Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (5099 totalt) |
Tätade uniballs
Jag har läst igenom trådarna om uniballs och jag har ett par frågor. Det verkar som om dessa tingestar är väldans dyra. Och så håller de inte alls länge. I alla fall inte de otätade. De tätade håller längre (hur länge?), men kostar multum. Kan man inte ta vanliga otätade och sätta nån form av gummidamasker runt dom? Då borde dom väl rimligtvis hålla mycket längre. Om man så vill så kan man ju tom dutta lite fett på dom också då. Så till nästa fråga. Jag har planer (tack vare er ![]() Vad för spindel ska jag använda och hur får man fast en uniball i spindeln? Jag vill ju kunna justera cambern och då kan jag inte använda orginal-p-ändan. ![]() Det är till en Ascona B ![]() ![]() _________________ William Ekström |
||||||
Jag använder SKF-uniball som heter SAK-B.....den slits inte ut.
Vi har använt dom på momentstagen på Cobrorna i 15 år......och jag vet ingen som gått slut. Ska du byta kulbulten till uniball......så anser jag att du måste gå upp på ca M20......(eller M16) . Sedan är det bara att dra fast den med en motsvarande bult......genom det konade hålet, där kulbulten satt. Troligtvis måste du ha en distans mellan uniball och spindeln och den måste göras så att uniballsen kan röra sig fritt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Det finns damasker till uniballs. http://www.mecmove.se/produkter/lank
Men de länkhuvuden som är av bra kvalitet är så täta att det inte spelar så stor roll. ( har jag hört ) _________________ ![]() Jan Nagy |
||||||
Aha, du har möjligtvis inte någon aning om vad dom kostar? Eller köpte du en omgång senast för 15 år sen? ![]()
ok, nu börjar det klarna! Ska man borra det koniska hålet så det blir cylindriskt då, eller ska man göra en konisk bussning som går i hålet? EDIT:
Så praktiskt! Då kan man vara på den säkra sidan om man så vill. Kanske bra ifall man nån gång tvungas köra på en dammig grusväg. ![]() _________________ William Ekström |
||||||
Hej
Ett tips om du vill bygga om framvagnen är att kika på hur man löser det på Super Seven eller Locost. Där jobbar man ju med dubbla A-armar, ofta med Taunusspindlar men letar du lätt på länkarna på "Locost Sverige" kan du säkert hitta någon som byggt med Asconadelar (eller Vauxhall Cavalier som den väl heter i England). Med Forddelar använder man ofta en kraftig P-ände från Transit som övre spindelled, kanske kan du hitta motsvarande som passar Opelns spindel. Kanske lite billigare än Uniball... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
om inte bulten går igenom...så måste du borra......annars är det bara att dra ihopp _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Tack för tipset! ![]() En annan grej jag undrar är om hur man sätter fast den övre P-ändan i bärarmen. Alla byggen jag sett så ser det ut som att man har gängat in den i den rörstumpen som är fastsvetsad i bärarmen. Det måste ju bli problem med camberjusteringen då eftersom man måste vrida ett helt varv åt gången. Ganska stora ändringar alltså. Skulle man inte kunna ha en mutter på varje sida om röret och låta P-ändans gängade del sitta "löst" i röret. Alternativt att man fräser ett spår så att den alltid hålls rakt. Med mutter på varje sida så kan man justera hur lite man vill. Är det nån som byggt så? ![]()
ok... känns som det skulle bli stadigare om hålet var cylindriskt. Får se, har jag tur hittar jag en passande P-ända med rätt kona. ![]() _________________ William Ekström |
||||||
![]() ![]() ![]() om du tänker dig att röret där Uniballsen sitter fast på bilden finns det en rörhylsa med gänger i som är in styrt i röret från insidan...alltså från motor hållet sen så är det en fläns på det yttre röret som gör att rörhylsan inte kan komma längre ut än mot flänsen...hoppas ni förstår hur jag menar. Sen behövs det bara en låsmutter som låser fast hylsan i röret. _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Jag fårstår precis. Smart! ![]() ![]() ![]() _________________ William Ekström |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (5099 totalt) |