Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (13002 totalt) |
Delad bakaxel och fwd ?
Hejsan Har suttit och funderat lite på om det finns nån fördel med delad bakaxel på en fwd bil ? Ta en sån saab som jag har tillexempel ng900 turbo med stel bakaxel. Skulle det vara nån fördel vid banåkning med delad bakaxel istället tex ? Hoppas man inte blir dumförklarad nu ![]() Mvh Simon _________________ Simon Olsson Saab 900 TURBO coupe -94 Projekttråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=327498#327498 |
||||
Re: Delad bakaxel och fwd ?
ng900 är väl "samma bil" som Opel Vectra/Calibra? På Calibran är ju alla modeller med "delad" bakaxel och de sportigare, de med större motor eller de med 4*4 har det på Vectra. Någon fördel måste det ju ligga i att de har delad bakaxel. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
ng900 har inte en stel utan en halvstel. Dvs att axelen flexar när hjulen fjädrar inviduelt.
Mao axen funkar även som krängare bak. I de flästa fall har man alltid mer grepp bak en fram på en fwd. Hur många åker med bredare fram ostar på en fwd??? Så bak allså måste allt vara fullständigt åt he...., tex ge +3grd camber i kurva, för att ge sämre grepp än fram. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
Menar du att det är helt skitsamma hur bakaxeln ser ut på FWD bilar då alltså? Vill minnas att i princip allt jag kört svängt bättre än NG900? |
||||
Re:
Skulle tro att det beror på den helkassa framvagnen de av GM tvingats ärva av Opel istället för den egna plattan de jobbade på... tråkigt som mycket annat. Klart intressant Topic! Jag undrar också hur mycket bakvagnen är med och påverkar på en FWD bil! Vad kan man göra för att förbättra då om man känner för det? Mera statisk Camber? M.V.H. _________________ Andreas Plars |
||||
Nackdelen med en stel bakaxel är väl inställningsmöjligheterna vad gäller våra olika vinklar?
Det måste väl vara en nackdel att inte kunna ändra vinklarna bak, även på en FWD bil. |
||||
En del fwd-bilar har lösa lagerenheter(hjulaxel med lager) bak.
Då kan man ställa camber och toe. Fram på ng900 sitter det MacPerson, så det skiljer allså inte mycket från det stora flertalet häller. Vad man skall göra bak är att se till att bakvagnen tar så mycket av sidokrafterna det går. Sen skall bak vara hårdare avfjädrar än fram. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
Klart du kan ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Så man kan alltså skruva dit grövre krängningshämmare så blir det bättre eller ? Sen har jag läst nånstans att man kan sätta dit brickor nånstans på bakaxeln för att ändra cambern ?
_________________ Simon Olsson Saab 900 TURBO coupe -94 Projekttråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=327498#327498 |
||||
Re:
Vissa vinklar skall ju gå att ändra (dock lite), navet är väl skruvat till "bakaxeln" på Kadett och där kan man ta en bricka på emellan nav och "bakaxel" för att få mer camber (samt få plats med större fälgar så att de inte tar i hjulhuskanten ![]() Edit: Jag lovar och svär att i fortsättninge läsa ALLA inlägg NOGGRANT innan jag postar... ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Jag spinner vidare lite i den här gamla tråden, hittade ingen mer lämplig vid en snabb sökning.
Vilka FWD bilar har bra/bäst bakaxlar? och varför? Jag är beredd att bygga dit något annat på min bil om det är värt det. Något som funkar ihop med en ganska bra macpherson framvagn... Vad skiljer bakaxeln på en FWD STCC/WTCC bil jämfört med produktionsvarianten av den bilen? MVH Theo _________________ Theo Tibblin Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GT3 Touring - 22. |
||||
Första gen Civic Type R har ju delad bak - sen fick ekonomerna för sig att det kostade för mycket och gjorde hottad civic av Type r.
Klart det är bättre med delad runt om, men oftast är det ekonomi som avgör när bilproducenterna bygger bilar. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Re:
Honda har haft helt delad bakaxel - om man nu kan säga så.. sedan 70-talet typ. ex. CRX -89 . enda som binder samman höger med vänstar bakhjul är kränghämmaren _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Stel och halvstel är för ekonomer. Varför inte sno bakvagnen från en Honda då? Crx eller type r, det är ju båda bilar som är lätta (liten risk för överdimension och alltså vikt) och som fungerar bra (för det verkar de ju göra). Borde bli bra...
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Re:
Jag har kikat på Type R litegarnn nu och den verkar intressent. Jag skall titta mer på bilen och se om det är möjligt att få dit. Hyffsat bra priser på skrotarna med är ett + Förslag på fler BRA FWD bakvagnar uppskattas. MVH Theo _________________ Theo Tibblin Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GT3 Touring - 22. |
||||
Nu lutar det starkt åt en sån här:
![]() Golf 5. Det verkar "fysiskt" möjligt att få dit på min bil och jag har läst mycket bra om dem. Seat körde tydligen orginal bakaxel fast med uniballs i alla leder på deras WTCC bilar, och dom gick ju inte så dåligt..' Vad tror ni om det? EDIT Om jag ledsnar på FWD så har bryggan för golf 5 4-motion samma infästningspunkter:) _________________ Theo Tibblin Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GT3 Touring - 22. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (13002 totalt) |