Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Behöver tips på styrväxel
1, 2   >>
7875 besök totalt
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367


Trådstartare
Behöver tips på styrväxel

Hej,

Tänkte försöka utnyttja forumets sammlade rejs bils byggande.

Finns det några lämpliga små och lätta "korta" styrväxlar utan servo som placeras bakom framhjulen?

Delen i fråga skall sitta på en hemma byggd 7:en så en ungefärlig utväxling på 2.5 -3 vore önskvärt.

Har än så länge hitta en saab 99 EMS växel på ca 3.5varv men det kanske finns bättre donatorer ....



Tack på förhand

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Går det inte bra att ta en som orginal sitter framför framaxeln och vända den upp och ner?

_________________
William Ekström
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Ta alfa de har rearsteerers utväxling? lämnar över till MAZ

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



cat7even skrev:
Ta alfa de har rearsteerers utväxling? lämnar över till MAZ


Skall byta på min 75:a och den har den typen som du pratar om. Nu är min en 3.0 v6 maskin med servo o grejer men skall byta till en 2.0 varvs växel eftersom jag har seriöst glapp i min. Om det är intressant så har jag tänkt dokumentera mitt byte framöver.
om du letar efter äldre 75:or har dom utan servo och jag tror det är 2.9 eller 3.0 rattvarv på dessa utväxlingar utan servo.
Misstänker att en köpes annons på
http://www.alfaromeo.org kommer att ge ett snabbt svar annars

mvh Kenth

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Till SAAB 99 finns det en 2,5 varvs styrväxel och den sitter bakom..
Visst är det väl så Ragnar?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Använd vw golf.
Fördelen med den är att den är mycket lätt att korta av på längden, så den passar i din hjulgeometri........för du har väl klart för dej hur den ska monteras geometriskt..
Blir det för mycket rattvarv....så köper du en ombyggnadsats......annonser brukar innas i idrotsbladet.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



ojay skrev:
Går det inte bra att ta en som orginal sitter framför framaxeln och vända den upp och ner?


Kanske...om man vill ha högerstyrt..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4321



Supersonett> Finns "rallystyrväxlar" att köpa till Saab 99. I de kitten får du en ny styrstång + pinjong. Kostar ca 1600kr, och ger ca 2,5 varvs utväxling. Jag kör med det på min bil, har fungerat bra de första 500 milen. Dock klagar några på att det kan bli glappt med tiden pga att en plastbussning i styrväxeln slits fortare än normalt.

Bild på standard och modifierad styrstång:
http://www.mtek.chalmers.se/~burenius/020119_01.jpg

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



ButterflyRacing skrev:
ojay skrev:
Går det inte bra att ta en som orginal sitter framför framaxeln och vända den upp och ner?


Kanske...om man vill ha högerstyrt..


Eller köpa en högerstyrd och montera upp och ner!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



ButterflyRacing skrev:
ojay skrev:
Går det inte bra att ta en som orginal sitter framför framaxeln och vända den upp och ner?


Kanske...om man vill ha högerstyrt..


Visst fan!

_________________
William Ekström
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag anser att man ska hålla sig så långt bort från Saabs syrväxlar som möjligt......om man inte har en Saab. Det är för taskig kvalitet och dom är tröga i sig själva.
Jag hade Saab-växlar på Cobrorna de första åren.........men fick inte ordning på styrningen fören jag bytte till golf.
Det gick till och med så långt att jag fick se till så alla sålda bilar blev ombyggda.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4321



Butterfly> Lite OT, men mest egenintresse. Vilka växlar var det, och vad var deras kvalitetsbrister? Ifrågasätter inte, utan frågar för att lära

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



VWs och saabar finns ju gott om på skroten (antar att beg. duger)

Här ser du iaf hur Golf 75-84?/Scirocco 75-92 ser ut.


Ang. rattvarv så tror jag det finns lite olika, blir nog till å ratta å se.

De för servo är säkert med färre rattvarv. Går de att köra utan servobiten?

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Ragnar skrev:
Vilka växlar var det, och vad var deras kvalitetsbrister?


Vi har provat både V4 och 99.
Jag vet inte vad det är som brister.......vet bara att det är en stor skilnad när man byter till golf.
Troligtvis är det taskig kvalitet......och att kuggarna på stången är väldigt vinklade.......

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Rocco-82 skrev:
De för servo är säkert med färre rattvarv. Går de att köra utan servobiten?


Det är inte helt ovanligt att man på MX-5 tar ett servo-rack och "loopar" ihop anslutningarna för oljan och kör den utan servo och vinner rattvarv. Det funkar på Miata iafl (man får lämna lite olja kvar för att smörja misstänker jag).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
CJ
Täby
Här sen Maj 2003
Inlägg: 141



Varför inte ta en styrväxel från en 911 SC? Den är utan servo... ioförsig kostar den lite mer men det är det kanske värt?

_________________
Mvh
Carl-Johan Björneheim
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367


Trådstartare
Ragnar skrev:
Supersonett> Finns "rallystyrväxlar" att köpa till Saab 99. I de kitten får du en ny styrstång + pinjong. Kostar ca 1600kr, och ger ca 2,5 varvs utväxling. Jag kör med det på min bil, har fungerat bra de första 500 milen.
mvh/Ragnar


# Va bra, 1600 spänn är ju dock en del för något som kanske redan finns standard (nästan gratis) någon annanstans , sedan är ju inte 99 växeln den lättaste jag stött på


ButterflyRacing skrev:
Använd vw golf.
Fördelen med den är att den är mycket lätt att korta av på längden, så den passar i din hjulgeometri........för du har väl klart för dej hur den ska monteras geometriskt..
.


## Hur menar du korta? är det bara att kapa i ena ändan och gänga om ?? (ganska svårt att se på bilden )
Är det isåfall vanliga "enkla" mm gängor

Är det någon som vet utväxlingen på en gti växel utan servo?


och jag tror jag har ganska bra koll på hur den skall monteras

Tack för hjälpen

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



supersonett skrev:


## Hur menar du korta? är det bara att kapa i ena ändan och gänga om ?? (ganska svårt att se på bilden )
Är det isåfall vanliga "enkla" mm gängor


Ja.....kulorna i änden av själva växeln....är bara att skruva av ...och dom ramlar inte isär.
Sedan är det bara att kapa och gänga.......och ytterröret i huset är av stål.....bara att såga av och svetsa...

Gängan får jag gjord på en mekanisk verkstad.

Sedan finns det en "snabbara" växel att köpa...av samma typ som nänms nedan...och den kan du beställa med den längd du vill ha..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Westfield skrev:
Rocco-82 skrev:
De för servo är säkert med färre rattvarv. Går de att köra utan servobiten?


Det är inte helt ovanligt att man på MX-5 tar ett servo-rack och "loopar" ihop anslutningarna för oljan och kör den utan servo och vinner rattvarv. Det funkar på Miata iafl (man får lämna lite olja kvar för att smörja misstänker jag).

om man skruvar bort anslutningarna och tömmer oljan så är det väl inga problem att köra med en servoväxel. Vi kör så på racevolvon(servoversionen har bättre utväxling) och det går alldeles utmärkt.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



om man ändå ska bygga nytt, måste man då verkligen ha en "kort" styrväxel från början? Räcker det inte med att korta ner avståndet mellan spindelleden och styrleden sådär lite lagom mycket för att uppnå samma effekt?

_________________
Pär Hylander
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



He he, missat den här helt.

Min styrväxel är ju utan servo men den är inte speciellt kort i styrningen om man säger så, däremot så kan man ju köpa styrväxlar från Tarox (www.forza.se) till Alfa 75 och de är tydligen trevliga.

Rent geometriskt så har jag inte så bra koll på hur stor den är men jag kan mäta lite i garaget ikväll.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
Behöver tips på styrväxel
1, 2   >>
7875 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande