Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2133 besök totalt |
billig gps lap timer , om det funkar ;-)
Hej vad tror ni om en sån här som billig Lap timer med Gps. http://www.storagedepot.co.uk/Handhe Känns som det skulle kunna funka perfekt eller ? Mvh ola _________________ Ola Sivertson |
Uppdateringsfrekvensen på GPS:en är enligt specen bara 1 Hz, dvs en gång per sekund, det räcker nog som hastighetsmätare när man surfar, cyklar och springer men jag har svårt att tro att det är tillräckligt för tidtagning på någon form av rundbana...
GPS laptimers brukar ha 10-20 Hz och även det är sällan tillräckligt utan de använder accelerometrar för att få upp precisionen på varven ytterligare och på det sättet kunna räkna ut korrekta varvtider. Smakar det så kostar det... ![]() _________________ Mattias Meldert ![]() |
Jag har testat gpslaptiming via min mobil med gpspuck. Enligt dom som gjort programmet kom dom väldigt nära riktigt tidtagningsutrustning vid test med hjälp av interpolering. visserligen har jag 5hz men det borde gå att få skapligt med 1hz om man inte är så kinkig med decimalerna. Men denna var ju inte så billig så det är lönt att chansa..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
Har en GPS som också är på 1 Hz, provade denna med OAK-GPS.
Visst ger det en skojj bild, man ser även när man gasar, bromsar osv. Dock med 1s felmarginal. Blir ju då mer Roligt än nyttigt kanske. Körval och sånt kan man ju se iofs. _________________ Ulf Bjuris |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2133 besök totalt |