Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rattvarv
<<   1, 2
5647 besök totalt
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Rattvarv

Varför vet jag inte men det var Sellholm som sa det.

_________________
bmw bmwsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Esa:
hmm brukar inte BMW vara överstyrda(tendens till överstyrda)????
Hur är det med K-fjädrar fram och bak?????

Angående kuggstången kan det vara så att std BMW kuggstång inte går att minska mer än till 2,4varv men det säger ju inget om vad som går att stoppa dit istället.

Hmm om jag bara kom ihåg vad jag hittade det där med progresiv, har för mig att det hadde med farten att göra. Allså nytt lull-lull.
Har svårt att se hur man får en mekanisk kuggstång att ändra utväxling, men jag kan ha fel.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

hmm fet fel

_________________
Johan Sjölinder
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
hmm brukar inte BMW vara överstyrda(tendens till överstyrda)????


Brukade! De har förflackats med åren, tyvärr.

JohsnR, f.d. BMW-bög

_________________
Johan Rådlund
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Förstår inte varför man tvunget ska ha så lite rattvarv som möjligt? Jag tycker det funkar bra som det är på min M3E30. Iallafall vid bankörning. Jag behöver aldrig flytta händerna och ta nytt tag när jag kör.

om ni tycker det är jobbigt att ratta men ändå vill rejsa så har jag hört talas om nåt påhitt där man bara kör 402m rakt fram.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



LotusSamuel:
Lösenordet heter konbana. Kör man konbana med en E30 så får man träningsverk efter ett varv.

Var får man tag på kortare styrväxel till E30?

(Jo, jag har faktiskt fått träningsverk en gång p.g.a. detta.)

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Lotus Samuel skrev:
Förstår inte varför man tvunget ska ha så lite rattvarv som möjligt? Jag tycker det funkar bra som det är på min M3E30. Iallafall vid bankörning. Jag behöver aldrig flytta händerna och ta nytt tag när jag kör.


Direktare styrning som ger mer kännsla. Och OM man nu ska ha det ngnstans så är det ju på bana, i stan så spelar det ingen större roll. Blir bara tungt att parkera med egentligen.

M3:an har kortare vxl än övriga E30 så där är det ju lite bättre.
Anledningen till att du inte upplevt problemet är kanske det att du kör för städat och inte har fått nga elaka bakvagnssläpp...tex under bron på Kullen...då vill man ha kooort styrvxl...

En MINI-styrväxel hade suttit mumma på E30...måste få tummen ur så jag kan mäta lite.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Klart att det kanske funkar lite bättre med känsligare styrning men det är ju bra tränining att ratta mycket. Har inte upplevt några problem i konbana heller för den delen. Men visst vore det kul att byta till nåt häftigare om det inte va för mycket jobb.

Under bron, jo där har jag fått ratta lite extra nångång

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Andreas Lidström f.k.a AL skrev:

Direktare styrning som ger mer kännsla.


För dom som inte har nån från början då eller?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Lotus Samuel skrev:
Andreas Lidström f.k.a AL skrev:

Direktare styrning som ger mer kännsla.


För dom som inte har nån från början då eller?


Japp! Jag tycker inte jag har tillräkligt direkt styrning...för det var så du menade eller...

*smider planer för att stressa dendär bigblockbilen nästa år*

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Lyfter en tokgammal tråd.

Vad gör man enklast om man vill få ner dedär 4,4 rattvarven på E30 utan servo till någorlunda mer rimliga nivåer?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Claes Haglund skrev:
Lyfter en tokgammal tråd.

Vad gör man enklast om man vill få ner dedär 4,4 rattvarven på E30 utan servo till någorlunda mer rimliga nivåer?


Söker lite mer..

Här tex
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17787
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=260824#260824

Det finns lite mer atthitta om man orkar söka.
Lycka till!

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Anton Lillsund skrev:
Claes Haglund skrev:
Lyfter en tokgammal tråd.

Vad gör man enklast om man vill få ner dedär 4,4 rattvarven på E30 utan servo till någorlunda mer rimliga nivåer?


Söker lite mer..

Här tex
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17787
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=260824#260824

Det finns lite mer atthitta om man orkar söka.
Lycka till!


Tackar för det! Sökte väl fel.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Allmänt banåkaforum
Rattvarv
<<   1, 2
5647 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande