Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Saabsther ss7 -07(100-200 4,1s på mantorp )
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 21, 22, 23   >>
6 besök senaste veckan (201675 totalt)
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Då var det hög tid för en uppdatering.....

Har hunnit med en del sen senaste uppdateringen och börjar nu få ordning på grejorna hyffsat...

Lite tunnsått med bilder är det dock...

På mantorp med SPVM så var det denna gången extremt varmt och jag led av väldigt stora värme bekymmer med oljetempen så det blev inget vettigt åka alls knappt fick bara kyla hela tiden....

Blev iallafall en liten depåbild därifrån.....

Nästa körning var på Mantorp igen denna gången var det Gatebil.no som anordnade körningen och min bil stod i Ralphs däcks "monter" eller mobila däckverkstad snarare och glänste när jag inte var på banan och skjutsade folk....
Nu funkade olje temperaturen bättre då jag hade dubbelt så stor oljekylare och massa styrplåtar som tvingade genom luften men det blev ändå ganska varmt men man kunde åka många varv innan det blev väl varmt...
Det var ganska skoj att bråka med effektmonstren på banan tyvärr så fick man inte vara med dom värsta grabbarna och brottas....

Härifrån har jag inga bilder då jag inte hade egen kamera med mig tyvärr

Senaste körningen var i söndags på Knutstorp med TPC

Hade nu byggt bort min oljetermostat då jag misstänkte att den bidrog lite till oljeproblemen och även monterat en kallare vattentermostat som påverkar lite
Har äntligen lyckats få lite tid till att bygga vidare på mitt släp oxå så nu var en halvfärdig kåpa på plats med..

Skönt att kunna lasta kvällen innan utan att oroa sig för regn samt att regnskurar på resan inte gör nåt...

Körningen på knutstorp gick överlag bra ungefär 55 varv blev det avverkat i början på dagen var det mycket trafik men mot slutet var det fria fina varv allt som oftast.. Oljetemperaturen höll sig i schack hela dagen och allt annat funkade utan problem fick labba lite med däcktryck och dämpning istället vilket resulterade i att det började gå hyffsat fort på slutet...

1,06,72 med passagerare blev bästa tid men det var första gången med en bakhjulsdriven bil för mig på knutstorp samt att det var 3 år sen sist överhuvudtaget så det finns lite till att putsa på där även med justeringen på bilen...

Här en bild på ekipaget med nya släpvagnskåpan öppen i depån påväg för kontroll av däckstrycket ser det bestämt ut som...

Ska nu jobba vidare med lite utveckling av aerodynamiken och bygga klart släpet Ringen hägrar lite nu oxå när allt verkar funka så fint

Får se vad som hinns med nu under semestern....

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Två bilder ifrån första Mantorpshelgen:

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002

Kan intyga att bilen gick riktigt bra
Har film där jag släpper förbi dig i pass två och ligger bakom några varv
Ska bara fixa till den och lägger upp den om det är OK...

Jon_R
Nybro
Här sen Feb 2006

Härligt Diket Skönt när allt lirar och de börjar bli mer körning än skruva

/ Jon

Skogstorp
Här sen Nov 2004

Grymt bygge, kommer ihåg repotaget i Bilsport om Saab VS Volvo där du, PA och Robert Uhr kämpade för Saab.

Kul att du inte övergett SAAB helt.

Tänkte fråga hur mycket man får ge för ett sånt motoblock som du har med darton-foder?
orginal foder ska ju tydligen hålla för mer än 300hk har jag läst.

Ha det bra och lycka till i framtiden.

Kalmar
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Filmer- bara lägg upp det är lugnt......

Tack för lite mer bilder p.p.

Jag har ett standardblock fortfarande men jag kör inte med så högt kompressionstryck (högt ladd på lågt varv) bara för att jag är orolig för fodren och sen så slår man bara loss hjulen med en sån laddtrycksuppbyggnad....

Jag väntar på ett Riktigt block med darton foder

Foder: ca 650 dollar
Montering ca 15000 kr

Mvh

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
ZVR
Skogstorp
Här sen Nov 2004

ok saftigt pris för monteringen.

Lomma
Här sen Nov 2002

Här kommer filmen från Ring Knutstorp i söndags 7/13

http://www.youtube.com/watch?v=Ysz_Su7qKEw

barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

tjena Diket kul att det går framåt. Kul att se att du också hinner med en vända till krogen ibland för en svängom ...

fortsatt lycka till!!

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Hög tid att försöka uppdatera efter lite körningar bilder och info kommer bara jag hittar bilderna....

Ny tid i SS sista körningen nu iallafall.......

1,20,78 men det finns helt klart förbättringar att göra i den körningen....

Har fixat färdigt det mesta på mitt släp nu oxå...

Byggde 2 hjulstopp det behöver man ju ha.... denna varianten funkar överlägset.... har haft vanliga att bara köra emot innan men dessa funkar mycket bättre man bara kör över lilla och liksom guppar ner i gropen sen så kommer man ingenstans annars får man ju spänna emot bilen liksom...

Kan kanske göra fler vid intresse...

En bild invändigt i släpet man kan se att det är gott om kryssbockningar för att styva upp men väldigt lite stag blev ändå väldigt stumt....

Gjorde kåpan för att jag tröttnat på all smuts om det kommer en regnskur när man åker till banorna även skönt att kunna lasta dagen innan om man åker tidigt eller låta det stå när man kommer hem eller om det ska stå på ställen så att folk inte kan se vad det är däri.....

Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Då har jag hittat lite träffbilder från kinnekulle körningen iallafall.....

Bild från den vanliga fotokurvan på kullen....

Man ser att det komprimerar duktigt bak med en passagerare....

Lite längre fram i partiet jagandes en evo detta varvet bör väl varit passerad strax efter....

Ännu en bild från samma parti nu med ensamt spår....

Bilderna säger kanske inte så mycket men bilen kändes väldigt balanserad och fin på kullen.....

Hyffsade tider runt oxå stadiga 59 tider på fria varv....

nu är det bara frågan hur framtiden för bilen ser ut......

Har lite svårt att bestämma mig vad det ska bli av alltihopa till nästa år.....

kanske åka modsport men problemet är att det är ganska mycket man vill ändra på bilen då och då kanske man skulle bygga en annan liknande bil istället från grunden istället för att bygga om denna men det återstår att se vad det blir av detta.....

hmmm beslutsångest..

Vad ska man göra av det??

Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

Grattis till en fin tid!

Du vet ju vad du ska göra nästa år... Köra på ringen

SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

ps: du finns med på ett gäng kort här oxså..
http://www.coffe.dk/gallery/cars08/080823_kinnekulle/index.html

min favorit..

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Re:

Diket skrev:

Har lite svårt att bestämma mig vad det ska bli av alltihopa till nästa år.....

kanske åka modsport men problemet är att det är ganska mycket man vill ändra på bilen då och då kanske man skulle bygga en annan liknande bil istället från grunden istället för att bygga om denna men det återstår att se vad det blir av detta.....

hmmm beslutsångest..

Vad ska man göra av det??

Blir det nåt tävla nästa år eller?

www.modsport.se
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Nu ska vi se vad som är på gång här......

Silly season är redan långt gången och jag ligger kraftigt efter planen var i höstas att alla prylar som skulle på bilen skulle finnas hemma till jul....

Nu blev det inte riktigt så pågrund av jobb byte och en jäkla massa jobba hit och dit så blev fritiden lidande....

Sen har det varit väldigt kluvet vad som ska göras och hur det ska göras vad är målen vilken riktning ska det gå åt osv....

Det som jag inte har varit nöjd med 2008 till att börja med:

-Bromsbalansen och känslan har inte varit på topp svårt att dosera det sista
-Fästet har varit för dåligt har glidit lite uppepå har det känts som liksom borde gå få bättre

Det är väl egentligen problemen i stort det....

-Bromsarna kommer bytas mot rejälare doningar med ok som inte flexar passade oxå på att handla lite större doningar med lösa centrum för att hålla nere vikten..

-Fästet är väl inte riktigt lika enkelt... lider av att inte kunna justera cambern bak på bilen tack vare den stela axeln detta skulle ju givetvis åtgärdas frågan är bara hur tror att jag har bestämt hur nu men det är väl inte 100 klart än...

Har valt mellan de-dion-- delad-- eller stel med justerbar camber.....

Lutar åt den stela med cambern justerbar...

Sen har jag tagit hjälp av Samuel på Millway för konsultation om dämpare mm
Körde mina gamla dämpare i hans dyno och kurvorna var inte alls det han ville ha så det blir nya doningar..

För att klara av att få till greppet i SS samt även klara konkurrensen i modsport måste det till mycket downforce detta kommer det oxå att jobbas med i vinter...

Tankarna inför 2009:

-Vagnsbokbesikta
-försöka slå rekordet i SS banan
-Försöka komma ner på konkurrenskraftiga tider mot modsport
-Även försöka köra minst en tävling i modsport
-Åka Gotland ring som inte blivit av än
-Absolut att åka Nürburgring

Kom gärna med synpunkter och förslag på lösningar tacksam för all hjälp från kunniga Rejsianer

Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Re:

Har du 2 eller 2,3 liters snurra?

www.modsport.se
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Denna motorn är inte en sån saab motor den finns bara i 2 liters eller om den sitter i en Opel som sugis 2,2 liter...

Blev du skakis och började räkna reglemente nu..

Gör gärna en kontrollräkning åt mig kimmen så jag inte har räknat fel blir trött i huvudet av räknandet....

Måste vikta lite för att klassa in men det är bra då kan man stoppa i lite mer utrustning utan att det gör nåt det tråkigaste verkar vara med däcken skitsurt att få fram BREDA slicks i 15 tum......

Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Re:

Diket skrev:

Blev du skakis och började räkna reglemente nu..

Det var längesen jag räknade ut vad du ska väga och har för mej att det var 850 kg med 2 lters turbosnurra, 16v och insprutning.
Anledningen att jag undrade var att det kanske inte varit så lyckat med en 2,3 l med tanke på att man då måste väga typ 980 kg .

www.modsport.se
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Hehehehe

Då stämmer det överrens med mina uträkningar ungefär då...

Jag har åkt mycket med passagerare på jippon detta året och då blir det ingefär såhär bilen 695kg jag 65kg med hjälm och kläder kanske = 760 kg sen kommer det en passagerare på det närmare 100kg ibland så då är det ju den vikten...... jag har liksom inte känt några problem med extarvikten bara lite segare på rakan och lite mer som skjuter på i inbromsningen men inte så det skadar stör till tiderna allt förjävligt liksom...

Har du hittat några breda slicks???

Blir det några vingar då??

Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Re:

Diket skrev:

Har du hittat några breda slicks???

Blir det några vingar då??

Ska köra upp r-däcken jag har ligger först innan jag kör slicks, så får vi se då vad det blir .

Kommer inte ha några vingar nästa år, har fortfarande lite tid att hämta i förare och div. andra modifieringar först.

www.modsport.se
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

Bur

Glöm inte bur kravet i Modsport !!!

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Saabsther ss7 -07(100-200 4,1s på mantorp )
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 21, 22, 23   >>
6 besök senaste veckan (201675 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande