Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
vad använder ni för kamera i bilen för att filma körning?
2534 besök totalt
koffe
Löddeköpinge (skåne)
Här sen Aug 2004

Trådstartare

japp fick en så kallad aktioncam från teknimagasinet när jag fyllde år men den funkar inte så bra, bild blir helt ok, men ljudet är fruktansvärt, distar nåt helt otroligt så man inte hör varken motor elelr nåt annat, testade att dämpa med skumgummi men den plåtrena karossen verkar väsnas för mycket så sak samma där, nu är den tillbakalämnad o letar nytt,

vad kör ni med o vad kostar det?

är inte intresserad av bulletlösningar för 10 tusentals kronor utan ett par tusen är jag villig att lägga, typ en bra digital videokamera som klarar det höga ljudet osv,

som sagt någon som har tips`?

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

JVC GR-D740 och JVC GR-D720, 1990:-/1690:- på Netonnet. Funkar klockrent, blir bara ett litet sprak om man kör på curb annars klockrent inkl. ljud. Ingen idé att köpa 740 ist för 720, det enda som skiljer är att man får färgsökare (inte displayen alltså) och mer digital onödig zoom som inte går att använda utan stativ i 10':- klassen.

BMW 330i -05
Citera
koffe
Löddeköpinge (skåne)
Här sen Aug 2004

Trådstartare
tackar, de ska kollas upp! men är den usb anslutningsbar till datorn eller måste man köra med dom här små videobanden?

nån mer?

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

http://cgi.ebay.com/NEW-GOPro-Motorsports-Hero-3-Video-Racing-Camera-B . . . .

http://www.youtube.com/watch?v=CnPE6_os5TM
(Dock hade vi snabbgjort ett eget customfäste till denna inspelning som inte håller kameran ordentligt)

http://video.google.com/videosearch?q=944sverige.&sitesearch=#
(med sugproppsfästet i rutan, dock blev ljudet brusigt när jag kodade om filmen)

Jag har en sådan, inte superhög upplösning, men det duger för mig. Kvaliten på filmen är bra. Ljudet är väl inte världens bästa direkt . Men det distar inte när man justerat den. Många bra fästen följer med och kameran är oerhört stryktålig, och vattentät. Dessutom spelas allt in på SD kort. Inga band mao. Dock är den lite kinkig med batterierna så ett par vettiga laddningsbara AAA batterier är ett krav. Det är ej heller nån display på kameran, vilket gör att man måste vänta till man kommer hem med att kolla. Det beror helt på vad man är ute efte för kamera, men denna va helt i min smak. Videon ovan är buttfuckad av youtube, om du vill se hur kvaliten på rådatan ser ut så hojta till..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
koffe
Löddeköpinge (skåne)
Här sen Aug 2004

Trådstartare
den verkar ju helt klart vetig, dock är min bil väldigt högludd inne i kupen, men de lär väl din med vara eftersom du kör i roadsport = plåtren

vad kosta kalaset hemma då?

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

koffe skrev:
tackar, de ska kollas upp! men är den usb anslutningsbar till datorn eller måste man köra med dom här små videobanden?

nån mer?

MiniDV (dvs band) är klart överlägset om du frågar mig. Firewire till burken.

Länk till film för referens

Min bil är också plåtren inuti och har sfäriska lager i hjulupphängningen, den låter "en del" inuti.

BMW 330i -05
Citera
koffe
Löddeköpinge (skåne)
Här sen Aug 2004

Trådstartare
ser o låter onekligen fint på filmen,

ursäkta min novisa fråga men firewire?

kan man köra kabel mellan kameran o burken då menar du?

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Re:

koffe skrev:
den verkar ju helt klart vetig, dock är min bil väldigt högludd inne i kupen, men de lär väl din med vara eftersom du kör i roadsport = plåtren

vad kosta kalaset hemma då?

Det är inte min miata, 924an i andra videon är min, men den bilen (miatan) låter väldigt friskt i kupen, det finns inte mycket mellan motor och öra. inte ens en tätning vi spaken, så det låter friskt. DV och gopro har ju lite olika användningsområden, dvkameran kan ju i princip bara sitta i buren, och den har ju bättre kvalitet, i synnerhet ljudet. Men vill man ha lite flexibilitet så är det genast lite jobbigt. Och band känns ju lite passé Nåt sånt här gör man ju sällan med en dvkamera..
http://video.google.com/videosearch?q=gopro+hero&sitesearch=#q=gop . . . .

Jag tror vi prutade på ebay och fick ner dom till 160elller 169 dollar styck inkl frakt (inom usa, sen kom dom sidovägen till sverige ) när vi beställde två st. Ska du beställa till sverige så får du säga åt dom att skriva ner värdet o.s.v så slinker du nog igenom

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Panasonic SDR-S10 är ju ett mellanalterativ med hyffsad Camcorderprestanda till Minneskort (p480 tror jag den DVDupplösningen heter).
Mindre optik än en standard Mini-DVkamera och förmodligen lite sämre ljud också (vikten på kameran kan ju stabilisera höljet lite). Min fick jag för $170 på Amazon.com, frakt och moms fixade en kollega bort ("interpost").
Jag saknar bara lite mer vidvinkel, extern mic (öppen bil är aldrig bra för ljud) samt bättre stativfäste (nån fjompig M6-1/4" adapter som gör stödytan löjligt liten). Vi får se hur den klarar race under SSM.

Edit: Testkörning (efter 21:00, ljus därefter): http://www.youtube.com/watch?v=JM0vIR_68wc
Edit2: Fil närmare originalkvalité (22MB): http://homepage.mac.com/niklasfalk/.Public/Panasonic_SDR-S10_testrun.a . . . .

Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Det blev en Sony DCR-HC27E DV-kamera idag. 1490:- på Mediamarkt. ~1790:- med 6st 60min band + firewire kabel. Likvärdig JVC:n som Mats använder. Får se hur bra den filmar.

De hade också en "hjälmkamera" för under 1000:-. thumbs up

#52 Modsport II
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

jag valde en med fjärrkontroll, blev lite dyrare då men det är nog rätt smidigt...

koffe
Löddeköpinge (skåne)
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Re:

Cyberoid skrev:
Det blev en Sony DCR-HC27E DV-kamera idag. 1490:- på Mediamarkt. ~1790:- med 6st 60min band + firewire kabel. Likvärdig JVC:n som Mats använder. Får se hur bra den filmar.

ska ta en sväng förbi maediamrkt i dagarna o kika, där var j uuttag för extern mic på den med ifall man skulle behöva mot förmodan, är där fäste för stativ med?

börjar bli lite brådis nu vill ha i den innan klubbkörningen på knutan 29e

köp ingen action cam från oreigon eller vad de heter, skitkvalite

Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

koffe skrev:
Cyberoid skrev:

ska ta en sväng förbi maediamrkt i dagarna o kika, där var j uuttag för extern mic på den med ifall man skulle behöva mot förmodan, är där fäste för stativ med?

börjar bli lite brådis nu vill ha i den innan klubbkörningen på knutan 29e

köp ingen action cam från oreigon eller vad de heter, skitkvalite

Nej, någon extern mic ingång finns det inte. Jag frågade efter det men det verkade väldigt ovanligt. Samma sak med extern lins (typ bullet cam). Fäste för stativ har nog alla kameror.

#52 Modsport II
Citera
koffe
Löddeköpinge (skåne)
Här sen Aug 2004

Trådstartare
såg de sen, bara ljud ut

tackar för alla tips, men kvalite kontra pris så lutar de åt en dv kamera, kan ta att de inte är så smidigt o föra över till datorn då jag hellre lägger mindre pengar men får bra kvalite på ljud och bild

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Fast dom är smidiga att föra över till datorn, dessutom utan komprimering.

Tre kriterier jag hade när jag kollade kamera:
1. Äkta 16:9 (många kameror lägger till svart i över och nederkant)
2. Filtergänga så man kan montera vidvinkel och polfilter (som jag gör när jag filmar inifrån bilen
3. batteri och bandladdning med kameran monterad på stativ (här gjorde jag avkall för att komma ner i pris.

BMW 330i -05
Citera
koffe
Löddeköpinge (skåne)
Här sen Aug 2004

Trådstartare
jag har idag köpt en panasonic nånting med sd minne på mediamrkt, de hade inte den kameran som de tipsades om innan i tråden, den har kostat 2990 men såldes ut för 1990, så tänkte prova om de inte funkar returnerar ja kiten

åter kommer med resultat

koffe
Löddeköpinge (skåne)
Här sen Aug 2004

Trådstartare
nu har jag testat min nya kamera

det är en panasonic sdr-s10 med sd minneskort, märk väl att jag kör i uppförsbacke o håller i kameran som jag kör,. det intressanta för mig var hur ljud o bild blev med den o jag är skitnöjd!

blir till o bygga fäste i helgen, 1990:- på mediamarkt i lund ordinarie 2990:- o sen ett snabbt sd kort på 4gb 299:- så e man hemma

http://www.youtube.com/watch?v=R_uMZp-6LRU youtube sabbar kvallan som vanligt, väldigt fin bild här på datan

Allmänt banåkaforum
2534 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande