Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1530 besök totalt |
Björkvikring
Jag undrar om det är en bra/rolig bana att köra på? Funderar nämligen på att hyra den med några kompisar. Så om ni har varit där och kört, tips på hur man ska kona upp eller några andra reflektioner skulle jag vara jättetacksam om ni kunde dela med er av era erfarenheter. _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
Re:
ok. Vad innebär "taxislingor"? Tycker du det är värt att hyra den en dag, eller är det bortkastade pengar? _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
Man kan väl ha kul även på en landningsbana? Vad kostar det? om pengarna är bortkastade, det beror ju på hur mycket man får punga ut med.
Taxibanor är smala slingor där planen taxar runt i väntan på att få komma ut på startstrippen. Eller tvärtom, om de har landat. Är det inte lite väl många Jonas Jonsson i den här tråden? ![]() |
||||
Re:
Taxibanor är där flygplanen "taxar", dvs ställer upp för avfärd och åker för ankomst till terminal. På bilden nedan ser du landningsbanan till vänster och taxidelen till höger, alltså den delen av ovalen som är två svängar och en lika lång raka som landningsbanan. Lite beroende på hur "flygplatsen" är planerad naturligtvis. Avåkningsmöjligheter från landningsbanan kan bero på storlek på flygplan så man behöver inte åka hela sträckan. Detta kan skapa lite variation när man skall lägga en bana för bilåkning. Detta är Hasslösa utanför Lidköping ![]() _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 ![]() Saab 9-3 -07 |
||||
Re:
Det kostar 8000 för en vardag och 10 000 för en helg. Så vi tänkte väl få ihop tio ekipage alla fall. Så det tycker inte jag är dyrt för en dag på bana. Men är det kasst så är det ingen idé. Ska försöka åka och kolla på banan imorgon så kanske jag kan få en känsla alla fall. Hoppas på fler åsikter. Jo nästan pinsamt många Jonas Jonsson, har tyvärr inte mycket att välja på... _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
Re:
ok, tror jag är med på hur det fungerar. Finns det några bra tips på hur man ska lägga en bana? _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
Visst kan man ha kul på en landningsbana. Den är ofta bredare än man tror om man inte varit där tidigare. Det man bör vara uppmärksam på är om det är betongplattor i ändarna av banan då det är annat grepp där när man lägger banan.
Jag hade ett intressant ögonblick för några år sedan när jag körde lite prov just på Hasslösa. Laddade ca 140 km/h runt den sydvästra kurvan och hade ögonen halvt-om-halvt på datorn i passagerarstolen. Rullar ut på landningsbanan för att se att ett segelflygplan landat där under tiden jag varit och vänt på taxibanan... Det blev till att stå på bromsen men allt gick bra ![]() _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 ![]() Saab 9-3 -07 |
||||
Re:
Hehe, ja det kunde ha slutat med förskräckelse. Jag tror också att det skulle kunna vara kul, är väl bara att försöka lägga en roliga bana. Dock så har jag ingen aning vad som är en rolig konbana. Har blivit lite bortskämd när kurvorna redan ärklara (Sviestad och Mantorp). _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
Hemsidan visar ju iofs en bansträckning:
![]() Lägg det på denna flygbild: ![]() http://www.bjorkvikring.com/banan.as Jag tycker inte det verkar ointressant. _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 ![]() Saab 9-3 -07 |
||||
Björkvik är kul till konbanor. Man kan använda taxislingorna till att få lite mer än vanlig konbana. Men att se det som bana är fel. Opelsportclub har kört 3 år där och det var uppskattat. Priset anser jag dock vara alldeles för högt för vad man får. Hälften är rimliga belopp anser jag.
Som jag skrev ovan också är asfalten väldigt grov och det sliter hårt på däcken. Värt att notera för det går åt en massa däck och det ska ju läggas till totalsumman. 2st Jonas Jonsson måste ju vara dubbelt så bra som bara en ![]() _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
_________________ Thomas Hammarström |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1530 besök totalt |