Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Laga en racingoverall
2 besök senaste veckan (1212 totalt)
matsdani
Stockholm
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Laga en racingoverall

Jag har fått en reva i min racingoverall som behöver lagas. Kan man göra det? Kan man gör det själv eller vet ni någon som kan hjälpa mig?

Eller är det bara att kasta och köpa nytt? >

Ulli
Tyresö
Här sen Apr 2004

Det var ju oturligt!

om du kan laga den själv eller inte beror ju helt på om du tävlar eller inte. Om du använder den till racing måste den vara FIA-godkänd och då måste den tyvärr lagas på fabrik. I alla fall om du vill vara säker på att inte en nitisk besiktningsman slår ner på den.

Vänd dig till leverantören/köpstället så får de hjälpa dig med kontakten med fabriken.

Lycka till!
Ulli

Stockholm
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

Tack för svaret.

Ulli skrev:

om du använder den till racing måste den vara FIA-godkänd och då måste den tyvärr lagas på fabrik.

Jag har nu fått svar från mitt inköpsstället och det säger att de kan laga den själva via en sömmerska som de anlitar, om de har ett tyg som passar. Men är det verkligen korrekt då? Måste det vara fabriken som lagar? Kan det vara så finns någon sorts "licens" att laga FIA-overaller och att det finns sömmare/sömmerskor i Sverige som har det?

Sedan börjar de paranoida tankarna krypa fram. Hur skall jag bevisa för den nitiske besikningsmannen att min overall är korrekt lagad? Skall man ha ett FIA-lagningsintyg? Vill ju inte komma till en tävling med en korrekt lagad overall, men inte få använda den för att besiktingsmannen hävdar att den INTE är lagad korrekt.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

matsdani skrev:
Sedan börjar de paranoida tankarna krypa fram. Hur skall jag bevisa för den nitiske besikningsmannen att min overall är korrekt lagad? Skall man ha ett FIA-lagningsintyg? Vill ju inte komma till en tävling med en korrekt lagad overall, men inte få använda den för att besiktingsmannen hävdar att den INTE är lagad korrekt.
Det låter inte som Paranoida tankar utan en högst normal beskrivning vad som händer i ett fall av 20 vid tävlingsbesiktningen (man slår ned stenhårt på nåt som ignorerats flera gånger tidigare).

Precis som lagning av annat certifierat material (FIA eller Certbur tex) så borde (rimligtvis) lagningens riktighet beskrivas i nåt papper som man kan visa upp (annars står man ju där i besiktningen med byxorna nere). Men hur lätt det är att få en lagning "certad" vette katten, förhoppningsvis fixar din leverantör det (Ulli kan nog fixa det annars? ).

Jag har själv fixat en liten kant i ena handsken med nål och nomextråd, hittills har det undgått upptäckt (men jag känner mig ganska övertygad själv att funktionen är identisk med resten av handsken). Nål och nomextråd finns numera i packningen och sen dess fransar det sig inte.

Allmänt banåkaforum
Laga en racingoverall
2 besök senaste veckan (1212 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande