| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Köpa svets
|
44093 besök totalt |
|
Lod
Hej Jag skulle nog vilja påstå att det går att svetsa alu med ett vanligt hadtag. Löda skulle jag nog kalla det när man inte smälter huvudmetallen. Gamla AC-Cobra karosser etc svetsades ju med gas Har du testat skillanden mellan Dillon/valig? Henrik _________________ Henrik Hansson |
||||||
|
Re: Lod
Har bara testat svetsning med dilon och det funkar om materialen är lika tjocka, men börjar det bli stor skillnad i tjockleken blir det svårt. Men jag har inte provat mycket pga att jag har nästan alltid haft tillgång till tig för alu så jag inte behöft svetsa med annat, utom när det gällt att punktat ihop grejerna hemma innan jag tagit med dom till jobbet för helsvetnsing. |
||||||
|
Finns det andra nackdelar med lite kralligare industrisvetsar än att de är tunga och otympliga? Bommade en 315 A ESAB MIG på Tradera med ett dygn, men det finns andra tillfällen på liknande maskiner. Just denna väger tydligen 190 kg!
Folk säger till mig att såna här grejer ger mest pang för pengen eftersom 180-200 A trefas (som skulle räcka ypperligt) är mer attraktiva och därför svårare att fynda. Gör man bort sig om man skaffar sig en stor svets om vikt och dimensioner ändå kan hanteras? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Re:
Skulle vara om dom ev inte skulle gå att ställa ned tillräckligt för att kunna svetsa tunnplåt. Och sen bör man kolla ifall det går att få tag på reservdelar till den ifall något skulle strula. Men oftast är det bara slangpaketet som brukar strula och det går alltid att montera dit ett annat. |
||||||
|
Nej det tycker jag inte man gör, behöver man inte ha en smidig maskin som man kan flytta med sig spelar det ingen roll, på jobbet har jag en kemmpi mig ocg ac/dc tig, dom väger väl 70-90kg eller liknande på hjul.. mkt bra! relativt smidiga att rulla runt även om man få bråka lite, fast så stora som du säkert menar så är det ju inte lika enkelt
.
men man ska utgå från sina behov och krav helt enkelt. _________________ Viktor Starkman |
||||||
|
lyfter lite igen...
hittade denna i ett reklamblad http://www.drift-underhall.se/#showP verkar vettig tycker jag ! e den nåt å ha ?? vill kunna svetsa i lunnare alu typ --> 5mm eller så kanske punkta ihop lite grövre saker i alu å svetsa lite allt möjligt i övriga material, troligtvis ej tjockare än typ 5-8mm där heller dock.. buren skulle man ju kunna öva sig på... Vad måste man köpa till förutom ett gäng elektroder å gas å tillsats material ?? ser det ut som att man kan ansluta en fotpedal till denna kanske ?? kunde ju va kul i framtiden.. skulle ju var rätt najs med en TIG
_________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||||
|
Re:
Nu funkade inte länken dit men jag antar att det är deras 200 amp kina tig du tänker på och dom funkar jävligt bra men du ska köpa den här ifrån istället http://stores.ebay.co.uk/welder-shop För där kan du få en 315 amp varsion för samma pris och leveranstiderna är ungefär det samma trotts att det är från kina. Jag vet om flera som köppt svetsar därifrån och det har inte varit något problem. Jag själv har en Jasic wse 315p och har säkert svetsat slut på 7 st 50 liters tuber med den utan några problem. Ska du svetsa mycket tjockt rekomenderar jag att du köper med vattenkylningsanläggningen också. |
||||||
|
ska ni bara svetsa lite hemma spelar det ingen roll vad för märke det är köp den billigast nästan..men ska ni svetsa lite mer är fronius och esab the shit om ni frågar mig o jag står 10-14 timmar om dagen med skiten
ang gasfrågan koldioxid är iget jag kan rekomendera utom till bonnmecken om man svetsar legerat det finns en del cr/ni som funkar bra men inget om man inte har pulsenergi.
kör med atal eller arcal natal funmkar till det mesta utom vissa blanka alu legeringar då är det argon som gäller.... |
||||||
|
Re:
koldioxoden funkar ju väldigt bra för låg-legerat stål. som de flesta svetsar med miggen. dock ger det ju lite sprut och och skanar No för ozonreducering om jag inte missminner mig. Gamla svetsar väger mkt, TIGen jag har väger 333kg enligt manualen. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
|
den jag tittade på var ju iofs denna:
Tigsvets IMS TIG 180 HF AC/DC HF Artikelnummer 102861 http://www.drift-underhall.se/showPr myckte tjockt, tror ja inte att de blir... men var drar man gränsen ? _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||||
|
Re:
ok så det var den du menade, den vet jag inte hur den är. Men 180 amp vid 30% och 120 amp vid 60% för 11 tusen. Så skulle jag satsa på något större från kina i stället. För ska du svetsa alu kring 4-5 mm alu behöver du ha ca 180-200amp för att köra om du inte ska hålla på att krångla med att förvärma. Ska du svetsa bur rör borde du ligga kring 100amp och köra så för det klarar du dig. |
||||||
|
Re:
du råkar inet ha någon att rekommendera kanske ??
_________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||||
|
Re:
En sån här har jag och 2fast4u och vi är riktigt nöjda med dom och min har fått arbetat under industri förhålanden i ca 10 månader nu och den har över left det. Finns även andra storlekar av den men priskillnaden är så liten så det är lika bra att köpa den största. Och med den här kan du köra 10 mm alu bara du har vatten kylning till slangpaketet. http://cgi.ebay.co.uk/WSE315P-AC-DC- |
||||||
|
shit, de va billigt ju !!
inkl fotpedal skall den alltså vara hemma för lite under 9000:- SEK !! när hur tjockt kan man svetsa innan man måste ha vettenkylningen ? lelektroder osv är samma std som man kan köpa här hemma va förutsätter jag ! _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||||
|
Jag köpte lillebrorsan till 315p alltså 200p, mest för att jag har dålig tillgång till 380V uttag.
Är annars helnöjd med den, dock är svetshandtaget stort och klumpigt och knappen paja så fort lillebrorsan nudda vid den.
Men med lite meck så gör man som Ajden och fixar dit ett migatronic handtag så har man löst det
http://cgi.ebay.co.uk/WSE200P-AC-DC- Wolfram elektroderna är samma standarder som alla andra tigsvetsar. Ska också nämnas att leveranstiden från welder-shopen på ebay är grym, 7 dagar från det att pengarna försvann från kontot så hade jag den hemma Allt som allt blev det ca 7200:-, då var 820:- av det tull och moms, så 6400 kan vi säga för en Jasic 200p ac/dc med fotpedal _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD
|
||||||
|
Re:
Jag hade min hemma för ca 11 tusen och då köpte jag till lite tillbehör samtidigt. om du kör kortare stunder kan du köra ca 5 mm alu och 7 mm stål utan vatten, men då måste du göra en hel del pauser. Men nu finns det billiga vattenkylanläggningar där också, det fanns inte när jag köppte min så jag byggde ihop en kylanläggning av en begad svetspump och en intercooler. |
||||||
|
tack för tipsen !
får nog bli en sådanhär plus fotpedal å vattenkylning med på en gång. kommer ju att hamna på typ samma pengar ändå ju !
tack !!
||||||
|
Re:
Fotpedal brukar ingå i svetsen när man köper den. |
||||||
|
Re:
på länken du skickade stod den ju med som tillbehör man kunde köpa till
||||||
|
Re:
Såg det nu jag också, när jag köpte min ingick den. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Köpa svets
|
44093 besök totalt |