Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Nytta med Racesimulatorer?
1805 besök totalt
Berra
Tollarp
Här sen Maj 2003

Trådstartare

Har tittat lite på de olika spelen och visst verkar det väldigt roligt och underhållande men har man någon nytta i bankörning av att köra på svenska banor i spel? Att man lär sig hur banan går är en sak men spårval och flyt?

Vilken simulator ska man satsa på om man är ute efter att finslipa spårvalet på knutstorp till exempel?

/Berra som inte spelat sedan STCC2 var nytt.

Der drüben
Här sen Dec 2002

Ta upp ditt gamla stcc2 och kör på, tyckte grafiken o känslan var rätt ok på knutan i det liret!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag har haft enorm nytta på två sätt:

- Bli bättre/bra på att hantera bil när det släpper. Genom att köra de bångstyriga bilarna i Grand Prix Legends massor med bra force feedbackratt så har jag blvit bättre på slalom i verkligheten. Det är ganska få racinglir som har så bra fysikemulering & force feedback så att man faktiskt lär sig även till verklig körning men några till finns ju.

- Plugga Nürburgrings nordslinga. Kanon o veta vad som ligger bakom nästa blinda krön osv hela varvet runt när man kommer dit första gången. Mer exakta spårval får man plugga på plats i verkligheten.

-------------------

Det kommer ett nytt STCC-spel i höst. Vi får se om det är så bra att man kan plugga spårval på de svenska banorna. Det finns svenska banor till GPL/GTL/GTR/RACE/rFactor osv osv. De flesta är halvdana tyvärr för mer exakt spårvalsträning. Men det finns en Kinnekulle till tex rFactor som faktiskt är såpass rätt att man kan få känsla för exaktare spår. IMHo är den en anings anings skum strax innan apex i kvarnkurvan, en 20-30 meter som inte har 100% rätt camber ev. Men annars så ger olika spårval samma resultat som i verkligheten. Men det är tyvärr den enda svenska bana som jag tycker funkar bra thumbs up Men för att få ett grovt hum om hur banan går så funkar ju de flesta liren thumbs up

Tollarp
Här sen Maj 2003

Trådstartare
installerade faktiskt STCC2 igen och testade, och ja knutstorp är hygglig men kinnekulle till exempel är nästan platt.

Men köra med tangenter är ju inte särskilt realistiskt, går ju inte direkt att hålla en kurvradie.

Så jag tänkte jag ska ge det en chans, ett bra spel och en hyffsad ratt. Vad ska man ha?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Logitech G25. Kostar en liten slant mer än skitrattar men du kommer aldrig ångra dig thumbs up

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
Logitech G25. Kostar en liten slant mer än skitrattar men du kommer aldrig ångra dig thumbs up

Så är det.
Berra, satsar du järnet nu eller?

BMW 330i -05
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Definitivt G25. Värd varenda krona!
Själv kör jag mest RACE 07, och innan blev det en del rFactor - men jag är ju mest intresserad av Seven, Radical, formelbilar, Le Mans-prototyper och annat som rör på sig.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005

När ska vi köra ikapp då Magnus?

Förövrigt kan jag också rekommendera G25'an. Helt klart värd slantarna!

Koit
Sollentuna
Här sen Nov 2005

Citat:
Mycket trevliga bilar att köra, Historisk Racing Mod:

http://www.rfactorcentral.com/detail.cfm?ID=Historic%20GT%20%26%20Tour . . . .

På onsdag skall vi ( Mara E) testa ovanstående mod. Den verkar riktigt lovande.

Jag kör som ensam svensk i Mara E ligan. Det vore kul om någon annan 30 plussare härifrån anslöt sig.

Tollarp
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Maz: Klart man satsar

Det var självklart vilken ratt ska ha iaf, det blir väl bara att köpa.

Tack för alla bra tips!

Umeå
Här sen Okt 2007

Jo visst kan man plugga racing linjer och dylikt. Läste en intervju med robert Dahlgren där han hittade en ny racing linje körandes race 07 på anderstorp och vann rejset. Finns flera andra som faktiskt får idéer om hur de ska ställa in sina bilar från racing simulatorer. Så även om inte fartkänslan är där och inte allt fungerar 100 % korrekt går det att lära sig köra riktigt bra från racing simulatorer inte bara plugga banor . Om man nu kör "på riktigt" och verkligen gör allt för att undvika väggar eller dylikt. I simracing är man ju odödlig och kan pressa på ett helt annat sätt utan att det får konsekvenser

1805 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande