Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona a -75
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (30344 totalt)
Ascona a
Örkelljunga
Här sen Mar 2008
Inlägg: 50


Trådstartare
Så var den lilla Opeln grå, vilket jag blev väldigt nöjd med.



Visst blev det ju en del damm och torrsprut men för att va första gången man lackar en bil så blev det ok, men bara för att så fick den sig en slip runda med 2000 våtslip och polering ner till listhöjd, blev ju inte sämre i varje fall, här är ett smakprov på lackytan med en spegling av lysrören

Liten närbild på lacken.speglar sig ju ganska fint för att va garage lackat av en amatör.


Sen var det ju bara att börja montera ihop.



och ute i verkligheten. så vad tycker ni om mitt färgval då?


_________________
Joakim Nilsson
Citera
Richard Gustavsson
Nyköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 211



Vart kanon tycker jag thumbs up

Du skulle lätt få måla min oxå, då tidigare ägare måla delar av bilen med sprayburk thumbs down


_________________
Richard Gustavsson

Avåkarböj 28
http://youtu.be/XGnVDRUn-xc
Citera
Ascona a
Örkelljunga
Här sen Mar 2008
Inlägg: 50


Trådstartare
Re:

[quote="Richard Gustavsson"]Vart kanon tycker jag thumbs up

Du skulle lätt få måla min oxå, då tidigare ägare måla delar av bilen med sprayburk thumbs down

Tackar, du får göra som jag det är ju bara prova sig fram tills det funkar, hade ju aldrig lackat innan så kan jag med de förutsättningarna så borde du lyckas minst lika bra. Du lyckades ju fint med fälgarna.

Gillar ditt motor val funderar på att ge min samma operation till vintern.

_________________
Joakim Nilsson
Citera
Ascona a
Örkelljunga
Här sen Mar 2008
Inlägg: 50


Trådstartare
Så fick backspeglarna sig en liten tillputsning, är ju kromad aluminium i foten på spegeln , så det oxiderar så spricker kromet och det ser inte bra ut, så kromet slipades ner och aluminiumet fick en till putsning sen blästrades den och klarlackades blev en riktigt snygg lösning


Sen var det ju dax för att få lite ny färg på fälgarna så nu var det samma problem igen med färg valet, provade lite olika typ detta


Men det slutade med att de blev så här.


När de ligger så här utan däck ser man hur breda de igentligen är 9" bak och 7,5" fram


Så nu är gummit på det blev 225-40/16 bak och 205-45/16 fram blev lagom brett



Men blästrings faktorn är ganska stor så rallyflarpar fick tillverkas

_________________
Joakim Nilsson
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Snygg thumbs up

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
morbidio
Skåne
Här sen Sep 2006
Inlägg: 354



Första färgen på fälgarna var ju bara så helrätt!!!

_________________
Joakim Karlsson
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 681



Så grymt cool den är,Helt rätt färgval på både bil o fälgar thumbs up

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Ascona a
Örkelljunga
Här sen Mar 2008
Inlägg: 50


Trådstartare
Re:

wiking72 skrev:
Så grymt cool den är,Helt rätt färgval på både bil o fälgar thumbs up


Tackar.
Får hålla med dig ,smälter ihop fint gillar det mer och mer för varje dag, sticker inte riktigt ut lika mycket som ditt sköna bygge men så har du ju motor där efter så du kan åka ifrån lite vem som.

Ska dra upp en helhets bild på den till helgen när jag kommer hem så man ser riktigt.

_________________
Joakim Nilsson
Citera
Ascona a
Örkelljunga
Här sen Mar 2008
Inlägg: 50


Trådstartare
Så nu har jag fått lite bilder på bilen med ny lackade fälgarna på plats



Liten lokal utställning på mekonomen med få äldre bilar... måste ju sticka ut från mängden


Här är det verkligen krom vs kolfiber , viss ålders skillnad men fan vad det är fint med kolfiber också.

_________________
Joakim Nilsson
Citera
Ascona a
Örkelljunga
Här sen Mar 2008
Inlägg: 50


Trådstartare
Så var det ju roligt att va ute och åka lite fort i kurvorna, men som väntat får motorn ingen bensin vid höger sväng när nivån kommit ner en bit, finns ju inga skvalpskott i originaltanken som ligger under bilen. så jag snickarade i hop en lite catchtank och en ny retur till originaltanken.



Drog returen från catchtanken ner genom på fyllnings röret till originaltanken.12mm hydrualrör som bockades och svetsades fast i påfyllnings röret så bensinen kommer ner i tanken.

_________________
Joakim Nilsson
Citera
Ascona a
Örkelljunga
Här sen Mar 2008
Inlägg: 50


Trådstartare
Så ja då hände det som jag väntat på ,på väg mot knutstorp idag tog bensinen slut och vad kan det bero på jo då att man var dum snål och köpte en feltema pump till för pump så nu har man fått svart på vitt de funkar inte så bra. tur man har bra högtrycks pump som orkade suga från tanken under bilen så man kunde koppla slangen från tanken direct till den och köra vidare efter lite mekande

_________________
Joakim Nilsson
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1802



Det går bra att köra en tryckpump som förpump. Jag kör rekord d 2.2 ock kadett e gsi-pumpar som för resp tryckpump (råkar vara samma bosch-modell).

Random begagnad bosch tryckpump är ju billig och lätt att få fatt i.

_________________
Markus Ålind
Citera
Ascona a
Örkelljunga
Här sen Mar 2008
Inlägg: 50


Trådstartare
Re:

[quote="Qaz"]Det går bra att köra en tryckpump som förpump. Jag kör rekord d 2.2 ock kadett e gsi-pumpar som för resp tryckpump (råkar vara samma bosch-modell).

