Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Första bil 50 60 000:-
3282 besök totalt
sparco
Åkarp "Malmö"
Här sen Okt 2003

Trådstartare

Tjenare ! "hoppas man är välkommen "

jo, jag e en kille på 17 år snart 18 som har ett stort intresse för racing !

"far min Göran Regnell hade en Caterham super seven" där av intresset!

jo... funderar på allt detta med licens mm, om man är 18 är man för ung att köra t ex Roadsport körning ?! och vilken bil ska man satsa på?!

har ca 50 60 000:- att leka med, hade funderingarna om en Miata med det blir för dyrt sen när man ska ha bur, stolar mm...

så, kan man köra med Alfa Romeo GTV6 ?

eller vad tycker ni om en Porsche 924 turbo !

som sagt detta kommer bli min första bil, är jag helt ute att börja med racing i så här ung ålder ?! mina meckar kunskaper är inte dom bästa heller så finns det något företag i skåne som kan hjälpa en
"bygga om bilen" ?

mvh/Regnell

/Erik Regnell
Citera
Flame
Avesta
Här sen Aug 2003

Själv klart kan du köra med en alfa gtv6:a! thumbs up För 50-60K får du en rost fri och har råd att lägga pengar på div chassi mod.
själv är jag 17 och fyller 18 till våren. då kommer jag att åka runt i en gtv 2,0 -86, med div chassi mods och andra bromsar mm. titta in på www.alfapower.nu där finns det mycket folk som kan 116 serien(där gtv ingår)

Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003

Porsche....... Är bra bilar.....
Ring Sande'n i göteborg. Han kan mycket om de "felvända" porscharna. Fråga vad han tycker...
En 924 turbo är mycket bil för pengarna... Har väl sina brister men alfan är ju inte heller riktigt felfri...

/Peter

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

200sx S13. Min förstabil. De har en enorm potential och är mkt bil för pengarna. Att det sen går att trimma dem nästintill gratis mot många andra bilar är ju bara en bonus. Sen så finns den underbara klubben 200sx owners Group Sweden, där du kan få hjälp med ALLT! www.200sx.nu Välkommen i gänget!

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
sparco
Åkarp "Malmö"
Här sen Okt 2003

Trådstartare
mjo den bilen e ju rätt härlig,

Hur är sportbilskännslan i porschen och nissan 200SX ?

sen vill jag ha en bil som inte rostar då jag kan inte mecka mycket med

bilar... där av kan jag nog strycka Alfan direkt

men hur är en 200SX med rosten, och hur är porschen med rosten?

har lite val här...

Porsche 924 turbo

Nissan 200SX

Opel Astra GSi

Audi 80 coupé 2,6E

vilken hade ni valt...

/Erik Regnell
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Ang. 200sx, antar att vi snackar s13 då.

Rost: Svensksålda bilar har taklucka, och där har nissanteknikerna varit dumma nog att dra dräneringsslangarna rakt ner i trösklarna som då rostar inifrån.

Tysksålda bilar har inte taklucka och klarar sig därför mycket bättre från rosten.

En annan sak är att s13 inte har någon vettig oljekyl orginal. Detta bör åtgärdas direkt, för vevlagerras är vanligt när man börjar trimma utan att köpa oljekyl.

Annars kan jag säga att 200sx är en helt okej bil till ett väldigt bra pris. Har ju inte 200sx själv, men brorsan har en. Jäkligt rolig bil att köra.

Rekommenderas starkt. Dessutom är 200sx klubben "200sx owners group sweden" en väldigt bra klubb. Gör ett besök på
www.200sx.nu

Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Ekar det här inne?

Näe, 200sx är inte speciellt rostbenägen. Inte värre än nån annan bil. Det gäller bara att hitta ett fräscht exemplar. För 45-50k får du en bil i toppskick, sen har du 10-15k att trimma för. Det får du avgassystem, öppetfilter, dump, soppapump, oljekyl & laddtryck/oljetemp-mätare för. Sen har du en kulig bil, iag rakt fram. Lägg till 15k till o du har gula koni, sänksats, fjäderbensstag samt 4-kolvsok från 300zx. Då går det fint när det svänger också.

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
sparco
Åkarp "Malmö"
Här sen Okt 2003

Trådstartare
vilken årsmodell av 200SX ska man köpa då? S13 då... den finns väll från

89-95 ?!

är turboras ett vanligt fel, samt brukar väll AC:n aldrig funka vad jag hört

/Erik Regnell
Citera
Krögarn
Karlstad
Här sen Sep 2003

Jag har en svensksåld s13 som inte har taklucka så att svensksålda har taklucka är ingen regel.

Turboras, tja min har gått 15300 mil med originalsnurran. En turbo är väl egentligen tänkt att funka bilens livslängd. Om de rasar tidigare kanske inte oljebyten vart skött ordentligt samt att man inte har låtit turbon varva ner efter hård körning.
Personligen tror jag att en bil som gått 15k med original turbo är mer välskött än en som gått 10k med bytt turbo. Om turbon har klarat sig i säg 15k mil så borde ju olja och så vara bytt i rätt intervaller. Tyder på att tidigare ägare har skött om bilen tycker jag.

AC:n brukar paja. Min funkar dock än så länge iaf.

s13 finns från 89 till 93. Har även sett några 94:or men de är ovanliga.
Satsa på en 91b och nyare då de har bättre oljerör till turbon, större bromsar och nyare snyggare front.

Rolig bil för pengarna.

Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Regnell skrev:

Audi 80 coupé 2,6E

vilken hade ni valt...

Köp inte en 2,6E! Köp en 2,3 20V istället! Jag hade en 20V förut och det är en helt underbar motor Speciellt som du är intresserad av racing osv. V6:an är mera glidare, bilen blir än mer framtung. 20V:n vaknar vid 4000.. då känns det som om det satt en liten turbo... sen ökar krafen till det slår ifrån vid 7200 och då är sången helt obeskrivlig 20V:n är på 170 hästar.. Och varvar man så går det undan ordenligt.

Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003

Helt klart ska du satsa på en fin 200sx!
Kör själv en s13 på sommaren och den är väldigt rolig att köra
Ev så blir det till salu igen vid vårkanten

Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Kommentar till Astra GSi:
Av de bilar du räknat upp är det ett tryggt, ekonomisk men kanske lite tråkigt val, en utmärkt vardagsbil.
Motorn är en pärla, drar starkt och piggt på alla varvtal till en sparsam bränslekostnad.
Rosten är enda egentliga problemet. Den -94 jag hade var helt oskadat så det finns fina exemplar. Kolla skärmkanter och karosskarvar undertill.
Med bättre stötdämpare än original är den, framhjulsdriften till trots, ganska skojig att köra också.

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Ska du ha en "färdigbyggd" "rejsingbil" för 50-60K?

Då får du börja på ett billigare utgångsombj.. baklängesräkning

Stol ca 3-4000/st (jag räknar på en för det är manligare så)
Båge eller bur går nog på 5000 och uppåt(dålig koll på den biten)
Bromsar runt 10 är inga problem att komma upp i.. (jag har kommit upp i ca 5500:- och kör fortfarande på orginalok)
Stötisar+fjädrar 6-10K för ickevärstingar
6-punktsbälte jag hittade ett begagnat för 650 men runt 1500 kan man nog få vara beredd att ge..
Däck från 1300:-st i billig dimention..

Bli inte avskräckt det är klart värt stålarna

Min bil (utgångobj 20 000:- är idag inkl utgångsobj uppe i ca 45000:- utan båge/bur + riktig stol+diff o annat skoj som ska dit)

Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Micke Holmström skrev:
Kommentar till Astra GSi:
Av de bilar du räknat upp är det ett tryggt, ekonomisk men kanske lite tråkigt val, en utmärkt vardagsbil.
Motorn är en pärla, drar starkt och piggt på alla varvtal till en sparsam bränslekostnad.
Rosten är enda egentliga problemet. Den -94 jag hade var helt oskadat så det finns fina exemplar. Kolla skärmkanter och karosskarvar undertill.
Med bättre stötdämpare än original är den, framhjulsdriften till trots, ganska skojig att köra också.

Audi 90 och coupé är helgalvade
Säg bara inte audi 90 coupé... för det har aldrig funnits någon sådan. Audi 90 är en fanns enbart som sedan och Audi Coupé... ja det är ju en coupé

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Jag får väl, som vanligt, lägga till förslaget Mazda RX-7. En generation 1 RX-7 (1979-85) är billig och ger mycket sportvagnskänsla. Gen 2 86-91 är dyrare, snabbare och något mer komfortabel men känns inte lika busig.
Vill du ha en färdig bil för vettiga pengar så kan du ju kontakta Molle Robertsson och höra om han har kvar sin 82:a. Bilen är minst sagt snabb och är helt klar för Roadsport!

Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Hej

För dom pengarna får du väldigt mycket bil om du köper färdigt, eller nästan färdigt.
Dock ganska mycket pengar att börja med, som du kommer att märka så uppstår mycket kostnader på sidan av.
En banpreparerad gtv6 hittar du lätt för dom pengarna + en slant över.
Att bilen är mycket gångbar på bana trots moderat effekt <200hp är det inget snack om. Bilen är godkänd t.ex i Roadsport, Car Corsa samt att möjligheten att köra med CAR, vilket inte är att förakta.
Samma sak med Porsche 924 där du har möjlighet att åka med en "banaktiv" klubb.
Fördelen med dessa bilar är att det går att med små medel få fart på dom.
Har du inte mekarkunskaper lär du få det ganska snabbt för skall du lämna bort bilen varje gång det spökar så räcker inte din budget.
Sen skall du inte koncentrera dig på motoreffekt för det är inte där tiden sitter. Vi har t.ex Johan Moberg i klubben som kör en Alfetta GT med en 2liter TS motor i bilen, dock trimmad. Han körde i somras höga 0,58 tider på kinnekulle på träning och då är det inte många som hänger med med snarlik effekt på bilen.
Så rådet är att köp en så färdig bil som möjligt samt lägg inte hela budgeten på bilen. Samt undvika turbo utan en pålitlit sugmotor som tål att varvas så kommer du inte att ruinera dig själv. Lägg budget på hur mycket du vill lägga ut samt ta hjälp av närmast sörjande

//mvh

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Allmänt banåkaforum
3282 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande