Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Regelfråga, burbygge
5124 besök totalt
Teamchefen
Södra Skåne
Här sen Mar 2008

Trådstartare
Regelfråga, burbygge

Är det någon som kan/vill reda ut lite frågetecken innan vi påbörjar vårt banbilsbygge för PCS klass 8a.
Min uppfattning av reglementet, bilen är en Porsche 944 -86:

Jag kan utgå från en grundkonstruktion enligt TR 5.8.3.1, enligt någon av skisserna 253-1, 253-2 eller 253-3. Valet uppfattar jag som fritt.

Sedan kompletterar jag med diagonalsträva enligt TR 5.8.3.2.1.1. Bilen är ju gammal (1986) och homologerad innan 2002-01-01, så det "räcker" med 1 st. diagonalsträva enligt skiss 253-4, 253-5 eller 2 st. enligt 253-6. Skiss 253-7 är för bilar homologerade efter 2002-01-01.
Säkert att föredra två, men jag tolkar det som att räcker med en. Rätt eller fel?

Därefter är det dags för dörrsträvor.
Bilar homologerade innan 2007-01-01 får "välja" mellan 1 st. eller 2st. dörrsträvor enligt skiss 253-8, 253-9, 253-10 eller 253-11. Dessa får vara demonterbara.

M a o behöver jag inte: takförstärkning (253-12, 253-13, 253-14), vindrutestolpens förstärkning (253-15), dubbelkryss i dörren (253-9). Rätt eller fel?

Är det dessutom tillåtet att böja, svetsa och montera buren själv? Givetvis under förutsättning att materialspecifikationer, kunskaper, fästpunkter, mått och liknande är uppfyllda.
Det betyder ju i så fall att man inte behöver skruva på sig och ligga sömnlös av vånda inför stundande burbygge.

Huddinge
Här sen Aug 2008

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Hej,
När det gäller grundkosntruktionen så är det främst 253-3 som sitter i 944:orna.
Diagonalsträva räcker med en enligt 253-4
Dörrsträva ok enl 253-8, rekommendation>> 253-11
Takförstärkning och vindruteförstärkning behövs ej.
Ett tips är att lägg till sträva enl 253-30 som förstärkning ur säkerhetssynpunkt.

Det är tillåtet att bygga buren själv. Kontroll av svetsar (det duger inte med "ko-skit") och burens utförande sker vid vagnsboksbesiktningen. Glöm inte plattor i kaross för burens infästning samt de regler som gäller burens infästning i karossen då man bygger själv.

Ett hett tips som lönar sig är att låta någon burtillverkare knäcka till ett set med rör i rätt material och dimensioner. Det finns färdiga mallar hos dessa leverantörer så det brukar inte löna sig att leta material själv och därefter sätta igång och knäcka rör. Med ett sådant "paket" är det bara till att justera längderna på rören och sedan svetsa in dessa i bilen. En bra leverantör är Guss i Gustavsberg.

Har du fler frågor så gå in på pcsracing.nu och använd forumet som finns där.

Hälsningar Erik B

Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Re:

Teamchefen skrev:

När det gäller grundkosntruktionen så är det främst 253-3 som sitter i 944:orna.

Min bil har tidigare gått i PCSR och hade vagnbok. SBF-besiktigade idag den - 235-8 räcker inte enligt SBF för att få köra PCSR. Jag har det på min, fick nedslag. Minst kryss eller 253-11. Dessutom hävdade han att Toyota stag 253-15 var ett måste - detta trots att bilen fortfarande är en gatbil med det problem de innebär hos Bilprovningen. Hjälmkrossare var också ett måste. Min bur duger alltså endast för Roadsport 2009 och inget annat - detta trots att den är en 253-3 med -8 och -4 och två rör tvärs i huvudbågen - ett längst ner och ett i bälteshöjd.

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003

Re:

-- skrev:
Teamchefen skrev:

Min bil har tidigare gått i PCSR och hade vagnbok. SBF-besiktigade idag den - 235-8 räcker inte enligt SBF för att få köra PCSR. Jag har det på min, fick nedslag. Minst kryss eller 253-11. Dessutom hävdade han att Toyota stag 253-15 var ett måste - detta trots att bilen fortfarande är en gatbil med det problem de innebär hos Bilprovningen. Hjälmkrossare var också ett måste. Min bur duger alltså endast för Roadsport 2009 och inget annat - detta trots att den är en 253-3 med -8 och -4 och två rör tvärs i huvudbågen - ett längst ner och ett i bälteshöjd.

Hälsa din besiktnings man att PCSR kör efter roadsportregler vad gäller buren,
mao: Duger buren för roadsport så duger den i PCSR.

Vad hette besiktningsmannen?

m v h

Regelfråga, burbygge
5124 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande