Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 15959 besök totalt |
Är det ett problem med vanligt spjäll kan man väl säkert göra ett som fungerar som på en kamera. Ett sådant spjäll (Ni vet ett som är som en solfjäder fast öppnar inifrån och ut
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Efitech är på något vis sammanlänkat med tändsystemet Prospark. Vet dock inte mycket mer om det...
Tror att KGtrim eller om det möjligen var GIK säljer Efitech. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
om jag förståt det hela rätt så är bränsledelens namn"efitech" och tändelen namn "prospark" i det som i folkmun kallas Prospark! Jag åker med prospark i min turbocup och anledningen till att jag just valde det sprutet var en kombination av pris och rekommendationer! Dessutom har jag inte behov en massa extra lullull som att styra automatlådor, ac pumpar, tractionkontroll m.m! Nu i efterhand kan jag konstatera att bilen fungerar klanderfritt! okej den kanske har tvekat nån gång vid gaspådrag men 99.99% av tiden så är körbarheten kalas och soppa förbrukningen vid låg last likaså! En annan fördel är möjligheten att mappa bilen till rimliga pengar för 3000kr mappar Vibyracing som utvecklat prospark på sin rullande landsväg i Eskilstuna.. Sen kan man enkelt finjustera efter behov utan dator vilket kan sägas vara både en styrka och en svaghet. Det är enkelt men utan överblicken man har i en PC programvara! /P _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||
Puppan:
Låter bra..... Finns det även möjlighet att mappa via PC ?? Har hört att Efitech kör utan återkoppling till lambdasond, hur håller man då reda på blandningsförhållandet?? Priset är dock helt kanon !!! _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Man kan ha lambda utan återkoppling bara för att se vad för bränsleblandning man har (på en mätare inne i bilen tex). Men då utnyttjar inte insprutningen den. _________________ William Ekström |
||||
Nu vet jag inte om det klarar avgastempmätare som input.
Men en lösning man ofta använder på fabrikat som saknar lambdasytrning är att man under mappningen har koll på vilken avgastemp motorn håller vid önskat lambdavärde. Sedan kan man med någorlunda säkerhet mappa motorn efter avgasvärdet. |
||||
På riktigt avancerade sprut används väl nån form av Autotune funktion som faktiskt används vid hög last. Men resterande produkter använder väl bara lambdan på låg last? Mao borde största nackdelen med ett lambda löst system vara soppaförbrukningen på låg last. Men detta är inte nåt jag upplevt som ett problem. Vid riktig snålkörning i ca 120km/h har min bil dragit ca 1L milen vilket jag tycker är helt okej, vid hårdkörning har jag inte brytt mig så mycket vad det drar! /P _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||
Glömde
Ett sprut utan lambda håller reda på blandnings förhållandet med hjälp av andra faktorer som varv, insugstemp, map värde, motortemp, trottelläge m.m Naturligtvis använder man helst både avgastemp och bredbandslamda när man mappar bilen på rullande landsväg! /P _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||
Känner en kille i Lidköping som är grym på Prospark.
Han har mappat en hel del bilar och kan verkligen systemet. Han brukar även kunna fixa systemen till bra pris. Vet att det är många som är ganska skeptiska mot Prospark, men har man sett hur bra det fungerar så vet man bättre. Känner ett antal personer som kör med Prospark och sättet deras bilar går på säger rätt mycket.. _________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
||||
om du kunde PM:a mig nåt telnr eller en mailadress till killen i Lidköping så vore det bra !!! _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Har tittat på och fått ett bra pris på (förutsatt att det är inkl. moms ![]() Mitt problem är att jag är nybörjare på insprutning/tändning och måste förlita mig på andras åsikter och kunnande. Tycker dock att det känns som en ganska bra säkerhetsåtgärd att köra med återkoppling till bredbandslambda. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
En liten kuggfråga
![]()
_________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
AFR 12.8:1 brukar väl vara bra har jag för mig?
Dvs. Lambda 0.86 om jag inte är uto o cycklar (vilket inte är omöjligt på båda punkter)
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Lambdavärdet för maximal bränsleekonomi är inte samma som värdet för maximal effekt. Jag antar att dom flesta system kör med värdet som är optimalt för bränsleekonomi ända tills man ger fullgas och då körs lambda för max effekt. Vad som är bästa lambdan för en viss effekt/bränsleförbrukning på en viss motor bör man testa fram på en bromsbänk/rullande landsväg. _________________ William Ekström |
||||
Eftersom jag varken kör långlopp eller landsväg så skiter jag i bränsleekonomi, det blir full fokusering på effekt. Säkerheten med lambdaåterkopplingen skulle vara att inte köra snålt på bränsle........
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Visst det är det som är så bra ![]() ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Lamda 0.89 är =max effeckt på en sugmotor AFR 13.2
de andra värde som togs upp här är max effect för en turbo motor. Fast igenteligen är det man vill uppnå att man har ett blandning förhållande så att man får tryck toppen i cylindern 18 till 20 grader efter ÖD. Man styr alltid en autotune mot en förutbestämd map dvs man har ett önskat AFR värde för ett visst vartal och last.. //Niklas _________________ Niklas Ellström "ELLracing" Mustang Gt S300SX-E372 |
||||
Hur kan du vara så säker på det där? Har en kompis som har en rullande landsväg ![]() och när han mappar en bil så börjar dom att lägga sig vid AFR 13 ca, för att sedan prova att öka eller minska...då tittar han bara på vilken effekt motorn lämnar, vissa motorer har mer effekt om dom går lite fetare än andra motorer...blev lite rörigt men ni kanske förstår hur jag menar.Volvos Evo är ett sånt ex. _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 15959 besök totalt |