Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Köpa svets
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
44093 besök totalt
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004

jag har också en "kina" tig av model
http://cgi.ebay.co.uk/WSE200P-AC-DC-TIG-MMA-PULSE-TIG200-Welder-ALUMINUM-2T4T_W0QQitemZ350070692676QQihZ022QQcategoryZ113743QQtcZphotOQQcmdZViewItem

funkar klock rent för mig köpte till fotpedalen och lite tillbehör och den gav jag totalt 7150kr allt som allt när den var hemma. är super nöjd med tanke på pris kontra funktion men som sakt handtaget är inte det bästa men det går lätt att byta

Höör
Här sen Jun 2005

nu har ja köpt å väntar på hemkomsten....

köpte:
svets
fotpedal
vattenkylnig
kylt slangpaket
elektroder
regulator

å lite till extra grejor...

vad förutom gas å tillsatsmaterial måste ja ha för att komma igång ??
finns det en gas som går till både alu & metall ?? (har en MIG i garaget som såklart kommer att stå för det mesta av metalsvetsningen, men man måste ju prova osv )
var köper ja tillsatasmaterial till rätt pengar ??

tips på någon prisvärd svetsvagn, eller skall ja ta de som första mission att svetsa ihop en själv ??

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har aldrig använt annat än ren argon vid tigsvetsning..

Limma ihop en egen kärra som passar din maskin och dina utrymmen. Bättre än så blir det inte. thumbs up

Höör
Här sen Jun 2005

lite frustrerad just nu...

Råkade köpa vattenkylningen i annan valuta, så då kunde han ttdligen inte skicka den samtidigt på samma frakt sa han....

skit i de, den var ändå tillfälligt slut så han skulle skicka den inom 20 dagar fine.
Skicka då order 1 skrev jag till honom (svets, hjälm, regulator, elektroder, fotpedal) nu a.s.a.p. så at jag kan börja lite med att svetsa tunnt då nu under semestern. (hade ju ändå redan betalat dubbla frakter så..)

Igår hämtade jag ut en stor paket på DHL i Malmö.

tyckte att lådan va lite liten, men visst !

kommer hem å öppnar lådan:
Bara svetsen....
Hur hade han tänkt sig att jag skulle kunna börja svetsa utan regulatorn till gasen OCH elektroderna ??

Mailade honom å undrade varför han inte skickade hela ordern med det jag behövde för att komma igång.
fick till svar att han hade skickat svetsen, och att resten kommer sen ihop med vattenkylaren, som för övrigt hade blivit ännu mer försenad...

åsså har min cykel (MED PUNKTERIGN) blivit stulen >

blir så trött...

Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005

vattenkylaren verkar fortfarande vara slut.. (kapacitet 4l/min)

han erbjuder en annan som finns i lager ist med kapacitet 1,5l/min.
känns som väldigt stor skillnad... men jag kanske klarar mig med denna ?
när börjar man känna begränsningen men en sådan ??

den jag beställde (som rekommenderades till svetsen via ebay..) kanske hade varit overkill ändå ??

Citera
Dutch
Trollhättan
Här sen Nov 2006

Har själv en kinesisk WSE 200 köpt via tyska Ebay och är grymt nöjd.
I och med invertertekniken så är det inteså stor skillnad på svetsarna längre.

mina reflektioner om "kinesen" jämfört med de tyska vi använder på jobbet som kostar ca 10 ggr så mycket.

Jordkabel på tok för kort så den är slängd

Elektodhällaren för pinne ett skämt sparad som kuriosa

Trampan (jag köpte utan) dock så är det någon konstig standard på anslutningen som jag har gått bet på trodde det var MIL5015 koppling men icke. Är det någon som vet så skriv gärna.
Jo trampan, i vanliga fall ställer man poten på verket på maxströmmen man vil ha mad trampan i botten men så inte här. Men fanns tidigare ESAB trampor med pot så det blir att leta upp en så men slipper ha alla 200amp i pedalen.

Mitt verk verkar stabilt ned till 6 amp (det är BRA) på jobbet får vi specialbeställa att dom skall gå ned till 5 amp istället för 10, mjukvarusak men ändå.

Med skickat slanpaket. gas kylt HW17 skattade bara när jag såg det men det kostade ju inget kommer aldrig att använde det så det är till salu för en dose generalsnus.vänder
Använder ett HW20 och lite kopplingar samt ett gammalt kyl.
brännare slitdelar o.s.v. rekomenderas att köpas från USA billigt väger lite så billig frakt
för allt utan AL så används 1.6 elektrod gaslins och kopp #7 AL 2.4 elektrod

Kyl. då verket inte behöver någon kylning utan bara brännarn så räcker det med kranvatten kontinnuerligt dropp. bäst är förstoss kyl. till kyl räcker det med en liten pump typ akvarie en liten tank ett litet bilkyl helt oljekyl för storleken samt en liten fläkt.
Skall man försörja sig som Al svetsare då kan nog eventuellt ett kyl med kompressor motivera sig.

Maskinen är märkt att det krävs 23 Amp säkring men det gäller nog främst för pinnsvetsning. Jag har legat på 150-180A under ett par minuter i sträck med 16 amp säkring.

HF tändningen. mycket god kommr inte ihåg vad max volt inom europa är men denna skulle inte klara en seriös CE märkning. OBS min är CEmärkt

Slutsats: Jag rekomenderar köp samt om något tillbehör skall beställas så är det trampan för den är billig och det konvertering jag gjort ser inte vacker ut. Så snälla om någon vet vad det är för koppling så hör av er.

Gottröra
Här sen Okt 2005

Re:

Har oxå köpt lika svets som Ajden och 2fasr4u hos kinesen. Tack till er båda, hade inte blivit med AC-TIG annars, funkar hur bra som helst thumbs up thumbs up

Dutch skrev:

Jo trampan, i vanliga fall ställer man poten på verket på maxströmmen man vil ha mad trampan i botten men så inte här. Men fanns tidigare ESAB trampor med pot så det blir att leta upp en så men slipper ha alla 200amp i pedalen.

Min pedal var lite märklig oxå. Den har en pot på sidan.
Funktion: Inställd ström när pedalen är helt nere och ökade när man släppte upp >
Är din likadan så är linjärpotten monterad uppochner. Jag vände på min å si då funkade det som vettigt med minskad kräm när man lättade på pedalen

Edit:
P-son skrev:
tips på någon prisvärd svetsvagn, eller skall ja ta de som första mission att svetsa ihop en själv ??

du kan köpa en pirra för en trehundring och modifiera, tex. http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=92756. Då har du i princip allt material och rejäla hjul om du har grus utanför garaget.

Dutch
Trollhättan
Här sen Nov 2006

Svets trampor pottar på verket och dyligt fungerar genom att dela upp en spänning därav de tre kontakterna. Detta medför också att motståndet i trampan inte spelar någon roll vanligast med 1Kohm och 4,7 Kohm.

Så hittar man rätt kontaktdon så går det att modda en symaskinstrampa tvspels gaspedal och dyligt.
Spänningen brukar ligga på 10Volt.

Höör
Här sen Jun 2005

någon som har tips på vart man köper elektroder (siktar på guld) i Malmöområdet, eller online ?
har hittat nån, men dem svara inte på mail, så då sket jag i dem.

Handlade lite tillsatsmaterial på Svetspartner i Malmö, det var inte billigt.....

Köpte sedan vad jag förstod av biltemakatalogen alu-elektråd för TIG, öppnade paketen å insåg att det var tillsatsmaterial...
så nu har jag mycket tillsatsmaterial till alu....

men ff ingen elektrod.....

Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

online finns ju kinesen men du kanske tänkte online i Sverige?

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Gå in på valfri industrigrossist med lite självkänsla..
Det är ju inte rymdgrus dom ska sälja.. så säg vad du vill ha och att du vill ha ett bra pris.. då löser det sig..

En elektrod håller ju rätt länge om du inte slipar om efter varje tändning..
en fempack bör räcka "hur länge som helst" i ett bilgarage...

Höör
Här sen Jun 2005

Re:

r-2 skrev:
online finns ju kinesen men du kanske tänkte online i Sverige?

han hade inte till alu när jag handlade svetsen....

Anton Lillsund skrev:
Det är ju inte rymdgrus dom ska sälja.. så säg vad du vill ha och att du vill ha ett bra pris.. då löser det sig..

inga föslag på någon ??
jag skruvar larm, så jag dålig koll inom området....

Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Re:

P-son skrev:

Anton Lillsund skrev:

inga föslag på någon ??
jag skruvar larm, så jag dålig koll inom området....

Där jag bor så fixar Järnia det..
men även de lokala grossisterna som gärna jobbar mot företagsavtal osv.

Eket
Här sen Apr 2004

Ni som har köpt Kina svetsar, är ni fortfarande nöjda med dom?
Ingen som har haft problem med dom eller leverantören http://stores.ebay.co.uk/welder-shop

Jag funderar på att köpa en WSE250P eller en WSE315P.

Opel Kadett B app k
Dax Rush -05
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

wse315p, nöjd och glad. Funkar perfekt, och kinesen var snabb att leverera. thumbs up

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006

Vilken av mig:arna ifrån welder-shop skulle ni rekommendera som vanliga "garage" svets?
ska vara 3fas.

Klippan
Här sen Sep 2004

Har inte provat någon Mig därifrån, men den här verkar lämplig. Du får köpa en och berätta vad du tycker om den.
http://cgi.ebay.co.uk/WELDER-MAG-250Amp-IGBT-inverter-Co2-MIG-MACHINE- . . . .

Framför allt har den mjukstart av tråden vilket är en grej jag saknar på alla esab maskiner jag provat.
Citera
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006

Re:

Ajden skrev:
Har inte provat någon Mig därifrån, men den här verkar lämplig. Du får köpa en och berätta vad du tycker om den.
http://cgi.ebay.co.uk/WELDER-MAG-250Amp-IGBT-inverter-Co2-MIG-MACHINE- . . . .

Framför allt har den mjukstart av tråden vilket är en grej jag saknar på alla esab maskiner jag provat.

tackar för svaret, blir nog till att införskaffa en sådan.

Gottröra
Här sen Okt 2005

Min kines funkar oxå utmärkt, värre är det med min Esab-MIG som brann några veckor efter garantin gått ut. Har varit i kontakt med Esab som INTE vill ta något ansvar för sin produkt

Bilden visar trafon på min Esab origo C170 thumbs down

Undrar just var Esab bygger sina svetsar ?

Fortsätt köpa svetsar i Kina bara.....1/2 priset, pajar den så köp en till thumbs up

Edit: Efter mailväxlande sedan i somras och lite blev det idag (9/10) klart att Esab fixar den utan kostnad thumbs up thumbs up

P-son
Höör
Här sen Jun 2005

någon som känner för att tipsa lite om lite grundinställningar på min fina 315 tig.
Försökte lite i alu idag (första gången jag prövade TIG över huvud taget för övrigt...)

väldigt många rattar å grejor

lyckades att få nån liten fågelskit, men bra blev de inte....

hur va de med pedalen, kopplar den förbi strömratten eller ställer man in max ström med strömratten och sen justerar man upp till det med pedalen ??
någon som har någon just "tig svertsning för dummies" bok eller så ?? hittar ingen....

Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Säg vad du vill svetsa för tjocklekar och typ av material så kan jag ge dig lite inställningar som funkar hyfsat att börja med.
Pedalen kopplar förbi vridpoten, men vad jag förstått så är pedalen åt fel håll så fullgas är 0 amp och uppsläppt är den 315amp, men dom kanske har ändrat nu.

Här finns en bra film om tigsvetsning
http://thepiratebay.org/torrent/3647745/Covell_TIG_Welding_Basics_(imb . . . .
Är Miller som gjort den och dom har även mycket bra att läsa på sin sida.

Sen när jag skulle ta fram adressen till tig welding basics hittade jag den här lite drygt 900 sidor om svetsning.
http://thepiratebay.org/torrent/4498730/Welding_101
Citera
Skruva banåkabil
Köpa svets
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
44093 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande