Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Röd hyrkart stulen i Södertälje
1, 2   >>
3523 besök totalt
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Hallå någon gjorde inbrott i en container på tuvängen i södertälje och stal en röd hyrkart av fabrikat Caroli/Honda med Bridgestone däck (ovanlig färg och däckval). Troligtvis dyker den upp i någon suspekt form på gatorna i Stockholms södra förorter. Se Antons bilder på eftersnack Gokart tuvängen.
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Tystberga
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Tack Anton!
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Jag var förbi järfällabanan ikväll och det hade visst stulits nån/några kartar där också nyligen.

#24, #64, #88
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Gokarten har åkt runt i Södertälje i invandrartäta området Ronna vet ganska precis var, en person såg den både i måndags natt och i gårkväll. Personen ringde polisen i gårkväll men polisen "hadde inte tid". I dag ringde denne personen och talade om för mig så frågan är vad man skall göra? Personen trodde att de skulle börja åka omkring vid 10 tiden i kväll med och skulle ringa mig när den syndes. Så jag ringde polisen och fråga om de skulle åka i kväll eller om jag/vi skulle hämta den själva då de sista lät dom inte så glada åt. Är det någon som har ett bra förslag då jag misstänker att polisen inte vill åka i kväll heller.
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Re:

Björn skrev:
...jag ringde polisen och fråga om de skulle åka i kväll eller om jag/vi skulle hämta den själva då de sista lät dom inte så glada åt. Är det någon som har ett bra förslag då jag misstänker att polisen inte vill åka i kväll heller.

Eftersom det inte är på bar gärning så får du enligt lagen inte ta den ifrån dem som har den. Tar du den (med våld) så gör du dig skyldig till egenmäktigt förfarande. Du vet ju inte om de som använder den faktiskt är tjuvarna, eller om de köpt karten i god tro. Däremot är det inte fel att åka dit och ringa polisen när du får syn på karten.

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Nu fick jag meddelande om att den var ute och åkte, jag vet att man inte får hämta den själv... men gör inte polisen det så vem gör det då? Köpt i god tro finns inte längre. Däremot kan det vara egemäktigt förfarande mm.
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Enligt lagen så får du väl stanna & hålla kvar "den skyldige" till polisen kommer.

Eller ?

Samla ett "rejsa-gäng" annars ?

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Björn skrev:
polisen "hadde inte tid". misstänker att polisen inte vill åka i kväll heller.

Fattar dom inte att folk till slut tar saken i egna händer.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Ta med dig ett gäng kompisar och håll kvar dem, har de köpt den "ärligt" så vill de ju stanna kvar och visa att så är fallet när polisen kommer, annars sticker de väl och då måste ju saken vara klar. De ska ju klart kunna styrka ett köp på något sätt med kvitto eller nummer/namn till säljaren, annars kan det aldrig funka med att skylla på att man köpt den i så kallad god tro. Priset skall vara i normal nivå för prylen etc.

Min gissning är att du stoppar dem, de sticker så fort de kan, du ringer polisen som inte har tid att komma, och då måste du kunna ta din kart med dig...

Lycka till!
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004

jo håll kvar idioten på plats tills snuten kommer

tips e att ring o säg det är bråk/brinner eller våldtäkt

P-son
Höör
Här sen Jun 2005

finns det ingen ronderande väktare i området som vill ha hjälp med att få stop på buset tro ??

då hade det ju inte blivit nåt tjaffs garanterat om han som tjänsteman gör gripandet/kvarhållandet !!

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Tjata mer på polisen, att ta egna initiativ som någon antytt ovan, kan få tråkiga konskvenser.

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ring en lokaltidning och ifrågasätt polisens arbete, polisen är ju inte så uppskattad i vissa områden i S-tälje.
Eller slå en signal till moralens väktare Expressen...................

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Jag fick polisen att komma fortare än kvickt för ett par veckor sen.
Det var en psyksjuk man som sprang runt på en större väg och stoppade bilar med sin kropp.

När han gjort det ett tiotal ggr, så ringde jag polisen som lät halvintresserade.
Då såg mannen mig ståendes i fönstret och gjorde en gest genom att dra pekfingret över sin hals mot mig.

Jag upplyste helt enkelt polisen om att ett mordhot ägt rum och exakt 1min senare var 3 bilar på plats

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

Det är väl inget att snacka om? åk dit och hämta den om du vet att det är din och inte en likadan. Tror inte att dom dom stulit den försöker sätta dig för egenmäktigt förfarande och polisen är nog benägen att se mellan fingrarna när dom hör hela stroryn...

Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006

Säg att gokarten kör mot trafik... de sätter en (2a) på det, vilket är omedelbart/omgående. Alternativt att ni åker ut, får stopp på honom, upprättar en konversation, när du kommit fram till det så får ni hålla honom /henne på plats tills polis anländer. Se bara till att ni är några stycken, och ni får EJ flytta på personen /frihetsberöva personen. Och ni bör vara säkra på att det är eran kart.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Björn skrev:
Gokarten har åkt runt i Södertälje i invandrartäta området Ronna vet ganska precis var, en person såg den både i måndags natt och i gårkväll. Personen ringde polisen i gårkväll men polisen "hadde inte tid". I dag ringde denne personen och talade om för mig så frågan är vad man skall göra? Personen trodde att de skulle börja åka omkring vid 10 tiden i kväll med och skulle ringa mig när den syndes. Så jag ringde polisen och fråga om de skulle åka i kväll eller om jag/vi skulle hämta den själva då de sista lät dom inte så glada åt. Är det någon som har ett bra förslag då jag misstänker att polisen inte vill åka i kväll heller.

Vill du ha karten tillbaka är det bara att stoppa den med lämpligt medel, få personen som kör att förstå att det blir jobbiga (gör ont) koncekvenser och innan han hämtat sig och fattat vad som händer slängt den i bakluckan och åkt iväg.
Personen kommer INTE ringa polisen och säga att hans kart vart stulen.

Det är en annan lag i vissa områden i utkanterna av storstäderna...

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Slita av tändhatten - måste vara enklaste sättet att få karten att stå kvar :-)

"banditerna" lär nog inte försöka springa iväg med den.

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Karten är tillbaka! Fick besked av personen som bodde där att den var ute och åkte klockan 15:15 åkte dit en sväng och såg karten på en parkering. Två polisbilar kom när jag frågade om dom kom eller om jag skulle hämta egen "hjälp". Tyvärr kom dom undan men vid 20:00 hadde polisen med hjälp av tipps hittat bilen i skogskanten bakom en idrottsplats. karten är tillbaka och endast med mindre skador konstigt nog. Vissa saker sätter tydligen fart på polisaktiviteter.
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

Moderator

Skönt att den är tillbaka, nu är det väl bara att säkra resten av grejerna så att det inte händer igen. thumbs up
De grep inga av de som gjorde stölden va

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
3523 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande