Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Avställning
2722 besök totalt
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569


Trådstartare
Avställning

Hallå alla..
Vintern börjar närma sig (iaf i Umeå) och jag har bestämt mig för att ställa av bil. Så Vad bör man tänka på?

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Avställning  

Höja lufttrycket i däcken för att undvika plattor eller palla upp den. Det finns dom som byter olja innan för att slippa gammal olja som fräter, vet inte hur mycket sanning som ligger i det. Det viktigaste av allt, se till att inga klåfingriga typer kommer åt bilen. Skruva dän allt man vill bli av med och sälj det så man har råd att uppdatera.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Ibbe 951
gogo
Här sen Jun 2003
Inlägg: 47



tänk åp att palla upp den på bärarmarna så att inte karossen böjer sig ! underhålls batteri hade varit bra thumbs up , största problemet är när du ska starta bilen nästa år ! se till att oljetrycket åker upp innan motorn kommer upp i varv . Corvette killarna hade en mycket bra skrivning om det ska försöka hitta det !
Citera
Ibbe 951
gogo
Här sen Jun 2003
Inlägg: 47



Ibbe 951 skrev:
Corvette killarna hade en mycket bra skrivning om det ska försöka hitta det !



Där var den http://www20.aname.net/~clubcorv/Tech/vinterforvaring.html
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895



En full tank är också att rekomendera för att undvika kondens i tanken och därmed rost. Kanske en snygg figursydd pyjamas och ett varmt ställa att sova på. Så startar den definitivt när våren kommer!!

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4321



.... eller så lånar man föräldrarnas varmgarage för ett antal månader frammåt. Rekommenderas varmt.. thumbs up

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Cyberoid skrev:
En full tank är också att rekomendera för att undvika kondens i tanken och därmed rost. Kanske en snygg figursydd pyjamas och ett varmt ställa att sova på. Så startar den definitivt när våren kommer!!


Har hört motsatsen oxo, att man ska akta sig för pyjamasar med tanke på kondens, vet inte vilket hem jag ska stå på...

En "torrboll" inne i bilen brukar jag ha, kanske hjälper det en del, men ivarjefall så slipper man unken fuktig lukt.

_________________
Pär Hylander
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569


Trådstartare
ok suck ska man fixa allt det där så har ju sommarn redan kommit!
Har bara tvättat av bilen ordentligt och pumpat i 3.5kilo i däcken.
Sen så har jag köpt en torrboll och ställt den mellan sätena.
olja har jag kört med i ca 500mil och jag tänker byta till våren =/
Bör man ha rutan lite öppen? eller funkar det med stängd ruta och torrboll?

Har även läst att bilar som min med ac bör man starta ett antal ggr under vintern och låta ac gå? så inte packningar torrspricker och den börjar läcka

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Känns tungt att behöva ställa av bilen inför den tråkiga årstiden men jag ser fram mot våren och dagen bilen ställs på . Då ska det köras på banträffar igen men tills dess får jag nöja mig med vinter bilen. USCH

_________________

--VVTS--
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Tim skrev:
ok suck ska man fixa allt det där så har ju sommarn redan kommit!
Har bara tvättat av bilen ordentligt och pumpat i 3.5kilo i däcken.
Sen så har jag köpt en torrboll och ställt den mellan sätena.
olja har jag kört med i ca 500mil och jag tänker byta till våren =/
Bör man ha rutan lite öppen? eller funkar det med stängd ruta och torrboll?

Har även läst att bilar som min med ac bör man starta ett antal ggr under vintern och låta ac gå? så inte packningar torrspricker och den börjar läcka


1 Byt olja Nu!!!
2 om du startar bilen bör den gå i 20-30 minuter så att den blir riktigt varm och go (oljan) då kommer vattnet som bildas och hamnar i vevhuset förångas och ventileras ut. Annars får du mer och mer vatten i oljan...
3 om man har Torrb... är det fuktigare utanför än inuti? är det fuktigare utanför så finns all anledning att få så lite luft utifrån som möjligt. IOGS så är det ju bara inredning och annat som berörs. Ta iså fall hellre ut mattor etc som kan binda fukt mot rostbenägen plåt gäller inte minst bagagutrymmet.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569


Trådstartare
så det är så viktigt att byta oljan
då får man väl åka dit och fixa det då.

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778




_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
tänk åp att palla upp den på bärarmarna så att inte karossen böjer sig !


och det gör den inte på sommaren?

Min erfarenhet:

- Ny olja är bra, men knappast nödvändigt.
- Full tank ska det vara för att slippa kondens, jag har lärt mej det den hårda vägen, en plåttank rostar i skarven mellan halvorna.
- Extra luft behövs INTE, visst däcken blir platta, men runda igen när man kör.
- Koppla ur batteriet, inte kul med tomt sådant på våren. Bär in om den står kallt.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



om man har plasttank då?
Det sägs ju att bensin är en fäskvara.... är det då så bra att ha 70liter soppa stå över vintern?
Är det inte bättre att ha lite soppa o fylla på med ny frisk o lite k-sprit till våren i stället?
Hur mycket kondens bildas det över en vinter?

Lite kluven i denna fråga ...

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



JohanR skrev:
- Extra luft behövs INTE, visst däcken blir platta, men runda igen när man kör.


INTE min erfarenhet, jag har råkat ut för så kallade "ståplattor" på däcken som sedan aldrig försvunnit.
Det beror väl iofs. på däckkvalitet också kanske, detta var med japantillv. goodyear f1.
Sedan dess trycker jag alltid i 4-4,5 kg vid avställning. Sedan vid påställning korrigerar man trycket till ca 2,6-2,8 kg.
och då blir det ändå ytterst lite plattor, men dessa försvinner efter ca 2 mils körning.

Annars håller jag med på alla punkter, men batteriet tar jag alltid ut och kör alltid en underhållsladdning.

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Fredrik C skrev:
om man har plasttank då?
Det sägs ju att bensin är en fäskvara.... är det då så bra att ha 70liter soppa stå över vintern?
Är det inte bättre att ha lite soppa o fylla på med ny frisk o lite k-sprit till våren i stället?
Hur mycket kondens bildas det över en vinter?

Lite kluven i denna fråga ...


Jag brukar pytsa i [reklam]redline water remover + redline si-1[/reklam] i tanken när man ställer på.

Jag är f.ö. hittils väldigt nöjd med [reklam]redline's[/reklam] produkter

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Har man tillgång till el så är det bättre att ha en underhållsladdare ansluten hela tiden istället för att träna biceps med batteriet i o ur bilen.
Jag är 0 insatt i det elektriska men så mycket vet jag att bilbatterier mår dåligt av att bara stå,så det är bättre att en "klok" laddare håller det fräsht hela vintern annars bildas det oxid på plattorna

Från Porsche har jag köpt en laddare som man sticker i cigarettändaruttaget,sladden kan man kan man klämma lite fint i sidofönstret.
Bra att kunna ha larmet igång hela tiden med dörrar o huven stängd även under vintern thumbs up

En annan trevlig laddare är denna från Claes ohlsson 32-6549

http://www.clasohlson.se/shop/store/search.asp?isNew=Y&ForcedCOSID . . . .

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Allmänt banåkaforum
Avställning
2722 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande