Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bromsfråga
1250 besök totalt
Dagger
V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Bromsfråga

Har kört lite tuffare klossar än original på ett antal bilar jag haft. När jag bromsar hårt från hög fart (typ 200) så dom blir riktigt varma kommer det ett kraftigt dånande ljud som sen försvinner när man bromsar normalt nästa gång efter dom kallnat.
Är det nån som noterat samma fenomen? Ska det vara så eller är det fel på alla bilar jag haft?

Berg

Här sen Maj 2004

Har upplevt något liknande, vill nog inte säga kraftigt dånande men klart märkbart. Detta var på en bil som hade slitsade skivor fram, Brembo Max, och standardbelägg. Funderade då över om det berodde på slitsningen och/eller om skivorna kanske slog sig en aning tillfälligt och gick tillbaka till ursprungsformen då de kallnat. Upplevde aldrig något funktionsproblem.
Citera
Dagger
V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Första bilen jag märkte det på hade jag också brembo max på, och greenstuff. Trodde också det berodde på slitsarna men bilen jag har nu har standardskivor med andra belägg och ljudet är samma.
Jag märker inte heller av nåt funktionsproblem, men det vore kul att veta varför det låter som det gör.

Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006

Nya orginal ventilerade vw skivor och Mintex belägg (asbest), levde rövare fram till några riktigt hårda inbromningar från 200+ fart.

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Dagger skrev:
När jag bromsar hårt från hög fart (typ 200)

Lite nyfiken: vilka banor kommer du upp i 200 km/h på?

göteborg
Här sen Sep 2005

E6 och E4 finns några RV också

Bromsfråga
1250 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande