Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Köra utan termostat
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (15001 totalt)
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Köra utan termostat

Håller på att modifiera kylet på Mx5:an och skulle av prakiskta skäl vilja köra utan termostat om det går. Bilen rullar endast bana samt till och från banan under sommartid.

Funkar det? Blir det varmt nog? Tar det sjukt lång tid att få upp värmen? Bör man ha kvar termostaten fast utan innanmäte för att behålla samma flödesrestriktion? Något mer man bör tänka på?

#52 Modsport II
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Kompisens farsa fick sätta dit en bricka för att bromsa flödet, han fick varmgång på de två cylindrarna som var längst från termostaten. Mång topplockspackningar och kolvar som gick åt innan han kom på det.

Där rörde det sig om en Fiat 124 motor i en Abarth scorpione, men kan kankse var tänkvärt!

Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002

bruka vara bättre och borra några hål i termostaten för bättre flöde än ta bort den
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Re: Köra utan termostat

Cyberoid skrev:
Håller på att modifiera kylet på Mx5:an och skulle av prakiskta skäl vilja köra utan termostat om det går. Bilen rullar endast bana samt till och från banan under sommartid.

Funkar det? Blir det varmt nog? Tar det sjukt lång tid att få upp värmen? Bör man ha kvar termostaten fast utan innanmäte för att behålla samma flödesrestriktion? Något mer man bör tänka på?

Jag tror inte detta går - motorn kommer inte upp i sin rätta arbets-temp. Jag köpte en kallare termostat som finns att få tag på från turbo firmorna. Öppnar vid 70 grader. Tror t.om att det rekommenderas en varmare termostat när man gjort coolant re-route för gat-bilar.
Jackson Racing US har den kallare termostaten som reservdel till turbokitten.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Jag kör med mekanisk vattenpump och utan termostat; det funkar s..tdåligt.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Re:

ice skrev:
Jag kör med mekanisk vattenpump och utan termostat; det funkar s..tdåligt.

Jag tror vi kan skrota den iden. Blir lite mer jobb men det verkar inte som om det går att klara sig utan termostaten tyvärr.

#52 Modsport II
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Jodå, med reglerad elpump går det fint! Ger stabilare temp än med termostat, dessutom.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Den da'n jag bygger om kylsystemen; 'blir det nog Laminova till oljan, och elpump till vattnet (då kan man köra utan termostater).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

köra utan termostat brukar inte vara nån bra lösning. Tar lång tid innan motorn blir varm.. motorn får sällan eller aldrig "rätt" arb-temp.
Kan du inte försöka hitta nått större termostathus istället ??? om det är som så att termostaten är begränsande. Eller förbättra kylningen...

Lund
Här sen Feb 2003

Re:

olofson skrev:
Jodå, med reglerad elpump går det fint! Ger stabilare temp än med termostat, dessutom.

Det hade jag ingen aning om. Varför kan man köra utan termostat när man har elpump?
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004

Re:

Anders Jeppsson skrev:
olofson skrev:

Det hade jag ingen aning om. Varför kan man köra utan termostat när man har elpump?

Man kan ju ha en temperaturstyrd reglering till elpumpen (vilket också kanske kan kallas för "termostat?).

Men, utan att ha prövat/forskat i det, bör man inte alltid ha cirkulation i motorn, även när vattnet inte är varmt nog att gå genom kylaren? Eller behövs inte det?

Har sätt iaf en orginaltermostat som hade en extra ventiltalrik som stängde till ett hål (ganska stort) i termostathuset när den öppnade. Måste väl vara för att få fult flöde genom motorn oavsätt hur öppen termostaten är.

Men det kanske också är så att man endå inte gasar mycket innan motorn är så varm att termostaten är ganska öppen och/eller elpumpen pumpar på ordentligt, dvs att man har högt flöde när man behöver det, eftersom man ändå väntar på temp av andra anledningar (tex oljan).

Varberg
Här sen Maj 2005

Re:

Qaz skrev:
Man kan ju ha en temperaturstyrd reglering till elpumpen (vilket också kanske kan kallas för "termostat?).

"Regulator" är väl en mer korrekt benämning, kanske, eftersom det (oftast) är frågan om riktig reglering (med integrator mm, typ PID) snarare än temperaturswitch (fläkttermostat) eller simpel feedback (vanlig termostat). Men poängen kvarstår; pumpstyrningen tar över termostatens funktion.

Citat:
Men, utan att ha prövat/forskat i det, bör man inte alltid ha cirkulation i motorn, även när vattnet inte är varmt nog att gå genom kylaren? Eller behövs inte det?

Det är bra om man har det - men de flesta motorer har ju inte det med termostat heller! :-) Termostaten bromsar ju flödet i slinga, så det blir i praktiken samma flöde som med en elpump som ligger och "finpulsar".

Duratec V6, som den sitter orginal i Mondeo, Cougar etc, är ett exempel på undantag som *har* "fullt ös" genom motorn hela tiden. Där kör pumpen runt vattnet genom motorn, och en trevägstermostat shuntar ut vatten genom kylet efter behov. På min bil har jag dock "nedgraderat" till den gamla vanliga standardlösningen med bara en slinga, fast med reglerad elpump, och det verkar funka utmärkt, även om det kanske inte är optimalt. Denna motorn kör iofs vattnet parallellt genom topparna, till skillnad från många andra V-motorer, där topparna ligger i serie i flödet, så problemet med ojämn temperatur är väl inte värre än på en 4:a.

På V8:or förekommer det tydligen att man sätter dit en extra pump som bara cirkulerar vattnet genom motorn, för jämnare temp. Kan ju vara en enkel uppgradering, om det verkligen visar sig ha betydelse - men har du inte trevägstermostat orginal så är ju alltså byte till elpump ingen försämring.

Citat:
Har sätt iaf en orginaltermostat som hade en extra ventiltalrik som stängde till ett hål (ganska stort) i termostathuset när den öppnade. Måste väl vara för att få fult flöde genom motorn oavsätt hur öppen termostaten är.

Förstår inte riktigt hur du menar... Det måste ju finnas en väg förbi kylet för att kunna få flöde utan kylning, oavsett hur själva termostaten ser ut. En termostat i ett tvåvägshus, som sitter i ett "vanligt" kylsystem med bara en slinga runt, kan ju inte göra annat än strypa eller släppa på flödet.

Citat:
Men det kanske också är så att man endå inte gasar mycket innan motorn är så varm att termostaten är ganska öppen och/eller elpumpen pumpar på ordentligt, dvs att man har högt flöde när man behöver det, eftersom man ändå väntar på temp av andra anledningar (tex oljan).

Mja, det löser sig ju självt. Det är när du tar ut mycket effekt som det behövs mycket och jämn kylning, och då får du ju automatiskt mer flöde, eftersom termostaten/regulatorn känner av värmen och drar på mer för att hålla temperaturen nere.

Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004

Re:

olofson skrev:

Det är bra om man har det - men de flesta motorer har ju inte det med termostat heller! :-) Termostaten bromsar ju flödet i slinga, så det blir i praktiken samma flöde som med en elpump som ligger och "finpulsar".

Duratec V6, som den sitter orginal i Mondeo, Cougar etc, är ett exempel på undantag som *har* "fullt ös" genom motorn hela tiden. Där kör pumpen runt vattnet genom motorn, och en trevägstermostat shuntar ut vatten genom kylet efter behov. På min bil har jag dock "nedgraderat" till den gamla vanliga standardlösningen med bara en slinga, fast med reglerad elpump, och det verkar funka utmärkt, även om det kanske inte är optimalt. Denna motorn kör iofs vattnet parallellt genom topparna, till skillnad från många andra V-motorer, där topparna ligger i serie i flödet, så problemet med ojämn temperatur är väl inte värre än på en 4:a.

På V8:or förekommer det tydligen att man sätter dit en extra pump som bara cirkulerar vattnet genom motorn, för jämnare temp. Kan ju vara en enkel uppgradering, om det verkligen visar sig ha betydelse - men har du inte trevägstermostat orginal så är ju alltså byte till elpump ingen försämring.

Citat:

Förstår inte riktigt hur du menar... Det måste ju finnas en väg förbi kylet för att kunna få flöde utan kylning, oavsett hur själva termostaten ser ut. En termostat i ett tvåvägshus, som sitter i ett "vanligt" kylsystem med bara en slinga runt, kan ju inte göra annat än strypa eller släppa på flödet.

