Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vem anlitar man för topplocksjobb?
5176 besök totalt
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Jag funderar på att låta blyfrikonvertera en topp, och motorfirmor finns det gott om, men vilken/vilka bör jag anlita? Topplocksverkstan?

Gärna någon i Stockholmstrakten.

Alla rekommendationer mottages med tacksamhet.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re: Vem anlitar man för topplocksjobb?

poh99 skrev:
Jag funderar på att låta blyfrikonvertera en topp, och motorfirmor finns det gott om, men vilken/vilka bör jag anlita? Topplocksverkstan?

Gärna någon i Stockholmstrakten.

Alla rekommendationer mottages med tacksamhet.

Varför inte plocka av valfri 8-ventilers turbotopp på skroten och slippa hålla på med konvertering till blyfria säten? Med lite tur kan du plocka av toppen tillsammans med K-Jet spridare så har du dödat två flugor i en smäll.

Senast jag frågade på skroten vill dom ha 500-hundring för en topp.

Halland
Här sen Maj 2003

beepbeep skrev:
Varför inte plocka av valfri 8-ventilers turbotopp på skroten och slippa hålla på med konvertering till blyfria säten?

Bristen på B-motorer?

Uppsala
Här sen Feb 2003

Ragnar skrev:
beepbeep skrev:
Varför inte plocka av valfri 8-ventilers turbotopp på skroten och slippa hålla på med konvertering till blyfria säten?

Bristen på B-motorer?

Tvivlar jag starkt på....senast jag var på en av Uppsalas två skrot fanns det åtminstone tre plockbara bilar med B-motorer. Annars finns Bildelsbasen, det finns gott om K-Jet 8v SAAB:ar på skrotar...

Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Det skulle vara ganska bekvämt att slippa hålla på med blyersättning, därav önskemålet om att konvertera till blyfria säten.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Ring Lasse på ekerö bilteknik, mycket duktig motor/topprenoverare som gör det där lilla extra för att alllt ska funka!

0856025080, ring efter 12.00 så är chansen större att han svarar.'

Hälsa från Erik med asconan!

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

beepbeep skrev:
Ragnar skrev:
beepbeep skrev:

Bristen på B-motorer?

Tvivlar jag starkt på....senast jag var på en av Uppsalas två skrot fanns det åtminstone tre plockbara bilar med B-motorer. Annars finns Bildelsbasen, det finns gott om K-Jet 8v SAAB:ar på skrotar...

Fel av mig, det var visst H-motorer

Har inte fullt koll på B vs. H-motor.

Passar H-topp på B-block kanske?

Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare

beepbeep skrev:
beepbeep skrev:
Ragnar skrev:
beepbeep skrev:

Bristen på B-motorer?

Fel av mig, det var visst H-motorer

Har inte fullt koll på B vs. H-motor.

Passar H-topp på B-block kanske?

Nej, tyvärr inte.
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004

Trollspeed så klart! Ligger ju inte i stockholm men är det någon som kan Saab så är det ju Tommy. Frågan är bara om han har tid med sådant nu för tiden...

Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

Megablade skrev:
Trollspeed så klart! Ligger ju inte i stockholm men är det någon som kan Saab så är det ju Tommy. Frågan är bara om han har tid med sådant nu för tiden...

Jag trodde inte det var "hands on" på Saabar längre...

"Här har du ett trimprogram på mailen - sätt in sextusen på kontot så hoppar det igång..."

MexBeetle -90 1600cc
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Men vänta nu, är inte B-toppar också lättmetall? Då sitter det härdade ventilsäten i dom också. Med tanke på att 99 Turbo och 900 Turbo har sålts i USA sedan 1978 tvivlar jag att den inte ska klara av blyfritt.

Varför inte bara plocka av den, slipa ventiler och plana och sätta tillbaka den igen?

"Ristningar" kan också vara otäta ventilsäten.

Uppsala
Här sen Feb 2003

http://www.saabnet.com/tsn/bb/99/index.html?bID=4369

Citat:
I know that in '76, Saab used the information that the 99 was built to use either leaded or unleaded fuel. The heads being interchangeable, I imagine the '75 to have been designed the same way. The press release from '76 available on this site shows that claim.

Jag browsade igenom info om B-motorer och blyfritt och såvitt jag kan se finns det ingen indikation om att B-motorer inte ska klara blyfritt bränsle.

Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Jo, jag har tänkt tanken också, både att toppen är i alu => stabila ventilsäten, och att US-bilarna borde klarat blyfritt => att Saab inte bemödat sig med att göra en topp för resp. marknad då det är ekonomiskt ganska puckat.
Fast, man vet aldrig.

Jag ska göra ett kompprov innan jag lättar på lädret och köper mig en (komplett med ventiler och kam) topp för 1000 kr. Fast jag kanske ska köpa på mig en i allafall, kan vara bra att ha.
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

i pincip alla alutoppar klarar blyfritt rakt av, ju p.g.a att det är ett måste med stålsätej i topparna.

och om sätena är slitna, dr brukar de vara efter ett par tusen mil, så gör ett riktigt sätesjobb på toppen istället för att slipa sönder det med indianpinne.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
P-Lars
Spånga Stockholm
Här sen Apr 2007

När vart det blyfritt för saabtoppar? -85 har jag hört.. kan det inte vara så att det då tillkom hårdare material i sätena? Jag har också funderat på detta och undrat mycket och vad jag har läst mig till så varierar svaren från gång till gång.
Man borde då kanske kunna flytta säten från en topp till en annan? Från tex H-motor -89 till en B-motor.

M.V.H.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Är det inte beroende på material i styrningarna med?

BMW 330i -05
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Re:

poh99 skrev:
Jo, jag har tänkt tanken också, både att toppen är i alu => stabila ventilsäten, och att US-bilarna borde klarat blyfritt => att Saab inte bemödat sig med att göra en topp för resp. marknad då det är ekonomiskt ganska puckat.
Fast, man vet aldrig.

Toppen till B-motor turbon fanns i två varianter, varav den ena var avsedd för amerikansk marknad och hade hårdare ventilsäten för att klara blyfri bensin. Svenskspecade bilar hade mjukare säten.

MaZ> Nej, på B-motorn diffar bara sätet.

Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Ragnar skrev:
poh99 skrev:
Fast, man vet aldrig.

Toppen till B-motor turbon fanns i två varianter, varav den ena var avsedd för amerikansk marknad och hade hårdare ventilsäten för att klara blyfri bensin. Svenskspecade bilar hade mjukare säten.

Intressant, men varför? Kostade det så mycket mer att trycka i säten för blyfritt så man bara gjorde för jänkebilarna? Gjorde Volvo så också?
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

volvos toppar går det att köra blyfritt i från 75 och frammåt (då b21an introduserades)

enebybergs motorrenovering (ligger på gränsen mellan täby och denderyd) kan byta säten

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005

Hej,

kan tipsa om en kille som heter Robert i Tyresö. Han gjorde min topp och konvertera till blyfritt. Han har jobbat med topparbeten på Enem i 10 år.

//Micke

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Skruva banåkabil
5176 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande