Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Scuderia eller BMW förarkurs
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (10820 totalt)
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Trådstartare

Hej!

Är som många av er andra här väldigt förtjust i Nürburgring. Var senast nere i juli och hade fantastiskt kul! Nu tänkte jag boka in mig till nästa sommar på en förarkurs och funderar på vilken. Jag funderar mest på BMWs Nürburgring 3-dagars kurs där man kör med M3 E46 SMGII. Funderar även på Scuderia kursen men då är det egen bil som gäller, likaså i Belgien på Spa banan. Har ni något att rekommendera eller några förslag? Det ska vara något speciellt och ingen "vanlig" kurs. Kul forum!

Philip Lundh
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Re: Scuderia eller BMW förarkurs

MatroxMGA skrev:
Hej!

Är som många av er andra här väldigt förtjust i Nürburgring. Var senast nere i juli och hade fantastiskt kul! Nu tänkte jag boka in mig till nästa sommar på en förarkurs och funderar på vilken. Jag funderar mest på BMWs Nürburgring 3-dagars kurs där man kör med M3 E46 SMGII. Funderar även på Scuderia kursen men då är det egen bil som gäller, likaså i Belgien på Spa banan. Har ni något att rekommendera eller några förslag? Det ska vara något speciellt och ingen "vanlig" kurs. Kul forum!

Hej där MatroxMGA.
Är du bussig och kikar igen forumreglerna lite granna, speciellt den delen om namn och signatur är du schysst.
Välkommen till forumet för övrigt!
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag visste inte att BMW hade fahrertraining med M3:or? thumbs up
Det enda jag sett är med 330:s (innan dess med 328:or).
Hursomhelst tror jag att BMWs kurs på Ringen måste föregås av en mer generell BMW-kurs. Annars bedöms man inte tillräckligt erfaren liksom...

om man nu vill gå kurser så är väl Scuderias att föredra för då får man ju köra med sin egen bil. På BMWs kurser blir det ju med deras bilar och om man då inte har en exakt likadan så....

Mvh/Micke

Stockholm
Här sen Nov 2002

BTG skrev:
om man nu vill gå kurser så är väl Scuderias att föredra för då får man ju köra med sin egen bil. På BMWs kurser blir det ju med deras bilar och om man då inte har en exakt likadan så....

Varför skulle det vara en nackdel att köra i BMW:s bil på en Ringen-kurs istf att slita på och riskera sin egen? Det är ju banan man skall lära sig, inte körteknik.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

BTG skrev:
Jag visste inte att BMW hade fahrertraining med M3:or? thumbs up
Det enda jag sett är med 330:s (innan dess med 328:or).
Hursomhelst tror jag att BMWs kurs på Ringen måste föregås av en mer generell BMW-kurs. Annars bedöms man inte tillräckligt erfaren liksom...

De flesta av BMW:s kurser kräver att man följer deras program men just Nordschleife-kursen har inte dessa krav.

http://www.bmw.de/uk/services/Fahrertraining/Trainingswelt/Bmw_M/index . . . .
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Någon som vet vad kursen kostar?

Team Swedish Racing Mates
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Sörpan kanske har lite info om bmw's förarkurs. Med tanke på att han är i masskopi (medlem) i Norska bmw-klubben där det ofta verkar vara folk iväg på kurs.
En annan Gute jag känner har gått båda kurserna 2 ggr tror jag, och han föredrog Scuderia Hanseat.

Själv har jag bara gått scuderia och fahrertraining med en kille från Bremen så jag kan inte jämföra. Finns väl för o nackdelar som vanligt, även med att köra egen bil och att låna en bmw.
Jag skulle ha svårt att välja faktiskt man vill lära sig mer med sin egen samtidigt håller jag med johann i hans synpunkter.

Skåne
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Nackdelen med scuderia är just att man måste slita på sin egen bil. Känner flera som har deltagit och har varit mkt nöjd. Jag känner dock att BMWs träning verkar intressant och kul att köra M3 SMG flera dagar på ringen. Sen efter träningen kan man ju använda sin egen bil och prova på allt man har lärt sig. Någon som har varit med om detta kurs eller kan berätta lite om scuderia kursen?

Philip Lundh
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Jag och johann gick på en M3 förarutbildning (inte Ringenkurs).

Det var allmänn förarutveckling samt körning på GP-slingan på schemat.

Mycket körning hela dagen och man fick köra så hårt det gick!
Tycker dock att priset, som inkl. lyxhotell och mat, på 770 Euro var i högsta laget.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

hörru matrox!

gör nu som andrew ber dig
annars kommer forum- och tar dig i örat. thumbs up

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

johann skrev:
BTG skrev:

Varför skulle det vara en nackdel att köra i BMW:s bil på en Ringen-kurs istf att slita på och riskera sin egen? Det är ju banan man skall lära sig, inte körteknik.

Nja, nu skriver inte jag att det skulle vara en nackdel.

Men hur man kör på banan beror mycket på vilken bil man har. Jag har kört tre olika bilar runt där och det är tre olika grejor - om man skall åka fort alltså. Skall man bara nöta spår utan någotsomhelst krav på fart kan man väl åka vad som helst. Men om man vill åka fort handlar det om att kunna applicera en specifik bil på banan. Då spelar det stor roll hur väl man känner den bilen på de däcken vid den temperaturen etc... Mao, kännedom om den specifika bilen är en stor del av hur fort man kan köra. Har man då ingen 330 utan en 996 eller en ST220 kanske Scuderia är bättre?

Mvh / Micke

Som föv undrar om mest valuta för pengarna ändå inte är att köpa årskort?

Stockholm
Här sen Nov 2002

BTG skrev:
johann skrev:
BTG skrev:

Nja, nu skriver inte jag att det skulle vara en nackdel.

Men hur man kör på banan beror mycket på vilken bil man har. Jag har kört tre olika bilar runt där och det är tre olika grejor - om man skall åka fort alltså. Skall man bara nöta spår utan någotsomhelst krav på fart kan man väl åka vad som helst. Men om man vill åka fort handlar det om att kunna applicera en specifik bil på banan. Då spelar det stor roll hur väl man känner den bilen på de däcken vid den temperaturen etc... Mao, kännedom om den specifika bilen är en stor del av hur fort man kan köra. Har man då ingen 330 utan en 996 eller en ST220 kanske Scuderia är bättre?

Mvh / Micke

Som föv undrar om mest valuta för pengarna ändå inte är att köpa årskort?

Jag håller med dig i ditt resonemang men jagt tycker fortfarande att det finns en stor fördel i att slippa slita på och riskera sin egen bil. Sen tror jag att man garanterat blir snabbare i sin egen bil runt Nordslingan även om man kör en annan bil på kursen oavsett om det är Scuderia, BMW Fahrertraining eller den kurs som arrangeras av ngn lokal sektion av tyska BMW-klubben.

Den senare kör man med egen bil och det är ok med andra bilar än BMW.
Det är i den kursen som man får lära sig att bromsa bilen mha av räcket, som tur är inte med egen bil.

Man skall dock vara medveten om att ingen av dessa kurser är kurser i körteknik utan syftar till att lära ut idealspåret runt Nordslingan. Mao bör man redan kunna köra på bana för att få bästa behållning av kurserna.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Man skall dock vara medveten om att ingen av dessa kurser är kurser i körteknik utan syftar till att lära ut idealspåret runt Nordslingan. Mao bör man redan kunna köra på bana för att få bästa behållning av kurserna.

Helt sant och mycket tänkvärt, speciellt om man avser att gå en ringenkurs med M3 SMG II som "övningsbilar".

Mvh/Micke

Skåne
Här sen Okt 2003

Trådstartare
BTG: kan du inte utveckla ditt svar, "speciellt om man ska använda M3 SMG II som övningsbil". Jag tror personligen att man lär sig mer än idealspåret på Nordslingan. Har själv kört lite bana samt Nordslingan och jag tror att det man lär sig på kursen kan man använda sig utav på andra banor som man besöker.

Är det ingen mer som är intresserad av att anmäla sig?

Philip Lundh
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

MatroxMGA skrev:
BTG: kan du inte utveckla ditt svar, "speciellt om man ska använda M3 SMG II som övningsbil". Jag tror personligen att man lär sig mer än idealspåret på Nordslingan. Har själv kört lite bana samt Nordslingan och jag tror att det man lär sig på kursen kan man använda sig utav på andra banor som man besöker.

Hej hr Grafikkort

Du är en av mkt få som ignorerat två uppmaning ang. användarnamn här. Om du inte ordnar det ögonaböj så kanske du snart blir förpassad till den ytterst lilla skara som blivit avstängda

Mvh, Pär

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

MatroxMGA, var snäll och respektera forumreglerna avseende att du måste uppge ditt namn!

Scuderia-kursen går ju framförallt ut på att lära sig idealspåret runt ringen utan att behöva bry sig allt för mycket om annan trafik.
Samtidigt som man lär sig det, så lär man sig ju också att så sakteliga våga köra fortare när man känner att man verkligen hittar runt och tycker att idealspåret känns bra.
Det jag framför allt tycker att man får med sig till andra banor, är att på dessa snabbt hitta idealspåret.
Har man väl lärt sig idealspåret runt ringen, så har man ju redan täkt upp de flesta upptänkliga kurvkombinationerna på andra banor.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

MatroxMGA skrev:

Ja visst! När det gäller ringen kan jag babbla hur mycket som helst.

För det första, visst man tar säkert med sig en genrell kompetens från en kurs på ringen.
Men det jag menar är att det liksom blir två projekt i ett om man både kör SMG II för första gången och samtidigt skall lära sig Ringen. Ringenlärandet kommer säkert ta överhanden. För om man inte kan ringen kan man inte utnyttja M3:ans fulla potential - således lite onödigt att lära sig både och samtidigt (läs: betala för att få köra M3 SMG på bana men inte kunna utnyttja mer än 35% av potentialen). Jag skulle ex.vis inte vilja börja lära mig köra M3 på ringen utan kanske på ett flygfält. Därefter, när jag behärskar och känner förtroende för bilen skulle jag vilja ta den till ringen.

Persbrandts Porschekörande på ringen (i Motorjournalen) är lite det jag fiskar efter. Han pumpgasade bilen genom kurvorna.
Enl min men. var det fel att både försöka lära sig köra bil (och dessutom en Porsche) fort samtidigt som man skall försöka lära sig minnas och behärska världens mest extrema räserbana.

Men jag vet inte, du kanske har en SMG II och då är det ju bara att tuta och köra!

Apropå kursen så skulle jag gärna - om jag hade pengar...

MVh / Micke

Skåne
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Det var ju ett evigt tjatande om användarnamn. Trodde forumet var avsett för annat. Vad är det jag ska ändra då, så att vi kan få det ut världen. > Jag har inte medvetet irgnorerat de viktiga regler du nämner, har inte tänkt på det helt enkelt.
Tacka vet jag BMWpower, eller Autopower som det nu heter.

Philip Lundh
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Är detta bättre?

Philip Lundh
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

MatroxMGA:
se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3
Vad och varför om namn mm tror jag i alltydlighet framgår av forumsägarens önskemål, se länken.

Var du ändrar:
Se nästan längst upp "Mina Intällningar"
Vill du behålla din signatur så skriv ditt för och efternamn i "signatur" fältet så det dyker upp i varje inlägg.

EDIT:
MatroxMGA:
Du han imällan, nästan rätt thumbs up
Se även efternamn också

MVH
Gnällspiken

Här sen Nov 2002

MatroxMGA skrev:
Det var ju ett evigt tjatande om användarnamn. Trodde forumet var avsett för annat. Vad är det jag ska ändra då, så att vi kan få det ut världen. > Jag har inte medvetet irgnorerat de viktiga regler du nämner, har inte tänkt på det helt enkelt.
Tacka vet jag BMWpower, eller Autopower som det nu heter.

Skillnaden på nämnda forum och det här är två:
Det ena har du just fått reda på, och det andra är att här tror vi inte vi kan köra bil, utan vi vet.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (10820 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande