Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4 besök senaste veckan (14826 totalt) |
Re:
Håller med men jag undrar just varför fotografen bara tagit kort på loggan och inte direkt på bromsarna om det nu skulle sitta xyz bromsar på den bilen? ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Re:
Konspirations teorierna är många uppenbarligen, bara för att det är Taiwan tillverkade prylar? Jag som jobbar med bla. inköp underleverantörer från hela världen har den erfarenheten att Taiwanesiskt tillverkade prylar ofta håller kvalité och finnish fullt jämförbart med europa producerat ibland till och med bättre. Man gör ett stort misstag om man jämnställer Taiwan med Kina skillnaden är gigantiask. |
||||
Tänk att jag fortfarande åker runt med orginal bromsar på min CSL, vilket jävla skit är inte det.....i vart fall har man hört det så länge jag haft bilen.... Alla möjliga kommentarer om hur dåligt ett M3 CSL singelkolvsok är osv, osv. Trots det har jag aldrig ens varit nära att ha minsta bromsproblem och jag har kört en del på banan med min CSL.
Vem fa... behöver Tarox 16kolvs ok egentligen, eller mostsvarande 8 kolvs ![]() Klart är man en hardcore race putte som ofta kör 24timmars torde det vara en fördel att ha överdimmensionerde bromsar.....inte för bättre bromsverkan!!! men för att slippa stå i depån hela dagen och byta pads i orginal oken. Mer massa klarar mer temp, och slutligen torde jag förbruka mindre pads då än i mina pyttesmå CSL ok under 24 timmar kanske ![]() Det enda jag kan stäcka mig till att tycka är att visst finns det snyggare OK än mina pyttesmå CSL singel ok, men inte fa...är det fel på bromsarna orginal > ![]() ![]() Vad väger egentligen en M3 E30, behöver man AP 8 kolvsok på en sån ![]() ![]() I slutändan bromsar en CSL bättre än i princip alla bilar som är testade i Tyska sport autos bromstest! Den gör det bättre både på kalla och varma bromsar, vilken skit...jag menar its Da shit ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Re:
Det satt inte xyz bromsar på alfan det var ren penningsponsring för att få ut namnet D2 gjorde väl samma i DTM för en hel massa år sen vill jag minnas ![]() Tror knappast det är skit ![]() ju betalt ca 15k mera så då borde det vara bättre. Det roliga är att de som inte använder dom tycker det är skit ![]() Mendan de jag pratat med som har prylar på sina bilar oftast är mycket nöjda ![]() ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Nu har jag ju i och för sig en lätt bil, men med singel ok, brembo skivor, stålspunnet, Ferodo belägg, RBF600 vätska så fungerar de utmärkt aldrig någon tendens till att fejda trotts pass på +30min på Sturup/Sviestad. Det enda jag möjligen kan klaga på är att beläggen slits lite ojämt med slavok och att värmeutvecklingen blir högre än med en större beläggsyta.
Därför att Brembo och AP har gjort ett bra jobb med sin marknadsföring/affärsstrategi. De skulle jubla om de såg den här diskussionen när folk som aldrig kört med vare sig Brembo, Ap eller XYZ förutsätter att XYZ är skit trotts att alla tre i vissa fall säkert kan vara tillverkade i samma fabrik. Det är marknadsföring det att få någon att betala ett mångfalt högre pris för i princip samma sak. ![]() Tror du att det inte satt XYZ på WTCC bilarna eller har du en källa? |
||||
För att generalisera grovt så är min erfarenhet att det ofta är de som inte nyttjar sina grejer på gränsen som kör K-Sport, och de är jättenöjda. De har helt enkelt inte hittat felen ännu (om det nu finns några) pga att de inte använder grejerna så hårt, medans de som åker mer hardcore inte velat chansa på "stylinggrejer" (ber om ursäkt här om de faktiskt är bra) och köpt dyra grejer som de vet funkar.
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Re:
Min M3 E30 väger 1400kg med mig i bilen. Tjänstevikten är 1360kg. om man åker med originalmotor så räcker säkert original 280mm skivor och ok bra om man uppdaterar med bättre belägg och bromsvätska. _________________ Jonas Edling |
||||
Re:
Är man nöjd med sina bromsar finns det ingen som helst anledning att byta som du nämner ![]() Har man inte an allt för tung bil & inte ska köra 24h så räcker det 9/10 gånger med bara bromsvätska,friska skivor,bra belägg & rejält med kylning. Hur många gånger har man inte pratat med folk som klagat på sina kassa bromsar & ska köpa 350+mm bromsar & så kör dom idag med greenstuff utan kylning I många fall skulle det räckt med bra belägg & kylning så skulle dom fått bromsar så dom kan åka ut genom rutan när dom bromsar ![]() Nu har jag lämnat det utseenemässiga helt därhän då jag focuserat på prestanda. Härmed inte sagt att det i vissa fall inte är befogat med större doningar _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Diskutionen om xyz & alfa har varit uppe tidigare letar man & sökar hittar man nog fakta jag är till 99% säker att det i detta fallet inte satt xyz på alforna _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Det är väl just det som är grejen, att Brembo & AP nischat sig så jäkla hårt mot racing att "det seriösa folket" inte vågar testa något annat. Faktum är ju att det lär vara en jävla skillnad på AP och Brembos riktiga race prylar och deras vanliga big- brake kit som de flesta banåkare (antagligen) köper. Dessa håller säkert inte högre kvalité än ett XYZ-kit och kan säkert vara byggda i samma fabriker. Det blir lite som att jämföra äpplen och päron att jämföra tex AP's race kit mot XYZ's kit. I verkligheten skulle jag vilja säga att det är AP & Brembos race prylar och deras rykte om kvalité och prestanda på dessa som drar upp försäljningen även på deras volym prylar. Rätt eller fel kan man ju sia om, min erfarenhet är att vi som konsumenter är fantasktiskt lättpåverkade (läs lättlurade). |
||||
Re:
Kan nog inte mer än att hålla med ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Ursäkta men jag kan inte hålla mig längre.. Du verkar vara väldigt duktig på att utnyttja bromsarna på bilarna du kör (absolut ingen ironi eller påhopp), men har du aldrig stött på en bil med bromsar som inte pallar bankörning? Ren nyfikenhet från min sida? BMWs flytande enkolvs ok funkar bevisligen i händerna på erfarna människor, men när man som oerfaren har överhettat den ordentligt så blir det svårt att lita på dem igen. Tror mycket hänger på att använda rätt bromsteknik, som du verkar vara duktig på, men samtidigt tror jag mycket hänger på känslan. Det är en trevlig känsla av att ha överdimensionerade bromsar som man litar fullständigt på. _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||
Re:
![]() ![]() Brembo har väl varit lite vårslösa med sitt varumärke ibland när de endast har haft snäppet bättre kvalité än Biltema (Bromsskivor i vissa fall). När man gjort några iterationer av material (tex dämpare och belägg) så blir supporten viktigare och viktigare. Tillgång till belägg som passar användningområdet från leverantör jag trivs med är för mig av högre prioritet än vad som är ingjutet i oket. Samma sak med dämpare som är inne på 9e säsongen, de kan fortfarande servas till samma kostnad som nya. Men detta innebär inte att Ksport mfl inte kan vara helt rätt saker för en hel del. Var och en får ju göra sin egen analys. Tillverkningskvalitén tror jag inte alls skiljer, däremot skulle jag gissa att erfarenheten om alla applikationer som säljs inte är lika omfattande som hos de äldre firmorna (dvs olika tillverkare känner till olika lösningar olika bra). Naturligtvis har det gjorts en marknadsanalys och volymerna och marginalerna ligger absolut inte på racingdelar, up-scale-tuning är det som gäller. Sen går det inte att komma ifrån att det är lite snyggt med lite färg också (men på original enkolvsok syns inte bromsdammet iofs) ![]() |
||||
Re:
Jag antar att du inte läst hela tråden? Jag åkte som sagt på D2 330mm + 8kolvs ok fram på min förra R32GTR (1575kg med mig i ich 350Hk + R-däck) som gått hundratals mil på bana, Har även kört två andra uppsättningar bromsar som jag inte var speciellt nöjd med. På nya Race32:an (1310Kg, 350Hk R-däck) åker jag WTTR 330mm + 6kolv fram + bak (små 6kolvs ok bak) (även här "taiwangrejor") och bilen har idag rullat 135mil på bana (300varv på mantorp och 100varv på kinnekulle + 2timmar på sturuip i regn) och bromsarna fungerar tillfredställande, det ända jag är missnöjd med är beläggen som inte riktigt har det där bettet som jag hade i D2:s racebelägg men det skall åtgärdas till nästa beläggbyte (har 60% kvar på beläggen idag). _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Är iofs från hoj-race världen, där det mesta iofs är fyrkolvsok eller fler. Det som var mest avgörande för bromskänslan var ju inte oken eller skivorna, utan vilka belägg och pump man hade, självklart att man har stålspunna slangar. Där strävar man ju efter att ha så små skivor som möjligt för att få ner gyrokrafterna, men såklart mycket mindre massa att få stopp på.
Mina originalskivor slog sig direkt på m3 e46'an, de var iofs slitna. Bytte till PFC-skivor och belägg, de har hållt mycket, mycket bra och inte i närheten av att fada, däremot har ena paret belägg slitits snett. Så antingen att man byter till andra bussningar eller fyrkolvsok av någorlunda schysst modell, typ de brembos som sitter på evos eller imprezor funkar ju rätt fint. Iofs en undran, har man inte för klen bromsverkan eller för klent servo om man knappt får ABS'en att jobba fast man trycker pedalen i botten? Bara kört med gatdäck än så länge med m3'an. Med imprezan som iofs hade lite smalare däck men vägde avsevärt mindre klippte ABS'en igång betydligt oftare. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
Re:
Efter som jag är utbildad till att lura folk på just detta område (marknadstrateg) så vet jag att folk blir så blåsta varje dag. Vad är igentligen skillnaden mellan Euroshoppers ärtor och Findus ärtor? Vad är skillnaden mellan Skoda och Audi? Man kan dra hur många exempel som helst, frågan är om skillnaden i produkt motiverar skillnaden i pris? Som marknadsförare gör allt för att skapa "brand loyalty" alltså att kunden ska vara lojal till märket. Imponerande att det lyckas igentligen, folk dras till att köpa det man känner igen och som känns tryggt. Om man lyckas kan man ta betalt för folks önskan att köpa det som känns tryggt. (ofta flera gånger om) Märk väl att det handlar om vilka värden som är knutna till varumärket inte nödvändigtvis till produkten. Det är väl just därför folk här kan förutsätta att AP per automatik är bättre än XYZ även om produkten i sig skulle vara helt jämförbar. |
||||
Re:
Utan rätt bromsteknik eldar man nog upp de flesta bromsar efter en stund. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Colin det du säger är tämligen intressant och jag skulle inte kunnat sagt det bättre själv ![]() Det verkar väldigt macho detta med bromsprestanda. kudos till dig. Det du säger håller jag med till 100%, givetvis finns en stark koppling med hur man använder bromsarna vs hur väl de fungerar. Givetvis finns större utrymme för överbromsning i större prylar(oftast) Givetvis krävs det mer av föraren för att kunna åka upprepade snabba varv med god bromsverkan i en CSL på orginal bromsar vs en med jätte ditto. Att hela tiden hålla sig inom max bromskapacitet med små bromsar och inte gå utanför gränsen där de kapitulerar är klart bevisligen svårare. Det är heller inget fel att uppgradera bromsarna om man har svårt att klara detta. Dock det man reagerar på är i slutändan alla de som hänger på jätteankare på sina CSL(eller annat) med motiveringen att orginal är skit. 90% som gör denna uppgardering verkar uppenbarligen inte stå med fötterna på jorden som du, de skulle aldrig ens ägna en liten, liten tanke till att ifrågasätta sin egen kapacitet, de skyller givetvis fullt ut på skit bromsarna i CSL osv. Bromsar är väldigt intressant och det jag tycker många glömer bort i jakten på största ankaret i världen är att bromsar i slutändan är är något som tar bort fart och i jakten på låga varvtider syns det tydligt på loggen. Som Thed Björk brukar säga, varje gång jag bromsar känns det som ett nederlag. Klart man behöver bromsar, men en logg visar att man inte behöver det på fullt så många ställen runt banan(särskilt ringen) som många verkar tro. Min åsikt är att man åker inte per automatik fortare på varvet med stora bromsar vs små, min uppfatning är att det krävs en väldigt kompetent förare för att tillgodose sig ett snabbare varv bara p g a storleken på bromsutrustningen. Till större delen är den största vinsten för de med jätteankare vs sin tidigare då små orginal att de numera har ett annat förtroende samt inte fadar längre. En sann anekdot(min kompis finns här och tar med all säkerhet inte illa upp) Ny bliven CSL ägare han just blivit, vi åkte ihop till banan, jag i min orginala CSL han i sin. Körde hela dagen lång. Båda med loggsystem i bilarna. Han hamnade i sandfållan och sade som brukligt, vilka skit bromsar....... Vi talade om detta och jag sade att jag har ju inga problem, jag står inte i sanfållan. Hmmm han var skeptisk. Kolla loggen sade jag, sagt och gjort, inte bara åkte jag flera sekunder snabbare på varvet över hela dagen, jag hade oxå givetvis en högre Vmax på långa rakan med ca 10 GPS km. Min vän lät sig övertygas, det syns hur man bromsar i loggen, det syns hur länge man ligger på, hur många G man drar. Många drar allt för höga G på fel helt fel ställen, under för lång tid. Många tänder bromslysen på för många ställen totalt sett, särskilt på ringen, klart att små bromsar kan kapitlulera...är det alltid bromsarnas egentliga fel att de inte orkar hålla emot ![]() Min vän hittade slutligen både fart och förtroende för sina små klena CSL bromsar. Jag vet många som hänger på stora ankare på CSL utan att de ens kört bilen och skaffat sig en egen uppfattning ![]() Klart kör jag 24 timmar i min CSL torde jag av flera anledningar än att spara pads oxå uppgradera bromsarna. Eftrsom jag vet att fler förare än jag oxå kommer köra bilen vill jag ha större utrymme för överbromsning och detta skulle ju stora AP bromsar eller liknande klara bättre än min orginal CSL ![]() Dessutom gäller det ju att köra för att vinna, så själv skulle jag nog överbromsa bilen kan tänkas och skulle då under de omständigheterna gärna ha större doningar, som en extra marginal. I övrigt hobbykör jag bara och då vinner man ju inget. Har man bromsproblem i en orginal CSL på hobbykörningarna är det ju oxå bra att uppgradera, men innan man säger att orginal är skit kan man väl i allafall logga sig ett par varv och sedan oxå ha ödmjukheten att ifrågasätta sig själv. ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Re:
Det ÄR samma, har diskuterats flera gånger tidigare här på Rejsa, sök och du skall finna. Sitter ej väghållning/bromsar monterade på WTCC-bilen som de använder sig utav i sin marknadsföring, iaf så finns det varken bilder på det eller med i någon specifikationslista över alforna. Med tanke på hur mycket dom "promotar" bilderna med xyz-logon på alfabilarna så hade de nog varit snabba att även visa bilder på väghållning/bromsarna monterade på alfan om så vore fallet. De sponsrar teamet, självklart, men vill ge sken utav att bilen använder deras bromsar/coilovers vilket kan kännas "aningen" missvisande. D2 gjorde lika dant, de använde bilder på DTM bilar som hade reklam för telekombolaget D2, inte för racingföretaget D2. Men kunderna tänkte givetvis "oj, kör DTM-bilarna med D2 Bromsar, då måste det vara top-of-the-line". Ksport/D2/XYZ är mycket bromsar för pengarna, men givetvis finns det bättre pch dyrare bromsar. Som vanligt får man anpassa sina inköp efter: 1. Vad man behöver 2. Vad man har råd med 3. Vad man själv tror på och gillar Mvh Andreas Hedström www.raidopower.com/gruppk/ _________________ Andreas Hedström |
||||
Jag kör k sport 8 kolvsok med 356 skivor.. Hettar riktigt bra. Det ja tror problemet är är att de blir varma.. Sen är inte original beläggen optimala för hård bankörning. Ett bra och prisvärt koncept är t.ex k sport kit eller liknande med ordentlig kylning samt pfc belägg. Detta kommer inte svika!
_________________ Mathias Lennström |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4 besök senaste veckan (14826 totalt) |