Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4960 besök totalt |
Bromsfrågor BMW M3 E46 + ev. annat att tänka på....
Eftersom jag "hux flux" blev ägare av en M3 E46, har jag ännu inte hunnit läsa in mig på modellen så mycket, och skulle gärna ta emot lite tips inför banentré. Har förstått att orginalbromsarna ska räcka till ganska bra, och att kylningen till bromsarna ska vara helt okej !? Gällande bromsbelägg, är det kanske så att PFC01 är enda alternativet, och i så fall ska man kanske börja byta belägg mellan träffarna, för att slippe elaka dammproblem på finfälgarna !? Har nog tänkt att bromsbelägg och bromsvätska blir årets enda uppdateringar, då jag bara hinner med en eller högst två träffar, tror ni förresten att man överlever med gatdäck, eller kommer jag tycka det är skittråkigt ?? ![]() Kanske har någon lite andra tips också, på vad som kan vara bra att tänka på med E46:orna, innan man entrar banan. ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Mina standardskivor slog sig av lite inspirerad gatkörning...
Bytte till pfc-skivor och pfc01-belägg och stålspunnet, funkat perfekt både på gata och bana. Men skönt att byta till standard-belägg för gata och slippa gnisslet. Jag har haft skitkul med gatdäck och standardchassi det lilla jag hunnit köra i sommar på bana, tror man ska satsa på chassi innan r-däck iaf, vilket är min plan för vintern. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
pfc 01 beläggen är som du sjölv vet kanon bra. Dock kan det vara tveksamt om orginalskivorna klarar av dessa belägg. Mina skivor gick av efter några banträffar med pfc 01.
Jag kör nu med pfc skivor och belägg och är supernöjd. om du kommer tycka det är tråkigt med gatdäck vet du nog själv lika bra som någon annan ![]() ![]() _________________ /Petter Ledin |
||||
Re:
Tack för info !! Sitter idag ett KW variant 2 coilover chassi på bilen, känns rätt stumt och bra, så jag hoppas det ska duga till på bana ! Låter ju lite illavarslande gällande orginalskivorna, jag hade hoppats kunna köra med orginalskivor och vassare belägg, får väl se hur det funkar. Då du haft problem med varma skivor, antar att du tagit bort "locken" på luftintagen i hjulhuset !? ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
_________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Re:
Hmm, precis vad man inte ville höra...PFC skivorna kosta många pengar, och BMW:s orginal är ju liksom lite billigare för mig..... Gällande däcken är de så länge sedan jag körde på gatdäck, att jag faktiskt inte kommer ihåg hur det är, faktum är att jag brukar bli förvånad några gånger per säsong, då någon skriver att r-däck kontra gatdäck på tex Mantorp bara gör ca två sekunder, och då tänkte jag att man kanske ändå kan stå ut på gatdäck lite..... ![]() ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Re:
Är väl ändå lite skillnad? ![]() Som vanligt får man ju lägga sig på den nivån man har råd med, jag tycker den är helt ok original förutom bromsarna då. Chassi och däck gör ju saker snabbare, sen är frågan om man har roligare för det. Gillar man att åka fort brukar man vilja åka fortare hela tiden och sen börjar det. Testa och kör med originalskivorna, jag tror det är mycket hur man är på bromsen, du lär ju märka rätt kvickt om de håller eller inte. D.v.s kör slut på det du har och köp grejer sen. Så gör jag iaf. I mitt fall tror jag skivorna blev varma lite för fort då man inte har samma höga temp i skivorna som på bana. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
Grattis till bilköpet!
PFC-skivor/belägg må kosta en del men jag tror inte att det går att hitta något mer prisvärt. Det finns kanske billigare men då är det tveksamt om det ens fungerar/håller för bankörning med en så pass tung bil. Jag körde min E36:a en del med orginalbromsar men fick som regel fading efter 4-5 varv på mantorp och sviestad. Funkar klockrent med PFC framskivor, PFC01 frambelägg och Carbotech XP8 bakbelägg. Gnisslar väldigt sällan och inte särskilt högt heller. Dammar dock ganska mycket men så länge som man inte kör i regn och låter det torka fast så tycker jag inte att det är något problem. På EVo:n sitter det PFC framskivor, DBA 4000 bakskskivor och PFC sportbelägg runtom. Det är ju dock en lättare bil, tveksamt om en E46:a klarar sig med sportbelägg. /Fredrik _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
Re: Bromsfrågor BMW M3 E46 + ev. annat att tänka på....