Jag pratar om samma sak som du, dvs en 3-vägstermostat. Termostaten ser ut som en vanlig termostat, förutom att det har en extra talrik på en stång. I botten av termostathuset finns ett extra hål, som går ner till ungefär där kylvattnet kommer tillbaka från kylaren när termostaten är öppen. dvs, stängd termostat -> kylvattnet tar en genväg förbi förbi kylaren, fullt öppen termostat, genvägen är stängd och kylarvägen öppen, därimellan en blandning. Känns som en vettig lösning, men kanske som sagt inte är nödvändig.

Varberg
Här sen Maj 2005

Ah, ok! Då låter det som något liknande det som sitter original på V6:an. Snygg lösning, men eftersom en termostat aldrig reglerar lika "distinkt" som en aktiv regulator så åkte den ändå bort på min Westfield...

Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Qaz skrev:

I de BMW's som har elpump original så är pumpen avstängd då motorn värms upp.

Dessa har även elstyrd termostat. Vad anledningen till detta är vet jag inte men jag skulle gissa att det har något att göra med kupévärmen, så man kan få cirkulation i värmepaketet vid behov utan att också pumpa vatten genom kylaren. Det kanske också kan vara fördelaktigt att dra igång pumpen för att få lite cirkulation inom motorn då den börjar komma upp i temperatur för att inte få lokal kokning och då är ju också en termostat fördelaktigt.
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Gammal tråd...
Precis som Cyberoid som ursprungligen ställde frågan håller jag på med en "coolant reroute" på miata (NA 1.6).
Jag har också tagit bort värmepaketet - som original är en oreglerad "shunt" med kanske 12 mm innerdiameter, vars retur inte går via kylaren utan blandas med kylt vatten precis innan vattenpumpens inlopp.

Efter ombyggnad kommer allt vatten gå via kylaren.

Jag skulle gärna slippa shuntningen...

Ett sätt är förstås att borra hål i termostaten, men jag har den inte här, så jag kan inte kolla om det ö h t går.

Men... jag kom precis på att det original sitter en pluggad anslutning uppströms termostatens nya placering; den är iofs betydligt mindre än 12 mm... snarare 5-6 mm... blir ju rätt mycket mindre flöde...

Frågan är om original shunt till värmepaketet dimensionerats efter kupéns värmebehov eller efter minsta flöde genom motorn?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Ett litet hål i termostaten bör räcka om du behöver nåt öht när termostaten sitter direkt i toppen.
Den enda risken är att vattnet i toppen hinner bli för varmt innan termostaten öppnar, vilket jag ser med termostaten 2 dm bort i slangen, detta bör inte ske när termostaten badar i toppens vattenmantel.
Ett svagt flöde igenom termostaten garanterar att termostaten reagerar snabbare om flödet runt den inte är så bra som det borde.

Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
Ett litet hål i termostaten bör räcka om du behöver nåt öht när termostaten sitter direkt i toppen.
Den enda risken är att vattnet i toppen hinner bli för varmt innan termostaten öppnar, vilket jag ser med termostaten 2 dm bort i slangen, detta bör inte ske när termostaten badar i toppens vattenmantel.
Ett svagt flöde igenom termostaten garanterar att termostaten reagerar snabbare om flödet runt den inte är så bra som det borde.

Nästa fråga blir då om det skulle funka att sätta ECUns tempgivare nedströms termostaten?
Den kommer då mäta för låg temperatur - tills termostaten öppnar...

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Dennis Kullman skrev:
Niklas Falk skrev:

Nästa fråga blir då om det skulle funka att sätta ECUns tempgivare nedströms termostaten?
Finns det inte lämpligt hål i toppen att skruva in den i?
Eller så får du göra en termostatdistans lika förbenat.

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Dennis Kullman skrev:
Niklas Falk skrev:

Detta kommer att påverka kallstarten. I princip kommer motorn att gå fett tills termostaten öppnar men är det lite läckflöde borde det fungera hyffsat.

Hade dock aktat mig för att gåra på det sättet ifall det blir nått problem med termostaten. Då kan motorn gå varm men instrumentet visar låg temperatur.

Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Kolla om du kan få itag på den distansen som kommer med RacingBeats Cold Air Intake. Med lite bearbetning så kan man montera sensorerna i denna. Kanske finns som reservdel?

#52 Modsport II
Citera
Skruva banåkabil
Köra utan termostat
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (15001 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande