Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Inför träffar
![]() |
2648 besök totalt |
2008-08-30 Slalom SMC Uråsa, OBS! INSTÄLLT
OBS! Inställt. Tyvärr blir vi tvungna att ställa in det på grund av den nya situationen på Uråsa för i år. Vi kan inte leva upp till de krav som ställs på oss säkerhetsmässigt. Vi letar alternativ men det blir ett annat datum i så fall. På lördag är det dags för den andra deltävlingen i årets Smålandscup. Notera att det är i Uråsa trots att det är vi i Kalmar SVK som anordnar det. Som kompensation för detta kommer medlemmar i Kalmar SVK att få köra gratis. För andra klubbanslutna är det 100 kr och för övriga är det 150 kr i startavgift. Som vanligt så börjar det kl 10.00 och det är heltäckande klädsel samt hjälm som gäller. Icke klubbmedlemmar får gärna anteckna sitt intresse i denna tråd så får vi iaf lite koll på antalet. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Vad trist! Hade sett fram emot att köra på Lördag.
Vad är det för krav som ställs och vilka är det som ställer dem? Motorevents? Är Växjös sista deltävling på Uråsa också hotad? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Skojjar ni
![]() ![]() ![]() Jag snackade med P.P. Om detta i somras enligt honom var det endast krav på säkerhetspersonal om man hade publik. SMC är ju ingent publikt arrangmang så det borde väl inte medföra några problem. Tydligen hade tidigare inställningar handlat det om någon form av aggressiv marknadsföring från säkerhetsteamet. Jag är ju riktigt laddad efter förra helgens sladdande på Sturup. _________________ Bo Hugsén Bmw 325iA T, 2009 Mazda Rx-7 (N/A), 1986 |
||||
Hörde på andra håll att det är nån självutnämnd lokal entrepenör som har hotat med att det kan bli problem om man kör med tidtagning utan rescue och ambulans.
Kul att någon kan komma och förstöra något som fungerat bra i åratal för så många ![]() Finns det verkligen någon lag som reglerar det så? Isf är det ju slutet för all hobby-slalom på flygfält runt om i landet ![]() Edit: Körde inte Attitude nyligen på Uråsa? Hur gjorde dom? Hyrde de rescue och ambulans för 20.000:-? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Man körde, men det var med: Detta är sista gången! hängande över sig.
Erik har ägnat 4 timmar åt telefonerande åt alla möjliga håll idag för att hitta en lösning, jag överlåter åt honom att förklara så det blir så lite missförstånd som möjligt ![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Re:
ja, det finns lagar som reglerar vad ni måste..... men det behöver absolut inte kosta 20.000.... då har ni frågat på fel ställe..... kolla in www.svenskamotorsportalliansen.se ..... så kan jag hjälpa er därigenom och göra det både lagligt och få ner det till mer hanterbara kostnader.... men till schysst säkerhet..... |
||||
Hur kan man få köra folkrace utan dessa säkerhetsåtgärder?
Min upfattning är nog att det är farligare med en hel drös gamla dåliga bilar på en bana samtidigt än en bil åt gången på en bred flygraka? ![]() Hur gör klubbar som hyr banor tex, Anderstorp en kväll? Inte ofta det finns Rescue och Ambulans på plats då? (ja, jag vet att det finns ambulans och brandkår nära Anderstorp men det finns inte på banan.) _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Man tar chansen, Patrik, man tar chansen. Och för det mesta har det gått hem... Nu har vi lyckats hitta en banägare, ett rescueteam och en polismyndighet som är... skall vi säga alerta, och då sket det sig den här gången. Redan på förhand...
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Re:
Min uppfattning är att det är ägaren av rescue-bilen och ambulansen som har sett till att detta kommit i ljuset. Man kan ju anta att anledningen är att han har investerat pengar i detta och vill ha avkastning på dem? Eller har jag fel? Någon lagkunnig som vet exakt vad som står i lagen och vad som regleras? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Antagligen är det så, samtidigt som han har bespetsat sig på att få jobba efter det regelverk som nu finns och sen inte får göra det. Han har, efter vad jag förstår, rätten på sin sida.
(Erik, vart är du, kom och skingra dimmorna) _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Uråsa
Det är skiskitskit trist att det är som det är ![]() Så jäkla bra ställe och nära ![]() Hoppas det finns en vettig lösning på problemet! mvh Kalle _________________ kalle hult BMW 328ia -97 BMW M3 -94 BMW M3 -95 BMW M3 -96 Super Seven projekt SAAB 99 TURBO -80 |
||||
Re:
det är väl klart att ägaren av rescue-bilen och ambulansen om det är samma som påverkar... men det finns väl fler sätt att följa lagen att hyra in honom , som jag skrev i några inlägg ovanför... lagen som reglerar det här heter FAP512 och ni kan hitta en kopia av den på www.svenskamotorsportalliansen.se och jag vet hur man kan lösa det för betydligt mindre pengar än 20.000...... |
||||
Då är jag mycket intresserad av hur det skulle gå till mot bakgrund av FAP512. Jag kan sammanfatta med ett par stycken ur FAPen.
"1 § Dessa föreskrifter skall tillämpas vid tävling eller uppvisning i motorsport på bana. Allmänna råd De tävlingsformer på bana som omfattas av dessa föreskrifter är t.ex. racing, roadracing, dragracing, go-cart, speedway, isracing, rallycross, motocross, folkrace, crosscart och snöskotercross." Detta gör att ALL körning på konbana/bana mm inbegrips i denna text. "6 kap. Sjukvårdsberedskap 1 § Under en tävling skall det inom tävlingsområdet finnas minst en läkare och en sjuksköterska som båda har erfarenhet av akutvård. Nödvändig sjukvårdsutrustning skall finnas tillgänglig. Vid en tävling där hastigheten inte på någon punkt av banan överstiger 80 km/h får sjukvårdspersonalen begränsas till endera en läkare eller en sjuksköterska. De ytterligare resurser som erfordras skall bestämmas av polismyndigheten med hänsyn till förhållandena vid varje tävling. 2 § En ambulans skall finnas tillgänglig inom tävlingsområdet eller inom sådant avstånd att den kan vara på plats inom 15 minuter." Ambulans kan inte garanteras på plats inom 15 minuter på Uråsa, detta gör att man måste ha ambulans på plats. om man inte måste ha ambulans på plats så skall de som är sjukvårdare på plats vara akutsköterska eller motsvarande samt ha akutsjukvårdsväska närvarande med intubator och liknande utrustning tillgänglig. Detta enligt juristerna på Rikspolisstyrelsen. Det är även Rikspolisstyrelsen som har tolkningsrätten på deras författningssamlingar, så deras ord är lag. "7 kap. Beredskap mot brand 1 § Polismyndigheten skall i samband med prövning av tillstånd till tävling kontrollera att det vid en bananläggning finns en fullgod beredskap mot brand. Det skall särskilt beaktas 1. att personal som ingår i beredskapen skall ha den kunskap som krävs för uppgiften, 2. att brandsläckare skall vara utförda med så enkla och likartade utlösningsanordningar som möjligt, samt 3. att varje punkt av banan skall kunna nås av brandpersonalen inom 20 sekunder." Enligt de upgifter jag fått så definieras denna text som att släckmedel, klipputrustning samt ryggbräda mm skall finnas på plats om man skall följa denna författningssamling. Det räcker INTE med X antal pulversläckare längs banan. Som sagt Fredrik, har du annan info än jag har så får du mer än gärna redovisa det här. Oavsett så kommer jag ta kontakt med dig angående detta iom att denna FAP finns med i det finstilta i din SMA-motorsportförsäkring. och för den som tror att han har hittat något kryphål för sitt evenemang så backas denna FAP upp av "Lagen om skudd mot olyckor (2003:778)" där det står följande: "Skyldigheter vid farlig verksamhet 4 § Vid en anläggning där verksamheten innebär fara för att en olycka skall orsaka allvarliga skador på människor eller miljön, är anläggningens ägare eller den som utövar verksamheten på anläggningen skyldig att i skälig omfattning hålla eller bekosta beredskap med personal och egendom och i övrigt vidta nödvändiga åtgärder för att hindra eller begränsa sådana skador. Den som utövar verksamheten är skyldig att analysera riskerna för sådana olyckor som anges i första stycket." Detta innebär att man är helt bakbunden som arrangör om jag kan mina juridiska tolkningar rätt. Man kommer som arrangör aldrig undan att ha räddningspersonal på plats. Dessa lagar och paragrafer har dock aldrig hindrat oss innan och hade inte gjort det imorgon heller om det inte hade varit så att Polisen i Växjö hade fått upp ögonen för denna verksamheten och bristen på säkerhetspersonal under den gångna veckan. Jag personligen, och ingen annan i tävlingssektionen på KSVK för den delen, kände för att bli åtalad pga dumheten att arrangera ett arrangemang vid en så illa vald tidpunkt. Därav den inställda körningen på Uråsa imorgon. Som nämnt innan, om någon med gedigna juridiska kunskaper i ämnet kan reda ut sakerna jag presenterat ovan på ett sätt som medger verksamhet på bana/flygfält utan säkerhetspersonal så uppmanar jag denne att redogöra för detta i denna tråden! _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
ett par tips på Eriks inlägg om Fap...
bra du har hittat och läst FAP512.... ja du/ni måste ha Ambulans och Brandskydd.... så långt stämmer det....... men det finns många sätt att göra det på ![]() Snacka med Björre... han har precis ringt mig om det här och fått lösningar |
||||
Mycket givande diskussion!
Processen att "bara anordna en konbana" blir ju mycket knöligare, men det går ju att lösa, dock ej med två dagars framförhållning.. ![]() Det är ju ytterst beklagligt att vår körning ställdes in, men rådande omständigheter och polisens plötsliga visade intresse är ju inget man kan ignorera. Det man skall skjuta in sig på är ju rimliga säkerhetsåtgärder för verksamheten man bedriver = man behöver ju faktiskt inte ha en "riktigt" ambulans och brandbil på plats för all verksamhet, dock beredskap som motsvarar riskerna arrangemanget ger upphov till. Mycket intressant diskussion detta iaf. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Undran: Är det någon som frivilligt vill stå vid Rasta och mota bort massorna när de dyker upp för karavanen
![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Efter samtalet med Fredrik har jag i alla fall skickat mina synpunkter till Växjö Sportvagnsklubb angående hur man kan komma runt detta för en rimlig kostnad.
Visst vi kommer få planera i mer god tid MEN ser verkligen inte att det skulle vara slutet av verksamheten särskilt om vi startar ett sammarbete med Fredrik-SMA. Sen att jag tycker det är för jävligt att någon utomstående lägger sig i bara för att han inte får hyra ut ambulans är en annan sak.....riktigt synd att en enskild person ska förstöra något som funkat väldigt bra i måååånga år utan incidenter. Nu tycker jag det är upp till Kalmar och Växjö att snacka ihop sig angående om /hur vi ska fortsätta och ta nya tag nästa år! //Björn |
||||
![]() |
Inför träffar
![]() |
2648 besök totalt |