Grattis till en kanonbil ! ![]() Jag har kört en hel del med gatdäck på bana, dels Michelin PS2 19" samt Dunlop SSR på 18" Dunlop-däcken har gått riktigt bra. Det stora problemet med gatdäck tycker jag är att stommen är för vek. I år har jag kört med camberplatter och ca -3,5grader camber fram vilket har gjort mkt på varvtiderna. Understyrning är inte längre något större problem, men däcken överhettar ganska fort. Nu är riktiga r-däck införskaffade, och därmed ursäkterna på kassa däck ![]() Kör med Carbotech XP8, std skivor samt castrol blue bromsvätska. Bromsar helt ok tycker jag. Än så länge har det timeat så bra att däcken tappat grepp innan bromsarna fejdat. Med r-däck så kommer jag säkert att börja gnälla på bromsarna... _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||
Re:
Det kan hända att mina skivor var välanvända och nerslitna så det var därför dom gick av. Då håller du koll på dom fungerar det säkert med bara belägg. Körde faktiskt ett tag innan det hände. Gaute kör ju sin csl med org skivor och andra belägg så det borde fungera. Angående r-däck så är det ju mycket roligare och framförallt mycket mer ekonomiskt tycker jag. ![]() _________________ /Petter Ledin |
||||
Jag har svårt att tro att en M3 E46 skiva skulle slå sig. De är av synerligen god kvalitet. De tål att bli glödande varm utan att de slår sig enligt min mening. Dock är det väldigt vanligt att uneavan paddisposal allt som oftast tas för just skev skiva.
Givestvis kommer skivan att slå sig om den dessförinnan inte spricker om den körs under min mått eller däromkring. Det är ju av en given anledning min mått är instansat på rotornavet, detta min mått bör ej överskridas! Liksom man inte bör överskrida t e x Porsche Motorsport manualen som är baserad på timmar om man är seriös i race, på detta sätt undviker man ju material haveri! Detsamma gäller ju minimum mått på BMWs skivor! Kör man ändå utöver detta mått är ju godstjockleken inte kapapel att ta hand om all energi ![]() Men nya orginal skivor med mycket matrial i sig håller fint ![]() Nåväl mina CSL skivor tål långa stint på t o m Sturup med endast extremt lite matrial(par mm) kvar på padsen. Personligen har jag aldrig ens varit i närheten av att fade mina orginal CSL bromsar, inte ens med slicks och orginal pads. Än mindre med R-däck. Har aldrig riktigt förstått vad folk i allmänhet pratat om då de gnäller så på BMWs bromsar ![]() En orginal M3 CSL bromsar bättre än t o m en orginal 997 GT3 RS både på kalla och varma bromsar! _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
oki, intressant att höra Gaute !!
![]() Kanske skulle man kunna montera CSL-bromsar på den vanliga M3:an då, lite mer massa vore ju inte fel...!? Är det samma ok på CSL:en som vanliga M3:or, alltså bara skiva och okhållare som skiljer ? ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
_________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Ja det är samma ok på CSL och M3E46, om minnet inte sviker vill jag minns att de är oken från M5E39.
På M3 E46 CS sitter den marginellt större CSL skivan. Jag har ingen extra kylning till mina bromsar, inte ens tagit bort luckan du nämnde, trots det har jag kört slicks på gelleråsen med orginal pads utan minsta antydan till bromsbesvär på min CSL. Loggar då tider med driftboxen på 1.13.3 som bäst med gammla slicks och 1.14.0 med r-däck. Kan nämna att slicksen inte var fullt lika breda som 265 cup r-däcken samt att slicksen var både pluggade, alltså begade och flera år gammla. Lycka till med nya bilen ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Det går INTE att sätta på CSL skivor på en vanlig M3
Man måste byta ut oken också Försökte få CSL skivor ditsatta när jag bytte skivor sist men ickesanicke. Servicestället ringde även och fick detta bekräftat när jag ställde mig frågande till varför _________________ Thomas Hammarström |
||||
Re:
Hade du CSL:en okhållarbygel oxå ? Annars så går det inte.. Samma belägg på vanlig o CSL iaf Henrik _________________ Euromaster Malmö Lundavägen 64 040/290766 malmo60(@)se.euromaster.com ta bort () runt @ ![]() Henrik Hellman |
||||
Re:
Vem har du pratat med, BMW sverige? Nåväl jag är lång ifrån supermeken(mekar aldrig själv, kör desto mer ![]() Dessa adaptrar eller vad man ska kalla dem gör att du nu får plats med den större CSL skivan på M3 E46. Gissningsvis har BMW löst det så på M3 E46 CS om jag skulle gissa, som sagt jag är ingen supermek och kan ju ha fel. Kan ta fram artikel nr i morgon på adaptrarna så får vi se om det möjligen funkar, du kan köpa dem över disk på BMW eftersom de sitter i CSL oken ![]() Annars kan du ta fram nr själv här, http://www.realoem.com/bmw/ _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
_________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||||
Jag har inte läst något annat än att det ska gå att att uppgradera bromsarna till CSL-skivor med hjälp av endast CSL okhållare. Tunersport säljer i vilket fall ett kit som dom kallar "E46 M3 CSL Brake Upgrade" http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=E46M3CSLBRAKE
_________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4960 besök totalt |