Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Sviestad | << 1, 2, 3 >> 9 besök senaste veckan (57120 totalt) |
Vad menar du med första och nästa vänster, 24 och 27? |
||||||||||
Över kurbsen vid 21
Vänster framhjul utanför banan straxt innan 24 Andra vänster menar jag är däck traven som står vid drivers left mellan 25 och 26. Alltså går man svintight på 24 och sedan ger i princip fullt driver en FWD bil ut en del och kommer då som av en händelse i en närmast perfekt båge in tight mot däcktraven vid 25-26. |
||||||||||
Låter spännade, jag har alltid åkt en i stort sett "jämn radie" från 23 till 27... Nu har jag ju iofs inte kört sedan curbsen kom till. Vi borde logga bägge varianterna och analysera vilket som är effektivast... Vilken växel åker du genom rondellen? Jag höll tidigare på och fegade på tvåan hela vägen, sedan ett par år stoppar jag i trean vid 23 och mosar på. Det märks tydlig skillnad att det ger utdelning när man skärper sig och får i trean, plötsligt börjar man åka ikapp bilar genom rondellen... |
||||||||||
Tidigare gick jag ner på tvåan redan innan 20, men med mera botten vrid och bättre spårval tycker jag inte att det behövs längre. Nu när vi körde gick jag ner på tvåan först mellan 26 och 27. Skulle säkert gå att köra hela på trean men jag är säker på att det skulle vara långsammare ut på målrakan.
|
||||||||||
Med vår standardClio åker jag tvåan 20-22, trean vid 23 och går ner på tvåan igen inför utgången, vid 27. Åker du alltså trean in i rondellpartiet när du genar över curbsen vid 21? Som sagt, vore kul att logga och jämföra. |
||||||||||
Japp trean och brakar över kurbsen så högt upp det bara går Kändes som jag var riktigt snabb i söndags så jag verkar ha lärt mig lite. Däcktrycket bak gjorde ju sitt till men även lite annorlunda bromsteknik gjorde att det fungerade bättre. |
||||||||||
Japp helt korrekt! |
||||||||||
Mattias menade på att jag kunde ligga på tvåan hela vägen i det här partiet i Clion och minimera antalet växlingar. Helt klart är att han körde väldigt fort med den varianten. Om det kan gå ännu fortare att lägga i trean är ju svårt att veta. Jag har också testat lite olika men höll mig till tvåan under resten av dagen i söndags. _________________ Jonas Eriksson BMW 330Ci -00 Renault Clio Sport -00 |
||||||||||
Jag har alltid kört hela partiet på tvåan tidigare. Men jag vet att Falk och jag hade ett snack om att det kunde vara snabbare att ligga kvar med trean i ingången. Men det känns lite krystat att växla mitt i måste jag säga. Jag går nog tillbaka till "tvåan hela vägen modellen" vid nästa körning.
Jag har ju höjt varvstopp på min men den gör iaf över 100 på tvåan. Över 200 på fyran. Men även innan höjt varvstopp räckte tvåan till gott och väl på det partiet i full spätta. |
||||||||||
Lite olika beroende på årsmodell (utvx. Och varvstopp skiljer), men ca100km/h. Tror vår klipper precis under 100km/h med 195/50x15 888'or. Edit: om jag hinner ska jag stoppa i DL1'an i kväll och testa, rätt däck sitter på... Edit2: Testade... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||||||||
Mårten och jag har ju som sagt diskuterat detta... Jag fick coachning för några år sedan av nå'n, minns inte vem, en formelbilskille som har åkt massor med varv runt Sviestad. Han sågade mig när jag åkte tvåan genom rondellen. Trean var rätt modell enligt honom. Jag låg och jagade en annan bil varv efter varv och testade båda varianterna med instruktören i bilen. Då var det helt klart att trean gick kvickare. |
||||||||||
Jag tror faktiskt att växlingen spelar mindre roll, grundprincipen är väl som vanligt att man helst ska vara färdigbromsad och färdigväxlad innan kurvan. Så det talar ju för att köra på tvåan hela vägen. Jag är dock ingen kung på häl tå tekniken så det känns lite illa att plåga kopplingen där vid Nr: 20.
Jag skulle vilja säga att hela grejen med Mattias körning var hans spårval genom den sektionen. Vilken växel som känns lagom är nog mest en smaksak och mycket beronde på vilken bil man kör. |
||||||||||
Curbsen vid 21 förändrar ju helt klart läget en smula... Tidigare har det inte varit hälsosamt att åka utanför asfalten där. Ibland har det tom stått en kon i hörnet på asfalten (före senaste asfalteringen. Tidigare var väl hörnet kantigare?). Antagligen kan man ha klart högre fart där nu.
|
||||||||||
Vet inte om det här är rätt forumdel att skriva detta i, men annars får väl nån moderator flytta det.
Nötte Sviestad nu i helgen med laptimer, på eftermiddagen gavs det hur mycket körtid som helst, och jag kunde helt ensam konsentrera mig på språval, olika växlar mm, och se på laptimern om det gav nått resultat. I den konstiga Torparn hittade jag tillslut ett kanonspår med min bil, och jag behöver inte gå ner på 2an. Chikanen var lite trängre vid detta tillfälle än var LMS brukar ha, så jag känade på att dra i 3an innan den och få mera ax ut ur den. Nya kurbsen innan rondellen utnytjade jag till max, det verkade spara minst 1 sekund jämfört med att åka utanför dom, men det kanske inte är så nyttigt i längden, för det ruskar ganska bra i bilen. I sista högern ut från rondellen körde jag på 3an mest hela tiden, anledningen var att det känns köligt att växla där, man har ju nog med att vrida på ratten i den kurvkombinationen, men efter flera stadiga varv på 1.13,0-1.13,4 provade jag att vålda i 2an innan bilen kastas vänster/höger och pedalen fälls i botten ut på rakan, och pang bom var jag nere på 1.12,2 Bil och omständigheter: otrimmad BMW 325 -88, vikt vid tillfället ca 1140 kg ink förare, Toyo R888 205/50-15, gula Koni, okända sänkfjädrar, orginalbromsar från Biltema. 3 grader camber, 3mm total toe ut fram, 1.5 garder camber bak, 2 mm toe in bak. +15 grader, mycket lätt regn, typ vindrutetorkare 5 ggr per varv. Förare: 45årig glad amatör som för 4 år sen inte viste vad en bana var för nått _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||||||
Efter att ha pluggat på spårvalet inför fredagens licenskurs så blev jag förvånad när det inte var någon chikan på rakan. Frågade inte om det var pga långloppet som skulle ske dagen efter eller om det är en permanent ändring. Den var hur som helst borta och man fick känna på lite toppfart också. Grymt kul dag och banpremiär.
_________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||||||||
jag har vid senaste körningen på sveistad (20100708) testat ett tipps jag fick från en instruktör från formelbil kurs 2-3 ang. rondell partiet.
21. Jag går in lite snävare och snabbare in i kurva då kommer jag hamna per automatik långt ner på vänster sida framför 22 (det är detta som är nyckel till resten av kurvan) kommer fram med godfart mot 24 ligger på gas in i rondellen kommer att hamna långt till höger och av nån anledning så behöver jag inter bryta upp bil upp mot 27-28, vilket gör att jag får bra höjd (där med tidigare gas) inför utgången till sveistad kurvan, vilket gör att jag inte hamnar för långt ut åt vänster (30) och tidigare fullgas. Kanske inte var så bra förklaring men den funkar mkt bra för mig min Ariel, det jag fick testa en del är hur snabbt & snävt jag körde in i 21. för att kalibrera hur lång ner till 22an som var lämpligt. Fick nicklas i silver superseven att testa och han tyckte det var genialiskt. På nåt sätt så ger det första (21) det andra (22) som ger det 3.4 och vips så var utgången i sveistadkurvan klockren. _________________ Fredrik Forssén *Ariel Atom* http://www.autolife.se/page/19342/ http://www.garaget.org/?car=232981 |
||||||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Sviestad | << 1, 2, 3 >> 9 besök senaste veckan (57120 totalt) |