Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1458 besök totalt |
Vilket av 10% mer effekt, 10% lägre vikt, 10% fäste är bäst?
Finns det någon grundregel eller "formel" för vad som är eller skulle kunna tänkas vara viktigast om man skulle få en önskan uppfylld strax innan ett race? Vad skulle göra störst skillnad tidsmässig bland dessa alternativ, om vi antar att samtliga förare är jämna i racet? 10% mer effekt, 10% lägre vikt, 10% bättre bromsförmåga eller 10% bättre fäste? Eller finns det någon annan fysisk faktor jag glömt? Det skiljer säkert från bana till bana, men jag hoppas på en rolig diskussion med sunt förnuft. Själv gissar jag att fästet har en betydligt faktor än något annat. Eller? ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
Vad är 10% bättre fäste (möjlig sidokraft, möjlig sidoacceleration, ...)?
Sen kan man försöka kvantifiera hur man uppnår 10% mer fäste också ![]() Beroende på hur du justerar parametrarna så varierar det lite men vikten påverkar allt (även när fästet inte har påverkan, tex acceleration (i valfri riktning) där greppet inte är begränsande). 10% bättre förare hade du glömt som parameter (den är jättelätt att kvantifiera) ![]() ![]() |
||
Re:
R-däck eller slicks kanske. ![]() Gissar att man mäter i G. och ja, jag tänkte fäste = sidokraft. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
Lite funderingar...
Mer effekt eller bättre broms påverkar ju bara en faktor medan vikt och grepp ger bättre prestanda i alla lägen, dvs acc, broms och kurva om man jämför grepp och vikt så är inte greppet begränsande under hela acc-, broms- eller kurvförloppet utan bara när man är på gränsen. Medan vikten påverkar hela tiden. Minslutsats är alltså att låg vikt är det man ska prioritera ...fast sen har man ju luftmotstånd också, och det ihop med effekten påverkar ju toppfarten (där vikten inte spelar roll), så... ![]() _________________ Johan Lekås |
||
10% lägre vikt ger ju bättre acc,broms och sidoacc. Det hade jag valt såvida jag inte skulle ut å rejsa på avus, då hade jag nog valt 10% effektökning.
![]() http://en.wikipedia.org/wiki/AVUS _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Re:
![]() ![]() |
||
10% grepp gör att du inte behöver acca lika mycket eller bromsa om vi utgår från en vanlig bil som helt plötsligt kan åka 10%fortare i kurvorna massor mycket snabbare än de andra alternativet.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
olika banor så kommer du få olika respons på varvtiderna från olika bidrag i form av effekt, vikt, grepp, downforce, luftmotstånd osv.
Exempelvis så lönar sig mycket effekt på Anderstorp med den långa rakan bättre än vad det lönar sig på Sviestad eller Kinnekulle. Finns det inga högfartskurvor så tjänar man inte så mycket på downforce, är det blött så är låg vikt av ondo då man inte får upp däckstemp ... and on it goes. Varför välja? 10% lättare, 10% mer effekt, 10% bättre grepp. Ge mig alltihop. Men är du (som jag) begränsad av ekonomi så är låg vikt det som (oftast) ger mest fart för pengarna. 10% mer grepp gör inte att man kan åka 10% fortare utan snarare knappt 4.9% (lateral acc= hastigheten i kvadrat/kurvradien) _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Re:
![]() En tung bil måste generera mer sidokraft om den skall försöka ha samma sidoacceleration som en lättare. Vill man vara resultatnörd och se hur stor hagelskuren är så går att att jämföra Automobils A-tester. Varvtiderna på Gotland ring kan ju jämföras med diverse parametrar (vikt, effekt, däcksbredder, däckstyp, Max sidoacc i 25m slalom alt 50m radie). Caterham CSR 200 och Porsche 997 GT2 ligger ganska bra till bägge två (drar god nytta av sina individuella egenskaper) ![]() Man kan vända lite på resonemanget också. Hur mycket mer effekt, grepp etc behövs för att uppväga/maskera 10% tyngre bil (och vad kostar det?)? ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1458 besök totalt |