyklar...men stiften var Bosch vill jag minnas. Huvudsaken i det fallet för NGK var att synas på en vinnande cykel. I andra fall bistår man som sponsor med kunnade och har ett utbyte där man ger och tar. Det är en annan sak.

Så om XYZ köpt en dekalplats (troligen dyr sådan) på WTCC Alforna så är det inget fel eller lustigt med den saken. Men det blir lite löjligt att här försöka hävda ngn form av tekniksamröre dem emellan då fakta är så enkelt att finna...

mr2-mannen
Stockholm
Här sen Sep 2006

Re:

DanielR skrev:
XYZ hävdar fortfarande att dom sponsrade Alfa Romeo under 2006 och 2007, dock så söker dom nya sponsorer inom rally till 2009, så vi får se hur det kommer att gå.

Har också frågat vad dom har för koppling till D2 och K-Sport och svaren utesluter inte att dom kan sammarbeta med dessa på vissa punkter. XYZ har sedan 1998 tillverkat stötdämpare och bromsar som sålts till kända bilfabrikat i Japan USA och till viss del i Europa. De bestämde sig sedan för att göra en komplett produkt och då tillkom XYZ. Detta talar för väl beprövade stötdämpare och som även är den viktigaste delen i dessa kit. Jag har till 100 % tillit till XYZ att deras produkter är vad dom påstår sig vara och eftersom dom lämnar utbytesgaratier på alla produkter känns det för oss ett säkert märke att sälja.

Som du även säger så finns det många märken med nästan identiska uteseenden, de blå stötdämparna som du ser på första sidan är ett mindre bra kit som bla. väger ca 1 kg mer, fast monterade nipplar för justering av stötdämparen med tveksam funktion, tunn platta i övre toppmonteringen, hammarlackad bottenmontering i metall mm. Vi har tagit hem och uteslutit en hel del märken och vi har nu fastnat för XYZ.

Att XYZ sponsrat Alfa-teamet råder det väl ingen tvekan om, dekalerna har ju uppenbarligen suttit där.
Frågan som ställts är väl mer om det är korrekt att påstå att man levererar bromsar eller väghållning till en WTCC-bil som så inte är fallet? Att sponsra med pengar är en sak, att sponsra med sina produkter och sedan använda det i sin marknadsföring är en helt annan sak.
Tidigare i tråden framkommer information om att bilen i fråga inte har coilovers från XYZ.

Jag har endast försökt förklara för dig hur deras affärsupplägg fungerar, och varför de uttrycker sig som de gör.
Det stämmer att de även tillverkar till andra mer kända fabrikanter i samma fabrik som tillverkar Ksport/D2/XYZ mfl, pga detta så fick vi ej besöka fabriken under vår asienresa april-08 då de har avtal som förhindrar oss tillträde dit. Vad kan det bero på? Givetvis vill inte de "mer kända" tillverkarna visa upp att flera billigare märken tillverkas i samma fabriker.

Alla dessa märken startade 1996-1998, dvs alla hänvisar till att fabriken startade då. Deras egna varumärken har dock givetvis inte funnits sedan 1996-1998. Alla dessa märken har poppat upp de senaste 5-6 åren.

Ksport/D2/XYZ mfl lämnar alla utbytesgarantier på minst 1 år mot fabrikationsfel.

Missförstå mig inte Daniel, klankar absolut inte ned på XYZ som produkt (vi säljer ju samma produkter), vill bara informera om hur affärsupplägget fungerar och att marknadsföringen inte är helt korrekt återgiven alla gånger.

Kittet du hänvisar till ser ut som ett kinatillverkat kit. Fabriken i Taiwan har visat viss oro över de kinesiska kopiorna, samt deras extremt låga pris.

Mvh
Andreas Hedström
www.raidopower.se

Fixhult
Här sen Apr 2004

Det förkommer ju dämpare av minst ett Tawainesiskt budgetmärke på Svenska budgettävlingsbilar i dagsläget, så tids nog kommer nog de bli utvärderade för vad de klarar av.

Helt klart är det mycket options och färg för pengarna, hur det passar in i ens egna användningsområde och utvecklingskurva får var och en bedöma.
Men klarar de av två tävlingssäsonger med hyffsad överlevnad (dvs ungefär samma dämpning år ett som år två) så har man skaffat sig mycket chassikunskap till ett lågt pris.

Men det är inte tävlingsekipage man tjänar pengar på, det är pimpmarknaden (som är så mycket större), där pryttlarnas funktion inte är lika högt prioriterat som namn (dekalen), buzzord och utseende.
Men det finns ju även de som "pimpar" med BBS, Brembo, Bilstein, KW etc också...

overandout
Sala
Här sen Jul 2005

Anders: Jo det är ett kinakit och det håller verkligen inte samma kvalité och priset var faktiskt det samma som för Taiwan kiten så det har dom nog inget att oroa sig över än så länge.

Till en början var jag faktikst skeptisk mot K-sport då man läst lite blandade känslor om dom, men som du säger så tillhör det utveckligen och alla håller säkert en lika bra standard idag.

Vi ska själv sponsra lite bilar med XYZ produkter så vi kommer göra våran egen utvärdering senare. Tills dess, så är bara att välja utifrån färg design vad det verkar som =)

Vi önskar en trevlig sommar och semester till er alla!!

Stockholm
Här sen Sep 2006

Re:

DanielR skrev:
Anders: Jo det är ett kinakit och det håller verkligen inte samma kvalité och priset var faktiskt det samma som för Taiwan kiten så det har dom nog inget att oroa sig över än så länge.

Till en början var jag faktikst skeptisk mot K-sport då man läst lite blandade känslor om dom, men som du säger så tillhör det utveckligen och alla håller säkert en lika bra standard idag.

Vi ska själv sponsra lite bilar med XYZ produkter så vi kommer göra våran egen utvärdering senare. Tills dess, så är bara att välja utifrån färg design vad det verkar som =)

Vi önskar en trevlig sommar och semester till er alla!!

ok, du kan få de där kinakitten mycket billigare i inköp jämfört med XYZ, större förhandlingsmarginal hos kineserna. Har dock aldrig testat dessa kinakit, så jag har ingen åsikt om dom i dagsläget.

Som diskuterats tidigare i tråden så har de stora märken som lanserats först t.ex D2/Ksport fått tagit alla smällar vad gäller barnsjukdommar etc, XYZ som är mycket nyare och hoppade på tåget senare har givetvis lättare för sig. Eftersom XYZ är så pass nytt så har hellre inte många hunnit använda dom, medans D2/Ksport sålt i flera år på alla stora marknader.

Exempel google.se:
D2 Coilovers = 26.000+++ träffar
Ksport Coilovers = 26.000+++ träffar
XYZ Coilovers = 1.130 träffar

Dock verkar du fortfarande ej ha insett att det är samma produkter eftersom du skriver att "de är säkert lika bra". De är självklart lika, eftersom det är samma produkter.
om du har 2st volvo s40, en röd och en blå, så är det fortfarande samma typ utav bil och kommer från samma ställe, även om färgen skiljer dom åt.

Det som skiljer är, som du själv skriver, färgen, samt vilka utav de tillgängliga applikationerna de önskar saluföra.

orange/Svart = Ksport
Lila/Svart = D2
Gult/Svart = XYZ
Blå/Svart = G4 Racing
osv osv...

Trevlig sommar du/ni med, någon semester lär det dock inte hinnas med detta år

Mvh
Andreas Hedström
www.raidopower.se

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

När vi endå är inne på ämnet.

Bromsarna från ksport/D2/XYZ är det samma som VTTR?

Hur är det med applikationerna där?
Såg tex att det finns 8kolvsok med 355mm skivor till s2an men inga 6kolvs framkitt från ksport. XYZ har dock framkitt med 6 kolvsok men inga 8 kolvs kitt. Om man nu prompt ska ha den ena eller andra tillverkaren är det bara så enkelt för importören att plocka upp tfnen och ringa och beställa det som man vill ha eller?

Andra frågan är ju då.
De flytande skivorna som följer med. Är det AP standard som det är på beläggen eller?
För jag ser inte att man kan köpa nya lösa skivor utan centrum "bellsen".

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
mr2-mannen
Stockholm
Här sen Sep 2006

Re:

Gustav Uhlander skrev:
När vi endå är inne på ämnet.

Bromsarna från ksport/D2/XYZ är det samma som VTTR?

Hur är det med applikationerna där?
Såg tex att det finns 8kolvsok med 355mm skivor till s2an men inga 6kolvs framkitt från ksport. XYZ har dock framkitt med 6 kolvsok men inga 8 kolvs kitt. Om man nu prompt ska ha den ena eller andra tillverkaren är det bara så enkelt för importören att plocka upp tfnen och ringa och beställa det som man vill ha eller?

Andra frågan är ju då.
De flytande skivorna som följer med. Är det AP standard som det är på beläggen eller?
För jag ser inte att man kan köpa nya lösa skivor utan centrum "bellsen".

VTTR = Vet ej, har personligen ej kikat närmare på det.

Ksport har 6-kolvsoken i sitt ordinarie modellutbud.
Skivorna är 286x26, 304x28, 330x32, 356x32, 380x36, 400x36. Sedan anger t.ex vissa 355mm istället för 356mm osv.
Det går alldeles utmärkt att enbart köpa bromsskivorna utan centrum från Ksport. Vi säljer dock endast dessa till de som redan köpt ett bromskit.

Mvh
Andreas Hedström
www.raidopower.se

Motala
Här sen Maj 2005

Vill bara säga att detta var en MYCKET intressant tråd att läsa! Är helt övertygad om att pris/prestanda på nämnda coilover-kit är ruskigt bra, speciellt när en del av dom säljs till obegripligt låga specialpriser just nu... thumbs up

Folk ska alltid vara så rädda för billiga Asien-prylar, bara för att det ÄR billigt... Kan inte riktigt förstå varför? Jag skulle förmodligen bli toknöjd om jag handlade ett K-sport kit för 7.495 spänn! Jag har ju liksom inte betalat 17.495 för grejerna, utan just BARA 7.495 kr, och då får man utgå från det!

Hoppas alla ni säljer en hiskelig massa prylar till en massa glada rejsa-människor, så ses vi på någon rolig banträff i sommar

GR Yaris -21såld
Lexus RC-F Track Edition - 20 såld
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
overandout
Sala
Här sen Jul 2005

Vi testar XYZ för fullt, här har vi en bil vi sponsrar. En dag på strippen i Strängnäs 2008-06-14.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

DanielR:
Varför inte skicka ett set med dämpare till Samuel (han hänger här på rejsa) för körning i hans dyno?
Bättre reklam än att kunna visa papper på funktionen finns ju inte thumbs up

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Allmänt banåkaforum
XYZ Coilovers?
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (25833 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande