Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motorolja M20
3422 besök totalt
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Motorolja M20

Kör med Quaker State Performance 20W-50 (mineral) i 323an pga gamla meriter. Är det fortfarande expertisens råd eller finns det bättre alternativ för banåka?? Hörde något om att "gamla" QS tillverkades av Midland och numera är det en Shell-olja i förpackningen. Vilken djungel..

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re: Motorolja M20

Stacke skrev:
Kör med Quaker State Performance 20W-50 (mineral) i 323an pga gamla meriter. Är det fortfarande expertisens råd eller finns det bättre alternativ för banåka?? Hörde något om att "gamla" QS tillverkades av Midland och numera är det en Shell-olja i förpackningen. Vilken djungel..

Finns väl ingen anledning att inte använda en modern syntetolja av lämplig valör som smörjer
bätter under hög värme & belastning

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005

Jag använder denna helsyntetiska olja till min E30 318is. Mobil 1 Rally Formula 5W-50
Mobil 1 5W-50 passar speciellt vid höga hastigheter och svåra användningsförhållanden där man utför återkommande inbromsningar och accelerationer. Oljan är försedd med den patenterade SuperSyn-antislitageteknologin, ett långt utvecklat tillsatssystem. Det breda viskositetsområdet och Supersyn-teknologin ger din bilmotor ett utmärkt skydd under alla förhållanden.

Göteborg
Här sen Mar 2003

Re:

olof Johansson skrev:
Jag använder denna helsyntetiska olja till min E30 318is. Mobil 1 Rally Formula 5W-50
Mobil 1 5W-50 passar speciellt vid höga hastigheter och svåra användningsförhållanden där man utför återkommande inbromsningar och accelerationer. Oljan är försedd med den patenterade SuperSyn-antislitageteknologin, ett långt utvecklat tillsatssystem. Det breda viskositetsområdet och Supersyn-teknologin ger din bilmotor ett utmärkt skydd under alla förhållanden.

Shit, var hittade du den försäljningstexten???

Jag kör oxå med Quaker State Mineral Racing, eller vad den nu heter i min gamle m20-motor. Detta på rekomendation rallyfolk och motorbyggare i mina smålänska hemtrakter.

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

olof Johansson skrev:
Mobil 1 Rally Formula 5W-50 passar speciellt vid höga hastigheter och svåra användningsförhållanden där man utför återkommande inbromsningar och accelerationer

Frågan är då varför du använder oljan olof, din bil framförs väl inte vid höga hastigheter?
(använder denna olja själv också i min motor, men det är ju ingen M20)

Jönköping
Här sen Sep 2005

Re:

Putrix skrev:
olof Johansson skrev:
Mobil 1 Rally Formula 5W-50 passar speciellt vid höga hastigheter och svåra användningsförhållanden där man utför återkommande inbromsningar och accelerationer

Frågan är då varför du använder oljan olof, din bil framförs väl inte vid höga hastigheter?
(använder denna olja själv också i min motor, men det är ju ingen M20)

Tillräckligt fort för att hålla alla med M20 motorer bakom mig i standard

Här sen Apr 2005

Re:

olof Johansson skrev:
Tillräckligt fort för att hålla alla med M20 motorer bakom mig i standard

thumbs up

Eslöv
Här sen Mar 2005

Jag körde på 76 när jag körde M20. testade även Valvoline Racing 20W 50. båda funkar. tror inte det är så känsligt så länge man använder en märkesolja och deras "racing" oljor. Valvolines vanliga 5W30 funkade tex inte på min M52, men deras racing olja funkar. sen funkade inte 76 på min M52...

jag har märkt att mineraloljor funkar sämre på bilar med hydrauliska lyftare iallafall.

när jag delade motorn i vintras så var där riktigt fin oljefilm i hela motorn, och det var valvoline.

//M

Hedekas
Här sen Mar 2005

Som lite kuriosa kan jag namna att nar jag bytte till samma mobil1 olja som olof istallet for biltema som tidigare agare hade hallt i sa hojde jag oljetrycket med 1,5kg over hela registret med varm motor

Lite over 2kg hogre tryck over 4000rpm!

Ska aldrig kopa biltema olja efter detta thumbs down

Ursakta stavningen, ar i kroatien

www.albertssonracing.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Motorolja M20
3422 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande