Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2722 besök totalt |
Avställning
Höja lufttrycket i däcken för att undvika plattor eller palla upp den. Det finns dom som byter olja innan för att slippa gammal olja som fräter, vet inte hur mycket sanning som ligger i det. Det viktigaste av allt, se till att inga klåfingriga typer kommer åt bilen. Skruva dän allt man vill bli av med och sälj det så man har råd att uppdatera. ![]() _________________ bmw bmwsson |
||
tänk åp att palla upp den på bärarmarna så att inte karossen böjer sig ! underhålls batteri hade varit bra
![]() |
||
Där var den http://www20.aname.net/~clubcorv/Tec |
||
En full tank är också att rekomendera för att undvika kondens i tanken och därmed rost. Kanske en snygg figursydd pyjamas och ett varmt ställa att sova på. Så startar den definitivt när våren kommer!!
![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||
Har hört motsatsen oxo, att man ska akta sig för pyjamasar med tanke på kondens, vet inte vilket hem jag ska stå på... ![]() En "torrboll" inne i bilen brukar jag ha, kanske hjälper det en del, men ivarjefall så slipper man unken fuktig lukt. _________________ Pär Hylander |
||
ok suck ska man fixa allt det där så har ju sommarn redan kommit!
Har bara tvättat av bilen ordentligt och pumpat i 3.5kilo i däcken. Sen så har jag köpt en torrboll och ställt den mellan sätena. olja har jag kört med i ca 500mil och jag tänker byta till våren =/ Bör man ha rutan lite öppen? eller funkar det med stängd ruta och torrboll? Har även läst att bilar som min med ac bör man starta ett antal ggr under vintern och låta ac gå? så inte packningar torrspricker och den börjar läcka _________________ Tim Kjellsson Uppsala |
||
Känns tungt att behöva ställa av bilen inför den tråkiga årstiden men jag ser fram mot våren och dagen bilen ställs på
![]() ![]() ![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||
1 Byt olja Nu!!! 2 om du startar bilen bör den gå i 20-30 minuter så att den blir riktigt varm och go (oljan) då kommer vattnet som bildas och hamnar i vevhuset förångas och ventileras ut. Annars får du mer och mer vatten i oljan... 3 om man har Torrb... är det fuktigare utanför än inuti? är det fuktigare utanför så finns all anledning att få så lite luft utifrån som möjligt. IOGS så är det ju bara inredning och annat som berörs. Ta iså fall hellre ut mattor etc som kan binda fukt mot rostbenägen plåt gäller inte minst bagagutrymmet. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
_________________ mvh Philip Lundh |
||
och det gör den inte på sommaren? Min erfarenhet: - Ny olja är bra, men knappast nödvändigt. - Full tank ska det vara för att slippa kondens, jag har lärt mej det den hårda vägen, en plåttank rostar i skarven mellan halvorna. - Extra luft behövs INTE, visst däcken blir platta, men runda igen när man kör. - Koppla ur batteriet, inte kul med tomt sådant på våren. Bär in om den står kallt. _________________ Johan Rådlund |
||
om man har plasttank då?
Det sägs ju att bensin är en fäskvara.... är det då så bra att ha 70liter soppa stå över vintern? Är det inte bättre att ha lite soppa o fylla på med ny frisk o lite k-sprit till våren i stället? Hur mycket kondens bildas det över en vinter? Lite kluven i denna fråga ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
INTE min erfarenhet, jag har råkat ut för så kallade "ståplattor" på däcken som sedan aldrig försvunnit. Det beror väl iofs. på däckkvalitet också kanske, detta var med japantillv. goodyear f1. Sedan dess trycker jag alltid i 4-4,5 kg vid avställning. Sedan vid påställning korrigerar man trycket till ca 2,6-2,8 kg. och då blir det ändå ytterst lite plattor, men dessa försvinner efter ca 2 mils körning. Annars håller jag med på alla punkter, men batteriet tar jag alltid ut och kör alltid en underhållsladdning. _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||
Jag brukar pytsa i [reklam]redline water remover + redline si-1[/reklam] i tanken när man ställer på. Jag är f.ö. hittils väldigt nöjd med [reklam]redline's[/reklam] produkter ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||
Har man tillgång till el så är det bättre att ha en underhållsladdare ansluten hela tiden istället för att träna biceps med batteriet i o ur bilen.
Jag är 0 insatt i det elektriska ![]() Från Porsche har jag köpt en laddare som man sticker i cigarettändaruttaget,sladden kan man kan man klämma lite fint i sidofönstret. Bra att kunna ha larmet igång hela tiden med dörrar o huven stängd även under vintern ![]() En annan trevlig laddare är denna från Claes ohlsson 32-6549 http://www.clasohlson.se/shop/store/ _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2722 besök totalt |