| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kan inte varva mer än 5000
|
10366 besök totalt |
|
Re:
Har kört med Haltechen innan och då funkade det,då visste jag att det var kammen som stoppade vid 6500 och det var ju ok Det jag har gjort i år är byte till annan kam(turbo 3000-7000) Gjort nytt insug och grenrör eftersom jag hade för mkt avgasmottryck i det gamla Bytt till MSD:s dubbel spolar Kan fixa en loggning men dock inte med lambda o avgastemp eftersom dom sitter separat E6k har inte ingångar för det
_________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||||
|
Re:
okej jag var lite otydlig,den dör inte utan effekten "dör ut" =effektökningen avtar Fan det e svårt att uttrycka sig i text(tur man inte e författare) _________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||||
|
Som du själv skriver , så verkar insugsrören långa.
Hur långa? (från insugsburken till insugsventilerna , bara på ett ungefär) Hur långt över 5000 har du dragit motorn ? (så att du vet att du inte bara har en svacka vid 5000) _________________ Björn Carlson Z3M Coupe -98 |
||||
|
Längden på runnersarna spelar ju inte så jättestor roll på en överladdad motor. Tror det e bra längd som du har, borde ge lite extra i botten före turbon kommer igång.
Som exepel kan man kolla på kthracings första formel SAE-bil.. en turboladdad hojjmotor med liknande runnerslängd som du har. Den drar fint från botten upp till ~12000rpm. Hur ser tändningsmappen ut runt 5000rpm? Är den ommappad med nya kammen o insuget? _________________ Robert Broman - Merca 2.3 16v Grupp H - |
||||
|
Ja botten vridet är grymt bra
Den är ommappad efter allt blev ombyggt Min motor klarar ganska hög tändning så c:a 30-35 har jag för mig att den ligger på NallePuh:Kommer inte ihåg hur långa dom blev Det går inte att dra till mer än 5500 men det vill inte mer o jag får inte ut nån effekt _________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||||
|
Re:
Varför kan du inte dra till mer än 5500? Vad händer om du varvar 7k? /erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Kommer inte upp i mer varv vid belastning
Tom varva kan jag men inte mer Går som fan upp till 5000 o sen
_________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||||
|
Provade idag med bara downpipe(3") Gick tyvärr inte bättre för det,lät mer dock
Den låter fan nästan som när en moppe taktaeller vad det heter
||||
|
Det går inte att mappa bort problemet då??
Tänkte på att du beskrev det som när moppen 4taktar?? För det kunde man ju justera bort för det mesta på förgasaren om man inte hade filat för mycket i insuget och kolven
Jag har ju egentligen ingen koll på såna här problem men delar med mig ändå av mina tankar
|
||||
|
|
||||
|
Har nu även monterat MSD DIS-4 för att få bättre gnista
Dock hjälpte inte detta heller Blir snart galen,har kollat allt jag kan tänka mig
||||
|
Har du verifierat att den tänder som den ska och vid rätt tidpunkt, när den tappar kraft?
och att generatorn laddar som den ska och ger ~14 volt även över 5000 rpm? Det är inte så att du har signalkablar till boxen för nära tändkablarna eller spridarkablarna så det blir störningar? Jordfel? _________________ William Ekström |
||||
|
Re:
Har kollat allt utom störningarna dock är kablarna skyddade av en "strumpa" som ska ta bort störningar Dock tittade jag lite i min dator o tänkte på mitt triggerhjul(60-2) Jag har ställt in det på 120-4 120 vet jag att det ska vara eftersom jag inte har givare på kammen men ska det stå 2 eller 4? Är ju wastefire så då ska det väl tända vart varv? eller tänker jag tosigt?
||||
|
Alla sprut jag jobbat med har man ställt in 60-2 om man har ett sånt triggerhjul, och sedan ställt in att man kör waste fire. Men jag vet inte hur ditt fungerar.
Boxen ska skicka ut två tändsignaler per varv motorn roterar, en signal för varje del av spolen. _________________ William Ekström |
||||
|
Har du testat att ändra laddtiden eller perioden till tändsystemet??
En polare hade ett liknande problem med en bil som gjorde som din ungefär. Dock hade han ingen tändförstärkare utan körde spolarna kopplade direkt till sprutet. Vet inte hur känsligt det är när man kör med DIS-4 dock. Testa att ändra lite upp och ner och från constant duty till constant charge. Laddtiden kan vara mycket känslig. Kolla på instruktionerna till Dis-4 först så den tål det. Det är inte lätt att avgöra om det är ett tändproblem om den bara planar ut på det viset. Hans misstände inte heller utan den kändes orkeslös på belastning. Jag trodde inte heller det skulle kunna bete sig så. På min bil så missar det rejält när det väl gör det. Min bil gick inte igång ihop med MSD-boxen då jag körde fel läge i inställningarna på mitt Haltech. Annars är kaminställningar det hetaste tipset. Hur har du kollat att kammen står enligt Enems instruktioner? Beskriv gärna. Är du säker på att nollan på vevaxeln stämmer? Har du kollat med kolvstopp? Lycka till! _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||
|
Re:
Jag ska prova justera laddtiden o se om det funkar Kammen e justerad enligt enems instuktioner gjort märke på remskivan när jag på samma gång har koll på kolvtopp och märke på svänghjulet Vad tror du då? 120-2 eller 120-4? _________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||||
|
Klippt från e6k manualen s138
When the Haltech E6K is triggered by a Motronic reluctor type sensor an external in-line resistor is needed. This resistor links trigger Input B to a Motronic sensor. This resistor is 2.4kW but please note that some installers have found that a higher resistance to 2.4 K ohm is needed for certain installations. Should you find that the engine will not rev beyond certain limits we suggest you temporarily install a rotary potentiometer in line of around 20 K ohm and increase the resistance until you find that the motor revs out smoothly to maximum rpm. Then measure the resistance and substitute the rotary pot with a hard set resistance of the same value (1/4 watt min.). There is a zero ohm link within the E6K ECU which can be substituted for the correct resistance once known. As the components are surface mount we suggest that the ECU be returned to Haltech if an internal rather than an external resistor is required. (a 2.4 K ohm resistor cannot be fitted as standard on the E6K as some applications require a zero ohm link). As a guide we have found that BMW installations require around 2.4 kW resistance, Porsche around 17 kW, and Opel around 3.5 kW, however different installations and different types of Motronic sensors may require a variation to the above. The purpose of the in-line resistance is to load the pick-up coil to give it a high immunity to radio frequency (RF) noise. Generally the engine will start and run correctly and the problem of the in-line resistance will only manifest itself in that the revs will be limited if the correct resistance is not set, generally by limiting the amount of revs obtained. In the main set-up page set the number of cylinders and set the system mode at the bottom of the page to "Advanced". Now go to the Ignition set-up page and under "Trigger Type" select "Motronic". As soon as you do the "Trigger Edge" option will disappear as the ECU will set the correct edge. Please note that the number of teeth entered in the software by means of the ignition setup page should be set to reflect the number of teeth that pass the sensor in one camshaft revolution. For example, for a motronic wheel with 60 teeth less 2 missing teeth this entry should be 120. The number of teeth should be directly divisible by the number of cylinders. Further note that early versions of software such as 6.09 do not support motronic type sensors of more than 60 teeth please contact Haltech as it is the intention to extend the range of support in the future. Som jag förstår det så ska det stå 120 och 4 enligt detta, dock är det lite tvetydigt i manualen. Jag skulle först och främst testa med ett mostånd över signalen som det står här! om du kör med induktiv givare då. Kör du på motronic eller multitoooth inställning i sprutet? Själv kör jag med hallgivare och två tänder per varv, det blir lite enklare men mindre exakt då. Vilka stift kör du med förresten? Jag hade problem med min när jag körde med icke resistor stift. Det blev massa interferens som störde sprutet. Samma ska kan hända om man byglar motståndet i fördelaren Nu kör jag med en bosch rotor med bränt motstånd, det är inte gjort för den effekten
_________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||
|
Jepp jag tror oxå 120-4
Jag kör med induktivgivare o ställt in motronic i "sprutet" Har provat med olika stift dock bara olika i hårdhet(kallare) Ska prova allt imorgon i garaget Återkommer med hur det har gått _________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Kan inte varva mer än 5000
|
10366 besök totalt |