Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo S70 2,5T -98
<<   1, 2, 3, 4
3 besök senaste veckan (33882 totalt)
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006

Trådstartare
rent allmänt tycker jag att det är förlite bilder på olika modeller av turboaggregat,

såå just därför tänker jag lägga in en hel drös närbilder på min 19T

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006

Trådstartare
skruvade dit allting på bilen nu i helgen som var.. så nu sitter de där och ser ut att fungera bra, och inga läckage.

kan ju meddela att det inte blev något "snabb jobb" att lossa turbon osv var inga bekymmer alls, skruvade med motorn varm så alla muttrar kring grenröret/downipe lossnade enkelt. avgassystemet gick väl däremot inte lika smidigt att lossa och skarva ihop hehe och vissa rör/slangar var väl mindre roligare än andra att montera och demontera.

jag kommer snart med detaljerad info med tillbehörande bilder på skruvningen.

dock är det något knas med bilen,, den har fortfarande samma symtom som innan trots att jag bytt turbon. pendlande laddtryck upp och ner beroende på växel och laddtrycket sjunker oftast 0,4bar på högre växlar men laddar fullt på 1an och 2an.

får endast fullt laddtryck några sekunder på 3an till 5an för att sedan sjunka till cirkus 0,7 bar. ligger jag på en högre växel och trampar ned så går den max upp till 0,9bar för att sedan sjunka till 0,7bar. växlar jag ner och stämplar pedalen så går den upp till fullt laddtryck vilket jag ställt på cirkus 1,1 bar just nu, men sjunker även då efter en stund ner till 0,7bar. på 1an och 2an går den som fan, laddar 1,1 bar och det spinner hejdlöst trots Quaife diffen

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006

Trådstartare
snackat lite med Turbocenter idag,, bollade lite ideér och kolalde om det fanns någon tid för felsökning. tänker försöka få tag på marko på MTE sweden för mer info om hur min nuvarande mappning skulle reagera vid olika laddtrycks förändringar osv.

börjar mer och mer att gå in på spåret som leder till en ny chippning helt enkelt för att åtgärda problemet,, misstänker att återförsäljaren åt mte inte hade koll på programvaran när han meddelande mig om att denna programering skulle ha ett laddtryck på kring 0,9bar. jag har ikväll testat en hel del.. tänkte att om det är läckage så bör den ej kunna ladda spec mycket om jag sänker laddtrycket ordentligt på wastegaten för då borde den ej kunna kompensera läckaget lika bra. har förövrigt testat alla små slangar och är helt säker på att de är täta inklusive laddtrycksmätaren.

men det visade sig att hur jag än sänker eller höjer laddtrycket så ser bilen till att jag får 0,7-0,8bar.. vred bland annat ned wastegaten 12st halvvarv så att den i princip nästan är öppen konstant
som resultat så fick jag egentligen inge mindre laddtryck,, skillnaden blev bara att vid lägre varv så fick jag 0,6bar men sedan efter 4700varv så kompenserade bilen själv laddtrycket och släppte på 0,7-0,8bar

är inte insatt i hur magnetventilen fungerar men av vad jag sett på min bil så bör den kunna skicka på laddtryck själv oavsett hur wasgaten är inställd. bland annat när jag hade enorm läckage så försökte den kompensera så emellan åt tvär ökade laddtrycket ordentligt helt utan förvarning.

och varför jag hade samma problem med gamla turbon beror nog på en rad problem som bytte av varandra hela tiden eftersom jag åtgärdade dem, och hur detta kunde ske precis efter påbackningen timat exakt är för mig en gåta.

menar hur kan jag få ett sånt enormt läckage rätt uppochned när bilen knappt användes, för hade läckaget varit lika stort innan påbackningen och verkstaden så bör jag ha märkt pendlande laddtryck vilket inte existerade alls då. att jag tog livet av turbon genom att köra med trasig intercooler säger ju sig självt, med en wastegate som är nästan helt stängd pågrund av läckaget så lär ju turbon ha gått på högvarv konstant.

att jag sedan får ut allt laddtryck på 1an och 2an kan nog bero på att bilen inte hinner kompensera ned allt laddtryck innan jag redan fått snurr på hjulen.

sedan så vred ju killen som felsökte upp wastegaten åt mig för att kompensera det laddtrycksförlust som berodde på att turbon var trött, men troligen orkade den trots det ladda iaf 0,9bar men programvaran vägrade nog att låta den ladda mer än 0,75 på samma vis som nu. därav troligen samma problem då som nu.

troligen hade jag läckage redan innan men turbon var fortfarande fräsh så bilen kompenserade nog laddtrycket hela tiden så att jag ej märkte något av det, men när den trasiga intercoolern tog död på turbon så märktes nog läckaget helt plötsligt eftersom turbon ej längre orkade att kompensera förlusten.

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006

Jag har inte läst hela tråden, men du har ett momentstyrt styrsystem.

Därför försöker det ge den luftmassa som motorn behöver för att uppnå ett viss moment (tja, lite förenklat kanske). Då är det inte alls så konstigt att du får ett visst laddtryck trots att du försöker skruva på wastegaten för att ändra laddet.

Däremot kan du sabba styrsystemests möjlighet att reglera genom att skruva allt för mycket på waste:n

Kika gärna här för mer info:

http://www.wothrline.se/Cars_engine/M43_M44/M4x_index.htm

www.wothrline.se

Visby / Gotland
Här sen Aug 2007

Det kan inte va så enkelt som att det är dumpventilen som inte orkar hålla emot?

Nyköping
Här sen Sep 2006

Trådstartare
Re:

JE Jr skrev:
Jag har inte läst hela tråden, men du har ett momentstyrt styrsystem.

Därför försöker det ge den luftmassa som motorn behöver för att uppnå ett viss moment (tja, lite förenklat kanske). Då är det inte alls så konstigt att du får ett visst laddtryck trots att du försöker skruva på wastegaten för att ändra laddet.

Däremot kan du sabba styrsystemests möjlighet att reglera genom att skruva allt för mycket på waste:n

Kika gärna här för mer info:

http://www.wothrline.se/Cars_engine/M43_M44/M4x_index.htm

www.wothrline.se

det där förklarar en hel del.. mycket intressant läsning! jag har alltså "Bosch Motronic 4.4" i min bil..

lite tråkigt bara att så många verkstäder inte är påläst.. vilket den senaste verkstaden där jag lämande in för felsökning borde ha varit lite mer påläst om hur systemet fungerar. men man lär sig så länge man lever synd bara att det kostar både tid, pengar och sömnlösa nätter innan man fått ordning på saker å ting vilket hade kunnat undvikas om jag vetat vars jag skulle lämnat in bilen och vars man inte skall lämna in bilen.

vad man får göra är att utbilda sig själv först och sedan lämna in bilen på verkstaden, men först efter att verkligen ha kollat upp vilken verkstad som verkligen vet vad dom sysslar med, hehe

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006

Trådstartare
Re:

-oskar- skrev:
Det kan inte va så enkelt som att det är dumpventilen som inte orkar hålla emot?

har faktiskt inte någon aning om hur den inbyggda dumpen fungerar.. men det lutar mot att inaktivera den om det behövs och sätta dit en extern.

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Bjarne...
Luleå
Här sen Okt 2004

ett vanligt mitsu-turbo-problem är att wategatarna (WG) är byggda för att reglera laddtryck upp till max 0.7 bar. problemet blir att när du försöker ställa upp laddtrcyket så kommer avgastrycket att tvinga din WG att öppna. OAVSETT vad du har för styrning kommer inte WG att kunna reglera mer. du kan tillomed klippa slangen till WG helt, den kommer ändå att öppna runt 0.7 bar (dett iom att avgasmottrycket i grenröret vid 0.7 bar i insuget överstiger kraften i fjädern i WG)

att skruva på muttern är inte att rekomendera, fjäderkonstanten ändras inte när du skruvar, bara förspänningen, dessutom så kortar du slaget i WG och kommer då om du har otur medföra att du får skenande ladd vid höga varvtal (höga varv = stora volymer avgaser + för litet flöde genom WG = skenande laddtryck)

lösningarna är alltså

skaffa en WGklocka med starkare fjäder eller, montera en exter WG med starkare fjäder eller, det enklaste alternativet = häng dit en extrafjäder som hjälper WG att hålla stängt

(fjädrar som sitter i gammla skrivbordslampor funkar kalas)

dumpen kan också bidra till läckage och därför mindre ladd. byt den till ett tätat lock, finns att beställa lite här och var.

Nyköping
Här sen Sep 2006

Trådstartare
ah på så vis.. den informationen har ingen berättat för mig tidigare.

skulle gissa att det är en kombination:
1. fel inställning i styrenheten som inte är medveten om mitt nya flöde
2. wg för klen
3. inbyggd dump för klen

skulle tro att min 19T pallar 1bar innan den dumpar.. med tanke på hur den uppför sig strax över 1bar. kanske beror på att jag har 3" ut från turbon + hela vägen genom cat, annars skulle den nog dumpa tidigare.

den laddar fullt på 1an och 2an.. strax över 1bar, resultatet blir hejdlöst hjulspinn samt ett riktigt skönt pys vinande ljud när den passerar 1bar. detta sköna pysljud lär vara antingen den inbyggda dumpen eller något annat säkerhets system som dumpar allt laddtryck. samma pysljud uppstår även om man lägger i tex 4an och stämplar så att den passerar 1bar.

...ny tryckklocka åt wg + en extern dump samt en ny programvara.. då pratar vi 9lax.. precis lagt ut 15lax, och kan tänka mig 4-5 denna månad men sen är det nog stopp tills nästa månad ..drygt haha jag som är taggad som fasen.. åkt med 400hk+ bilar idag på Mantorp vilket gjort mig svårt sugen på hästar

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Du är svårt förlorad i laddtryckssjukan!

och har du åkt med fler av de andra sjuka människorna är du väl helt förlorad nu

Fick du åka med Maicek?

Luleå
Här sen Okt 2004

börja med att häkta på några fjädrar och plugga dumpen för att få upp laddet, sen kan du fundera kring en om-mappning av bilen. jag antar att du redan har "chipat" bilen, vad påstår tillverkaren av detta chip att du ska köra på för laddtryck? kör på det och redan där har du enorm skillnad

att div. tuning-firmor påstår att du måste mappa om bilen, och inte presenterar den enkla och billiga lösningen, är ju en självklarhet iom. att de lever på att sälja sånna tjänster.

vänta med att lägga pengar på en ommappning tills du har gjort de hårdvaruförändringarna du vill och har råd med. mappen blir sen det sista för att optimera allting.

sen att turbon bygger mer ladd på låga växlar kommer sig av att motorns varvtal förändras så fort att den inte hinner bygga nog med avgasmottryck = inget som tvingar WG att öppna. samma sak sker vid hastiga gaspådrag, sen stabiliseras avgasmottrycket och även laddtrycket.

Nyköping
Här sen Sep 2006

Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
Du är svårt förlorad i laddtryckssjukan!

och har du åkt med fler av de andra sjuka människorna är du väl helt förlorad nu

ja jo.. blir ju lätt så när man fått smaken av laddtryck

Citat:
Fick du åka med Maicek?

jodå.. Och den tycks bli både piggare och mer G-kraft i kurvorna för varje år man åker med hans bil Maciek's michelin slicks gjorde ju inte fästet sämre i kurvorna iaf

han satsade skapligt bra mot kurvan efter långrakan.. det släppte aningen i kurvan,, ja släppte och släppte.. skulle mer kalla det små studsade lite, eftersom dessa däck inte tycks vilja tappa greppet helt
iaf så sa han "hehe det släppte lite" .. då tittade jag på honom och sa "jo men äh det är lugt det fanns ju asfalt kvar" .. då skrattade han

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006

Trådstartare
Re:

Bjarne... skrev:
börja med att häkta på några fjädrar och plugga dumpen för att få upp laddet, sen kan du fundera kring en om-mappning av bilen. jag antar att du redan har "chipat" bilen, vad påstår tillverkaren av detta chip att du ska köra på för laddtryck? kör på det och redan där har du enorm skillnad

att div. tuning-firmor påstår att du måste mappa om bilen, och inte presenterar den enkla och billiga lösningen, är ju en självklarhet iom. att de lever på att sälja sånna tjänster.

vänta med att lägga pengar på en ommappning tills du har gjort de hårdvaruförändringarna du vill och har råd med. mappen blir sen det sista för att optimera allting.

sen att turbon bygger mer ladd på låga växlar kommer sig av att motorns varvtal förändras så fort att den inte hinner bygga nog med avgasmottryck = inget som tvingar WG att öppna. samma sak sker vid hastiga gaspådrag, sen stabiliseras avgasmottrycket och även laddtrycket.

jag tänker skapa en test anordning, sätta in en T-koppling med slangar som går till tryckklockan på wastegaten och till laddtrycksmätaren i bilen, sedan tänker jag sitta och provtrycka med tryckluft så kommer jag genast att se när wastegaten öppnar och vad det blir för skillnad om jag hakar på en fjäder. den inbyggda dumpen är jag inte beredd att skippa riktigt än förrän jag har en ny extern dump, utifall att säkerhets systemet i bilen inte hänger med så är det risk att det säger "poff" om laddtrycket skulle skena när jag är helt utan dump.

att trimmings firmorna gärna vill sälja tjänster förstår jag.. däremot var han på Turbocenter bra att göra med och gav mig även andra tips på lösningar.

jag tänker som sagt även först ta kontakt med marco på mte sweden och höra om lite mer fakta om deras mappning och var spärrarna sitter, det är dom som programerat om min styrbox. jag har hört 0,9bar via en återförsäljare, dock tror jag att dom satt spärren på 0,75bar men det ska jag fråga om.

tänker även fråga dem bägge vad som gäller,, om jag måste chippa om bilen för flera tusen varje gång jag gör en liten ändring eller om det går att ordna för en mindre summa senare. är ju inte klar med uppgraderingen, det kommer ju en ny ic, nya spridare, kraftigare stakar och bättre topp packning med.. Och jag tänker inte betala fullt pris för flera chippningar under kort tid för varje liten pryl jag sätter in. blir ju enorma summor.. går det inte göra upp om något så skiter jag i att chippa bilen, ställer ned laddtryck och kör lugnt tills jag är klar med uppgraderingen.

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006

Re:

Leopard79 skrev:
ställer ned laddtryck och kör lugnt tills jag är klar med uppgraderingen.

Hej!

Hur var det med laddtrycksstyrningen sa vi?

Vet inte om de går o lura systemet så den inte uppnår önskat moment med typ öppen waste, men antar att den ger nån slags felkod då?

Nyköping
Här sen Sep 2006

Trådstartare
Re:

JE Jr skrev:
Leopard79 skrev:
ställer ned laddtryck och kör lugnt tills jag är klar med uppgraderingen.

Hej!

Hur var det med laddtrycksstyrningen sa vi?

Vet inte om de går o lura systemet så den inte uppnår önskat moment med typ öppen waste, men antar att den ger nån slags felkod då?

har en kille i klubben som påstår att den går att lura genom att sätta in mekanisk styrning,, man plockar isär tryckklockan och sätter in en kraftigare fjäder sedan svetsar man ihop den igen och sätter dit en extern dump, då har systemet ingen aning om vad det är för laddtryck osv och kan för den delen inte sänka det heller eftersom magnetventilen då är bortkopplat, den bara sitter där i kabeln men inga aktiva slangar.

detta sätt är jag skeptisk till eftersom det då ej finns några som helst skydd om det spårar ur eller om något blir fel.

alltså vad jag menade med att ställa ned laddtrycket var att ställa ned det genom att skruva på wastegaten så att jag inte uppnår mer än cirkus 0,8bar även på 1an och 2an.. har ställt in det på det värde som jag tror mappningen är ställt in på medans jag testade och då hördes det genast på motorn att den gillade inställningen dock så tappar jag mycket av allt sköna vrid på låga varv när jag ställer ned wastegaten. jag har ju blivit bortskämd genom att köra med överladdad lätt tryckare ett par år.. vilket jag då fick full laddtryck 370NM vid 1900varv 80km/h på 5an så har man all laddtryck, skönt som fasen faktiskt.. blir som att köra diesel eller med kompressor hehe men man har fortfarande 6500varv och ingen topfart spärr

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006

Trådstartare
när det gäller felkoder så ska jag be en klubbkamrat att ta med sin felkods läsare på nästa torsdags träff.. men tror inte jag får några felkoder, min nuvarande mappning tycks inte skapa några felkoder i onödan såvida det inte är något riktigt allvarligt fel typ stort hål i intercoolern, då skapar den felkoder hehe men annars verkar jag inte få några, för det var helt tomt på dem sist.. får bland annat inga felkoder från varken ABS eller ECC för den delen heller.

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006

ok, skönt. Då fungerar det kanske att göra så då.
MVH

Nyköping
Här sen Sep 2006

Trådstartare
Re:

JE Jr skrev:
ok, skönt. Då fungerar det kanske att göra så då.
MVH

kanske.. fast tänker inte göra så. tycker att det är för drastiska åtgärder eftersom jag brukar använda mina hästar och inte ha dem mest som prydnad.. vilket betyder att systemet gärna får ha sina begränsningar bara de sitter på rätt ställe för när min fot känner för att bli tung som bly så behövs många spärrar i systemet

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Re:

Leopard79 skrev:

Citat:
Fick du åka med Maicek?

jodå.. Och den tycks bli både piggare och mer G-kraft i kurvorna för varje år man åker med hans bil Maciek's michelin slicks gjorde ju inte fästet sämre i kurvorna iaf

han satsade skapligt bra mot kurvan efter långrakan.. det släppte aningen i kurvan,, ja släppte och släppte.. skulle mer kalla det små studsade lite, eftersom dessa däck inte tycks vilja tappa greppet helt
iaf så sa han "hehe det släppte lite" .. då tittade jag på honom och sa "jo men äh det är lugt det fanns ju asfalt kvar" .. då skrattade han

He he vad ska man säga
Hoppas du fick lite inspiration thumbs up

--VVTS--
Citera
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006

Trådstartare
Re:

Maciek Matwiejczuk skrev:
Leopard79 skrev:

Citat:
Fick du åka med Maicek?

He he vad ska man säga
Hoppas du fick lite inspiration thumbs up

haha absolut!! ..det är bland annat du som får en att prioritera bildelar som utgifter varje månad, hahahahaha ja å inte glömma joakim som ledde mig in i fördärvet

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo S70 2,5T -98
<<   1, 2, 3, 4
3 besök senaste veckan (33882 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande