Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW med udda motor !
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (7664 totalt)
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Killen får väl göra som han själv vill. Det är väl hans bil.
Sluta gnäll och se till det positiva ist. uppenbarligen går
bilen bra.

Jan Nagy
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Misstänker att det är några här på forumet som är lite skraja för att möta denna bilen på bana

--VVTS--
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Som vanligt finns det något på en standard bil som har en svag punkt eller är dyr att få sprutt på.

Just på denna 318i -84 så är det motorn, ut med skrotet och in med en Volvo snurra och trimma den med delar från butiker runt hörnet.

Man har ju ändå kvar chassit som BMW alltid varit bra på då och nu.

Rädd för att möta den bilen? nejdå, det är trots allt fortfarande en 318i -84

Kungälv
Här sen Feb 2003

Ni får ursäkta om jag är lite sur men det är morgon och jag är trött....

Börjar det inte bli dags att släppa den här tråden nu! Bilen är helt klart häftig, väghållningen är bra och motorn ger gott om effekt. Det räcker med det! Den som inte förutsättningslöst kan acceptera och uppskatta att det sitter en Volvosnurra (eller om det så vore Fiat eller vad f-n som helst) i en BMW eller någon annan bil är minst sagt inskränkt. Släpp hörnflaggan och kom in i matchen!
För er som tydligen inbildar er att en Volvomotor alltid är klen, slö och tråkig medan BMW alltid är fräck, stark, sportig, tuff så är det också dags att vakna. Det handlar om funktionalitet och pris. En gammal "rödmotor" är ett utmärkt ämne för att göra en hållbar racemotor av. Hållbarare motor är svår att hitta och kunskapen om att trimma den är stor i det här landet. Alltså passar den perfekt i bilen! Sen hade det naturligtvis funkat med en BMWmölla också men nu valde han inte det!
Fräckt med Mazda 20B i den andra BMW:n som det var bild på. Treskivlig wankel är inte vanligt i Europa.

Sen är det upp till var och en att tycka men det behöver inte gå till absurdum. Även jag uppskattar att det sitter "rätt" motor i bilar men samtidigt är jag egentligen en orginalhetsare som egentligen inte vill modifiera bilen alls. I alla fall inte på ett sånt sätt om inte går att återställa genom att bara skruva tillbaka orginaldelarna. Sån är jag men jag gillar att det finns folk som tänker annorlunda!! Det blir mer kreativt på så sätt

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Det är väll ingen som har klagat på bilen i den här tråden?
Utan bara folk som påpekar att alla BMW fantaster klagar i tråden...
Så nu tycker jag att det räcker med anklagelserna thumbs down
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

går en bmw snurra enklet att besiktiga med turbo?? nej!!

230 motorerna är ju så tacksamma att hålla på med. finns jätte många som håller på med dem, den finns oändligt många byggen med just b230,
delar finns över allt. det går att ta delar från andra volvomodeller, typ som turbo från 850.. (nu satt det iofs ett annat grenrör på men ändå)

jag är imponerad av det bygget.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Nähä!

Nu börjar det bli väl låg nivå på denna tråden från flera håll. Ingen nämd, ingen glömd.
Folk läser allt för mkt mellan raderna i "båda lägren".

Glädjs åt skaparglädjen, bygg ngt eget som tilltalar er istället och se till att återgå till normal rejsanivå.

Då har jag klart för denna gång.

Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag blev impad när jag kollade in bilen, precis så skulle jag vilja göra när jag exprimenterar första gången för att få till en bil för någon raceserie. Att efter eget huvud bygga efter komponenter med en rimlig budget och få det till en väl fungerande och avstämd enhet.

Sen kan jag tycka att turbo kanske inte är det jag skulle sikta på i mitt bygge.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag säger bara en sak: bilens tid i Superstage thumbs up

Vad man sen vill kalla bilen känns ju tämligen irrelevant Vi hade dessutom inga
problem att namnge Mickes Abarth/Yamahabygge på massa olika positiva sätt

Sen kan man ju om man vill vara lite lustig :attention märka ord om att BMW egentligen betyder Bayersk motorfabrik. Men "BMW" är faktiskt även ett varumärke precis rakt upp o ner som det är. Och det kan användas för att sälja cyklar (görs) eller varmkorv (görs inte... tror jag iaf ) om de får lust till det. Och att kasta sig in i samelsuriet av Minis, Rollsar, Bentleys, Lambosar... eller alla andra hundratals korsbefruktningar... äh....

Kristianstad
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
och det kan användas för att sälja cyklar (görs) eller varmkorv (görs inte... tror jag iaf ) om de får lust till det. Och att kasta sig in i samelsuriet av Minis, Rollsar, Bentleys, Lambosar... eller alla andra hundratals korsbefruktningar... äh....

Varför avbröt du den intressanta utläggningen?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Sen kan man ju om man vill vara lite lustig :attention märka ord om att BMW egentligen betyder Bayersk motorfabrik. Men "BMW" är faktiskt även ett varumärke precis rakt upp o ner som det är. Och det kan användas för att sälja cyklar (görs) eller varmkorv (görs inte... tror jag iaf ) om de får lust till det. Och att kasta sig in i samelsuriet av Minis, Rollsar, Bentleys, Lambosar... eller alla andra hundratals korsbefruktningar... äh....

Eh, va?
Tror du blandar ihop bilmärket BMW med BMW AG resp. varumärket BMW. Finns inga bilar eller motorcyklar av märket BMW med motor från ngn annat än BMW (iaf inte i modern tid). Däremot finns det en andra bilmärken från koncernen med eller utan BMW-motor.

Lambo och Bentley tillhör VAG.

Fö, kallade vi väl aldrig Mickes Abarth en Lancia?
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003

Tycker BMW'n är riktigt, riktigt, riktigt häftig faktiskt. Killen har gått sin egen väg och funderat ut egna lösningar som uppenbarligen funkar väldigt bra. Visst kanske det svider i ögonen på vissa att det sitter en volvomotor under locket men så länge ägaren själv är nöjd så är väl det ointressant?

Hade jag byggt jag byggt bilen hade det nog suttit en BMW-motor under locket. Varför? Jo för att en annan har inte samma kreativitet som den killen och då sitter man där med en "sämre" motorkombination. Om man sen mött hans bygge skulle man få agera rundningsmärke och då är nog vetskapen om att man var ägare till en "äkta" BMW inte vara mycket värd?
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

johann skrev:
Fö, kallade vi väl aldrig Mickes Abarth en Lancia?

Nej, Abarth R1 var det väll?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Andreas Persson skrev:
Tycker BMW'n är riktigt, riktigt, riktigt häftig faktiskt. Killen har gått sin egen väg och funderat ut egna lösningar som uppenbarligen funkar väldigt bra. Visst kanske det svider i ögonen på vissa att det sitter en volvomotor under locket men så länge ägaren själv är nöjd så är väl det ointressant?

Hade jag byggt jag byggt bilen hade det nog suttit en BMW-motor under locket. Varför? Jo för att en annan har inte samma kreativitet som den killen och då sitter man där med en "sämre" motorkombination. Om man sen mött hans bygge skulle man få agera rundningsmärke och då är nog vetskapen om att man var ägare till en "äkta" BMW inte vara mycket värd?

Bilen är ju inte sämre bara för den inte är en äkta BMW.
och en falsk Rolex är en falsk Rolex oavsett hu bra den är.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Byta motor, hjulupphängning eller vad som helst är väl helt ok enligt min mening, så länge det ger önskat resultat. För den som bygger.
Bara för att andra tycker att "så borde du göra" så måste man ju inte göra så.
Jag har haft vissa vilda tankar på en Cadillac Northstar V8 i min Rekord, men nån måtta får det nog vara...

Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Pär Hansson skrev:
Jag vet att mitt resonemang haltar liiiite, men måste man reservera sig på detta sätt också:

-Det är ingen riktig BMW längre, för den har en massa Bilstein, Alcon, Hewland och OMP mm i sig? (ej refererat till bilen som tråden startade med, hypotetiska modifikationer)

Haha vilka roliga reaktioner...ojojoj
Är vi fanatiker eller fantaster? Själv har jag svårt att förstå dom negativa reaktionerna över en hottad gammal 318...en bil som troligen är pressad i nån miljon exemplar och inte besitter något värde alls idag (allt är relativt)
Jag har sett bilen och faktiskt kört samtidigt som denna och den går mycket bra. Tycker initiativet är genialt och bygget är mycket snyggt gjort.

Personligen tycker jag det luktar illa när man inte kan ge creds. till killen utan dissar bygget för att han inte är purist. Frågan lyder: Vad är så unikt med en 318? Förklara det för mig tack.
Lägg ner o ge killen creds till ett ovanligt lyckat bygge!
Tycker btw att Pär har en riktigt bra poäng, bilar skall användas och det är upp till varje ägare vad man vill göra med sitt fordon.
Dessutom så är bilen pressad för ekonomisk vinning om sanningen skall fram.
Märkes fanatiker..usch
thumbs down

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Kunta skrev:
Vad är så unikt med en 318? Förklara det för mig tack.

Inte ett skit, jag tycker bara saker skall kallas för vad dom är. Frågan är bara vad man skall kalla dylika bilar? Är motorn byggd i Skövde skulle man ju kunna kalla den SMW eller om den är byggd i Göteborg, en GMW.

Skulle säga precis samma sak om en Alfa, Porsche, Volvo, Ferrari, Ford eller vad man nu kan hitta på eller om man slänger i en Porschemotor i en Volvo så blir det ingen Porsche för det.

Ni som tar så illa vid er av att det inte är en BMW, vilken BMW-modell är det då? BMW B23T
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Efter stor tvekan ännu ett inlägg.

Hoppas ingen har tagit det som nåt annat än att jag också är djupt imponerad av bygget och det tror jag de flesta är. Har inte sett tecken på motsatsen i denna tråd iaf. Vad det blivit är nån sorts diskussion där värdet av olika uttryck förbises.

"Fet", "stygg" och "värst" är några uttryck som kan ha nästan diametrala betydelser.

om du åker till södra Norrlands inland och säger att han har en "stygg bil" eller nåt, så finns fortfarande risken att ordet tolkas i sin ursprungliga betydelse. Just i dom regionerna är stygg = ful.

"Det är ingen riktig BMW" har ett värde för dem som är genuina anhängare av BMW (t.ex.) som kult eller vad man ska kalla det, medan det borde vara ett ganska neutralt uttryck för oss som står utanför den kretsen. Tyvärr lockades jag också att peta lite på företeelsen tidigare.

Det är ingen som kan förbjuda oss att kalla en hybrid för BMW även om den inre kretsen kan försöka påverka oss att inte göra det, vilket förmodligen är rätt fruktlöst.

Minst lika fruktlöst är det nog för "oss andra" att försöka få anhängarna att kalla hybriden BMW om de inte vill det.

och varför ska man ägna sig åt ovanstående, dvs att försöka ensa värderingar eller t.o.m. åsikter som inte har någon reell påverkan? Jag tycker det är helt OK med otodoxa hållningar, så länge inte försök görs att påverka mig eller andra motvilliga i den riktningen.

Just nu är det två sidor som försöker övertyga varandra om att just DE lägger rätt värde i ett ord/varumärke (tycker rätt) vilket man inte borde bry sig om eftersom det inte kan lyckas och till vilken nytta isåfall?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Pär,

Tankvärt inlägg från dig.

Värt att notera är att ingen som sagt att det inte varit en riktigt BMW har sagt ngt negativt om bilen. De tolkningarna har kommit från folk som inte accepterat att jag och några till inte tycker att det är en riktig BMW utan BMW-motor. Så värderingen att den skulle vara mindre värd för det kommer från dem som om BMW skulle vara ngt finare. och sen börjar det talas om avundsjuka hit och dit, ja vad säger man. Genom sig själv känner man andra.

Börjar för övrigt förstå Tor Helge, man får ju inte ens ha en åsikt här utan att massa folk hoppar ner i halsen på en och påstår massa saker som man aldrigt sagt eller ens antytt. SKÄRPNING!
Citera
abd

Här sen Feb 2003

Tänk så bra BMW skulle vara om de satsade på turbo!

johann skrev:

Så värderingen att den skulle vara mindre värd för det kommer från dem som om BMW skulle vara ngt finare.

Du skrev:

"en falsk Rolex är en falsk Rolex oavsett hur bra den är."

Det tolkar iaf jag som att BMW[om den är "äkta"], likt klockan Rolex, skulle vara ngt finare.. Eller missförstod jag?

Stockholm
Här sen Nov 2002

abd skrev:
Tänk så bra BMW skulle vara om de satsade på turbo!

johann skrev:

Så värderingen att den skulle vara mindre värd för det kommer från dem som om BMW skulle vara ngt finare.

Du skrev:

"en falsk Rolex är en falsk Rolex oavsett hur bra den är."

Det tolkar iaf jag som att BMW[om den är "äkta"], likt klockan Rolex, skulle vara ngt finare.. Eller missförstod jag?

Skulle inte förvåna mig om det kommer förr eller senare. Har de bara lika bra respons och karaktär som sugmotorerna så är det mig egalt.

Kanske var ett dåligt exempel för jag menade inte alls att BMW var finare än ngt annat märke, skulle använt Swatch istället. Det här kanske ärt bättre: om du byter ut urverket i en Patek Philippe mot ett Rolex-urverk så är det ingen Patek-Phillipe längre (och ingen Rolex heller för den delen).
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW med udda motor !
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (7664 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande