Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3427 besök totalt |
Hur göra med provning innan köp av hjälm?
Är på jakt efter en SBF-godkänd hjälm som fungerar i en öppen bil (Miata), dvs integralhjälm på upp till 1500 g som är FIA-godkänd. Är lite tjockskallig, så storlek L är troligaste som passar. Har hittat några intressanta (Arai GP-5W, OMP Turismo 4, Sparco Formula) som ligger i den nedre prisskalan. Verkar svårt att hitta ställen där de har hjälmar hemma som man kan prova. Hur har ni som köpt FIA-godkänd hjälm gjort? Finns det ställen som har hjälmar hemma inom rimligt avstånd från Västerås? Eller har ni uppskattat storleken (baserat på test med MC-hjälm eller liknande) och beställt på chans att den sitter bra? _________________ Andreas Eckemark |
||||||||||
Min hjälm är personligt tillpassad, det ingick i köpet. Stand21
![]() Är du osäker på om du ens får plats i en hjälm går det väl att ta mått? Ring säljaren/åf och fråga hur du ska göra för att veta rätt storlek. Det är du som är kund och måste övertygas ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||||||||
Det finns oftast tabeller som bygger på huvudomkrets. Demon Tweeks har på sin hemsida för Arai tex. Jag hamnade precis mellan M och L och valde att gå på M. Den sitter perfekt efter det att man använt den några ggr.
_________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||||||
Själva storleken är ju sällan svårt, de olika huvudformerna brukar däremot vara svårare. Peltors "läst" är t ex helt vidrig, de hjälmarna sitter som ett skruvstäd mot pannan på mig. Provade en Sabelt för ett tag sen och den var helt ljuvlig, klart bättre form än Peltor.
Så vi kanske kan skriva ner vilka erfarenheter vi har i frågan? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||
Re:
Låter som mätning av huvudet och beställning av en svenska firma är lättaste/snabbast vägen framåt. Troligast är väl att storleken blir rätt om man mäter noga (och mitt huvud inte är alltför konstigt). I värsta fall får man väl utnyttja sin ångerrätt och lämna tillbaka den (även om det känns lite tråkigt för företaget som plockat hem en hjälm för 5-7 kSEK). Varifrån köpte du din Arai, Cyberoid? /Andreas K _________________ Andreas Eckemark |
||||||||||
Re:
Då kan jag passa på att varna från att köpa hjälmar direkt från Asien/USA.. Då folk från olika kontinenter har olika huvudform... ![]() Bla: SHOEI (Japanskt märke) har olika formar för olika marknader. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||||
Re:
Jag har fått samma information och hittade detta vid en snabb sökning på webben:
http://www.fastbikes.se/index.php?op _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 ![]() Saab 9-3 -07 |
||||||||||
Re:
Mycket intressant artikel och kul läsning. ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||||||
Re:
Den mest intressanta läsningen är bland kommentarerna, insatta läsare som liksom artikelförfattaren ser rakt igenom struntpratet från Arai. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||
Re:
+1 på den ... Peltor G6 ... Det går att värma skumplasten och trycka till densamma med tumme eller kofot och nu sitter hjälmen som gjuten på huvet! _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||||||
Provade Peltor G6 och tyckte att L var på gränsen för liten. Har hittills kört med en billig öppen Nolan hjälm som har storlek L (60). När jag mätte skallen hamnade jag på 58 cm vilket enligt Arai och OMP betyder M. Jag länner mig lite snurrig just nu, vad ska jag välja
![]() Tänkte åka till MC-återförsäljare på måndag och prova några MC-hjälmar. Förhoppningsvis borde utprovning av några stycken hjälmar ge en indikation om det är M eller L som gäller för racing-hjälm för mitt huvud. /Andreas K _________________ Andreas Eckemark |
||||||||||
Jag kan också skriva under på att peltors hjälmar gav mig garanterad huvudvärk efter varje tävling, men det fanns ju inget att välja på. Att åka till en MC-handlare är nog ingen dum idé. Jag hade siktat in mig på en Nolan men efter att ha provat den så kom jag fram till att jag inte har ett Nolanformat huvud. Det blev en Lazer istället. Skulle gärna haft en Arai, men ska man lägga så mycket pengar så vill jag kunna prova den först någonstans.
![]() _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||||||||
Re:
Är det något specifikt du tänker på? Jag tycker det sammanfattar fördelarna med en glasfiberhjälm gentemot en plasthjälm ganska bra. Dessutom förklarar de ju svårigheterna med att tillverka en hjälm på ett ganska ingående vis. (kommentarer läser jag sällan av uppenbara skäl) _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||||||
Finns tester utförda av oberoende källor där dom i princip säger att i många fall är en PC-hjälm mycket bättre än en GRP dito. Arai är 100% fokuserade på att hårda skal är bra för att dom inte penetereras och så vidare, i verkligheten så spelar det ingen roll då man i princip aldrig ramlar på en spik som sticker upp ur gatan osv.
Jag har postat en länk till det där testet en gång tidigare i en hjälmdiskussionstråd men orkar inte leta fram det just nu, där står bland annat att orsaken till att det är så få tillverkare som låter det amerikanska institutet testa sina hjälmar är för att det inte är realistiska tester, om man skall klara alla kraven i det testet så kommer hjälmen bli för hård/styv och det ger aldeles för höga HIC-värden i resterande lastfall (som händer i typ 99.5%) av alla olyckor. Lite som att biltillverkare faktiskt i många fall tillverkar airbags speciellt för USA som är utformade för att klara deras prover men dom är för elaka för de europeiska kraven. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||
Re:
Naturligtvis får man sålla informationen som kommer från en tillverkare men jag tycker ändå att argumenten håller. Det känns som en sund strategi att bygga bygga hjälmar med ett absoberande innerskal och en yta som tål penetration. Penetrationstestet kan kanske ses som "overkligt" men det handlar ju som vanligt om att testa "worst case". Tittar man närmare på SNELL testerna så ser det faktiskt ganska genomtänkt ut och verkar vara den mest serriösa certifieringen som finns att tillgå. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||||||
Re:
Kanske så att Arai Europa är rädda för sidoimport??? Jag beställde några Arai GP-5W då det var den enda hjälmen som gick att prova innan ( i form av MC hjälm GP-5X). Beställdes via kontakt i USA men hjälmarna skickades till mig direkt från ARAI i Japan med endast Japansk instruktionsbok. Jag gissar på att det är den "asiatiska" huvudformen på min hjälm men jag känner inte skillnaden jämfört med en europahjälm. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||||
Re:
Ska man bända med kofoten mellan skallen och stoppningen ![]() Jag tror jag testar tummen. ![]() |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3427 besök totalt |