Random begagnad bosch tryckpump är ju billig och lätt att få fatt i.[/quote

ok så det funkar men har du din förpump under bilen då så som den sitter original på rekorden ?
För tryck pumpen är väll inte konstruerad för att suga igentligen, de brukar ju altid sitta så att bensinen rinner i dem ,och jag har ju en nivå skillnad på ca 40 cm från tanken under bilen och upp dit jag vill ha pumpen.

Vad kör ni andra som har catchtank med för bränslepump mellan originaltanken och catchen

_________________
Joakim Nilsson
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1266



12 mm retur från catchtanken? Förpumpen lär gå med sitt maxflöde konstant så det är inte konstigt om den ballar ur. 1-2 mm innerdiameter på returen hade varit mer rimligt enligt min mening.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Ascona a
Örkelljunga
Här sen Mar 2008
Inlägg: 50


Trådstartare
Re:

Guson skrev:
12 mm retur från catchtanken? Förpumpen lär gå med sitt maxflöde konstant så det är inte konstigt om den ballar ur. 1-2 mm innerdiameter på returen hade varit mer rimligt enligt min mening.

Guson


okej ,men finns det inte viss risk att catchtanken blir överfull när inte så mycket bensin förbrukas ,vart ska då detta ta vägen med en 1-2 mm retur?

TYcker jag har kollat runt och de flesta kör med typ 8-10-12 mm retur.men vad vet jag min första catchtank så man lär så länge man lever

_________________
Joakim Nilsson
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1266



Hur full kan den bli? Avsikten med en catchtank är att den skall vara pinfull så ofta den kan. När den är helt full kommer överskottet att rinna ut i returen till huvudtanken. Med 12 mm retur blir det ett jätteflöde, i praktiken samma som förpumpens maxkapacitet minus motorns momentanförbrukning. Med 1 mm retur blir returflödet litet och förpumpen behöver inte mata fram mycket mer än motorn förbrukar.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Ascona a
Örkelljunga
Här sen Mar 2008
Inlägg: 50


Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Hur full kan den bli? Avsikten med en catchtank är att den skall vara pinfull så ofta den kan. När den är helt full kommer överskottet att rinna ut i returen till huvudtanken. Med 12 mm retur blir det ett jätteflöde, i praktiken samma som förpumpens maxkapacitet minus motorns momentanförbrukning. Med 1 mm retur blir returflödet litet och förpumpen behöver inte mata fram mycket mer än motorn förbrukar.

Guson


Men risken för övertryck i catchtanken som påverkar btr i spridarbryggan då,ändras inte trycket där om jag får övertryck i catchtanken då returen från spridar bryggan går till catchtanken?

_________________
Joakim Nilsson
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1802



Re:

Ascona a skrev:
Qaz skrev:
Det går bra att köra en tryckpump som förpump. Jag kör rekord d 2.2 ock kadett e gsi-pumpar som för resp tryckpump (råkar vara samma bosch-modell).

Random begagnad bosch tryckpump är ju billig och lätt att få fatt i.


ok så det funkar men har du din förpump under bilen då så som den sitter original på rekorden ?
För tryck pumpen är väll inte konstruerad för att suga igentligen, de brukar ju altid sitta så att bensinen rinner i dem ,och jag har ju en nivå skillnad på ca 40 cm från tanken under bilen och upp dit jag vill ha pumpen.

Vad kör ni andra som har catchtank med för bränslepump mellan originaltanken och catchen


Kadetten har tanken "på golvet" i bak. Pumpen sitter på golvet brevid tanken, och suger genom original anslutningar (avsedda för 1.2l förgasarmotor). Det är alltså ungefär i nivå med bensinen, men anslutningen är ganska liten. Pumpen pumpar in i catchtanken och sedan tillbaka till tanken från en retur i överkant av catchtanken. (returen från motorn går in i catchtanken).

Tryckpumparna är ju inte gjorda för att suga nej, men lite klarar de ju. I ditt fall är det dock kanske bäst att sätta pumpen under golvet.

Ett mindre övertryck i catchtanken bör inte vara något problem, Blir trycket väldigt högt kan nog btr'en få problem att flöda nog för att klara att reglera trycket. (0.5bar mottryck i returen ger inte 0.5bar högre tryck i railen, om allt är rätt bör det inte ge mätbart högre tryck i railen öht).

Men jag har själv ingen strypning på catchtankens retur, tror att mina orginalanslutninar är motstånd nog för att pumpen inte ska fara illa tanken.

En tryckpump är ju van att arbeta vid högt flöde och ~3 bars mottryck.

_________________
Markus Ålind
Citera
Ascona a
Örkelljunga
Här sen Mar 2008
Inlägg: 50


Trådstartare
Fick för mig att ett nytt innertak skulle tillverkas då det gammla inte var riktigt helt eller rättare sagt hälften saknades.


Så det var bara att rensa ur det gammla styva vinyltaket och börja mäta,köpte svart högtalartyg vilket fungerar hyfsat att sy i,så det blev lite pyssel med mätande och provande men visst gick det, annvände original stålpinnar och sydde kanaler i tyget sen var det bara att hänga upp och fin justera.


Så efter lite små pill så satt det där utan att ha annvänt lim ,bara på stålpinnarna och klämt i listerna så fin så,ska ju va svart innertak i en sportbil


_________________
Joakim Nilsson
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346



Riktigt snyggt med taket thumbs up

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 381



Snyggt som fan! Ser ut som originaltaket fast bättre! thumbs up Men va har hänt??? det fattas ju stora delar av buren?

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona a -75
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (30344 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande