Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 1 besök senaste veckan (19773 totalt) |
Re:
Speedster turbo i originalskick tar Inte Exige S, det har jag aldrig påstått. uppdatera ecu:n med lite bättre programvara från klasen och en större intercooler. tar en halvtimme att slänga dit ![]() så har du mer hästar, och enormt mycket mer vrid än exigen ![]() min slår ovanstående exige-prestanda till en bråkdel av priset, ![]() EDIT ![]() Ni har väl sett denna alp-hillclimb film: Exige 249PS, 225Nm Torque vs Speedster around 290PS, 400Nm Torque. http://www.youtube.com/watch?v=-TrHP _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||||
Re:
EDIT: Pga av att mitt humör styrs av OMX i dessa dagar så blev originalinlägget kanske lite väl burdust, så jag skriver om det med lite andra ord, men med samma innebörd ![]() Kanske ska man provköra de olika motoralternativen för att riktigt kunna bedömma dess kapacitet och banvänlighet. och kanske jämföra bilar med samma effekt fast med olika laddnings alternativ, En stor nackdel med kompressorspeedster är ju givetvis att den inte finns. och bygger man än själv och vill ha den att fungera till 100% så är det kanske lämpligt att anpassa hela motorn till överladdning med lågkompkolvar annan kam mm, mycket jobb och förmodligen ganska kostsamt. Sedan är det ett annat stort problem, den lär inte gå att besiktiga ![]() En Turbo speedster med samma prestanda trimmas med enbart mjukvara och blir med måttlig trimmningsgrad extremt lättkörd på bana. och i allra högsta grad en bra väg maskin. Se Gullabo intervju http://www.garaget.org/video/dbf4kbx (Det hörs väldigt dåligt, men så här säjer han) G: Det känndes bra! G: Det är en väldigt lättkörd bil! G: Den är ju lite understyrd! G: Väldigt bra körbarhet! G: Kunde vara lite hårdare! G: Men jättelätt att köra! G: Nästan att det gick snabbare än med den gule, men det är svårt att säja! G: Man fick väldigt lätt med sej farten ur kurvorna! efter filmen: G: Greppet kunde ju varit bättre! G: Men frukansvärt lättkörd.. Summa: Gullabo var helnöjd med motorn, men hade en hel del att önska när det gäller chassi-inställningarna hade toklite luft i vid tillfället förövrigt. 1:23,09 blev tiden. När han provade Turbo2:s N/A så var det raka motsatsen G: Detta är ett perfekt chassi för banåkning, riktigt kul att köra, du har verkligen lyckats! G: men motorn......hehe ....jaadu....vad ska jag säja...mer effekt hade ju inte skadat..! hur som hellst så älskar han Opel SPEDDSTER vare sej det är turbo eller N/A ![]() Förresten! även en toktrimmad 350 hk speedster fungerar utmärkt på bana! Christoffer har tex vunnit SSJ:s vårslalom (tajt konbana) med sin gula raket ![]() Det vore kul att se en kompressor konverterad speedster på bana någon gång. Så fixa till din N/A så den rör lite på sej Bebbe, så tar vi ett räjs på mantorp......(med svängarna alltså) ![]() _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||||
Hoppsan, nu blev en helt vänskaplig debatt till något tråkigt
![]() Men visst jag håller med. En TRIMMAD Speedster Turbo slår väl en ORIGINAL Exige S ![]() Antar att anledninge till att en 2,2 lätt kan rasa när den trimmas är pga många kanske inte riktigt vet hur de skall följa med med bränsle mm. Ofta betyder det även att man höjer varvet och då kan man vara ute lite på hal is. Inte lätt att trimma en sugare. Men om man därimot fixar kompressor så blir effekten så snäll i sin uppbyggnad att chansen för att få bilen att hålla ökar. Varvet behöver inte heller ökas. Sedan bör man ju givetvis byta koppling mm. Man kan räkna lite på det. Penga mässigt. En speedster Turbo med liv kvar i sig kostar runt 230-260k. En sugare i bra skick liggar på ca 150-180k. Turbon har 200hkr original sugaren ca 150hkr. Körmässigt känns turbon mer som en riktig bil medans sugaren har lite kit car över sig. I den kampen vinner Turbon iaf på gatan. Känns mer civiliserad (min uppfattning). Vill man komma upp i 250hkr på bägge (pratar då riktiga och inte borde hkr) får man kanske lägga ca 15-25k på turbon. Sugaren behöver om man vill köra kompressor ca 65k (vill man ha 250 sughästar kan det blir hur dyrt som hällst!). Slutsumman blir då ca 265k för turbon och ca 225k för sugaren. Vill man då göra andra saker som tex bromsar fjädring hjul mm så får man räkna minst 60k till på bägge för att få ett bra kitt. Runt 325k för turbon och ca 285k för sugaren. Börjar bli farligt nära Exige och alla vet ju vilka som håller bäst andrahandsvärde ![]() och som sagt. Jag har kört både flera turbo och sug bilar i olika utföranden och för mig så tilltalar inte turbon mer än i original eller möjligen nära original utförande. En mer trimmad bil känns lite som en "vanl" trimmad turbo bil (andra kanske gillar det men inte jag). Sedan så är det nog penga mässigt vettigast att lägga pengarna på en turbo för den kommer alltid vara något dyrar än sugaren. Så de pengar man lägger ut får man lättare igen! Har tyvärr inte kört en kompressor speedster (ev blir det en nu på sensommaren) men därimot fått nöjet att köra en hel del andra kompressor bilar och gillar verkligen hur effekten byggs upp i en sådan bil. Kan bara tänka mig hur väl en sådan motor skulle funka i en Speedster ![]() Detta kan diskuteras i dödagar och det kommer alltid finnas de som är för turbo eller inte. Jag tycker turbo är kanon i bilar som typ Volvo V70 eller andra personbilar. Även roligt i bilar som tex Mitsubishis Evo modeller eller Impresa mm. Har själv haft en Peugeot 405 T16 som jag pillade en hel del med och de resulterade i ca 330-350hkr och det var kul. Men jag skulle inte kunna tänka mig samma motor i Speedster för det blir verkligen allt eller inget. Vilket var jäkligt kul med den bilen ![]() Japp, så är det. och javisst. En Exige S kan man nu via fabriken själv få 275 kusar i. DET hade varit något ![]() _________________ Mathias Nilsson Opel Speedster 2,2 -02. |
||||||
Re:
Nädå ![]() Men jag var bara tvungen att besvara dina spekulationer och fördommar med lite fakta! fast egentligen är det väl så här enkelt: En N/A köper man om HK är mindre viktigt, och ekonomi har större betydelse. (eller om man är en turbohatare) En Turbo köper man om man vill ha mer HK, och ekonomin betyder mindre. (eller om man är en turboholic) i övrigt är det ju samma bil _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||||
Skulle våga påstå att på SS kan Turbon dra nytta av sin högre effekt, medan man på en knixigare bana som t.ex. A-sprint så blir det jämnare då sugisen kan utnyttja sin lägre vikt. Har kört jämnt med en Honda s2000 i A-sprint, tyvärr aldrig kört mot en Turbo-speedster. Hondaföraren är dessutom en bättre förare än undertecknad, så hade han kört min Speedster hade han nog kört ännu snabbare.
Mediokra hobbyförare som undertecknad ligger mycket riktigt kring 1.32 på SS, medan de duktigare amatörerna kommer under 1.30 med sugisen (och R-däck). Jag tror att jag skulle kunna kapa ytterligare någon sekund eller två bara på att lära mig köra utan ABS:en som åtminstone på sugisen är riktigt kass - Speedstern med ABS har en bromssträcka som motsvarar en mycket tyngre bil ![]() _________________ Vincent Wong |
||||||
Re:
Japp, ABS:en suger!! Fattar inte att de släppte bilen med. Kunde lika gärna vara utan ![]() _________________ Mathias Nilsson Opel Speedster 2,2 -02. |
||||||
Re:
Jag lider egentligen inte av den. Testade förra året att koppla ifrån den på SS , och det blev ju en heldel låsningar då och då eftersom man rent rutinmässigt ställer sej på hejdaren när man är van vid ABS. men i år körde jag inkopplat, och tiderna blev ju faktiskt sämmre? Så man kanske ska köra urkopplat ändå....eller? Är ABS:en identisk på N/A och Turbo förresten? _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||||
Det är samma ABS-styrenhet på NA och Turbo - utom på VXR-versionen som har en uppgraderad ABS.
http://www.verboom.net/projects/spee Skulle vara intressant att prova hur mycket bättre VXR/Elise111:ans ABS-enhet är. Förbättringarna påstås omfatta a) högre samplingsfrekvens b) fyrkanaligt system isf tvåkanaligt c) anpassat för 16 tumshjul fram. Den nya enheten kan inte prata med ECU:n, men det är i praktiken bara ett problem om man skall lufta bromssystemet för att få bort luftbubblor, tydligen kan ECU:n då instruera ABS-enheten att ställa sig i något speciellt läge. Löser man å andra sidan genom att tillfälligt byta tillbaka till original-ABS:en eller köra bilen och aktivera ABS:en några gånger som del av luftningsproceduren. _________________ Vincent Wong |
||||||
har en fråga angående speedstrar hur e det med karossens passform är alla karossinpassningar bra? har den några problem med att det börjar spricka o sånna tråkigheter? inga andra bekymmer? letra egentligen porsche men måste säga att en speedster turbo är väldigt lockande
_________________ Jörgen Nilsson |
||||||
Passformen är helt ok. Riktigt bra, iaf på min bil. Dock så är den lite väl känslig i lacken. Blir prickig fort!
Men jag tror inte att en Porsche är jämförbart med en Speedster ändå. Dörrarna låter när man kör över ojämnheter i asfalten. Den låter en hel del innuti mm. Jag bara njuter av att bilen är så spartansk men andra hatar det. Provkör en speedster så får du se. Antingen så hatar du den eller så avgudar du den ![]() _________________ Mathias Nilsson Opel Speedster 2,2 -02. |
||||||
Re:
Det går inte jämföra en Porsche med Speedstern. Jag har precis bytt till en 996 Rturbo Ruf 550 hk ifrån en 350 hk Speedster (som för övrigt är till salu på Blocket nu). Prestandan på bilarna är i princip identiska men Speedstern är en oerhört mycket brutalare bil än Porschen som framstår som en pensionärsräser i sammanhanget ![]() Kvalitetsmässigt spelar naturligtvis Porschen i en egen division, vare sig Opel eller Lotus är väl kända för sin kvalitet. Jag brukar säga att som bil betraktad är Speedstern värdelös men som leksak är den oslagbar. För övrigt anser jag det lika omöjligt att jämföra en Speedster Turbo med en N/A:n, åtminstone om man gillar motorstarka bilar. En N/A har mer gemensamt prestandamässigt med min SUV ![]() ![]() /Christoffer _________________ Christoffer Nilforsen |
||||||
Re:
Precis! jag brukar säja att en speedster närmat kan jämföras med en R-hoj inte en bil! Förresten Bebbe! Jag har justerat mitt tidigare (kanske lätt burdusa) inlägg några rader ovanför. Som jag skriver så följer mitt humör OMX ![]() ![]() ![]() _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||||
Re:
Japp, det är ingen bil! Det är mer än en bil! Jag har som sagt själv haft lite olika varianter utav bilar och tröttnar rätt så fort. Man kan liksom gör mer med en speedster än att bara köra den ![]() Som tidigare hojtok så är det för mig endast denna varianten utav bil som är intressant. Många andra "potenta" alternativ känns i vissa fall alltför "civiliserade". Men då är bilen också endast någonting jag har för att ha kul med. Hade jag behövt mer bruksvärde i bilen så duger den inte. Kan säga att bilen ersätter mina tidigare sporthojar på ett ok sätt (fast man drömmer givetvis lite om en Exige S ![]() Skall jag åka och handla eller det är dåligt väder så kör jag med bruksbilen istället. Speedstern är ju som någon skrev endast en leksak, precis som en sporthoj skulle varit ![]() Sliparn, det är ok. Jag kan ibland själv ta i lite mycket. Brukar inte fatta det förrän jag själv läser vad jag skrivit ![]() No hard feelings ![]() _________________ Mathias Nilsson Opel Speedster 2,2 -02. |
||||||
Ett stort, stort och varmt tack till Erik/'Sliparn' med familj som utan protester tog emot två semestrande galningar (och en räddningshund) för Speedsterklämmande och Speedstersnackande.
Tack för pratstunden, kaffet, bullarna och stunden i passagerarsätet! Suget blev ju kanske inte direkt mindre dock! ![]() Återkommer förmodligen med fler funderingar framöver... //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||||
Re:
Det var så lite så! bara kul att tjöta lite speedster ![]() och "räddningshunden" var klart underhållande ![]() ![]() _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 1 besök senaste veckan (19773 totalt) |