Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
ROCS 360Challenge Cup
1, 2, 3, 4, 5   >>
6 besök senaste veckan (7707 totalt)
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
ROCS 360Challenge Cup

Det börjar klia ordentligt i mina rejsingfingrar så jag tänkte att vi skulle köra igång Säsong 3 i ROCS. Det får bli en liten miniliga på 5 race.

Förslag på Regler:

Vi kör på söndagar. Servern startar ca Kl 16.00. Fri träning pågår ca 30min. Cirkus kl 16.30 startar kvalet. I och med att kvalet har startat så går det inte längre att joina spelet! Med andra ord så kan det vara bra att vara på plats innan 16.30.

Under kvalet chattar vi inte alls. Det kan vi göra efter kvalet.

KVALREGLER

Startordningen under kvalet baseras på bästatid under träningen innan. Den som fått sämsta tid går ut först och så vidare. När en förare passerar start/mål för att börja på sitt snabbvarv så ska nästa förare kliva i sin bil och rulla ut ur depån.

Man kan följa de andras framfart genom att välja vilken bil man ska se i fönstret till vänster, klicka på den högra av de två knapparna under fönstret för att hoppa mellan bilarna.

Efter kvalet blir det ett fem minuters warm-up där man kan träna, snacka om kvalet, gå och hämta/avyttra dricka m.m. Man kan även köra nåt varv på banan om det är några sista-minuten inställningar man vill göra.

Ca Kl 17.00 startar racet. Samma sak gäller här: Chatta så lite som möjligt! Helst inte alls.

SERVER

Vi har ju allt ifrån modemanvändare till de som sitter på 10 Mbit-linor. Låt oss se hur många som är intresserade av detta och sen se hur vem som får/ska hosta. Förra veckan var vi tex 13 pers på Ragnars 10 Mbit-lina. Jag tror att gränsen går vid ca 15-16 pers samtidigt på en 10 Mbit-lina. På en 1 Mbit-lina kan man vara cirkus 10-12 pers.

INSTÄLLNINGAR

Racelängd: 30% (ca 30-35minuter)
Kval: 1 varv (en person i taget)
Fuel/tire wear: 1X (normal)

Tillåtna Hjälpmedel:

Skador av
Clutch assist

Allt detta ställs in av den som hostar racet, så det är viktigt att han/hon kollar detta.

DEPÅSTOPP

Ett depåstopp är obligatoriskt. Ingen åtgärd under stoppet är nödvändig, men man måste in på sin plats och stanna.

Stoppet kan ske när som helst under racet, fast ej på sista varvet. Man får alltså inte gå i mål inne i depån, då räknas inte stoppet. Detta är extra viktigt om du har blivit varvad! På din display kanske det står att du är på varv 19 av 21, men ledaren kanske är på väg att gå i mål. Då missar du
stoppet!

Ett missat depåbesök ger 30 sekunders straff!

om man tjänar på att tanka/byta däck under depåbesöket vet jag inte, byta däck har jag svårt att tro är någon mening med om man inte tankar.
Att starta loppet med soppa för halva racet, och fylla på havlvägs kan vara en bra taktik. Fast kanske det är bättre att ha soppa för hela racet, och göra ett blixt-stopp? Jag vet inte...

PÅ BANAN

Lite regler om hur man får/bör bete sig på banan måste vi ha.

* Två däck på banan hela tiden, EDIT: kerbsen räknas INTE som bana.
* Ta det lugnt i starten. Kör bara om i första kurvan om det verkligen finns plats! Här blir det oftast kaos med massor av avåkningar.
om du kört av, se dig för när du ger dig ut på banan igen. Håll dig ur racelinjen tills du fått upp farten.

Några saker att tänka på. Vi kommer att köra olika snabbt och vara olika duktiga. Var beredd på att den framför kan bromsa mycket tidigare än du själv brukar göra. Det är nästan alltid den bakomvarandes fel om det smäller i denna situation!

Jag tycker inte att vi kör med "bestraffningar" i efterhand! Det här ska vi klara av iallafall, eller hur?

om du kommer för fort till en kurva, eller av vilken anledning som helst, finner att du måste gena och åker rakt fram och tjänar massor av tid så slå av på gasen så pass mycket att du inte har tjänat någon tid på detta. (Mao, slå av REJÄLT!).

Nu känner ju spelet iofs av om man genar vilt, då får man en "stop & go". Den måste man följa annars blir man automatiskt diskad i spelet!

OBS: Ett "stop & go" stopp räknas INTE som ett vanligt depåstopp!

PoÄNGBERÄKNING

Vi kör med samma poängberäkning som de gör i 2003 års F1 tycker jag. D.V.S:

10 Poäng
8 Poäng
6 Poäng
5 Poäng
4 Poäng
3 Poäng
2 Poäng
1 Poäng

4 extra poäng för poleposition!

OMSTART AV LOPPET

1. En masskrasch i starten: Eftersom vi kör med Damage: OFF så inga omstarter vid startkrascher!

2. Servern går ner: om server brakar innan 50% av loppet är kört så startar vi om. Om mer än 50% har gått, så räknas det som slutställning.

ÖVRIGT

Information om hur och var man ska "joina" spelet kommer här på rejsa.nu-forumet.

Målsättningarna med denna lilla 360Challenge Cup är tre:

Ha kul
Ha kul
Ha kul

PROGRAM

19 okt Hockenheim
26 okt Nurburgring
2 nov A1 Ring
9 nov Magny Cours
16 nov Grand Finale på Mantorp

ANMÄLAN

Anmäl er här i forumet, i denna tråd. Vad ni heter och vilken bil ni vill köra.

Team Swedish Racing Mates
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Niklas Maravic

DTCC BMW Dealerteam

Bil nr 2

Citera
Viktor Pousette
Kalmar
Här sen Jan 2003

Jag har kanske ett litet förslag.
Istället för att köra ett kval så går man efter varje förares poäng, dvs den som leder ligan startar sist osv.

Fast kan bli problem om de är många förare som ligger på samma poäng och kan också bli problem när man ska tala om för spelet vem som ska starta sist, man får alltså köra ett kval där killen som ska starta sist går ut först och sätter en JÄTTE dåligt tid och att resten följer me och sätter en tid som är bara någon sek snabbare än killen framför osv =))))

Är jag dum eller skulle de gå att genomföra, skulle bli roligare race ?

Jag vet att de är krångligt men jag vill bara höra vad ni tycker, om ni tror att de är möjligt ? Inget skäll tack

Falkenberg
Här sen Mar 2003

får vem som helst vara med i så fall vill jag anmäla mig. måste bara köpa en ratt

Citera
Ulf Carlsson
Stockholm
Här sen Apr 2003

Jag vill vara med om jag får Jag kör Coca-Cola Men jag kan inte nu på söndag. fuZes Förslag tycker jag ser intressant ut vore kul att testa om det går att genomföra thumbs up

Ove Mörk
Skara
Här sen Jan 2003

Jag vill vara med!

Brukar också köra DTCC BMW dealerteam bil nr:2, men kan tänka mej att ta t.ex. bil nr:0 i samma team.

VARA (EMTUNGA)
Här sen Jan 2003

Re: ROCS M3Challenge Cup

Niklas Maravic skrev:
Det börjar klia ordentligt i mina rejsingfingrar så jag tänkte att vi skulle köra igång Säsong 3 i ROCS. Det får bli en liten miniliga på 5 race.

Förslag på Regler:

Vi kör på söndagar. Servern startar ca Kl 16.00. Fri träning pågår ca 30min. Cirkus kl 16.30 startar kvalet. I och med att kvalet har startat så går det inte längre att joina spelet! Med andra ord så kan det vara bra att vara på plats innan 16.30.

Under kvalet chattar vi inte alls. Det kan vi göra efter kvalet.

KVALREGLER

Startordningen under kvalet baseras på bästatid under träningen innan. Den som fått sämsta tid går ut först och så vidare. När en förare passerar start/mål för att börja på sitt snabbvarv så ska nästa förare kliva i sin bil och rulla ut ur depån.

Man kan följa de andras framfart genom att välja vilken bil man ska se i fönstret till vänster, klicka på den högra av de två knapparna under fönstret för att hoppa mellan bilarna.

Efter kvalet blir det ett fem minuters warm-up där man kan träna, snacka om kvalet, gå och hämta/avyttra dricka m.m. Man kan även köra nåt varv på banan om det är några sista-minuten inställningar man vill göra.

Ca Kl 17.00 startar racet. Samma sak gäller här: Chatta så lite som möjligt! Helst inte alls.

SERVER

Vi har ju allt ifrån modemanvändare till de som sitter på 10 Mbit-linor. Låt oss se hur många som är intresserade av detta och sen se hur vem som får/ska hosta. Förra veckan var vi tex 13 pers på Ragnars 10 Mbit-lina. Jag tror att gränsen går vid ca 15-16 pers samtidigt på en 10 Mbit-lina. På en 1 Mbit-lina kan man vara cirkus 10-12 pers.

INSTÄLLNINGAR

Racelängd: 30% (ca 30-35minuter)
Kval: 1 varv (en person i taget)
Fuel/tire wear: 1X (normal)

Tillåtna Hjälpmedel:

Skador av
Clutch assist

Allt detta ställs in av den som hostar racet, så det är viktigt att han/hon kollar detta.

DEPÅSTOPP

Ett depåstopp är obligatoriskt. Ingen åtgärd under stoppet är nödvändig, men man måste in på sin plats och stanna.

Stoppet kan ske när som helst under racet, fast ej på sista varvet. Man får alltså inte gå i mål inne i depån, då räknas inte stoppet. Detta är extra viktigt om du har blivit varvad! På din display kanske det står att du är på varv 19 av 21, men ledaren kanske är på väg att gå i mål. Då missar du
stoppet!

Ett missat depåbesök ger 30 sekunders straff!

om man tjänar på att tanka/byta däck under depåbesöket vet jag inte, byta däck har jag svårt att tro är någon mening med om man inte tankar.
Att starta loppet med soppa för halva racet, och fylla på havlvägs kan vara en bra taktik. Fast kanske det är bättre att ha soppa för hela racet, och göra ett blixt-stopp? Jag vet inte...

PÅ BANAN

Lite regler om hur man får/bör bete sig på banan måste vi ha.

* Två däck på banan hela tiden, kerbsen räknas som bana.
* Ta det lugnt i starten. Kör bara om i första kurvan om det verkligen finns plats! Här blir det oftast kaos med massor av avåkningar.
om du kört av, se dig för när du ger dig ut på banan igen. Håll dig ur racelinjen tills du fått upp farten.

Några saker att tänka på. Vi kommer att köra olika snabbt och vara olika duktiga. Var beredd på att den framför kan bromsa mycket tidigare än du själv brukar göra. Det är nästan alltid den bakomvarandes fel om det smäller i denna situation!

Jag tycker inte att vi kör med "bestraffningar" i efterhand! Det här ska vi klara av iallafall, eller hur?

om du kommer för fort till en kurva, eller av vilken anledning som helst, finner att du måste gena och åker rakt fram och tjänar massor av tid så slå av på gasen så pass mycket att du inte har tjänat någon tid på detta. (Mao, slå av REJÄLT!).

Nu känner ju spelet iofs av om man genar vilt, då får man en "stop & go". Den måste man följa annars blir man automatiskt diskad i spelet!

OBS: Ett "stop & go" stopp räknas INTE som ett vanligt depåstopp!

PoÄNGBERÄKNING

Vi kör med samma poängberäkning som de gör i 2003 års F1 tycker jag. D.V.S:

10 Poäng
8 Poäng
6 Poäng
5 Poäng
4 Poäng
3 Poäng
2 Poäng
1 Poäng

4 extra poäng för poleposition!

OMSTART AV LOPPET

1. En masskrasch i starten: Eftersom vi kör med Damage: OFF så inga omstarter vid startkrascher!

2. Servern går ner: om server brakar innan 50% av loppet är kört så startar vi om. Om mer än 50% har gått, så räknas det som slutställning.

ÖVRIGT

Information om hur och var man ska "joina" spelet kommer här på rejsa.nu-forumet.

Målsättningarna med detta lilla M3Challenge Cup är tre:

Ha kul
Ha kul
Ha kul

PROGRAM

12 okt Hockenheim
19 okt Nurburgring
26 okt A1 Ring
2 nov Magny Cours
9 nov Grand Finale på Mantorp

ANMÄLAN

Anmäl er här i forumet, i denna tråd. Vad ni heter och vilken bil ni vill köra.

Puss du är en pärla Niklas. thumbs up

Här sen Okt 2003

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Anmälan

Jag vill va med i Rocs M3 challege cup med bil coca cola.
Citera
Rocket Roger
VARA (EMTUNGA)
Här sen Jan 2003

Jag är med.
Bil nr 51 Coka Cola
Rocket Roger

Goteborg
Här sen Jan 2003

/me är på. BMW Schnitzer #42

Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Så här ser läget ut för tillfället:

01 - (Privateers) Kronberg
03 - (Petronas) fuZe
04 - (Petronas) Blackhood
06 - (PM Finland)
11 - (ETCC Guest Drivers)
14 - (PM Finland)
15 - (F1RST2) NiklasR
16 - (F1RST2) Ragnar
19 - (Castrol) SpeedyGT
20 - (Castrol) Totte
21 - (ETCC Team Schnitzer) Jonas Larsson
22 - (ETCC Team Schnitzer) CWaltgard
23 - (ETCC Guest Drivers)
30 - (PTG) RocketRoger
31 - (PTG) ThomasT
49 - (SGK-Team)
50 - (SGK-Team)
51 - (Coca-Cola) Kavic
52 - (Coca-Cola) Nypan
53 - (Boduck) Djungel-Jim
54 - (Boduck) MJohannssen
58 - (DTCC BMW Dealer Team) ove Mörk
59 - (DTCC BMW Dealer Team) Niklas Maravic
69 - (Privateers)

Vi är uppe i 17 deltagare nu......alla kan dock inte köra på söndag!

Jag saknar några namn, Magnus Thome, A Wallebom, oak, Lupus, Claes Wikdal, oscar, P Hylander, Morespeed mm mm

Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003

21 - (ETCC Team Schnitzer) jonaslarsson.
om det är okej att vara med

Citera
SpeedyGT

Här sen Feb 2003

Hänger på med Castrol #19

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Jag e med!
PTG racing #7

Viktor Pousette
Kalmar
Här sen Jan 2003

Jag är också på.

Bil/team: Petronas #03

Uppsala
Här sen Apr 2003

Då tar jag 01:an om den är ledig.

Linköping
Här sen Feb 2003

Jag är också på! thumbs up

15 - (F1RST2) #02

Totte

Här sen Okt 2003

Hej alla.
det ser kul ut vill vara med,
då kör vi Castrol nr:20
Totte.

Ps: inte säkert jag dyker upp på söndag.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Blev lite förvånad att det blev en m3serie ändå - men jag är med!

#53 - Boduck

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Stig Fasth
Skara
Här sen Jan 2003

Säsong 3 i ROCS

Ja vill vara med !
Brukar köra BMW Castrol Nr 20
Stigs RC