Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Bur tankar | << 1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (32896 totalt) |
om röret vid A-stolpen känns lite klen p.g.a. lite för mycket böjning så går det att sätta i ett rakt förstärkningsrör enl. 253-17B, alltså ifrån burens främre golvfäste och upp till A-stolpens takfäste i övre vindrutehörnet.
om du tänker fixa vagnsbok till den så kanske det kan vara ide att prata med den som skall vagnsboksbesiktiga räsern och höra vad han tycker om buren? Bättre att göra det innan svetsning än efteråt... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
ska buren vara godkänd, så fattas bara toyota och hjälmkrossar-staget samt diagonalsträvan i taket.
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Att jag inte tänkte på det själv Borde juh börja få lite seende i det här snart.. Angående stag mellan baktornen så får det inte plats. Den strävan som skär diagonalen just nu är mest till för bälten. |
||||
Det är en crossflow så insuget kommer komma såpass högt upp.
Eventuellt kommer det så högt upp så det kommer över underkanten för rutorna men jag hoppas inte det! Det får i varje fall tyvärr inte plats nått stag mellan tornen ibak |
||||
Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Så gör man när man åker BigBlock i V8-Chllenger också.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Tanken har allt slått mig Men jag vet inga bra punkter i motorn ja skulle kunna ansluta till för att göra den till ett bärande element.. och nog för att ja ska ha hårda motorfästen men helt stum känns lite väl hårt. Men motorn är juh balanserad så det kanske fungerar... Nåja.. väntar med det in i det sissta.. Men tufft.. Jodå |
||||
om alternativet är att åka utan stag mellan baktornen, så är stummonteringen avgjord. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Kan man inte bulta något i växellådan och något i toppen(tror iofs det är tunna alukåpor med kedjor under på båda sidor?) ? Du får väl lägga ut lite bilder på hur motorn ser ut (och hur stort det enorma insuget är..) så folk kan se. _________________ |
||||
När man bygger F3-bilar så har jag iaf sett en variant där man gjort ett helt nytt tråg och ny ventilkåpa för att bulta dessa i monocoquen. Vips är motorn bärande.
Lite överkurs kanske, men man kan ha det i bakhuvudet och bygga ngt inspirerat av detta så du får stadga mellan tornen. |
||||
Har funderat lite mer på det nu och på högersidan är det nog inga problem rent praktiskt.
Det sitter 3st M8 bultar rakt in i grovgodset i toppen som håller spännaren till remmen. Och spännarens yttersida är plan så där skulle man kunna bulta en platta. På andra sidan blir det dock värre.. Det finns 3st M6hål som håller cirulationspumpen och multikontakten till motorn men de sitter i en 4mm tjock kåpa som sitter över kamkedjan så det känns lite vanskligt att sätta ett stag där. De 3 bulten på högersidan syns, dock dåligt, precis bredvid luftfiltret på bilden.. http://razer.mine.nu/berglund/bilder Därimot kanske det finns en möjlighet att sätta ett böjt stag ovanför motorn. ______ Ungefär så: / \ fasst kanske inte ritkigt så överdrivet De flesta främre fjäderbensstag som finns att köpa ser juh ut så, så det kan juh inte vara helt förkastligt eller? Fler bilder på motorn finns på: http://razer.mine.nu/berglund/bilder |
||||
På riktiga motorer... .sätter man en 6mm aluminiumplåt mellan motor och lådan.......samt en mellan vattenpumpen och blocket, som sedan skruvas i chassit.
Går det inte att göra något liknande. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
- För att få juste vridstyvhet bör du triangulera "taket" också. Tvärgående strävorna i taket gör inte mycket för hållfastheten. (detta krävs inte enligt reglementet som någon skrev tidigare men det borde krävas, om inte så ger det i alla fall vridstyvhet)
- När det gäller fästplattorna(som sitter på burens rörändar) är det viktigt att skilja dessa från förstärkningsplattorna. 3mm förstärkningsplattor på 120cm2(?) MÅSTE svetsas i chassit. i dessa plattor MÅSTE sedan burens fästplattor bultas fast (de får svestas också men bultarna måste vara kvar (idiotregel)). Det är inte så att du svetsat Gussburens fästplattor direkt i karossen, och det är därför de är för små (under 120cm2) eftersom du skulle svetsat dit tillräckligt stora förstärkningsplattor innan? - tänk på att strävan för bältet skall vara placerad så att bältena lutar NEDÅT från axlarna till strävan (ca 15 grader, läs reglementet) EDIT: Lägg rören så nära chassiet du kan, då kan du svetsa fast rören i chassiet och du får ännu bättre vridstyvhet. EDIT: Du kan även sätta ett snedstag från Huvudbågen till bågen över dörren samt ett extra stag från knutpunkten övre A-stolpe till Nedre A-Stolpe (toyotastag) för ytterliggare vridstyvhet . Det är även krav på att nedre tvärstag för huvudbågen svetsas mot kardantunnel. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
och det måste vara röret som svetsas fast i chassiet/karossen, det är förbjudet att använda distansmaterial.............. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Hur är det om man har ett rör-chassi? Då kommer ju rören från tex huvudbågen att gå ner i ett likadant rör som är själva botten på bilen. Måste man ha förstärkningsplatta med bultar där också? _________________ William Ekström |
||||
Hur blir det med tex ombyggda eller amatörbyggda fordon? Där man man ju säga att distansmaterialet är en del av chassit. _________________ William Ekström |
||||
oj oj...
Många regler på en gång.. Till att börja med har jag svetsat buren direkt i chassit (med de små plattorna som förstärkningsplattor) utan några bultbara fästplattor och utan bultar.. Så brister det redan där kan jag juh glömma det här med att klassa bilen direkt. Vilket i nuläget visserligen inte känns som någon katastrof, trots att det hade varit roligt att nångång testa långlopp med den. Jaja... Det ska nog bli bil av åbäket i vilket fall... Uppdateringar fortgår och är det nödvändigt blir det nog till att stum montera motorn. Återstå att se hur mycket plats det blir när toppen kommer på! |
||||
Sparade trådar/FAQ Bur tankar | << 1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (32896 totalt) |