Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur göra med provning innan köp av hjälm?
3427 besök totalt
Andreas E
Västerås
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Är på jakt efter en SBF-godkänd hjälm som fungerar i en öppen bil (Miata), dvs integralhjälm på upp till 1500 g som är FIA-godkänd. Är lite tjockskallig, så storlek L är troligaste som passar.
Har hittat några intressanta (Arai GP-5W, OMP Turismo 4, Sparco Formula) som ligger i den nedre prisskalan.

Verkar svårt att hitta ställen där de har hjälmar hemma som man kan prova. Hur har ni som köpt FIA-godkänd hjälm gjort? Finns det ställen som har hjälmar hemma inom rimligt avstånd från Västerås?
Eller har ni uppskattat storleken (baserat på test med MC-hjälm eller liknande) och beställt på chans att den sitter bra?

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Min hjälm är personligt tillpassad, det ingick i köpet. Stand21 thumbs up

Är du osäker på om du ens får plats i en hjälm går det väl att ta mått? Ring säljaren/åf och fråga hur du ska göra för att veta rätt storlek. Det är du som är kund och måste övertygas

Göteborg
Här sen Okt 2003

Det finns oftast tabeller som bygger på huvudomkrets. Demon Tweeks har på sin hemsida för Arai tex. Jag hamnade precis mellan M och L och valde att gå på M. Den sitter perfekt efter det att man använt den några ggr.

#52 Modsport II
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Själva storleken är ju sällan svårt, de olika huvudformerna brukar däremot vara svårare. Peltors "läst" är t ex helt vidrig, de hjälmarna sitter som ett skruvstäd mot pannan på mig. Provade en Sabelt för ett tag sen och den var helt ljuvlig, klart bättre form än Peltor.
Så vi kanske kan skriva ner vilka erfarenheter vi har i frågan?

BMW 330i -05
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

MaZ skrev:

och vilken huvudform vi har?

#52 Modsport II
Citera
Andreas E
Västerås
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Cyberoid skrev:
Det finns oftast tabeller som bygger på huvudomkrets. Demon Tweeks har på sin hemsida för Arai tex. Jag hamnade precis mellan M och L och valde att gå på M. Den sitter perfekt efter det att man använt den några ggr.

Låter som mätning av huvudet och beställning av en svenska firma är lättaste/snabbast vägen framåt. Troligast är väl att storleken blir rätt om man mäter noga (och mitt huvud inte är alltför konstigt). I värsta fall får man väl utnyttja sin ångerrätt och lämna tillbaka den (även om det känns lite tråkigt för företaget som plockat hem en hjälm för 5-7 kSEK).

Varifrån köpte du din Arai, Cyberoid?

/Andreas K

Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

Andreas K skrev:

Varifrån köpte du din Arai, Cyberoid?

/Andreas K

Rallyimport thumbs up

#52 Modsport II
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

Cyberoid skrev:
MaZ skrev:

och vilken huvudform vi har?

Då kan jag passa på att varna från att köpa hjälmar direkt från Asien/USA..
Då folk från olika kontinenter har olika huvudform...

Bla: SHOEI (Japanskt märke) har olika formar för olika marknader.

Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004

Re:

KristianAE86 skrev:

Jag har fått samma information och hittade detta vid en snabb sökning på webben:
Informationsmöte hos Arai i Holland skrev:
- Ni varnar konsumenter från att direktimportera hjälmar från andra kontinenter, hur kommer det sig?

Som svar på frågan får vi se en bild som visar tre olika huvudtyper ifrån ovan. Den asiatiska är rund, den europeiska är mer avlång och den formen är ännu mer förstärkt hos den amerikanska. Arai har anpassats sina hjälmar efter de här tre typerna. Ferry utvecklar det hela in absurdum och plötsligt känns det nästan lite opassande, som rasbiologi, men det är i all välmening.

http://www.fastbikes.se/index.php?option=com_content&task=view& . . . .

Saab 9-3 -07
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

Cyberdennis skrev:
KristianAE86 skrev:

Jag har fått samma information och hittade detta vid en snabb sökning på webben:
- Ni varnar konsumenter från att direktimportera hjälmar från andra kontinenter, hur kommer det sig?

Som svar på frågan får vi se en bild som visar tre olika huvudtyper ifrån ovan. Den asiatiska är rund, den europeiska är mer avlång och den formen är ännu mer förstärkt hos den amerikanska. Arai har anpassats sina hjälmar efter de här tre typerna. Ferry utvecklar det hela in absurdum och plötsligt känns det nästan lite opassande, som rasbiologi, men det är i all välmening.

Mycket intressant artikel och kul läsning. thumbs up Det handlar iofs i första hand MC hjälmarna men det mesta är applicerbart på bilhjälmarna också.

#52 Modsport II
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Cyberoid skrev:
Cyberdennis skrev:
KristianAE86 skrev:

Mycket intressant artikel och kul läsning. thumbs up Det handlar iofs i första hand MC hjälmarna men det mesta är applicerbart på bilhjälmarna också.

Den mest intressanta läsningen är bland kommentarerna, insatta läsare som liksom artikelförfattaren ser rakt igenom struntpratet från Arai.

BMW 330i -05
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Re:

MaZ skrev:
Peltors "läst" är t ex helt vidrig, de hjälmarna sitter som ett skruvstäd mot pannan på mig.

+1 på den ... Peltor G6 ...
Det går att värma skumplasten och trycka till densamma med tumme eller kofot och nu sitter hjälmen som gjuten på huvet!

Västerås
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Provade Peltor G6 och tyckte att L var på gränsen för liten. Har hittills kört med en billig öppen Nolan hjälm som har storlek L (60). När jag mätte skallen hamnade jag på 58 cm vilket enligt Arai och OMP betyder M. Jag länner mig lite snurrig just nu, vad ska jag välja

Tänkte åka till MC-återförsäljare på måndag och prova några MC-hjälmar. Förhoppningsvis borde utprovning av några stycken hjälmar ge en indikation om det är M eller L som gäller för racing-hjälm för mitt huvud.

/Andreas K

Åsensbruk
Här sen Jun 2004

Jag kan också skriva under på att peltors hjälmar gav mig garanterad huvudvärk efter varje tävling, men det fanns ju inget att välja på. Att åka till en MC-handlare är nog ingen dum idé. Jag hade siktat in mig på en Nolan men efter att ha provat den så kom jag fram till att jag inte har ett Nolanformat huvud. Det blev en Lazer istället. Skulle gärna haft en Arai, men ska man lägga så mycket pengar så vill jag kunna prova den först någonstans.

Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

MaZ skrev:
Cyberoid skrev:
Cyberdennis skrev:
KristianAE86 skrev:

Den mest intressanta läsningen är bland kommentarerna, insatta läsare som liksom artikelförfattaren ser rakt igenom struntpratet från Arai.

Är det något specifikt du tänker på? Jag tycker det sammanfattar fördelarna med en glasfiberhjälm gentemot en plasthjälm ganska bra. Dessutom förklarar de ju svårigheterna med att tillverka en hjälm på ett ganska ingående vis.

(kommentarer läser jag sällan av uppenbara skäl)

#52 Modsport II
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Finns tester utförda av oberoende källor där dom i princip säger att i många fall är en PC-hjälm mycket bättre än en GRP dito. Arai är 100% fokuserade på att hårda skal är bra för att dom inte penetereras och så vidare, i verkligheten så spelar det ingen roll då man i princip aldrig ramlar på en spik som sticker upp ur gatan osv.

Jag har postat en länk till det där testet en gång tidigare i en hjälmdiskussionstråd men orkar inte leta fram det just nu, där står bland annat att orsaken till att det är så få tillverkare som låter det amerikanska institutet testa sina hjälmar är för att det inte är realistiska tester, om man skall klara alla kraven i det testet så kommer hjälmen bli för hård/styv och det ger aldeles för höga HIC-värden i resterande lastfall (som händer i typ 99.5%) av alla olyckor.
Lite som att biltillverkare faktiskt i många fall tillverkar airbags speciellt för USA som är utformade för att klara deras prover men dom är för elaka för de europeiska kraven.

BMW 330i -05
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

MaZ skrev:
Finns tester utförda av oberoende källor där dom i princip säger att i många fall är en PC-hjälm mycket bättre än en GRP dito. Arai är 100% fokuserade på att hårda skal är bra för att dom inte penetereras och så vidare, i verkligheten så spelar det ingen roll då man i princip aldrig ramlar på en spik som sticker upp ur gatan osv.

Jag har postat en länk till det där testet en gång tidigare i en hjälmdiskussionstråd men orkar inte leta fram det just nu, där står bland annat att orsaken till att det är så få tillverkare som låter det amerikanska institutet testa sina hjälmar är för att det inte är realistiska tester, om man skall klara alla kraven i det testet så kommer hjälmen bli för hård/styv och det ger aldeles för höga HIC-värden i resterande lastfall (som händer i typ 99.5%) av alla olyckor.
Lite som att biltillverkare faktiskt i många fall tillverkar airbags speciellt för USA som är utformade för att klara deras prover men dom är för elaka för de europeiska kraven.

Naturligtvis får man sålla informationen som kommer från en tillverkare men jag tycker ändå att argumenten håller. Det känns som en sund strategi att bygga bygga hjälmar med ett absoberande innerskal och en yta som tål penetration. Penetrationstestet kan kanske ses som "overkligt" men det handlar ju som vanligt om att testa "worst case". Tittar man närmare på SNELL testerna så ser det faktiskt ganska genomtänkt ut och verkar vara den mest serriösa certifieringen som finns att tillgå.

#52 Modsport II
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Re:

Cyberdennis skrev:
KristianAE86 skrev:

Kanske så att Arai Europa är rädda för sidoimport??? Jag beställde några Arai GP-5W då det var den enda hjälmen som gick att prova innan ( i form av MC hjälm GP-5X). Beställdes via kontakt i USA men hjälmarna skickades till mig direkt från ARAI i Japan med endast Japansk instruktionsbok. Jag gissar på att det är den "asiatiska" huvudformen på min hjälm men jag känner inte skillnaden jämfört med en europahjälm.

Bredared
Här sen Jun 2005

Re:

Folxam skrev:
MaZ skrev:
Peltors "läst" är t ex helt vidrig, de hjälmarna sitter som ett skruvstäd mot pannan på mig.

+1 på den ... Peltor G6 ...
Det går att värma skumplasten och trycka till densamma med tumme eller kofot och nu sitter hjälmen som gjuten på huvet!

Ska man bända med kofoten mellan skallen och stoppningen

Jag tror jag testar tummen. thumbs up Min peltor är aningen för trång i pannan och trots att jag använt den ca 40 timmar har den inte ändrat form. Värmepistol nästa...

Allmänt banåkaforum
3427 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande