Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1085 besök totalt |
Godkända stolar för racing
Vad gäller för regler egentligen för stolar för tävlingsbruk? Finns det nåt generellt man kan säga? Jag vet, jag vet, jag skulle kunna surfa upp SBF men grejjen är att det är bättre att fråga här på Rejsa när man är ute efter ett bredare svar... För att gå rakt på sak. Jag håller på och köper en bil som har kopior av GT3 stolar. Hur dumt är det egentligen? Kommer jag åka på att byta dem direkt om jag ska köra en tävling? Tänk brett här, oavsett klass alltså. Man kan se det såhär - om jag har en bil med hemkokt stol - vad får jag inte köra på räserbana då? _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
Re: Godkända stolar för racing
om du kör roadsport eller streetsport kan du få lov att ha kvar bilens originalstol. Om den stol du sätter in, t.ex. porsche GT3 stol i en porsche turbo eller c2 och den finns som option till Turbon/C2an så "tror" jag du får igenom den hos besiktnigsmannen i roadsport/streetsport. I all annan Racing så är det FIA godkänd stol som gäller. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
I Roadsport/Streetsport får du bara ha originalstol om det inte går att montera en FIA-stol (av platsbrist). Gäller t ex i vissa sevenbilar.
Så det hjälper nog inte. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Re:
Det står faktiskt att: 2.1 Bälten och förarstol/nackskydd Samtliga bilar ska vara utrustade med FIA-homologerade bälten och stolar. Se Gemensamma Tekniska Regler TR 5.16. Undantag för små bilar där det är omöjligt att montera FIA godkänd stol. Bältena ska vara minst 4-punkts och 3" breda axelband. Se respektive klassreglemente. Alternativt får originalstol monterad i original fästpunkter användas. 7.15 Bälte 4-punktsbälte är obligatoriskt minimikrav. Det är tillåtet att ta upp hål i säte för bälte. Se Gemensamma säkerhetsbestämmelser. om sedan originalsäten trots att det är OK enligt reglementet inte godkänns vid vagnboksbesiktning låter jag vara osagt. Det vore inte första gången där man inte följer reglementet i samband med vad man godkänner eller inte vagnboksutfärdande eller besiktning inför race....(gummiregeln om farliga konstruktioner används ju ibland lite hursomhelst) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Det var som tusan. Fel av mig. Jag hade absolut för mig att det bestämdes att den paragrafen skulle plockas bort för flera år sedan men så blev det uppenbarligen inte. Eller så har den kommit tillbaka.
Paragrafen känns väldigt märkligt skriven måste jag säga. Först krävs att alla bilar har FIA-stolar utom de som inte kan ha det. Sen slänger man plötsligt in en brasklapp om originalstolar... Fast det är väl inte den enda paragrafen i Roadsport som är lite märklig. Dock lär det väl i detta fall vara ett problem att förevisa för din SBFs besiktningsman att just dessa GT3 stolar kunde finnas som originalstolar (om det nu är så). Känns som det är lättare att skaffa en riktig FIA-stol.... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1085 besök totalt |