Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Få bättre tider på banan med Golf Mk2. Funderar!!!
<<   1, 2, 3   >>
12489 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20203



Re:

chrix74 skrev:
Någon som tror att man behöver mer camber än dom 2,8 grader vi kör med nu när vi kör R-däck?
olika beroende på däck, hjulupphängning etc. Toyo föreslår -3 till -5 för McPerson, Yokohama ska fungera bra med lite mindre extremt (stämmer iaf för dubbla A-armar).
Har du inte kvar nån camber-gain borde du behöva extremare statisk camber.

Testa, mät tempfördelning och analysera slitage (handtermometer och ögonmått räcker ganska långt i början). Det tar alltid ett par uppsättningar däck innan man hittar "rätt". Under tiden lär du dig en hel massa annat också.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1083


Trådstartare
Ja nu börjar bilen gå skapligt..
Men man vill ju mer
Åker stadiga 2.05 på Anderstorp och det är jag ju inte riktigt nöjd med....
Har hört rykten om att man kan "boxa" bakaxeln och/eller staga upp den på något sätt, tips och bilder vore trevligt!!
Skall montera Stag mellan fjädertorn fram och bak och även ett stag vid framvagnsbalken...
Men vad mer???

Tips!!!!

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5166



Såvitt jag förstått så ska det främre undre fjäderbensstaget vara väldigt bra att ha. Annars så är stagen inte så farligt dyra, vill minnas att alla tre (främre över&undre samt bakre) gick på ca 1700kr sammanlagt från Dalhems.

Grövre krängningshämmare från G60-modellen ska väl passa rakt på, kanske hjälper till lite?

Annars är väl bra däck och mycket förarträning det bästa tipset från mig

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1083


Trådstartare
Ja alla tre stagen ska monteras, kanske även förstärka bakaxeln...
G60 krängare står på önselistan...
Ja vi åker ju redan på R-däck och tränar gör jag så ofta jag har råd

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1083


Trådstartare
Ingen som har några kul å billiga tips?
Har börjat fundera på lite med luftens vägar runt bilen oxå

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5166



Huv från RP Glasfiber (för gatbruk) väger in på 3kg och orginalet i plåt 13,7kg.

Många sköna kilo som sparas där

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 888



Sätt Batteriet i skuffen Christian och gör en lätt glasfiber huv.
En halv grad toe out per hjul i fram så styr den in lite bättre.
Fjäderbenstag om det ska vara low budget så sätta bara det dom i fram å skippa bakvagnen.
Köp 5mm spacerplattor på biltema å kör med i fram.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Henrik Sirath
Kävlinge
Här sen Feb 2007
Inlägg: 220





Så här kan man göra för att förhindra att bakaxeln flexar!

_________________
Henrik Sirath / Porsche 997 GT3 RS /Golf GTI / Porsche 993 C2
NS 7.28.4 BTG (Golf GTI)
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5166



Detdär var en väldigt spännande lösning! Mera info?

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Många rallykillar åker med dessa stag.
Bakaxeln fungerar ju så att den flexar som en krängare ungefär.
Dessa stag styr krafterna från hjulet direkt in i axeln istället för att axeln fjädrar.
Stagen görs bäst ställbara så men kan ställa in förspänning i dem.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Re:

chrix74 skrev:
Ja vi tyckte att 280mm blir en bra lösning, enkelt å billigt när man tar bra å beg prylar...

Men jag e ute efter små enkla/billiga tips om hur jag får min golf snabbare..


Det billigaste är nog att testa toe-out, bara lite och se om det blir nån skillnad. Stoppuret ljuger sällan.

Tar du in bra med kall luft till motorn, kan finnas nägra hästar där om du har värmeskärmning kvar att göra.

Får du lyft på inner bakhjul. Testa att dra i 20% mer luft bak för att få lite sämre väggrepp.. Ja sämre..
Då slipper du kanske lyftet bak och slipper ödsla kraft på att hantera så mycket rollkrafter, och du får mer grepp på inner fram. Också en billig lösning.

Camber fram.. Kolla om du sliter mer däck på utsidan än på insidan, i så fall behöver du mer camber.
Mät med en pyrometer eller värme prob av annat slag.. Den delen av däcket som slits mest blir varmast.

_________________
Arne Lindgren
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1083


Trådstartare
Re:

Arne Lindgren skrev:
chrix74 skrev:
Ja vi tyckte att 280mm blir en bra lösning, enkelt å billigt när man tar bra å beg prylar...

Men jag e ute efter små enkla/billiga tips om hur jag får min golf snabbare..


Det billigaste är nog att testa toe-out, bara lite och se om det blir nån skillnad. Stoppuret ljuger sällan.

Tar du in bra med kall luft till motorn, kan finnas nägra hästar där om du har värmeskärmning kvar att göra.

Får du lyft på inner bakhjul. Testa att dra i 20% mer luft bak för att få lite sämre väggrepp.. Ja sämre..
Då slipper du kanske lyftet bak och slipper ödsla kraft på att hantera så mycket rollkrafter, och du får mer grepp på inner fram. Också en billig lösning.

Camber fram.. Kolla om du sliter mer däck på utsidan än på insidan, i så fall behöver du mer camber.
Mät med en pyrometer eller värme prob av annat slag.. Den delen av däcket som slits mest blir varmast.


Har lite Toe-out nu och har även gått ner lite i lufttryck.
Har org luftfilterbox så jag har inge probs med värmen.
Sliter jämt å fint det lilla jag har hunnit se än med r-däcken, gat-däcken slets mer på insidan.
Jag lyfter på bakhjulet, får väl kika på lite mer luft fram då
Ska nog investera i en däcktempmätare till nästa år

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Re:

chrix74 skrev:
Arne Lindgren skrev:
chrix74 skrev:
Ja vi tyckte att 280mm blir en bra lösning, enkelt å billigt när man tar bra å beg prylar...

Men jag e ute efter små enkla/billiga tips om hur jag får min golf snabbare..


Det billigaste är nog att testa toe-out, bara lite och se om det blir nån skillnad. Stoppuret ljuger sällan.

Tar du in bra med kall luft till motorn, kan finnas nägra hästar där om du har värmeskärmning kvar att göra.

Får du lyft på inner bakhjul. Testa att dra i 20% mer luft bak för att få lite sämre väggrepp.. Ja sämre..
Då slipper du kanske lyftet bak och slipper ödsla kraft på att hantera så mycket rollkrafter, och du får mer grepp på inner fram. Också en billig lösning.

Camber fram.. Kolla om du sliter mer däck på utsidan än på insidan, i så fall behöver du mer camber.
Mät med en pyrometer eller värme prob av annat slag.. Den delen av däcket som slits mest blir varmast.


Har lite Toe-out nu och har även gått ner lite i lufttryck.
Har org luftfilterbox så jag har inge probs med värmen.
Sliter jämt å fint det lilla jag har hunnit se än med r-däcken, gat-däcken slets mer på insidan.
Jag lyfter på bakhjulet, får väl kika på lite mer luft fram då
Ska nog investera i en däcktempmätare till nästa år


Njae.. jag skulle nog testa mer luft bak, fram verkar ju vara väldigt rätt om det sliter jämnt.
Mer luft bak ger en rundare profil och mer slitage på mitten, och lite sämre grepp.. så kanske den inte går upp med innern utan sladdar kontrollerat..

_________________
Arne Lindgren
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1083


Trådstartare
Ska bli intressant att komma ut på banan igen..
Blir till att testa lite olika lufttryck....
Körde ganska lågt sist och fick en väldigt trevlig bil att köra, men dom snabba tiderna uteblev, så vi ökar lite i tryck och ser om vi åker snabbare... siktar på ca 1,9bar i varmtryck till att starta med... sedan justerar vi lite under körningen...

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1796



Re:

"Sigge" skrev:


Så här kan man göra för att förhindra att bakaxeln flexar!


Den va intressant. Skulle inte va dumt på Seaten.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
HP
Gbg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 53



Tjena Christian!

Har du fått ngn ordning på gammla golfen nu? Boxa bakaxeln provade jag på 900 turbo ja hade förut med skapligt resultat.

Jag har dock fått hyffsad hållning i 9-5 aeron jag har nu med väldigt enkla medel!
orginal, fjädrar , dämpare , bussningar i nyskick. Görvre krängningshämare fram o bak med förhållande fram /bak att bak är lite kraftigare än förhållandet orginal.
Framvagnsinställning orginal rekomenderat, bak 1,1 grad toe out än orginal rek.

Bridgeston Potenza R däck . Bakvangnsinställningen och krängaren ger en lite mer överstyrd karaktär.
bromsar EBC redstuff o stålspunna slangar. Orginal skivor.

Det går att göra betdyligt mer men med enkla medel blev hållningen helt okej.

1:04 runt kinnekulle o 1:41 runt mantorp med extra chikaner på långa rakan är skapligt. kanske hade vart 1:37 -38 med helt öppen raka.

_________________
Henrik Petersson
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1083


Trådstartare
Ja den funkar, men ska bli lite bättre....
Jag åkte 1.07.30 med Barum däck på Kullen så visst skulle den gå några sec snabbare med R-däcken vi har hemma, men vill ju åka snabbare om en saab åker såå snabbt
Åker på 2.04.02 som snabbast på Anderstorp med R-däck.
Men ska kika efter lite hårdare fjädrar fram och boxa och förstärka bakaxeln så snart jag orkar
Skall även byta dom främre bussningarna i bärarmarna för en var visst glapp i på dom två senaste racen..
Sedan får vi nog anse oss klara med bilen.. Orkar nog inte lägga mer pengar på denna gamla risiga golf på ett tag...
Får lära mig köra istället

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1083


Trådstartare
Ja nu börjar d närma sig första träffen..
Bilen har inte prioriterats alls tyvärr så årets setup blir rätt lik förra.

Kaross:
Vikt ca 980kg tom

Motor:
2.0liter Ca 160hk

Hjulupphängning:
Alla Bussningar + topplagringar är typ Powerflex.
Dämpare, Koni toppjusterbara.
Fjädrar, Jamex.
Camber, 2.8
Toeout, ej bestämt än
Bak, ej justerbart

Bromsar:
Fram 280mm Tarox Bromskivor
VR6 OK
org Belägg
Bak org
org Bromsvätska

Hjul:
15 Alu "olika varje gång typ "
Fram Toyo Proxes 888 205/50, Bak Bridgestone 540 225/45


Nu ser man ju brister direkt..... några kommer nog att genomföras under 2009..

Kaross: kommer att lättas lite till och få en lättare generator och batteri och förhoppningsvis på annat ställe.

Motor:
Hoppas på ca 20 hk till om jag kan hitta några under mappningen.

Hjulupphängning:
Fjäderbenstag och boxad bakaxel, göra en test med fjädrarna fram.

Bromsar:
Andra belägg och annan vätska.

Hjul:
Tyvärr finns det inte såå mycket pengar i detta racestall så vi lär få åka på dom däcken som redan finns i Hjulrummet så där kommer vi få lida...


Några andra BILLIGA tips?

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
brainglow
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 510



Banracing är tyvärr allt annat än billigt
Du verkar ju ha gjort mkt av de betydande sakerna.

Jag är själv novis när det gäller bankörning, men något som förbättrade mina tider 2-3 sek på gotland ring var att låta en instruktör köra min bil runt banan. Fick många aha-upplevelser och förbättrade mina tider enormt. Då kör jag dock nästan 8 sek långsammare än instruktören.. Finns massor att inhämta när det gäller körteknik. Skaffade mig en performance-box och med hjälp av den ser man ganska tydligt vad för fel man gör...

_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1083


Trådstartare
Ja billigt är det ju inte, men vi försöker att inte bara åka och köpa massa dyra saker utan hitta lite billigare sätt, som man vet att många här på REJSA gör, och jag lusläser det mesta här
Jag har haft instruktörer med när jag kör så jag vet en del saker JAG måste öva på, men jag kör ganska försiktigt och vill få bilen att bli jämnare och mer pålitlig på banan så jag slipper fega och inte "våga" ta ut svängarna och bromsa senare...
Tyvärr så blir det nog ingen driftbox utan jag får nöja mig med att filma mig själv och ta tiderna med min Nokia Nalle..
Tanken var att gå Licenskurs i år, men det får vänta till nästa.
Funderar på om någon vinge eller frontspoiler skulle göra mig snabbare????

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3258



Bredare däck bak än fram på en golf ? hur kommer det sig ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Allmänt banåkaforum
Få bättre tider på banan med Golf Mk2. Funderar!!!
<<   1, 2, 3   >>
12489 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande