Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320 e21 -76 fortsättningen
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
17456 besök totalt
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Nu har jag lagt upp en liten film från sviestad.

http://www.youtube.com/watch?v=syzUbAnW3VQ

Upplands Väsby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Märkte nu när jag var och tvättade bilen att bromsarna inte tar riktigt bra.
Däcken låser aldrig vid inbromsning trots att jag trycker plattan i botten. Testade att pumpa upp tryck i pedalen och starta bilen. Pedalen sjönk ner lite, som det brukar tror jag. Har alltid tyckt att pedalen tar ganska långt ner dock. Det gnisslar ju så fort man trycker ner pedalen, men det mesta händer långt ner så att säga.

Tankar kring det ?

ps. Jag byter bromsvätska och kollar beläggen what so ever

Jönköping
Här sen Mar 2006

Re:

enzodiac skrev:
Märkte nu när jag var och tvättade bilen att bromsarna inte tar riktigt bra.
Däcken låser aldrig vid inbromsning trots att jag trycker plattan i botten. Testade att pumpa upp tryck i pedalen och starta bilen. Pedalen sjönk ner lite, som det brukar tror jag. Har alltid tyckt att pedalen tar ganska långt ner dock. Det gnisslar ju så fort man trycker ner pedalen, men det mesta händer långt ner så att säga.

Tankar kring det ?

ps. Jag byter bromsvätska och kollar beläggen what so ever

Före eller efter tvätt ??

MS//

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Dom började fadea sista varven på sviestad. Och efter tvätten märkte jag att det kändes dom ungefär likadant som när dom fadeat på banan. Plattan i botten och långt ifrån full bromsvärkan. Jag kan trycka ner pedalen i botten vid tomgång. Jag testade ju inte bromsa hårt innan tvätten... men om pedalen går ner i botten vid tomgång så är det väl inget bra ?

Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004

Det är inte huvudbromscylindern då?
(om du skrivit det tidigare så ber jag om ursäkt, har inte läst igenom allt )

Mvh Peter

AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
jag har faktiskt ingen aning då jag är färsking på i princip allt som har med meck att göra Skall undersöka saken noggrannare i helgen då man har lite mer tid att ställa upp bilen på bockar osv.

Stockholm
Här sen Dec 2004

har du trummor bak?

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
icke ! jag har 323 orginal skivor och ok om jag kommer ihåg rätt. Vet inte om det sitter ferodo ds3000 i bak också. Har för mig att det inte gör det. Ska se över bromsarna idag och lägger sedan upp bilder så får ni kunniga se om något inte stämmer

Upplands Väsby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Nu har jag varit duktig och bytt tankarmatur! Fyfan säger jag vad skönt det är när tankmätaren fungerar och tanken inte läcker !!

Den gamla såg helt rutten ut och satt nog inte fast helt ordentligt. Fick hamra dit den nya så nu är den tät och fin.

Lite bilder från operationen.

Var god slakta mig inte för att jag gjorde vita mätare Jag gjorde det endast för att bläck till skrivaren är dyrt !

Imorgon ska jag se över bromsarna. På återseende.

Upplands Väsby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Nu har jag kollat till bromsarna och det såg schysst ut på skivor och belägg tror jag. Här kommer lite bilder.

Ser ut att kunna dra kylning till bromsarna i fram ganska lätt!

Upplands Väsby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Idag har jag bytt bromvätska helt och det gick förhållandevis bra (fick pausa 2 ggr för nasty väder). Tyvärr känns bromsarna exakt som förrut. Pedalen bygger upp tryck men känns som att den tar väldigt djupt. Men nu har jag iaf bytt vätska och pedalen känns som förrut så luft var det inte i systemet förrut iaf.

Nu funderar jag på glasade belägg, men då ska ju inte pedalen ta djupare än förrut....

Jobbig nöt att knäcka detta

Upplands Väsby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Tog en titt på beläggen igår. Det blir till att köpa nya runt om hela bilen. Carbotech AX6 bak och XP8 fram får det bli tror jag.

Hårdkörda ferodo ds3000 ? Svar: ja.

Skall försöka jobba fram någon kylning till bromsarna i fram också.

Tumba/Stockholm
Här sen Aug 2007

De där ser ut att behövas bytas ut ja... =)

Ang. kylning tänkte jag göra hål i frontspoilern och dra lämpliga vent.slangar till bromsarna. Det borde göra en hel del för kylningen tror jag.

Har du gjort något annat med bilen? Jag har konstaterat att min fortfarande är lite för mjuk i bak. Jag tycker den blir vinglig i hög fart när man svänger i snabba S-kurvor. Den vill gärna kasta med bakvagnen.

Var beställer du beläggen?

Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Jag ska också sätta dit nå slags trattar i fram och dra slangar som blåser en bit ifrån skivan. Vad jag än gör är det bättre än ingen kylning alls, men det blir inget avancerad med värmesköldar osv.

Annars har jag inte gjort något annat än att byta bromsvätska. Skall besikta nästa fredag och hoppas den går igenom... Kan tänka mig att dom klagar på antingen avsaknaden av värmepaket eller lösa fjädrar i fram. Kanske klagar dom på både och ?
När bilen har gått igenom besiktning så är också min todo-lista avklarad tror jag. Känns som jag har fixat det mesta som stört mig från början.

Jag har inte uppfattat min som vinglig i någon fart eller kurva. Aldrig har den ens släppt på bakvagnen vare sig på gata eller bana.

Beläggen levereras av pean. Riktigt schysst kille som tar sig tid även för nybörjare som mig

Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

enzodiac skrev:
Aldrig har den ens släppt på bakvagnen vare sig på gata eller bana.

Det betyder att du kör för sakta

Upplands Väsby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
förmodligen eftersom bromsarna är slut !

Jönköping
Här sen Mar 2006

Re:

enzodiac skrev:
Jag ska också sätta dit nå slags trattar i fram och dra slangar som blåser en bit ifrån skivan. Vad jag än gör är det bättre än ingen kylning alls, men det blir inget avancerad med värmesköldar osv.

Annars har jag inte gjort något annat än att byta bromsvätska. Skall besikta nästa fredag och hoppas den går igenom... Kan tänka mig att dom klagar på antingen avsaknaden av värmepaket eller lösa fjädrar i fram. Kanske klagar dom på både och ?
När bilen har gått igenom besiktning så är också min todo-lista avklarad tror jag. Känns som jag har fixat det mesta som stört mig från början.

Jag har inte uppfattat min som vinglig i någon fart eller kurva. Aldrig har den ens släppt på bakvagnen vare sig på gata eller bana.

Beläggen levereras av pean. Riktigt schysst kille som tar sig tid även för nybörjare som mig

Tjena !

Skruva upp coilovermuttrarna så fjädrarna inte sitter löst. Garanterad tvåa på det annars.
Hoppas det går bra hos SBP , senaste var ju blankt papper.. men det beror väl lite på humöret
för tillfället på den aktuella besiktningsmannen....

Det var värst vad du måste ha bromsat , jag nuddade aldrig pedalen..
Förresten , XP8 funkar toppen på MINIn, vääldigt mkt bromsdamm men vem bryr sig..

Ha det!

MS//

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

Marcus S skrev:

Skruva upp coilovermuttrarna så fjädrarna inte sitter löst. Garanterad tvåa på det annars.

Japp, det får jag göra på min också.

Upplands Väsby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
ni menar höj bilen i fram helt enkelt ?

Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

enzodiac skrev:
ni menar höj bilen i fram helt enkelt ?

Japp då ligger inte längre fjädern löst

Upplands Väsby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
wow, blir intressant att komma med bilen höjd flera cm kommer ju e helt löjligt ut men men.

BMW 320 e21 -76 fortsättningen
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
17456 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande