Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (9506 totalt) |
Volvo S60R på Ringen
Här är lite bilder jag tog på Volvos S60R och Heico T-5 nere på Nordschleife. Tyvärr var solljuset lite knepigt, men bättre än inget. Verkar som om Heico varit framme och trimmat redan, eller är det utprovning av detaljer? ![]() Personligen är jag inget fan av svartmålade fälgar Håll till god med länken ![]() http://www.rs6.com/forum/showthread. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
SportAuto gjorde reklam för att dom skulle köra bilen i sitt Supertest i nästa nummer (för två nummer sedan). Av detta har det inte blivit något än. Det skulle vara otroligt intressant att se vad den presterar. En bekant till mig som jobbar på Volvos utvecklingsavdelning sa nämligen efter att Volvo testat den där att den hade varit snabbare än M3. (Han sa också att han var tvungen att döda mig eftersom han berättade detta)
![]() Jag smålog och sa att den omöjligt kan ha varit snabbare och det står jag fast vid. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
När vi var på ringen i september, så var det någon upphottad Volvo S60, som det visade sig sitta en dieselmotor i.
Är du säker på att det inte är någon av dessa?!? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Undrar varför Volvo skulle tycka att det var så hemskt att det kom ut att de var snabbare än M3? KAN det vara så att anställda på Volvo fått uppdraget att tala om JUST att de är snabbare och samtidigt låtsas att det är hemligt, för att infon då ska verka märkvärdigare? Jag gillar sammansvärjningsteorier, ska det sägas... JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||
Det finns ingen chans i helvetet att den är snabbare än en M3.
Den har mindre effekt, sämre väghållning och är helt enkelt inte byggd för att gå snabbt på Ringen. De tester jag sett visar ju att S60R och V70R är betydligt slöare än vad som angetts. Möjligen har de klarat sig inom marginalen på 0 - 100 men sen... Klassiska 0 - 160 - 0 var den ju betydligt slöaren än både M3 och S4. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
oj, stora ord ![]() Jag har "hört" av en som jobbade med chassikomponenter till S60 (den med inställbara lägen) att det vassaste läget provades ut just med varvtider som fokus. I viss mån dock så lär det vara begränsningar iochmed att fjäderkonstanten inte går att ändra, endast dämparna. Detta får väl antagligen bli obekräftat om inte "mr z" bekräftar det själv.... ![]() ![]() Så stämmer detta så så har du rätt i att Volvon har lägre effekt, kanske har du rätt i det där om väghållning men definivt har du isåfall inte rätt vad gäller att gå snabbr på Ringen... _________________ Pär Hylander |
||||||
Spana in detta:
http://w1.864.telia.com/~u86434841/C M3 17.04 S4 Avant 17.92 S60R 20.97 RS 6: 16.3 (Road & Track) Det är nästan 4 sekunder långsammare än M3:an. Iofs "bara" rakt fram acceleration och bromsning. Men hur sjutton ska Volvon ta igen det? Ringen är ju rätt mycket "rakt fram acceleration" också, och M3:an knappast känd för att vara dålig när det svänger. Missförstå mig inte. S60R är den bästa bil Volvo byggt, men det är fortfarande mer en familjebil än en sportbil. Fast nu går ju Volvo ut och säger att nya x40 är den mest körglada bilen... ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Lägre effekt kan vist gå fortare om vikten är lägre, men i högre farter typ över 100km/h tar effekten ut sin rätt men då har vi cd(cw) och front arian att ta hänsyn till också. Ock med lägre vikt går det att åka fortare i böjarna om om om om om.
Många om vart det, utan riktig data på begge bilarna finns det inte en sportmössa att att tala om vad som kanske går fortast. citat: Det finns ingen chans i helvetet att den är snabbare än en M3. Hmm med sådan där uttalanden kan man få käka upp sin hatt i västa fall ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Gissa varför jag inte skrev att jag skulle äta upp min hatt ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Jag gillar ju BMW mer än volvo. Men jag tycker ändå det hade varit riktigt kul om S60R klarar slå M3:an på ringen.
Väghållningen tror jag inte det är nåt fel på i volvon. Meningen är ju att det ska ställa in sig självt efter underlaget och då skulle den mycket väl kunna gå rätt fort på en lång ojämn bana som ringen. |
||||||
Lägg märke till att volvon har kortare bromssträcka ![]() |
||||||
[quote="Lotus Samuel"]
Här bladddra de jag en massa dumheterförut ![]() För annars får jag inte ihop det med Gtalen ![]() ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Det står inget om bromssträcka i det testet, däremot står det hur lång tid det tog för bilarna att bromsa från 100 mph till 0, det är inte samma sak. ![]() _________________ Henrik Johansson |
||||||
Det berättades för mig medan Volvon fortfarande var i prototypstadiet. Kanske därför, eller för att det skulle verka märkvärdigt. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Det var en "skröna" på TPC - Volvoklubben - om att Volvo lånat in S4, M3 och C32AMG och att Volvon kört skiten ur alla bilarna på bana. Det är säkert sant att de kört bilen mot alla dessa konkurrenter, men det där med att spöa skiten ur tror jag är starkt överdrivet. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Jag tänkte fel, skulle skrivit snabbare bromssträcka naturligtvis. ![]() |
||||||
Japp, dämpare från Öhlins som styrs av en analog ström. Programvaran minns jag inte riktigt hur det var med den, men det "mjukaste" läget var det något i stil med att programvaran försöker få bilen att följa en tänkt rakt linje som går till horisonten. Hur det funkar i dom andra lägen fattade jag aldrig eller har glömt... (ev. bådeoch...) ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
Jag provade en V70R och jag kunde ärligen inte känna någon större skillnad mellan lägena. Iofs körde jag mest i advanced läget (hårdaste) och en längre testning skulle vara på sin plats. ------------- Läste lite i EVo där de testar S4 V8, Alpina B3S och V70R. (Aug-03) "Volvo is considerably slower than others at Bedford Autodrome..." S4 85.55 Sec. B3 86.55 V70 91.90 De bifogar även en graf. Volvon är tydligt långsammare i kurvorna. Hur skulle en S60R gå jämfört med en V70R? Får jag gissa att den är 2-5 sekunder snabbare? Vad tror ni? Hur ser då den banan ut? Ganska platt men en hel del kurvor. http://www.bedfordautodrome.com/circ "A wonderful variety of corners include exhilarating high speed sweeps, S bends, slalom sections and hairpins." ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (9506 totalt) |