Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Björkvikring
1530 besök totalt
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 512


Trådstartare
Björkvikring

Jag undrar om det är en bra/rolig bana att köra på?

Funderar nämligen på att hyra den med några kompisar.

Så om ni har varit där och kört, tips på hur man ska kona upp eller några andra reflektioner skulle jag vara jättetacksam om ni kunde dela med er av era erfarenheter.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1948



Är bara ett flygfält med ett par taxislingor. Inte alls att jämföra med en bana. Dessutom är asflaten väldigt grov och formligen äter däck

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 512


Trådstartare
Re:

Jonas Jonsson skrev:
Är bara ett flygfält med ett par taxislingor. Inte alls att jämföra med en bana. Dessutom är asflaten väldigt grov och formligen äter däck



ok. Vad innebär "taxislingor"?

Tycker du det är värt att hyra den en dag, eller är det bortkastade pengar?

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7229

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Man kan väl ha kul även på en landningsbana? Vad kostar det? om pengarna är bortkastade, det beror ju på hur mycket man får punga ut med.

Taxibanor är smala slingor där planen taxar runt i väntan på att få komma ut på startstrippen. Eller tvärtom, om de har landat.

Är det inte lite väl många Jonas Jonsson i den här tråden?

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1264



Re:

JonasR1 skrev:
ok. Vad innebär "taxislingor"?

Taxibanor är där flygplanen "taxar", dvs ställer upp för avfärd och åker för ankomst till terminal. På bilden nedan ser du landningsbanan till vänster och taxidelen till höger, alltså den delen av ovalen som är två svängar och en lika lång raka som landningsbanan. Lite beroende på hur "flygplatsen" är planerad naturligtvis. Avåkningsmöjligheter från landningsbanan kan bero på storlek på flygplan så man behöver inte åka hela sträckan. Detta kan skapa lite variation när man skall lägga en bana för bilåkning.
Detta är Hasslösa utanför Lidköping

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 512


Trådstartare
Re:

Kraniel skrev:
Man kan väl ha kul även på en landningsbana? Vad kostar det? om pengarna är bortkastade, det beror ju på hur mycket man får punga ut med.

Taxibanor är smala slingor där planen taxar runt i väntan på att få komma ut på startstrippen. Eller tvärtom, om de har landat.

Är det inte lite väl många Jonas Jonsson i den här tråden?



Det kostar 8000 för en vardag och 10 000 för en helg. Så vi tänkte väl få ihop tio ekipage alla fall. Så det tycker inte jag är dyrt för en dag på bana. Men är det kasst så är det ingen idé. Ska försöka åka och kolla på banan imorgon så kanske jag kan få en känsla alla fall.

Hoppas på fler åsikter.


Jo nästan pinsamt många Jonas Jonsson, har tyvärr inte mycket att välja på...

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 512


Trådstartare
Re:

Cyberdennis skrev:
JonasR1 skrev:
ok. Vad innebär "taxislingor"?

Taxibanor är där flygplanen "taxar", dvs ställer upp för avfärd och åker för ankomst till terminal. På bilden nedan ser du landningsbanan till vänster och taxidelen till höger, alltså den delen av ovalen som är två svängar och en lika lång raka som landningsbanan. Lite beroende på hur "flygplatsen" är planerad naturligtvis. Avåkningsmöjligheter från landningsbanan kan bero på storlek på flygplan så man behöver inte åka hela sträckan. Detta kan skapa lite variation när man skall lägga en bana för bilåkning.
Detta är Hasslösa utanför Lidköping


ok, tror jag är med på hur det fungerar.

Finns det några bra tips på hur man ska lägga en bana?

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1264



Visst kan man ha kul på en landningsbana. Den är ofta bredare än man tror om man inte varit där tidigare. Det man bör vara uppmärksam på är om det är betongplattor i ändarna av banan då det är annat grepp där när man lägger banan.

Jag hade ett intressant ögonblick för några år sedan när jag körde lite prov just på Hasslösa. Laddade ca 140 km/h runt den sydvästra kurvan och hade ögonen halvt-om-halvt på datorn i passagerarstolen. Rullar ut på landningsbanan för att se att ett segelflygplan landat där under tiden jag varit och vänt på taxibanan... Det blev till att stå på bromsen men allt gick bra . Sedan fick jag assistera när dragplanet skulle dra upp segelflygplanet igen. Piloten fick plötsligt för lite "luft" så han fick nödlanda på MIN bana. Han sade att han såg mig köra fram och tillbaka och hoppades att jag skulle ha bra koll uppåt, hehe.

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 512


Trådstartare
Re:

Cyberdennis skrev:
Visst kan man ha kul på en landningsbana. Den är ofta bredare än man tror om man inte varit där tidigare. Det man bör vara uppmärksam på är om det är betongplattor i ändarna av banan då det är annat grepp där när man lägger banan.

Jag hade ett intressant ögonblick för några år sedan när jag körde lite prov just på Hasslösa. Laddade ca 140 km/h runt den sydvästra kurvan och hade ögonen halvt-om-halvt på datorn i passagerarstolen. Rullar ut på landningsbanan för att se att ett segelflygplan landat där under tiden jag varit och vänt på taxibanan... Det blev till att stå på bromsen men allt gick bra . Sedan fick jag assistera när dragplanet skulle dra upp segelflygplanet igen. Piloten fick plötsligt för lite "luft" så han fick nödlanda på MIN bana. Han sade att han såg mig köra fram och tillbaka och hoppades att jag skulle ha bra koll uppåt, hehe.


Hehe, ja det kunde ha slutat med förskräckelse.

Jag tror också att det skulle kunna vara kul, är väl bara att försöka lägga en roliga bana. Dock så har jag ingen aning vad som är en rolig konbana. Har blivit lite bortskämd när kurvorna redan ärklara (Sviestad och Mantorp).

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1264



Hemsidan visar ju iofs en bansträckning:

Lägg det på denna flygbild:

http://www.bjorkvikring.com/banan.asp
Jag tycker inte det verkar ointressant.

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1948



Björkvik är kul till konbanor. Man kan använda taxislingorna till att få lite mer än vanlig konbana. Men att se det som bana är fel. Opelsportclub har kört 3 år där och det var uppskattat. Priset anser jag dock vara alldeles för högt för vad man får. Hälften är rimliga belopp anser jag.

Som jag skrev ovan också är asfalten väldigt grov och det sliter hårt på däcken. Värt att notera för det går åt en massa däck och det ska ju läggas till totalsumman.

2st Jonas Jonsson måste ju vara dubbelt så bra som bara en

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Miraculix
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 58



Vi kommer köra där den 28'e Juni
Maila mig om du har lust att komma
thomashammarstrom@hotmail.com

_________________
Thomas Hammarström
Citera
Allmänt banåkaforum
Björkvikring
1530 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande