Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5647 besök totalt |
Dom har iallafall ändrat nåt med styrningen på domsenare. -96 och frammåt är mer direktstyrda. Men hur många varv vet jag inte.
|
||
Det beror ju på mellan vilka vinklar det är också. SAAB har väl aldrig direkt haft sådär jätteimponerande svängradie, liksom få framhjulsdrivna bilar. Tacka vet jag gamla Volvos som nästan kan tvärställa sina hjul...
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
citat:
Det beror ju på mellan vilka vinklar det är också. opps, tänkte inte på det ![]() Men även om nu SAAB-aset har taskig svängradie så är det fult tillräckligt för en konbana, och där kändes även 2,75 varv mycket. Skall kolla upp vinklarna ikväll. _________________ Johan Sjölinder |
||
Som AndersY sa så finns det nåt som heter svängradie. Att jämföra en gatbil med en racebil som man knappt kan vända med blir lite fel. Blir även lite fel när man jämför bakhjulsdrivna med framhjulsdrivna då som senare har styrstopp betydligt tidigare pga drivknutarna.
|
||
om man talar ut utväxlingsförhållande i stället da???
2,25rattvarv ger 14:1 2,7rattvarv ger 15,5:1 Vändradie R=5,4m se även: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||
Rattvarv
Vändradie har väl inget med rattvarv att göra. Jag menar jag kan sätta styrutslagsstopp så har jag ett rattvarv men det hjälper inte mig. Det skulle vara intressant att kolla på Alfas med 1,7. Någon som bor i mälardalen jag kan kolla på? _________________ bmw bmwsson |
||
Esa:
Kanske inte vändradien men detta borde ge dig en hint 2,25rattvarv ger 14:1 2,7rattvarv ger 15,5:1 2,25*360/2/14 --> ca 29grd 2,7*360/2/15,5 -> ca 31grd Hjulen vrider sig ca 30grd. 2,7 är för mycket 2,25 är nog bättre. Jag läste någonstans att BMW hadde ett progresift styring(ökar antal rattvarv), hmm kommer bara ihåg den lägre gränsen nu som var 10:1 Suck kan den högre varit 18:1?????, vi antar ger 10:1 ger 30*10*2/360 --> ca 1,7 rattvarv 18:1 ger 30*18*2/360 --> ca 3 rattvarv Kolla var din bil vinkar ytter och inner hjulet vid fult rattutslag och ta ett medelvärde av detta, sen är det bara att räkna förhållande. borg: Vild gissning du vrider dina hjul max i krokarna 10grd, eller???? _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag har 1,9 varv på min styrväxel. Orginalet är på 3,5 och kommer från den bakhjulsdrivna Ford Escort MK2. Vändradien har jag ingen aning om. Det känns dock som att jag kommer att behöva grova överarmar
![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||
Hmmm...........nu ska vi inte blanda ihopp styrradie....med sväng/vändradie.
Det är en väldig skilnad på dessa. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Styrradie(skrubbradie)= se https://rejsa.nu/info/info_hjulvinkl
Hmm för jag har väll inte fått detta om bakfoten att Styrradie=skrubbradie??? _________________ Johan Sjölinder |
||
Det stämmer _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Vi har även använding av vändradien om axelavståndet är känt.
R=vändradie Lax=axelavstånd Ytterhjulet är då vridet ca grd alfa= arcsin(R/Lax) Mitt fall: Vändradie R=5,4m ---> R=5400mm Lax=2498mm alfa=arcsin(2498/5400) --> alfa=27,5grd och innerhjulet är då vridet mer ca 3-4grd _________________ Johan Sjölinder |
||
Rattvarv
På min nuvarande styrstång från E30 323 är kuggarna på mitten snedställda kanske 10-15 grader. I ytterkanterna är dom helt raka. Det måste ju bli progressivt av det hela eller? Jag hade en ascona B en gång i tiden och den var det raka kuggar på hela vägen. En sak är då säker, jag rattar mer än nödvändigt pga understyrning. Måste öka den negativa cambern till nästa år. BMWs styrning går inte att korta mer än till 2,4rattvarv, som en liten parantes. _________________ bmw bmwsson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5647 besök totalt |